Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka

FrozenShadoow 25 Feb 2017 00:22 2823 12
  • #1
    FrozenShadoow
    Level 10  
    Witam,
    Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka
    Mam piec Vitodens 100 z zasobnikiem Vitocel 150 i do tego podłączono mi wymiennik i kominek z plaszczem wodnym w układzie otwartym. Po podłączniu stuka cos w instalacji ale tylko wtedy gdy chodzi pompa pieca gazowego a pompa od wymiennika chodzi na auto i sterownik kominka podaje sygnal do pracy pompy na 7wat, jeśli podkrece pompe na 15 i wyzej stukanie ustaje. Mysle ze to zawór zwrotny, jesli tak do jak to naprawić?
    Zalaczylem zdjecia i film na ktorym slychac stukanie.



    Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka
    Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka

  • #2
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.

    Nie zabardzo słychać na tym nagraniu, ale z tego co słychać, to może być rzeczywiście zawór zwrotny. Lubią tak czasem stukać zawory z metalowymi grzybkami, ale paradoksalnie są dużo trwalsze od plastikowych. Trzeba dokładnie wysłuchać źródło stukania. Dobrze znajduje się stetoskopem.

    Może też stukać zawór z głowicą termostatyczną przy grzejniku, jeśli któryś grzejnik ma zamienione zasilenie i powrót. Stukanie takie też podobnie brzmi (jak już pisałem, na tym nagraniu nie za dobrze to słychać). Paradoksalnie odgłos stukania może być w takim przypadku bardziej słyszalny w innym miejscu, niż w miejscu jego źródła (czyli przy źle podłączonym grzejniku).

    To pompy C.O. z kominka i kotła gazowego pracują jednocześnie?
    Nie jest to zbyt pomysłowe rozwiązanie.
    Załączenie obu pomp jednocześnie, zwiększa prędkość przepływu wody w instalacji C.O., przez co może zaczynać stukać odwrotnie podłączony zawór grzejnikowy, a dalsze zwiększenie mocy pompy, i przepływów w instalacji, trwale może zamykać powyższy zawór, przez co stukanie może zanikać.
    Te objawy potwierdzały by, że jest zamienione zasilenie i powrót któregoś grzejnika.



    Ponadto kto podłączał ten kominek?
    Kominek, oraz naczynie przelewowe dla niego, podłączone rurami PEX!
    W dodatku źle podłączone naczynie przelewowe!
    Jest to bardzo niebezpieczne, i należy wymienić te rury na metalowe!
    Rury PEX w przypadku przegrzania potrafią się rozwarstwić, i wewnętrzna warstwa może skutecznie zatkać rurę, zamykając krążenie wody, co może doprowadzić do zagotowania kominka, a w przypadku zatkania rury bezpieczeństwa do naczynia przelewowego, może dojść do eksplozji kominka!

    Pozdrawiam.
  • #3
    FrozenShadoow
    Level 10  
    Witam,

    Stukanie słychać tak samo jak pracuje tylko piec gazowy, wtedy tylko pracuje pompa od pieca gazowego.
    Własnie hydraulicy sie zastanawiali czy nie dać wszedzie rór miedzianych, ale dali tylko przy samym kominku tam gdzie jest on zabudowany.
    A pozniej PEX.
    Dlaczego twierdzisz ze naczynie przelewowe jest zle zamontowane?
  • #4
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    Przy pracy tylko pompy w kotle, też może występować stukanie zaworu przy grzejniku, lub zaworu RTL w podłogówce, jeżeli taka jest, i jest wyposażona w zawory RTL, a te są wstawione w niewłaściwym kierunku.
    Jak występuje to stukanie, to po kolei na każdym grzejniku dla próby, zakręć zawór (głowicę), następnie otwórz na maksimum, i powróć do początkowego ustawienia (jeśli są zawory RTL, to też przeprowadzić taki test). Jeśli podczas tego testu będzie zanikać to stukanie, to prawdopodobnie jest zamienione zasilenie i powrót grzejnika.


    FrozenShadoow wrote:
    Dlaczego twierdzisz ze naczynie przelewowe jest zle zamontowane?
    Rura bezpieczeństwa powinna być podłączona do zasilenia kominka, a nie powrotu, ponadto powinna być podłączona bezpośrednio od kominka bez zasyfonowań. W obecnej sytuacji, w razie zagotowania, para nie ma ujścia z kominka, będzie się gromadziła w jego górnej części, i wypchnie całą wodę z kominka przez powrót do naczynia przelewowego. Na dodatek gęstość wody jest dużo większa niż pary, i będzie dużo wolniej wypływać, przez co gromadząca się para w kominku, może wytworzyć na tyle duże ciśnienie, że może dojść do rozerwania kominka.

    Przeczytaj ten temat. Masz w nim opisane, jak powinno być podłączone naczynie przelewowe, i czym grozi błędne podłączenie.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7526103#7526103

    Rury powinne być metalowe na całej długości po między kominkiem, wymiennikiem, oraz naczyniem przelewowym, a nie tylko przy kominku.

    Pozdrawiam.
  • #5
    FrozenShadoow
    Level 10  
    To mówisz ze te PEX-y koniecznie do wymiany?

    Jeśli chodzi o naczynie przelwowe to chyba nie rozumiem, bo ja mam podloczone tak. Mam zasilanie zimna woda z garażu do wężownicy(bezpieczenstawa) kominka a pozniej ten wyrzut idzie do kanalizacji. A naczynie przelewowe jest podłączone w nastepujący sposób:
    - najciensza rurka która wchodzi po lewej to zasilanie zimna woda do pływaka/woda obniży poziom to woda zostanie dolana jak w kiblu :)
    - druga po lewej grubsza to odpływ do kanalizacji jakby wody było za dużo
    - rura od dołu jest podłaczona do powrotu z zasobnika.

    Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka

    moj uklad to cos takiego tylko nie mam rury 11, i u mnie dolna rura z naczynie przelewowego jest podłaczony do powrotu i pompa od kominka idzie na zasilaniu nie na powrocie. I 13 zawór mam podłaczony do powrotu i mam go zamkniety a nie otwarty jak na schemacie.
  • Helpful post
    #6
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.

    Znam budowę i zasadę działania tego naczynia przelewowego.

    Dobrze wypatrzyłem błędne podłączenie naczynia przelewowego na Twoich zdjęciach, a Twój ostatni post (wypowiedź, oraz wstawiony rysunek), potwierdził to.
    FrozenShadoow wrote:
    - rura od dołu jest podłaczona do powrotu z zasobnika.
    Tu chyba błąd w wypowiedzi, bo nie zasobnika, tylko jeśli już, to kominka.
    I właśnie to jest źle, bo w przypadku zagotowania się kominka, para będzie gromadziła się w jego górnej części, i nie będzie miała ujścia do naczynia przelewowego!
    Ten oryginalny schemat przed modyfikacją, był prawidłowy, i tak powinno naczynie przelewowe być podłączone.
    Ewentualnie możesz podłączyć przy użyciu jednej rury, ale ta musi być z góry kominka!. Schemat takiego rozwiązania jest w temacie, do którego podałem link w poprzednim poście. Jednakże ten sposób podłączenia z oryginalnego schematu, który tu umieściłeś, jest lepszy.
    Zapomniałem jeszcze w poprzednim poście napisać, żę rura przelewowa z naczynia do kanalizacji, też powinna być metalowa.

    Pozdrawiam.
  • #7
    FrozenShadoow
    Level 10  
    Witam,

    Chyba zaczaiłem, czyli dolna rura z naczynia przelewowego powinna być podpieta do zasilania wymiennika czyli przed pompom, zaznaczylem to na zdjęciu strzałką. A jesli chodzi o syfon to naczynie wzbiorcze/przelewowe powinno byc nad kominkiem ? a nie nad ale juz po U.?

    Vitodens 100 + Kominek z płaszczem w układzie otwartym z wymiennikiem - stuka
  • #9
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.

    Widzę że kolega po części zauważył błąd.
    Jednakże samo przełączenie tej rury z powrotu na zasilenie wymiennika, nie rozwiązuje problemu.
    Jak już pisałem, rura do naczynia przelewowego, powinna wychodzić bezpośrednio od kominka, a nie z pod wymiennika. Ponadto musi na całej długości po między kominkiem i naczyniem, być to rura metalowa!
    W przypadku pojedynczej rury po między kominkiem i naczyniem przelewowym, też inaczej powinno być podłączone przy naczyniu przelewowym.
    Link poniżej, post z dnia 18 Styczeń 2010 09:57, przedstawia schematy prawidłowego podłączenia naczynia przelewowego:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7552972#7552972
    Są tam obie wersje, za równo z dwiema rurami (bezpieczeństwa i wzbiorczą) po między kominkiem a naczyniem przelewowym, jak i wersja z jedną wspólną rurą.
    Pierwsza wersja jest dokładnie taka sama, jak przedstawiona w oryginale schematu, który kolega umieścił w swoim poście. Ta wersja jest lepsza.

    Co do zasyfonowania, to nie chodzi o to, że naczynie musi być nad kominkiem, bo nie musi, tylko chodzi o to, że rury po między kominkiem i naczyniem przelewowym, nie mogą tworzyć syfonów.
    Ze zdjęć kolegi można domniemywać, że takie zasyfonowania są.

    Pozdrawiam.
  • #10
    FrozenShadoow
    Level 10  
    Teraz rozumiem......zgłosiłem im ten bład to powiedzieli ze maja doswiadczenie i ze oni za wszystko odpowiadaja i ze instalacja ma 2 lata gwarancji i kominke 7lat, i ze układ jest bezpieczny, zreszta mowili ze testowali.
  • #11
    gersik
    Level 33  
    Weź od wykonawcy fakturę za wykonanie instalacji bo to ona jest gwarancją a nie słowa.
  • #12
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.

    Jak kolega powyżej, niech Ci dadzą fakturę.

    FrozenShadoow wrote:
    ze oni za wszystko odpowiadaja
    Niech Ci dadzą to na piśmie.

    FrozenShadoow wrote:
    ze instalacja ma 2 lata gwarancji
    Jak nie zagotujesz kominka, to może i wytrzyma 2 lata, ale wobec naturalnie występujących przegrzewów w kominku, dużo dłuższej żywotności tej instalacji to nie wróży. Skończy się gwarancja, i trzeba będzie znowu wydać pieniądze, żeby zrobić remont tej instalacji.

    Natomiast gwarancja na kominek, jest gwarancją producenta kominka na ewentualne jego wady, a nie na błędnie wykonaną instalację, i ewentualne skutki tych błędów.
    Ponadto przeczytaj dokładnie instrukcje i gwarancje od kominka, a pewnie znajdziesz informacje, że producent kominka nie udziela gwarancji, oraz nie ponosi odpowiedzialności, w przypadku montażu niezgodnego z obowiązującymi przepisami i normami.

    FrozenShadoow wrote:
    i ze układ jest bezpieczny, zreszta mowili ze testowali.
    Przy takim wykonaniu napewno nie jest bezpieczny!
    Jestem ciekawy, jak testowali? Doprowadzili celowo do zagotowania kominka w celu testu? Ja bym bał się wykonać takiego testu przy tej instalacji.


    Tak przy okazji.
    Sprawdzał kolega, co jest źródłem tego stukania, tak jak pisałem.
    Po za tym, skoro wzięli pieniądze za robotę, i twierdzą że na instalację jest 2 lata gwarancji, to im zareklamować że stuka, i niech szukają.

    Pozdrawiam.
  • #13
    FrozenShadoow
    Level 10  
    Witam,

    To jest ekipa producenta kominka, wiec jak cos nie beda mieli jak nie uznac gwarancji.
    Tak zagotowali piec i go węzownica schlodziła.
    Zglosilem juz te stuki maja przyjechac i robić.

    Pozdr