Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skrzynia biegów od poloneza - Zmiana oleju czy na plus? Gdzie i jakie łożyska?

luki_34 24 Lut 2017 21:35 1737 17
  • #1 24 Lut 2017 21:35
    luki_34
    Poziom 8  

    Witam!
    Posiadam w moim aucie skrzynie polonezowską (5-cio biegową) z silnikiem 1.9D (XUD9)
    Niedawno rozleciały się dwa łożyska i przy okazji uszkodziły wałek sprzęgłowy i teraz gdy wszystko zostanie złożone w całość z nowymi uszelnieniami zastanawiam się jakim olejem zalać skrzynie.
    Wcześniej jeździło to na Hipolu bodajże Gl-4, na forum znalazłem wzmianke że powinien być "(...)każdy o klasie jakościowej: API GL-5 i klasie lepkościowej: 80W/90 lub API GL-5 i 85W/90"

    Z tego co mi się wydaje to ten Hipol Gl-4 to mineralny olej a jeśli chodzi o Gl-5 to też autor miał na myśli minerał?
    Jeśli tak to czy jest sens teraz zmieniać olej na jakiś półsyntetyczny czy lepiej zostać na Hipolu Gl-5 mineralnym?


    PS: Może ktoś się orientuje gdzie mogę jeszcze dostać łożysko o nr. CBK 083 2RS2P66 (dwójki po środku nie jestem pewien) do tejże skrzyni?
    Objechałem dziś kilkanaście sklepów i tylko w jednym można zamówić ale tylko chiński zamiennik.

    0 17
  • #2 24 Lut 2017 22:51
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    A skąd jesteś bo jak z mojej okolicy to mam sklep gdzie kupisz każde łożysko.

    1
  • #3 24 Lut 2017 23:29
    tzok
    Moderator Samochody
  • #4 24 Lut 2017 23:41
    kwok
    Poziom 39  

    Może tu http://www.albeco.com.pl/617-product-CBK+083+P66_FŁT
    https://sklep.regmot.com.pl/m/lozysko-cbk-083-p66-skrzyni-biegow-fso-polonez-f,3,15976,1513
    Największy problem to że zacznie hałasować po 2tys. Szukaj rosyjskiego łożyska od ładny, nie pamiętam oznaczenia ale pasuje.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Coś znalazłem http://jacars.pl/lozysko-skrzyni-75x30x19-p-3604.html zapytaj o rosyjski ori.

    1
  • #5 25 Lut 2017 12:02
    luki_34
    Poziom 8  

    Wygląda na to że to łożysko powinno mieć nr.: CBK 083 2RS P66( CBK 0832RSP66 ) lub znalazłem też określenie CBK 083P66. Na kartce co mi napisał mój znajomy musiał się pomylić i napisał dwa razy PP ale wyglada tak jak dwójka...
    To jest chyba jakieś specjalne łożysko o zwiększonej precyzji.
    cytat z jednego forum:
    "Okazuje się, że do skrzyni powinny właśnie byś stosowane łożyska o zwiększonej precyzji (kulkowe). Łożysko CBK-083 w skrzyni, podobnie jak 6306NR nie pracuje w kąpieli olejowej, lecz w zapasie własnego smaru, dlatego po jakimś czasie się kończy. Po zdjęciu klapek z łożyska , w środku nie było śladu smaru, ale oleju też nie było.

    Więc jak to w końcu jest z tymi dwoma łożyskami? jedno miałem napisane 6306N a kupiłem 6306-ZNRC3 i jest jednostronnie osłoniete blaszką czy takie powinno tu byc?
    co do tego drugiego to nie wiem czy powinno być kryte czy nie (2RS to bodajże podwójnie kryte) ale czy napewno takie powinno tu być?

    Przydatny byłby również jakiś schemat/katalog skrzyni jest takie coś osiągalne?

    @Strumien swiadomosci swia: Jestem z Podkarpacia

    1
  • #6 25 Lut 2017 16:30
    Megawe
    Poziom 29  

    Skrzynia od poloneza ma zębatki na tulejach ślizgowych dlatego wlewamy do niej rzadki dobry olej może być nawet silnikowy.
    Wlewanie gęstych nawet z dodatkami powoduje utrudnienia w pracy synchronizatorów.
    Skrzynia i most z poloneza są zaprojektowane na styk z mocą silnika. Wstawienie mocniejszego silnika najpierw uszkadza dyfer a potem skrzynię.
    Wymień od razu łozysko wałka sprzęgłowego w wale korbowym 6202 2Z.

    1
  • #7 25 Lut 2017 17:12
    luki_34
    Poziom 8  

    Megawe napisał:
    Skrzynia od poloneza ma zębatki na tulejach ślizgowych dlatego wlewamy do niej rzadki dobry olej może być nawet silnikowy.

    Czyli połsyntetyk/syntetyk przekładniowy spokojnie mogę wlewać? Mam Mobil 1 półsyntetyk silnikowy ale pewnie kupię coś przekładniowego.
    Co polecasz i o jakich parametrach?
    Czy to że wcześniej ta skrzynia jeździła na Hipolu a teraz jak wleje półsyntetyk nie pogorszy np. głośności pracy, większego płukania/ wiekszego luzu na poszczegolnych częściach?
    Megawe napisał:
    Skrzynia i most z poloneza są zaprojektowane na styk z mocą silnika. Wstawienie mocniejszego silnika najpierw uszkadza dyfer a potem skrzynię

    Ten silnik też jeżdził w polonezach (xud9- Citroen) i skrzynie też były inne do tych silników, jaką ja mam dopasowaną do niego nie wiem takie auto juz kupiłem z tym silnikiem- Nivka :D

    0
  • #8 25 Lut 2017 17:32
    kwok
    Poziom 39  

    Oznaczenie 2RS to dwustronnie kryte a cbk to przeznaczenie do skrzyni biegów. Stare skrzynie miały łożyska bez osłonek i chodziły z wyjątkiem polskiego cbk083 które szumiało po paru tysiącach, za to bardzo stare skrzynie miały na wałku sprzęgłowym rosyjskie łożysko i te nie szumiały.
    Olej rzadki jak najbardziej, hipol działa ale dużo krócej.

    1
  • #9 26 Lut 2017 14:54
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Ja zalewałem zawsze skrzynie w starych swoich autach ATF-em . Skrzynia lżej chodzi. Bodajże Ople też miały taki olej.

    1
  • #10 26 Lut 2017 16:45
    luki_34
    Poziom 8  

    To olej mamy wyjaśniony- będę szukał coś z półsyntetyka pewnie jakiegoś Mobila.

    Natomiast co do łożysk, do wymiany mam dwa:
    1. 6306N kupiłem: 6306-ZNRC3 (prod. USA) jest jednostronnie kryte blaszką.
    2. CBK 0832RSP66 - z tym jest problem...
    3*. Jak sugeruje kolega Megawe dobrze było by wymienić też łożysko wałka sprzęgłowego w wale korbowym tylko nie do końca wiem o którym łożysku mówimy?

    kwok napisał:
    Oznaczenie 2RS to dwustronnie kryte a cbk to przeznaczenie do skrzyni biegów. Stare skrzynie miały łożyska bez osłonek i chodziły z wyjątkiem polskiego cbk083 które szumiało po paru tysiącach, za to bardzo stare skrzynie miały na wałku sprzęgłowym rosyjskie łożysko i te nie szumiały.
    Olej rzadki jak najbardziej, hipol działa ale dużo krócej.

    Czyli mówisz że lepiej nie szukać tego CBK a zamiast jego dać rosyjskie łożysko które było w starych skrzyniach? chyba znalazłem to oryginalne o takie Ci chodzi? link
    Z tego co widze ono nie ma osłon jak i to moje 1-wsze(tylko jedną-chyba że ją ściągnę)
    Dodam tylko że moja skrzynia to jest to "nowy typ" cokolwiek to znaczy...
    Nie jestem pewny czy one cały czas pracują w oleju czy nie ale jak nie będą miały osłon lub je ściągnę to chyba nic im nie będzie i od czasu do czasu coś tam oleju na nie chlapnie?

    Pozostaje jeszcze kwestia tego oznaczenia P66 gość z pewnej hurtowni mówił mi że to oznacza skale dokładności w jakiej wykonane jest łożysko i że teraz większość/wszystkie łożyska wykonywane są w takiej skali nie wiem jak to rosyjskie łożysko się ma do tego?

    0
  • #11 27 Lut 2017 08:15
    2834736
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 27 Lut 2017 08:29
    robokop
    Moderator Samochody

    Megawe napisał:
    Skrzynia od poloneza ma zębatki na tulejach ślizgowych dlatego wlewamy do niej rzadki dobry olej może być nawet silnikowy.
    Wlewanie gęstych nawet z dodatkami powoduje utrudnienia w pracy synchronizatorów.
    Większej bredni w życiu nie czytałem - 99% skrzyń biegów jest tak skonstruowane. Synchronizatory w Polonezie bez problemu znoszą gęstszy olej, ze względu na sposób konstrukcji samych pierścieni ciernych. Skrzynia jest przewidziana do gęstego oleju, z prostego powodu - ten wycisza jej pracę.
    Megawe napisał:
    Skrzynia i most z poloneza są zaprojektowane na styk z mocą silnika. Wstawienie mocniejszego silnika najpierw uszkadza dyfer a potem skrzynię.

    I jedno i drugie uszkadza się, bo zostało przedobrzone przez konstruktorów, którzy z niezłej skrzyni "Fiatowskiej" zrobili byle co. Zmieniony moduł zębów i łożysko wałka sprzęgłowego, które dziwnym trafem rozlatuje się bardzo szybko, powodując głośną prace skrzyni, pomimo że rzekomo "jest wyciszana".
    luki_34 napisał:
    Pozostaje jeszcze kwestia tego oznaczenia P66

    Jeśli było P66, to ma właśnie być łożysko z takim oznaczeniem. To nie żadna klasa dokładności, tylko zmniejszony poziom drgań - podejrzewam że właśnie przez to szybko zaczyna być głośne.
    luki_34 napisał:
    Dodam tylko że moja skrzynia to jest to "nowy typ" cokolwiek to znaczy...
    Zmieniony moduł zęba trybów - wałka sprzęgłowego i pośredniego, trzeba by je wymieniać w parze.

    1
  • #13 27 Lut 2017 10:49
    luki_34
    Poziom 8  

    robokop napisał:
    Megawe napisał:
    Skrzynia i most z poloneza są zaprojektowane na styk z mocą silnika. Wstawienie mocniejszego silnika najpierw uszkadza dyfer a potem skrzynię.

    I jedno i drugie uszkadza się, bo zostało przedobrzone przez konstruktorów, którzy z niezłej skrzyni "Fiatowskiej" zrobili byle co. Zmieniony moduł zębów i łożysko wałka sprzęgłowego, które dziwnym trafem rozlatuje się bardzo szybko, powodując głośną prace skrzyni, pomimo że rzekomo "jest wyciszana".

    luki_34 napisał:
    Pozostaje jeszcze kwestia tego oznaczenia P66

    Jeśli było P66, to ma właśnie być łożysko z takim oznaczeniem. To nie żadna klasa dokładności, tylko zmniejszony poziom drgań - podejrzewam że właśnie przez to szybko zaczyna być głośne.


    Więc jeśli to łożysko (CBK) szybko się rozlatuje i szybko zaczyna być głośne to czy jest sens go tam zakładać? Czy nie lepiej zamiast niego włożyć to rosyjskie?

    1
  • #14 27 Lut 2017 14:44
    kwok
    Poziom 39  

    No właśnie lepiej to rosyjskie o ile trafisz na rosyjski orginał (podobno z lepszej stali były - z niemieckich czołgów 😁 co je Hitler zostawił). Ogólnie chodzi o to że nie wiadomo jaką jakość teraz prezentują -najlepsze z komunistycznych zapasów. Jak nie to stosuj CBK i dobry olej.

    2
  • #15 27 Lut 2017 17:12
    robokop
    Moderator Samochody

    kwok napisał:
    No właśnie lepiej to rosyjskie o ile trafisz na rosyjski orginał (podobno z lepszej stali były - z niemieckich czołgów 😁 co je Hitler zostawił). Ogólnie chodzi o to że nie wiadomo jaką jakość teraz prezentują -najlepsze z komunistycznych zapasów

    Nie pamiętam już dokładnie, bo skrzyni Poloneza z 15 lat nie rozbierałem - ale były dwa rodzaje tych łożysk wałka sprzęgłowego - różniły sie minimalnie którymś wymiarem, tyle że nie pamiętam czy średnicą zewnętrzną, czy wewnętrzną. A wyć zacznie w końcu tak czy inaczej - cywilizowani ludzie robią ten węzeł na łożysku rolkowym, nie kulkowym.

    0
  • #16 01 Mar 2017 20:01
    luki_34
    Poziom 8  

    Zdecydowałem że założe to CBK.
    Zamówione choć nie było łatwo ale się udało, w większości mają tylko chińskie odpowiedniki ale udalo mi się jeszcze znaleźć to łożysko oryginalne FŁT Kraśnika także myśle że jeszcze się chwile naciesze jazdą :D

    W każdym razie dziękuje wszystkim za podpowiedzi i sugestie!!!

    0
  • #17 06 Mar 2017 15:59
    luki_34
    Poziom 8  

    Panowie takie pytańko dziś przyszło to łożysko CBK i tak się zastanawiam czy to coś polepszy jak sciągne jego osłony gumowe?/lepszy dostęp oleju/
    czy raczej pogorszy? /w raz z olejem dostaną się do łożyska opiłki itp./

    Z drugiej strony to drugie łożysko jest tylko jednostronnie kryte więc i tak tam się mogą opiłki dostać co myślicie?

    0
  • #18 17 Kwi 2017 22:43
    luki_34
    Poziom 8  

    Mała aktualizacja:
    Skrzynia złożona na łożysku CBK i jak narazie wszystko ok., zalałem Mobilem Mobilube HD-A 85w-90(mineralny) i na zimnej skrzyni pierwszy i drugi bieg wchodzą z oporem ale za jakiś czas (prawdopodobnie przed zimą) będe chciał zmienić go na syntetyka zobaczymy wtedy co z tego wyniknie... :)

    Martwi mnie tylko jedna rzecz, w tym silniku(xud9) w wale korbowym nie mam łożyska podtrzymującego wałek(mam drugi taki silnik i tam też nie ma) jest tylko otwór w który wchodzi wałek...
    Czy to normalne czy tak może być???

    0