Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SPB400 - nie spawa, brak regulacji prądu.

20 Lut 2017 18:11 744 9
  • Moderator Samochody
    Panowie, pomózcie bo mam chyba dół intelektualny. W/g zeznań właściciela sprzęt dopiero co nabyty, wyspawał jedną elektrodę i "zachorował" -zapala łuk, ale spawać się tym nie da. Sprawdzony układ zadajnika, wszystko wydaje się być sprawne - ale nawet całkowite odłączenie sterowania od transduktora nie daje prądu w zadowalającej ilości. Czego się czepnąć? Niby napięcia pomierzone po wtórnej stronie wyglądają wszystkie 3 symetrycznie - wnioskuję z tego że zasilanie jest dobre, wszystkie 3 fazy?
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Właśnie - brakuje sterowania transduktorem.
    Przepływ prądu w tranzystorach sterujących powoduje wzrost prądu transduktora.
    Urządzenie nowe nie jest.
    Zatem podejrzewać można, że wilgoci dostało i brudu nie raz i nie dwa.
    proponuję sprawdzić złącza i płytkę sterowania - czy gdzieś ,,na zielono'' jej nie zrobiło, ew. nie straciło kontaktu na konektorach czy lutunkach.
  • Moderator Samochody
    Zaraz. moment - transduktor działa jak? Musi mieć zasilanie, żeby stać się przezroczystym? Wydawało mi się, że jest odwrotnie - podmagnesowany prądem stałym dławi przepływ prądu zmiennego?

    Dobra, faktycznie nieziemsko się zakręciłem chyba. Bez prądu to to zwykły dławik o dość dużej impedancji. Przy zasilaniu, magnesowanie prądem stałym powoduje nasycenie rdzenia - dławik przestaje być dławikiem.
  • Pomocny post
    Moderator Elektrotechnika
    Przypomniałem sobie schemat tam są dwa styczniki czy po nich wychodzi napięcie. Częstym elementem który ulegał awarii była opornica do regulacji prądu spawania . Dawała taki efekt .
  • Moderator Samochody
    Nie ma tam ani styczników, ani opornicy - to co na schemacie przypomina stycznik, to pakieciak, przełączający uzwojenia dla zwiększenia napięcia, całość regulowana zwykłym potencjometrem 470om/2W, który steruje prądem transduktora poprzez 4 szt. 2n3055 w układzie darlingtona - po drodze jeszcze jest prosty układ stabilizacji prądu z rezystorem pomiarowym na którym odkłada się część prądu uzwojenia sterującego. Sprawa rozbiła mi się o to, czy tranduktor dla max prądu wyjściowego ma być zasilany, czy nie. Jako że mokro, zimno i ponuro, wyszedłem z błędnego założenia. Ogólnie całość sterowania można by wy....ć w kosmos, zastępując scalonym stabilizatorem w konfiguracji stabilizacji prądu - cały regulator zmieściłby w pudełku zapałek, tylko ośka potencjometru by wystawała.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Niestety, aż tak, to się uprościć tego nie uda. W przypadku pracy z maksymalnymi prądami moc strat układu sterowania przekracza dobrze kilkadziesiąt watów.
    Aby układ był stabilny uzwojenia regulacyjne muszą dawać dość wysokie napięcie (wpływ wzrostu rezystancji termicznej, rozjazd parametrów półprzewodników w trakcie grzania etc.) niech to będzie kilkanaście woltów i tylko dwa ampery...
  • Moderator Samochody
    SQ5AZP napisał:
    W przypadku pracy z maksymalnymi prądami moc strat układu sterowania przekracza dobrze kilkadziesiąt watów

    Gdyby to był mój sprzęt, to bym zaryzykował kombinację - tranzystory sterowane przebiegiem PWM o zmiennym wypełnieniu, potem go tylko z grubsza odfiltrować - i już masz ułamek strat na regulatorze.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    I szybkozmienne pole magnetyczne wywołane prądem odkształconym w transduktorze opartym o blachy prądnicowe 0,5 mm...
    Na wyjściu - przebieg modulowany prądowo z częstotliwością PWM... Jeżeli dołożymy do tego przebieg prostownika 6-pulsowego...
    Czymś takim jeszcze nie spawałem. :D
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Proszę sprawdzić przełącznik P3 przy jego przełączeniu na spawanie zdalne występują takie objawy. Podobnie jest gdy uszkodzony jest czujnik temperatury.
  • Moderator Samochody
    Mundek48 napisał:
    Proszę sprawdzić przełącznik P3 przy jego przełączeniu na spawanie zdalne występują takie objawy. Podobnie jest gdy uszkodzony jest czujnik temperatury.

    Cenna uwaga. Znalazłem już wcześniej - zgnił zwyczajnie tenże czujnik umieszczony na radiatorze diod roboczych.

    Dodano po 1 [minuty]:

    SQ5AZP napisał:
    Na wyjściu - przebieg modulowany prądowo z częstotliwością PWM... Jeżeli dołożymy do tego przebieg prostownika 6-pulsowego...

    Raczej na pewno spawałeś, tylko nigdy nie zwróciłeś na to uwagi. Proponuję zdjąć kiedyś przebieg wyjściowy pierwszej lepszej spawarki inwertorowej.