Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes Vito 2.0 L 129 KM - Uszkodzona pompa wody

23 Lut 2017 06:54 1671 24
  • Poziom 8  
    Witam

    Posiadam Mercedesa Vito z silnikiem 2.0 L 129 KM. benzyna.
    Wszystko wskazuje na to że zużyło się łożysko i puścił uszczelniacz, bo wycieka płyn chłodzący i jest dość spory hałas. Czy ktoś z kolegów usuwał tego typu usterkę w vito ? i czy trzeba wymienić całą pompę wody, czy istnieje możliwość wymiany łożyska z uszczelniaczem. Nadmienię, że do tego modelu są dwa rodzaje pompy wody, taką dostałem informację w sklepie z częściami samochodowymi.

    Dziękuje, pozdrawiam,
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    pompa wody jest raczej napewno nie rozbieralna a zalecana wymiana to co druga wymiana rozrzadu.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    grzegorz22lowicz napisał:
    zalecana wymiana to co druga wymiana rozrzadu
    Mam osobówkę, Renault Megane. Tak samo zalecana wymiana co drugi rozrząd. Po pierwszej wymianie rozrządu (80 tysięcy km) nie wymieniłem pompy. Zrobiłem błąd, nie pomyślałem że uszczelniacz w pompie też się starzeje, a samochód miał wtedy 12 lat i nie wymieniany rozrząd, ani pompa. Zrobiłem jeszcze 40 tysięcy km i pompa się rozsypała - puściła wodę, przegrzała się głowica. Nie warto ryzykować, Vito to nie stary Mercedes i części nie te co dawniej.
  • Pomocny post
    Admin grupy Samochody
    grzegorz22lowicz napisał:
    pompa wody jest raczej napewno nie rozbieralna a zalecana wymiana to co druga wymiana rozrzadu.

    A co ile jest zalecana wymiana rozrządu w tym silniku?
  • Poziom 8  
    Vito kupiłem około pół roku temu, ze stanem licznika 220 000km. ( zakładając że jest oryginalny ... ) W tym silniku podobno jest rozrząd na łańcuszku więc zmienia się go chyba rzadziej. W poniedziałek zaplanowane jest zabranie auta na warsztat.
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    łańcuch rozrządu jest na około 300tyś. a też ma znaczenie co kto wlewał wcześniej do chłodnicy
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    grzegorz22lowicz napisał:
    zalecana wymiana to co druga wymiana rozrzadu.
    grzegorz22lowicz napisał:
    łańcuch rozrządu jest na około 300tyś.

    grzegorz22lowicz, nie żartuj, pompa miałaby wytrzymać 600 000 km przebiegu? I w jakim czasie? Bo czas też odgrywa rolę. Materiał z którego wykonany jest uszczelniacz pompy też się starzeje, o czym producenci pewnie zapominają wspomnieć. U mnie pompa fabryczna powinna wytrzymać 200 tysięcy następne co wymiana rozrządu (pierwsza wym rozrządu na 120 tysięcy km, a następne co 80 tysięcy w/g zaleceń). I pewnie by wytrzymała jakby samochód zrobił te 200 tysięcy w ciągu 4-5 lat. A zrobił 120 w ciągu 16 lat i pompa padła (uszczelniacz).
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    tak zgadza się co kolega Wawrzyniec pisze masz 100% rację biorąc pod uwagę że tam jest łańcuch a nie pasek.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Nie spodziewałem się że w Vito są tak żywotne pompy.
  • Poziom 8  
    Cena takie pompy o ile dobrze się zorientowałem zaczyna się mniej więcej od 200 zł. Nie chciałbym kupić jakiejś która po 20 000 tyś. się rozpadnie.
  • Pomocny post
    Spec od Mercedesów
    mirosław13 napisał:
    Posiadam Mercedesa Vito z silnikiem 2.0 L 129 KM. benzyna

    To są kolego dane do dyskusji ogólnej na temat pomp wody. Nikt ci na podstawie tego nic dokładnie nie powie, bo Vito jest w produkcji już ponad dwadzieścia lat (czwarty model) a tobie nie chciało się podać ani modelu, ani rocznika.
    grzegorz22lowicz napisał:
    zalecana wymiana to co druga wymiana rozrzadu.

    Mylicie koledzy zalecenia dla paska i dla łańcucha. Przy pasku pompę wymienia się dlatego, że jest tym paskiem rozrządu napędzana i robimy obie operacje "za jednym zamachem". W przypadku rozrządu łańcuchowego pompa napędzana jest paskiem osprzętu (w tym przypadku wieloklinowym) tak więc wymiana łańcucha i wymiana pompy nie mają żadnych punktów wspólnych i bez problemu robimy je zupełnie niezależnie.
    T5 napisał:

    A co ile jest zalecana wymiana rozrządu w tym silniku?

    Nie ma w przypadku łańcucha w Mercedesie ściśle określonego przebiegu. Jeżeli wszystko jest w porządku, to sprawdzamy tylko wielkość wyciągnięcia łańcucha na podstawie znaków na kołach. Jeżeli zaczyna hałasować lub pokazuje błędy z czujników wału korbowego oraz wałka rozrządu o braku synchronizacji to koniecznie trzeba zainteresować się tym od razu. Jeden łańcuch wytrzyma 500 tysięcy, drugi zerwie się po 50 tysiącach. W tej chwili nie ma żadnej reguły. Podejrzewam, że w tym VITO jest motor o oznaczeniu 111 (ale mogę sobie tylko gdybać). Ja na tym motorze w osobówce mam nalatane na pierwszym łańcuchu ponad 250 tysięcy i ma ok. połowę dopuszczalnego wyciągnięcia.
    Wawrzyniec napisał:
    Nie spodziewałem się że w Vito są tak żywotne pompy.

    Są żywotne, ale jak się leje zalecany płyn i nie dopuszcza do jego zanieczyszczenia. Wszelkie zanieczyszczenia innymi płynami eksploatacyjnymi lub kamień spowodowany stosowaniem wody zasadniczo wpływają na przebieg pompy. Jednak przebiegi powyżej 200 tysięcy nie są rzadkością - określiłbym go raczej jako normę.
    mirosław13 napisał:
    Nie chciałbym kupić jakiejś która po 20 000 tyś. się rozpadnie.

    Jeszcze w kwestii nie związanej z tematem: Czytajcie ludzie, co piszecie! Wiesz ile to jest 20 000 tys? To dwadzieścia MILIONÓW!!! W przeciwieństwie do ciebie chciałbym taką pompę mieć!
    Poza tym w języku polskim nie ma słowa TYŚĘCY! - a jak widać powyżej "tyś" przewija się w co drugim poście :-/
  • Poziom 8  
    Kolego Gerri nie jest prawdą że mi się nie chciało napisać ani modelu ani rocznika, nie pomyślałem że te dane są tak bardzo istotne.

    Chodzi o Mercedesa Vito W 638, silnik 2.0l 112 129KM w benzynie. Rok produkcji
    1997 (1996 - 2003) r.nadwozie Autobus. Obecnie ma założoną instalacje gazową LPG
    Poprawiam, chodziło mi o 20 000 km.

    Vito 111 CDI, 2,2 l, 80 kW (109 KM), 2003–2006
    Vito 111 CDI, 2,2 l, 85 kW (116 KM), 2006–2010
    Vito z oznaczeniem 111 posiada silnik diesel
    Przeważająca większość Vito napędzana jest silnikami wysokoprężnymi. Wszystkie silniki Diesla w tym aucie mają cztery cylindry. Auta benzynowe stanowią margines i trafiają się w wersji 2.0 lub 2.3 (oznaczenia 112 lub 113). Jeśli chodzi o diesel mamy tu do wyboru jednostki starego typu o pojemności 2,3 litra z doładowaniem (98 KM) lub bez (79 KM) oraz nowoczesne silniki z wtryskiem bezpośrednim i układem zasilania common rail o pojemności 2,2 litra w trzech odmianach: 82, 102 i 122 KM (ostatnia ma 16 zaworów). Stare silniki oferowano tylko do roku 2000. Wszystkie diesle mają rozrząd na łańcuchu, który ma teoretycznie wytrzymać cały okres eksploatacji. Stare jednostki 2.3 cierpiały z powodu pękających kół napędu pompy wtryskowej oraz zrywających się pasków napędu pompy wodnej i alternatora. Szybko dochodziło także do wypalenia się uszczelki pod głowicą.
    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Spec od Mercedesów
    mirosław13 napisał:
    Vito z oznaczeniem 111 posiada silnik diesel
    Auta benzynowe stanowią margines i trafiają się w wersji 2.0 lub 2.3 (oznaczenia 112 lub 113).

    Małe wyjaśnienie: te liczby, które podajesz (111, 112, 113) to w tym wypadku handlowe oznaczenie danego modelu auta. Czyli np. 112 to auto o ładowności 1 tony (pierwsza cyfra) z silnikiem 120 koni (dwie następne cyfry). Tak oznaczany jest również Sprinter.
    Liczba o której ja wspomniałem (silnik 111) to oznaczenie grupy silników benzynowych Mercedesa, czterocylindrowych, DOHC, z różnymi wariacjami pojemności (około 2 litrów), ze sprężarką lub wolnossące. Stosowane zarówno w autach osobowych (C-klasa, E-klasa) jak i w autach dostawczych (Sprinter, Vito). Wersja rozwojowa tego silnika oznaczona "271" jest stosowana do dnia dzisiejszego.
    Pzdr. :)
  • Poziom 8  
    Witam

    Kolego Gerry, dziękuje za wyczerpujące odpowiedzi w kwestii oznaczeń.
    To w takim razie, jeśli już wiemy dokładnie, jakie Vito mam :) to bym poprosił o jakieś sugestie w sprawie wyboru pompy wody.
    Jako że mam przyjemność pisać ze Specem od Mercedesów, mogę spokojnie liczyć na fachową pomoc.

    :wink:
  • Pomocny post
    Spec od Mercedesów
    Jakimś tam specem może i jestem - ale po linii elektrycznej. Pracy mechaników wolę się przyglądać ;)
    Mogę tyle pomóc, że jak podasz VIN auta to dobiorę pompę pod konkretny VIN. Czyli otrzymasz numer fabryczny Mercedesa (numer części) dla twojego auta. Czasami to się przydaje, bo np. oferty na portalach aukcyjnych często odwołują się "zamiennik części fabrycznej o numerze katalogowym xxxxx"
  • Poziom 8  
    Gerri, podaje VIN: VSA63811413030878

    Co możemy mu zadedykować ...

    Dziękuje
  • Spec od Mercedesów
    Są dwa numerki:
    111 200 24 01 (już niedostarczalny)
    111 200 39 01 (aktualny)
    Oba numery mają w zestawie uszczelkę.
  • Poziom 8  
    Dzięki
    Zobaczymy jutro na warsztacie jak sprawa się potoczy ...

    Nie ma w przypadku łańcucha w Mercedesie ściśle określonego przebiegu. Jeżeli wszystko jest w porządku, to sprawdzamy tylko wielkość wyciągnięcia łańcucha na podstawie znaków na kołach. Jeżeli zaczyna hałasować lub pokazuje błędy z czujników wału korbowego oraz wałka rozrządu o braku synchronizacji to koniecznie trzeba zainteresować się tym od razu. Jeden łańcuch wytrzyma 500 tysięcy, drugi zerwie się po 50 tysiącach. W tej chwili nie ma żadnej reguły.

    I tak sobie pomyślałem żeby może tą sprawę przy okazji sprawdzić i poruszyć. Bo to jest chyba jakaś okazja do sprawdzenia podczas wymiany pompy wody.
    Mam racje ?
  • Poziom 8  
    Witam :)
    Auto zostało nareperowane, na razie nic się nie dzieje.
    Pasek pozostał ten sam rolki też, mechanik stwierdził że są w takim stanie że niema potrzeby zmieniać na nowe.
    Koszt usługi:
    Pompa - 200 zł.
    Płyn - 30 zł.
    Robota - 200 zł.

    Razem - 430 zł.

    Pozdrawiam i dziękuje wszystkim za dyskusje :D
  • Poziom 8  
    Witam :)

    Było wszystko dobrze aż do wczoraj ...
    Coś co jakiś czas słychać nie regularne popiskiwanie z okolicy pompy wody 8-O
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    A pasek w jakiej kondycji?
  • Spec od Mercedesów
    W czasie pracy silnika spryskaj pasek wodą.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Jak pompa podciekała płyn zmiękczył pasek i pokwikuje.
  • Poziom 8  
    Podczas wymiany pompy mechanik stwierdził że pasek i rolki są w takim stanie że niema konieczności ich wymieniać na nowe.Osobiście tego nie widziałem, raz że mechanik auto sam zabrał spod firmy i odprowadził a dwa to przy tym modelu Vito nie za bardzo widać ten pasek po otwarciu maski. Kolega Gerri sugeruje żeby podczas pracy silnika spryskać pasek wodą, też miałem taką sugestie ale nie spryskać wodą tylko jakimś sprajem smarującym ...
    Może też popiskiwać bo układa się na nowym kole pasowym od pompy wody.
    Niech jeszcze z dwa dni po piszczy :) i zobaczymy, może się dotrze.

    Ps. Za dobrych starych czasów kiedy jeździło się Polonezami tam było wszystko widoczne i do wszystkiego dostęp,pasek można było w każdej chwili zobaczyć i zdjąć . :wink:
  • Poziom 8  
    Niestety co jakiś czas piszczy nadal i to piszczenie nie jest z paska ...
    Psikanie na pasek też nie pomogło ...
    Zakładam na początek że to rolki ...
    W wolnej chwili trzeba oddać do poprawki ...
    :-?