Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daf LF 45 180 2002r - Podłączenie czujnika temperatury płynu chłodniczego.

Piotrekdriver1 20 Lut 2017 10:49 669 27
  • #1 20 Lut 2017 10:49
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Witam.Postanowiłem wymienić czujnik temperatury ten przy termostacie gdyż wskazówka leży cały czas na niebieskim polu.Przy montażu okazało się że że nie ma wtyczki do czujnika a przewody są przylutowane na stałe.Sam czujnik też nie ma praktycznie mocowania wtyczki.Wsztstko połamane.Mam pytanie czy ma jakieś znaczenie jak podłącze przewody pod nowy czujnik?

    0 27
  • Pomocny post
    #2 20 Lut 2017 16:40
    hubert04
    Poziom 20  

    jest to czujnik 2 pinowy i nie powinno miec to zadnego znaczenia jak podłączysz te dwa przewody sprawdz multimetrem czy z któryś pinów czujnika jest w jakims stopniu podłaczony do obudowy czujnika ale raczej nie powinno miec przejscia

    0
  • #3 20 Lut 2017 18:45
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Dopiero po jutrze będę mógł to sprawdzić.Sprawdziłem jedynie że na jednym przewodzie jest po zapłonie 4,7V.
    Po podłączeniu czujnika zrobiłem ok 15km po mieście i wskazówka jedynie zeszła z niebieskiego pola i dalej już nie rośnie.Dodam że jednocześnie wymieniałem termostat ale według mnie już układ się odpowietrzył.

    0
  • #4 20 Lut 2017 20:41
    hubert04
    Poziom 20  

    a jaki czujnik temp kupiłeś z bierdronki czy orginal

    0
  • #5 20 Lut 2017 21:13
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Originał paccar z serwisu:)

    0
  • Pomocny post
    #6 21 Lut 2017 22:06
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Jeżeli przy gorącym silniku napięcie jest cały czas 4.7V, to znaczy, że jest albo uszkodzony, albo niewłaściwy. Czujnik to rezystor NTC którego rezystancja maleje z wzrostem temperatury i połączony jest w konfiguracji "pull down resistor". Im mniejsza rezystancja (przy wzroście temperatury), tym większy spadek napięcia wskutek jego mniejszej oporności (albo rezystancji jak kto woli). Jeżeli rezystancja samego czujnika zmienia się w dużym zakresie wraz ze zmianą temperatury, to znaczy, że masz niewłaściwy czujnik.Jeżeli nie zmienia się, to znaczy, że uszkodzony. Zakładam,że to 4.7V mierzyłeś bezpośrednio na czujniku... P.S. Obwód czujnika charakteryzuje bardzo małe natężenie prądu w obwodzie, co znaczy że nawet najmniejsza dodatkowa rezystancja wskutek złego styku i kiepskiego kontaktu wsuwek powoduje duże różnice w odczycie temperatury.Ponadto jest nieistotne który przewód czujnika podłączysz do którego pinu.

    0
  • #7 22 Lut 2017 07:06
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Napięcie mierzone na przewodzie żółtym z czerwonym paskiem i nie podłączonym do czujnika.Natomiast jak mierzyłem na podłączonym przewodzie i na zimnym silniku to napięcie było poniżej 4V.Nie pamiętam ile dokładnie.

    0
  • Pomocny post
    #8 22 Lut 2017 07:14
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Masz problem gdzieś w instalacji (prawdopodobnie w okolicach ECU (wewnątrz plastikowych osłon wiązki). Na odłączonym czujniku powinno byc 5V i jest to napięcie jałowego zasilania obwodu pull down resistor. Przejrzyj dokładnie wiązkę od ecu aż do czujnika

    0
  • #9 22 Lut 2017 08:44
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Sygnał z czujnika idzie na kasete przykręconą do silnika?

    0
  • Pomocny post
    #10 22 Lut 2017 10:12
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    na odwrót: napiécie 5V do czujnika pochodzi z kasety silnika przykréconá po lewej stronie silnika. Czujnik wskutek swojej rezystancji (zmieniajácej sie wraz z temperaturá) powoduje spadek napiécia z 5V do napiécia zawierajácego sié w zakresie od ok. 0.5V do ok.4.5V . Drugi przewód do czujnika to zwykle masa, stád czujnik (rezystor) jest pomiédzy zasilaniem 5V a masá (zasada dzialania pull-down resistor - poczytaj sobie).

    0
  • #11 22 Lut 2017 13:13
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Myślałem tak tylko źle się wyraziłem.Będzie chwila to odnajde przewód przy kasecie i sprawdzę.Byłem pewien że jednym przewodem idzie 5V a wychodzi drugim z powrotem na komputer.Tak duże ma znaczenie 4.7V a 5V?

    0
  • #12 22 Lut 2017 16:25
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Jednym przewodem jest zasilanie 5V a drugim jest masa. System jednocześnie zasila napięciem 5V ten obwód a za razem monitoruje napięcie na tym przewodzie czyli mierzy spadek napięcia wskutek rezystancji czujnika. 4.7V na rozłączonym czujniku ma znaczenie, bo oznacza obecność już jakiegoś dodatkowego spadku napięcia pomiędzy zasilaniem z ECU a czujnikiem.
    To podstawowa konfiguracja (tzw. w konfiguracji pull-down albo pull-up resistor) jeżeli system ma za zadanie wykryć otwarty obwód lub zwarcie do masy lub tez zwarcie do zasilania. jeżeli na otwartym obwodzie system rejestruje 5V jak również przy np. max. temperaturze , to skąd będzie wiedział, ze jest usterka I otwarty obwód? Poczytaj sobie na temat short circuit, open circuit , short to ground detection in pull down configuration...

    0
  • #13 23 Lut 2017 09:24
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Ok dzięki za rozjaśnienie tematu.Jutro jak nie będzie padać sprawdzę wiązkę.

    Dodano po 15 [godziny] 41 [minuty]:

    Wpiąłem się miernikiem przy samej kostce kasety i tam też jest na przewodzie idącym do czujnika 4.7V.Teraz nie wiem czy przypadkiem nie powinienem przeciąć ten przewód i wtedy zmierzyć napięcie.Dobrze myśle?

    0
  • #14 23 Lut 2017 23:25
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    napięcie musisz mierzyć na przeciętym przewodzie, bo jeżeli gdzieś dalej w wiązce zwiera do drugiego, to masz spadek napięcia wskutek przebicia.

    0
  • #15 24 Lut 2017 12:06
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Właśnie przed chwilą zmierzyłem napięcie na przeciętym przewodzie no i lipa.Dalej jest 4.7V.Spryskałem kostki kontaktem ale coś myślę że to już taki sygnał wychodzi z ECU.

    0
  • #16 24 Lut 2017 12:30
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Sprawdz dokladnie wszystkie masy idáce do kasety silnika.

    0
  • #17 24 Lut 2017 13:00
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Tylko nie wiem na których przewodach masa ma być.

    0
  • #18 24 Lut 2017 13:14
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    wszystkie koloru bialego z symbolem M... na nich

    0
  • #19 24 Lut 2017 14:12
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Sprawdzać multimetrem na przejście czy żarówką 21W?

    0
  • #20 24 Lut 2017 14:17
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    multimetrem. sprawdz jaka jest rezystancja pomiedzy pinem masowym w kostce do ECS-DC3 a masá samochodu

    0
  • #21 24 Lut 2017 14:24
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    To ta sama kostka co jest w niej przewód od czujnika tak?

    0
  • #22 24 Lut 2017 14:43
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Nie, to kostka z przewodami zasilajácymi i masami - kostka jest czesciá wiazki idácá do kabiny

    0
  • #23 25 Lut 2017 09:27
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Pogubiłem się.To gzdzie mam sprawdzić te masy?

    0
  • #24 25 Lut 2017 23:42
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    sprawdź czy nie ma rezystancji pomiędzy pinami do przewodów masowych (w kostce do ECS-DC3) a masą samochodu

    0
  • #25 26 Lut 2017 08:51
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Rozumiem tylko jakbyś mógł powiedzieć która to jest kostka ESC-DC3?

    0
  • #26 26 Lut 2017 11:49
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Kostka do wiązki biegnąca wzdłuż ramy. ECS-DC3 to kaseta silnika jak wolisz. Chyba ta dolna

    0
  • #27 26 Lut 2017 20:44
    Piotrekdriver1
    Poziom 12  

    Do kasety idą dwie wtyczki.Po lewej mała to w niej jest przewód od czujnika i po prawej duża.To w tej dużej mam posprawdzać masy tak?

    0
  • #28 26 Lut 2017 21:30
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    wiesz co, daj to auto lepiej elektrykowi bo widzę, że nic z tego nie będzie.

    0
  Szukaj w 5mln produktów