Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przedni WOM agresywnie załącza - Przedni WOM - agresywnie załącza

21 Lut 2017 22:29 1179 12
  • Poziom 9  
    Witam, mam problem z ciągnikiem Valtra 98r., a konkretnie z przednim WOM-em, który był domontowany z takiego samego ciągnika. Z tego co się zorientowałem działa on w ten sposób:
    - napęd WOM-u jest mechaniczny - od wału korbowego,
    - na Womie siedzi pompa hydrauliczna (casappa), która obraca się cały czas, ale w momencie podania napięcia na (widoczny) elektrozawór podaje olej na kosz sprzęgłowy i zaciska tarczki. W ten sposób wałek zaczyna kręcić.

    Niestety rusza on strasznie agresywnie tak, że ciągnik 140KM z kosiarką przygasa, a czasem gaśnie. Gdy podczas załączania dodam gazu to kosiarki mało nie rozerwie.
    Jak pisałem wom był domontowany i może fachowiec o czymś zapomniał np. jakimś regulatorze. Na samym womie nie zauważyłem żadnych zaworór, regulatorów itp.

    Zastanawiam się czy można by zastosować coś w stylu soft startu t.j. wpiąć w obwód ele. załączający elektrozawór. Czy może taki elektrozawór działa 0/1?

    Macie jakieś rady?
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Kolego ,jaki to model
    tej Valtry?Bo mają wom-y włączane PWM-em i specjalnym kalibrowanym zaworkiem
    Te z PWM-em mają moduł pod zegarami który steruje proporcjonalnym zaworem na wom-ie. Jesli padł kup zasilacz pwm na alledrogo i załatwione.
    Masz coś takiego jak na zdjęciu?
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 9  
    Model to Valtra/valmet 8400.
    Nie miała ona oryginalnie zamontowanego WOMu, tylko sam TUZ.
    WOM dokupiłem od handlarza, który mi go zamontował. Powiem szczerze, że chyba zrobił to raczej mało profesjonalnie (mechanicznie jest OK)- choćby dlatego, że mogę go włączyć (a dokładniej podać napięcie na cewkę) nawet gdy ciągnik jest zgaszony i kluczyk w stacyjce jest na 0. Poprostu dojście napięcia wziął z + aku. Zamontowany włącznik (na przedniej konsoli) wygląda +/- tak Raczej więc można wykluczyć, że bawił się zasilacze PWM

    Odnośnie zdjęcia to mój WOM wygląda bardzo podobnie, też ma chłodnicę oleju - z tym, że pompa jest widoczna na zewnątrz - podobna jak były w T25 od podnośnika.
    Element Y9 to elektrozawór? U mnie też jest na zewnątrz

    Też myślałem nad zamontowaniem jakiegoś dławika, ale:
    - zabardzo nie ma gdzie - przewody są metalowe "na sztywno"
    - obawiam się czy nie będą ślizgały się tarczki gdy dam dławik
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Kup zasilacz/sterownik ,regulator pwm za 30 zlotych i sprawa załatwiona.
  • Poziom 33  
    Dławik oznacza tylko dławienie wydajności (szybkość reakcji ) a nie dławienie ciśnienia, czyli sprzęgło nie powinno się ślizgać. Regulator pwm , który podałeś wymaga tylko raz regulacji, potem jest bezobsługowy, ale czy zadziała to ze zwyklym zaworem mam wątpliwości, ale spróbować można kto wie.
  • Poziom 9  
    Rozumiem, chodzi mi o dobranie średnicy dławika zależnego od obciążenia, ale również o to, że przy wyłączaniu WOMu ciśnienie na koszu tarczek będzie spadało dużo wolniej niż bez dławika. A to, moim zdaniem, może powodować ich ślizganie/ zużywanie. Pewnie jakimś wyjściem mógłby być dławik jednokierunkowy z kulką śrutową - widziałem taki w belarce od podnoszenia klapy. Pozwalał on na podnoszenie na pełnym przepływie, ale opuszczał dławiąc olej.
    Czyli jak działało by to z tym zasilaczem PWM ? W momencie podania napięcia 12v na jego wejście - na wyjściu rosłoby liniowo z np 8v do 12. Szybkość wzrostu byłaby zależna od ustawienia potencjometru?
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Tak mniej więcej działał by ten układ elektroniczny. Tylko do regulacji proporcjonalnej są specjalne zawory i nie wiem czy zadziała z tym co masz ale testuj. Dobrze kombinujesz z dlawikiem tak to mniej więcej powinno działać, ciśnienie powoli rośnie na sprzęgle przy włączeniu i szybko spada przy wyłączeniu można użyc zwykłego dlawiacego i zaworu kierunkowego, włączanie przez dławik wyłączenie poprzez kierunkowy i dlawiacy równocześnie.
  • Poziom 9  
    czyli trzeba by zastosować taki zawór. Pozostaje kwestia dobrania gwintów - nie bardzo potrafię mierzyć/ przeliczać te gwinty.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Ja bym z wymianą zaworu poczekał. Jeśli załozono kompletny wom to raczej masz juz tam odpowiedni elektrozawór.
    Jeśli chodzi o procedure załączania to mysle że :
    -potencjometr w prawo-włączanie wom-u
    -potencjometr w lewo-wyłączanie wom-u
    Chyba dodatkowy wyłącznik tego womu jest zbedny.
  • Poziom 9  
    Suwmiarkę mam, grzebienia niestety nie, ale będę sobie musiał jakoś poradzić.

    @wal-ker może masz rację - narzie nie mam czasu, ale w przyszłym tygodniu obejrzę jeszcze raz dokładnie ten WOM - może są tam jakieś zawory regulacyjne. A przynajmniej powinny być. Jeżeli nie to rozbiorę konsolę przednią - może tam jest jakaś regulacja.

    W każdym bądź razie będę informował o postępach.