Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Passat B4 1.8 95r - Falujące obroty, "wyje na gazie" Nastawnik?

JaEd 23 Lut 2017 18:36 1554 34
  • #1 23 Lut 2017 18:36
    JaEd
    Poziom 4  

    Witam mam passata 1.8 95r silnik na mono wtrysku.Problem polega na tym że na benzynie po odpaleniu na zimnym silniku obroty są przez ok minute w okolicach 2 tys a po tej minucie czy dwóch zaczynają bardzo falować od 1.5 do .5 tys i tak w koło. Na gazie obroty są ciągle w granicach 3tys obrotów.

    Chciałbym sprawdzić czy działa silnik krokowy czy raczej regulator wolnych obrotów bo to chyba "krokowiec" nie jest, ale większość tak nazywa to ustrojstwo.

    Mam tam wtyczkę i 6 pinów, odłączenie wtyczki nic nie daje, żadnych zmian.Chciałbym podłączyć pod te piny zasilanie "na krótko" ale nie wiem pod które piny się wpiąć i nie wiem po czym poznam czy to ustrojstwo działa.

    0 29
  • #2 23 Lut 2017 18:58
    lukasrsv
    Poziom 19  

    Masz możliwość podpięcia samochodu pod Vaga? Nie masz czasami zabrudzonej przepustnicy?

    0
  • #3 23 Lut 2017 19:50
    JaEd
    Poziom 4  

    Nie mam:( .Nie wiem czy jest zabrudzona, wyczytałem na forach, że przyczyną może być nieszczelna " sparciała" podstawa gaźnika lub jakaś uszczelka wtrysku ale nie bardzo wiem o jaką uszczelkę chodzi. Jutro jestem umówiony na wizytę u gazownika, ale obawiam się że zacznie się wymiana wszystkiego po kolei.


    Jak mogę sprawdzić ten silnik krokowy?

    0
  • #4 23 Lut 2017 19:58
    Matylda_26
    Poziom 12  

    Po co jedziesz do gazownika skoro problem jest też na benzynie? Gazownik skroi cie jak jelenia bo będzie widział, że sie nie znasz.

    0
  • #5 23 Lut 2017 20:18
    JaEd
    Poziom 4  

    Chyba nie dowiem się jak sprawdzić ten " krokowiec" Dzis zajechałem tak po prostu zapytać i facet ( wydaje się być w porządku) powiedział, że może potencjometr przepustnicy( Tps) jest źle skalibrowany i daje złe dane do ecu lub może łapie lewe powietrze. Zapytałem czy jechać "na kompa" to odparł, że facet sprawdzi, skasuje mnie a i tak prawdopodobnie wyśle mnie do gazownika. Mam ok 8 zostawic auto i w godzinę podobno zdiagnozują.


    Poczytałem o kalibracji TPS i wydaje sie to być proste ( http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=82826) Chciałem dokonać pomiarów, ale trzeba to wykonać na maksymalnie cofniętej przepustnicy więc ten " krokowiec" ma być na maxa cofnięty. Tylko, że nie wiem jak go podłączyć na krótko, aby się cofnął. Dziś robiłem pomiary, ale nie zgadzały się z opisem bo nie cofnąłem tego elementu, nie wiem nawet po czym poznać że jest cofnięty, lub po czym poznać że " krokowiec" jest sprawny lub nie.Po podłaczeniu zasilania na 1 i 2 pin - zero reakcji.

    0
  • #6 23 Lut 2017 20:41
    ociz
    Moderator Samochody

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2691161.html

    JaEd napisał:
    Chyba nie dowiem się jak sprawdzić ten " krokowiec"

    Prędzej byś dostał jakąś rzeczową odpowiedź gdybyś nie używał lamerskiego nazewnictwa.

    Pinologia nastawnika:
    1. silnik
    2. sygnał z czujnika halla (czujnik mierzy obroty silnika)
    3. zasilanie czujnika halla (12V)
    4. masa
    5. styk biegu jałowego (zwiera do masy gdy zderzak przepustnicy opiera się o nastawnik) - najcześciej on się w nich psuje
    6. silnik

    0
  • #7 23 Lut 2017 20:55
    JaEd
    Poziom 4  

    Dzięki za wyjaśnienie. Czyli jeśli pin 1 i 6 podłącze do akumulatora " na krótko" to element roboczy nastawnika powinien wysunąć się i przestawić przepustnicę, tak że zauważę ruch elementu połączonego z przepustnicą do którego jest przymocowana linka gazu?

    Dodano po 3 [minuty]:

    ociz napisał:
    5. styk biegu jałowego (zwiera do masy gdy zderzak przepustnicy opiera się o nastawnik) - najcześciej on się w nich psuje


    Czy to jest element naprawialny, czy jest konieczność wymiany całego nastawnika?

    0
  • #9 24 Lut 2017 11:39
    JaEd
    Poziom 4  

    Dziękuje za link. Mój nastawnik nie reaguje, gdy podam mu 12V na styki 1 i 6, wcisnąłem tez ten stycznik który naciska element przy lince gazu ale żadnej reakcji nie było. Zamówilem nowy zamiennik bo śpieszy mi się z naprawą.Jak będe miał sprawne auto to na spokojnie poszukam uzywanego oryginału. Sprzedawca sam powiedział że te zamienniki padają.


    Porozkręcałem to wszystko i dostałem się do nastawnika, był uszkodzony jedna blaszka w środku była zgięta a próba wyprostowania jej skończyła się ułamaniem...


    Poza tym pod mikserem lpg nie było żadnej uszczelki, tylko silikon w dodatku"nasmarkany" ( nie wiem czy powinna być) miejscami jakby go wydmuchało czy coś. Nie mając nic do stracenia dorobiłem uszczelkę z kartonu malując lakierem do paznokci otwory na mikserze i odbijając je na tekturce, potem ładnie wyciąłem. Stwierdziłem że nie będę zakładał zamiennika nastawnika tylko zamówię uszczelki, używany oryginalny nastawnik i może przy okazji podstawę gaźnika bo jest troszkę " zmęczona"

    Poskręcałem całość i wyregulowałem potencjometr przepustnicy (TPS) przy pomocy instrukcji stąd: http://sp4leczna.freehost.pl/tps_do_regulacji.php
    U mnie parametry były rozjechane.

    Na benzynie działa o wiele lepiej niż wcześniej, minimalnie falują obroty, momentami powiedziałbym że nie falują wcale mimo że nastawnik wisi na kablu z wpięta wtyczką, przypięty trytytką do rury od filtra powietrza.

    Na gazie auto działa idealnie, nie buczy jak wcześniej na 3tys obrotów, może są zbyt niskie na biegu jałowym, ale chyba podkręcę śrubeczkę na elemencie przepustnicy lub delikatnie podciągnę linke. Nie zależy mi na jeździe na benzynie bo lpg mam jako paliwo główne a benzynę " do odpalania" W wolnej chwili zamówię części i poskładam to do " kupy" Przyczyna wysokich obrotów było " lewe powietrze " pod mikserem a falowanie obrotów na benzynie to także lewe powietrze i nastawnik. Zobaczymy czy rano na zimnym silniku odpalę.


    Tu jest podobna operacja jeśli ktoś będzie się bawił. Ja nie wymieniłem tej podstawy gaźnika ale to zrobię jak wyżej pisałem ( ok 50zł kosztuje bo dziś pytałem)
    http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=166588

    0
  • #10 02 Mar 2017 20:03
    JaEd
    Poziom 4  

    To chyba nie było lewe powietrze...Włożyłem oryginalny nastawnik uzywany. Objawy wróciły czyli na benzynie mocno faluje a na gazie obroty ok 3tys. Gdy wyciągnę wtyczkę to jakby obroty wzrastają na bebenzynie.

    Gdy podepnę zasilanie z akumulatora do 1 i 6 piny i na maksa cofnę siłownik nastawnika to obroty są niskie, jakby za niskie ale na ciepłym silniku nie gasnie, nie faluje, na gazie również obroty zbytniskie ale nie "wyje" pod 3 tys czyli jest lepiej.

    Gdy te objawy występują to siłownik nastawnika jest wysunięty i ręką nie cofnę przepustnicy.Tak jakby cos powodowało, że siłowniczek nie wsuwa się.

    0
  • #11 02 Mar 2017 20:14
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.
  • #12 02 Mar 2017 20:20
    JaEd
    Poziom 4  

    Tps " jak książka pisze" na maks cofniętej przepustnicy ok 0.24V potem rośnie płynnie wraz z dodawaniem gazu aż do ok 4.9V jeśli dobrze pamiętam, zasilanie ma, chyba jest ok.Nie bardzo mam skąd wziąć na podmianę.Jak sprawdzić poza Voltarzem nie wiem.

    0
  • #13 02 Mar 2017 20:24
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Woltomierzem idzie sprawdzić, napięcie ma się ładnie zmieniać a nie skakać.
    Tam powinny być dwa potencjometry w TPSie stąd masz tam więcej niż 3 przewody.

    0
  • #14 02 Mar 2017 20:27
    JaEd
    Poziom 4  

    Mierzyłem tak jak tu opisane :" http://sp4leczna.freehost.pl/tps_do_regulacji.php" i wszystko się zgadza, jak dodaje gazu to wyglada na to że płynnie idzie.Jutro postaram się nagrać filmik, dośc szybko rośnie napięcie, ale raczej płynnie. Nastawnik mam od kolegi, walał się u niego w garażu, nie mam pewności że jest dobry, ale przynajmniej reaguje na podanie zasilania na 1 i 6 pin.I jest reakcja na wpięcie -wypięcie wtyczki. Na poprzednim nie bylo.

    Jak podmienię tps i to nie to, to chyba dorobię mu linke ssania:) Jedyny problem jaki zauważyłem bez nastawnika jest taki, że na zimnym silniku gasnie bo ma zbyt niskie obroty, jak potrzymam nogą gaz i się zagrzeje to po jakims czasie przełącza się na gaz i jeździ się normalnie, nie gasnie, nie szarpie. Nie bardzo uśmiecha mi się oddawac auto do mechanika który zacznie wymyślać, wymieniać i kasować a okaże się że nadal jest problem...Niestety w tych stronach to standard...

    0
  • #15 02 Mar 2017 22:58
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Sprawdziłeś obie ścieżki jak tam jest napisane?
    Podajesz tylko wartość przy zamkniętej przepustnicy dla jednej ścieżki (0,2V) o drugiej nic nie napisałeś?
    Odczytywałeś błędy z ECU?

    0
  • #16 03 Mar 2017 08:18
    JaEd
    Poziom 4  

    Tak drugą też sprawdzałem tak:

    " teraz trzeba sparwdzic 2 sciezke, podłanczamy voltomierz do pinów 1-4 , przy całkowicie zamknietej przepustnicy musi byc napięcie 0,0-0,2V i nie zmieniac się az do 1/5 otwarcia przepustnicy , potem napiecie powinno płynnie wzrastac aż przy całkowiteym otwarciu przepustnicy powinno miec wartość 4,5-4,9V , warto jeszcze sprawdzic napięcie zasilające TPS , odłacz wtyczke TPSu i do pinu 1-5 wtyczki podłacz woltomierz , powinno byc napiecie około 5V"

    Wszystko się zgadza,
    Napięcie zasilające tps to5V
    Błedów nie zczytywałem, proszę podpowiedzieć co mam kupić aby wystarczyło do diagnostyki tego silnika, wolę przykładowo wydać 200-300zł abym mógł sprawdzać sam niż co jakiś czas bulić po 100zł za " podłączenie do kompa"

    0
  • #17 03 Mar 2017 08:27
    ociz
    Moderator Samochody

    JaEd napisał:
    sprawdzać sam niż co jakiś czas bulić po 100zł za " podłączenie do kompa"

    Gdyby auto trafiło do mnie to pewnie za cała naprawę nie zapłacił byś więcej, plus ewentualne części.

    0
  • #18 03 Mar 2017 09:14
    JaEd
    Poziom 4  

    Jeśli po naprawie powiesz mi co było i jeszcze podregulujesz mi lpg:) ( chociaż nie koniecznie) to podjadę do Mikołajek bo jakoś daleko nie mam, tzn ze Szczytna daleko nie mam a często tam bywam.W Braniewie, gdy byłem u mechaników to albo terminy na za tydzień, albo " idź do elektronika" , idź do gazownika...idź.. " Nie mam czasu nawet nie powinienem już teraz z panem rozmawiać, przyjedź pan w środę" dlatego się zawziąłem i stwierdziłem,że pokombinuje.

    Gdy lagunę zaprowadziłem do elektronika samochodowego, aby sprawdził błędy, to powiedział że auto jest zbyt stare i komp nic nie pokaże ( Laguna I, 2000r po lifcie) Gdzie tu na forum piszą że komp coś powinien pokazać bo jest dość rozbudowany.( inny mój temat na forum)

    0
  • #20 04 Mar 2017 10:14
    JaEd
    Poziom 4  

    Kolega ma tego Vaga i mi podłączył.Pokazało: " Brak sygnału z TPS" Lub podobnie sformułowane. Dziwne bo napięcia na tps były według tamtego opisu wyżej. Zdobyłem 2 na podmianę, ciekawe jak będzie na innym.Jeśli wywali ten sam błąd, to moze jakiś przewód idący do komputera jest przerwany.Tylko który?

    0
  • #21 04 Mar 2017 13:37
    ociz
    Moderator Samochody

    Żeby błąd się zapisał to wystarczy że wtyczkę odepniesz. Po za tym w tych autach często są uszkodzone przewody właśnie od TPS blisko wtyczki (pękają od oparów oleju i kiepskiego ułożenia wiązki), ale skoro tam dłubałeś i mierzyłeś to się domyślałem że byś to zauważył.

    0
  • #22 04 Mar 2017 14:24
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Zanim założysz drugi to sprawdź ciągłość tych 2 przewodów na których mierzyłeś. Czy nie są przerwane pomiędzy TPSem a ECU.
    ECU odpinaj/podpinaj tylko na odłączonym akumulatorze.

    0
  • #23 04 Mar 2017 19:09
    JaEd
    Poziom 4  

    Jutro sprawdzę te przewody.Mam rozumieć, że te dwa pierwsze piny TPSu od kabiny idą do ecu? Jesli tak to pomierzę czy jest przejście.Nie oglądałem tych kabli, ale nie rzuciło się w oczy żadne uszkodzenie.

    Gdy na odpalonym silniku przestawiałem TPS to wyraźnie zmieniała się praca silnika.Kabelek pożyczyłem. Jutro obejrzę kable i pomierzę tylko muszę zlokalizować komputer.

    0
  • #24 05 Mar 2017 03:28
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Sterownik silnika jest na podszybiu.
    Wszystkie przewody TPSu podpięte są pod ECU.
    Pinout TPS:
    1 - masa, pin 17 ECU
    2 - wyjście sygnału, pin 41 ECU
    3 - brak
    4 - wyjście 2 sygnału, pin 18 ECU
    5 - plus 5V, pin 14 ECU
    Jeżeli po wykasowaniu błędów masz cały czas błąd który mówi o braku sygnału z TPS to oznacza że ECU nie widzi sygnału z czujnika na wejściach na pinie 18 lub 42.

    0
  • #25 10 Mar 2017 17:53
    JaEd
    Poziom 4  

    Przy nastawniku stycznik reaguje bo jak nacisnę go to między pinem 4 i 5 jest przejście.Pomierzyłem przejście przewodów między TPSem a ecu i wszystkie są jak należy tzn nie są przerwane.Co tu jeszcze sprawdzić? dziś gdy go odpaliłem to trzymał jak skała ok 1tys obrotów a gdy się nagrzał to zaczęły falować.

    Dziś wymieniłem podstawę Gaźnika i czujnik temperatury bo komputer pokazywał -55 stopni i zalewało go, nie pomogło nic poza tym, że odpala od strzała a ostatnio były problemy.

    Proszę powiedzcie czy jeśli auto pracuje na biegu jałowym i zdejmę rurę od powietrza od strony filtra, następnie zatkam ją szczelnie ręką to auto powinno zgasnąć? Moje nie gaśnie, wąż od podciśnienia "kurczy się" ale nie zdławię auta.

    0
  • #26 17 Mar 2017 18:48
    JaEd
    Poziom 4  

    Witam.

    Mam passata b4 1.8 i zastanawiam się czy jeśli zdejmę wąż od powietrza od strony filtra i zatkam wlot szczelnie ręką to czy auto powinno zgasnąć na biegu jałowym?

    Mam problem ponieważ na biegu jałowym falują mi obroty na benzynie a na gazie trzyma ok 3 tys i " wyje" nie chcąc zejść na prawidłowy zakres obrotów. Gdy zatkam wlot węża od strony filtra to silnik wchodzi na prawidłowe obroty i nie faluje na benzynie, na gazie zamiast 3 tys słychać że jest dobrze czyli ok 1 tys. Wąż zasysa i na tej "harmonijce" aż się zwęża, ale nie zduszę auta.

    Obstawiam że gdzieś łapie lewe powietrze, ale nie wiem jak to sprawdzić.

    Tps jest ustawiony prawidłowo
    Nastawnik przepustnicy jest nowy ( zamiennik) , wkładałem też oryginalny z innego auta i nie pomogło

    Moderowany przez ociz:

    3.1.12. Nie wysyłaj wielu jednakowych tematów na forum, użytkownicy nie będą wiedzieć, gdzie mają odpowiadać.
    Scaliłem oba tematy.

    0
  • #27 17 Mar 2017 19:42
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    Prysnij łatwo palnym sprayem po kolektorze i okolicach.

    0
  • #28 17 Mar 2017 19:50
    JaEd
    Poziom 4  

    fuelinyourblood napisał:
    Prysnij łatwo palnym sprayem po kolektorze i okolicach.


    Rozumiem,że jeśli łapie lewe powietrze i tam psiknę to silnik powinien zwiększyć obroty?

    0