Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Moce silników elektrycznych

raffo85 24 Lut 2017 08:21 1338 14
  • #1 24 Lut 2017 08:21
    raffo85
    Poziom 9  

    Przeglądając strony internetowe i czytając artykuły o silnikach często pojawiają się stwierdzenia - silniki elektryczne małej, średniej i dużej mocy.
    Pytanie moje: jakie to są przedziały mocy dla tych małych, średnich i dużych silników? Małe są od 0 do 100W, 1kW czy może 10kW???

    0 14
  • #2 24 Lut 2017 10:07
    asdqwerty
    Poziom 21  

    To wszystko zależy od destynacji, czyli gdzie taki silnik ma pracować. Nie da się porównać np. silników używanych w tartakach (moce rzędu kilkunastu kW) z silnikami pracującymi w elektrowniach (moce rzędu kilku MW).

    0
  • Pomocny post
    #3 24 Lut 2017 10:19
    Berend
    Poziom 15  

    To jest raczej wszstko umowne, ale silniki dzieli się kategorie:

    Urządzenia napędowe dzieli się na następujące grupy:
    a) I – urządzenia o mocy większej niż 250 kW oraz urządzenia o napięciu powyżej 1 kV,
    b) II – urządzenia o mocy od 50 kW do 250 kW o napięciu znamionowym 1 kV i niższym,
    c) III – urządzenia o mocy od 5,5 kW do 50 kW,
    d) IV – urządzenia o mocy poniżej 5,5 kW.

    1
  • #4 24 Lut 2017 10:35
    scotch
    Poziom 27  

    Podobno nie ma głupich pytań ( ale): silnik o mocy 250W i napięciu pracy 230V mieści się w grupie IV. Wszystko pasuje. Jeśli mamy silnik 5 W i napięcie 5kV to znajduje się grupie I tak samo jak silnik o mocy 50 W i napięciu pracy 1kV w grupie II . Dobrze rozumuję? I na marginesie komu to potrzebne ?

    0
  • #5 24 Lut 2017 11:05
    jaszczur1111
    Poziom 33  

    Żeby UDT wiedziało kogo ścigać w razie by co.

    Silniki o napieciu zasilania powiedzmy 20 kV i prądzie rzędu miliamperów stanowią wyjątek od reguły. W zasadzie nie buduje się takich ale słyszałem o bodajże peruwiańskim patencie na silnik o wyższej rzekomo sprawności.

    Podobnie zresztą przedstawia się sprawa ze słynną maszyną N, gdzie napięcie generowane nie przekracza coś koło 0,5V a prądy idą w tysiące amperów, co daje dużą moc. (jakoś ciężko mi to sobie wyobrazić ze wzgledu na oporności ale niech tam)

    0
  • #6 24 Lut 2017 11:27
    Berend
    Poziom 15  

    scotch napisał:
    Podobno nie ma głupich pytań ( ale): silnik o mocy 250W i napięciu pracy 230V mieści się w grupie IV. Wszystko pasuje. Jeśli mamy silnik 5 W i napięcie 5kV to znajduje się grupie I tak samo jak silnik o mocy 50 W i napięciu pracy 1kV w grupie II . Dobrze rozumuję? I na marginesie komu to potrzebne ?



    Mnóstwo rzeczy jest niepotrzebne, ale jednak jest.

    Nie ma co szukać dziury w całym, tak sobie przyjęli to niech mają.

    0
  • #7 24 Lut 2017 19:58
    HeSz
    Specjalista elektryk

    scotch napisał:
    Podobno nie ma głupich pytań ( ale): silnik o mocy 250W i napięciu pracy 230V mieści się w grupie IV. Wszystko pasuje. Jeśli mamy silnik 5 W i napięcie 5kV to znajduje się grupie I tak samo jak silnik o mocy 50 W i napięciu pracy 1kV w grupie II . Dobrze rozumuję? I na marginesie komu to potrzebne ?

    a mógłbyś podać typy silników:
    5W na napięcie 5kV
    50 W na napięcie 1kV
    Pytanie retoryczne! Jaka byłaby konstrukcja takich silników, jaka sprawność i wreszcie - jakie zastosowanie!?

    0
  • #9 03 Mar 2017 07:49
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 03 Mar 2017 19:47
    bonanza
    Spec od Falowników

    HeSz napisał:
    a mógłbyś podać typy silników:
    5W na napięcie 5kV
    50 W na napięcie 1kV
    Pytanie retoryczne! Jaka byłaby konstrukcja takich silników, jaka sprawność i wreszcie - jakie zastosowanie!?

    Ależ proszę: silnik elektrostatyczny
    Trzy przewody WN zakończone elektrodami rozłożonymi na okręgu co 120 stopni kątowych wytwarzają wirujące pole elektrostatyczne. Wirnik z trwale naelektryzowanego dielektryka podąża za tym polem (silnik synchroniczny).
    Pobór prądu jest oczywiście znikomy, napięcie jak najwyższe.
    Nie da się? Nie mieści się w pale?

    0
  • #11 03 Mar 2017 22:03
    HeSz
    Specjalista elektryk

    bonanza napisał:
    HeSz napisał:
    a mógłbyś podać typy silników:
    5W na napięcie 5kV
    50 W na napięcie 1kV
    Pytanie retoryczne! Jaka byłaby konstrukcja takich silników, jaka sprawność i wreszcie - jakie zastosowanie!?

    Ależ proszę: silnik elektrostatyczny
    Trzy przewody WN zakończone elektrodami rozłożonymi na okręgu co 120 stopni kątowych wytwarzają wirujące pole elektrostatyczne. Wirnik z trwale naelektryzowanego dielektryka podąża za tym polem (silnik synchroniczny).
    Pobór prądu jest oczywiście znikomy, napięcie jak najwyższe.
    Nie da się? Nie mieści się w pale?

    A zastosowanie?

    0
  • #12 03 Mar 2017 22:15
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    @bonanza Albo odwrotnie - trzy (lub więcej) elektrody igłowe na okręgu zasilone WN, produkują jony, których odrzut obraca machinę zwana jonolotem. :D

    1
  • #13 04 Mar 2017 05:46
    bonanza
    Spec od Falowników

    HeSz napisał:
    bonanza napisał:
    HeSz napisał:
    a mógłbyś podać typy silników:
    5W na napięcie 5kV
    50 W na napięcie 1kV
    Pytanie retoryczne! Jaka byłaby konstrukcja takich silników, jaka sprawność i wreszcie - jakie zastosowanie!?

    Ależ proszę: silnik elektrostatyczny
    Trzy przewody WN zakończone elektrodami rozłożonymi na okręgu co 120 stopni kątowych wytwarzają wirujące pole elektrostatyczne. Wirnik z trwale naelektryzowanego dielektryka podąża za tym polem (silnik synchroniczny).
    Pobór prądu jest oczywiście znikomy, napięcie jak najwyższe.
    Nie da się? Nie mieści się w pale?

    A zastosowanie?

    Wentylacja przekładników WN.
    Czym jeszcze mogę służyć? Rysunek techniczny, obliczenia, zdjęcia?

    0
  • #14 06 Lut 2019 12:19
    tabula_rasa
    Poziom 18  

    W MIT zbudowano i przetestowano prototyp samolotu napędzanego silnikiem jonowym. Silnik jest liniowy, samolot lata "jak po sznurku". Źródło tych rewelacji Silnik jonowy, jonolot.

    0
  • #15 07 Lut 2019 17:37
    jaszczur1111
    Poziom 33  

    Jak zwykle redaktorzy nie starają się nawet odrobinę. Cytat" zainstalowano akumulatory o napięciu 40000V" - o łącznej wadze z samolotem 2,5kg? Zapewne tylko jeden mały i przetwornicę napięcia. Koncepcja ciekawa i ....stara jak książka ' Nowoczesne zabawki" z lat 60'. Wprawdzie wówczas nie było koncepcji lotu bez zasilania z ziemi ale jonolot był.

    0