Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Texa PolandTexa Poland
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny

25 Feb 2017 01:48 3234 27
  • Level 17  
    Podejrzewam że mam uszkodzoną sondę lambda. Samochód bardzo dużo pali - ponad 16 litrów gazu. Na benzynie wcale nie jest lepiej. Czujnik tlenu niby może pracować w zakresie 0-1V, ale ma niewielką wydajność prądową. Na zwarciu najpierw 30uA, potem maleje do 15uA przy bogatej mieszance. Daje to 30-60 kohm. Czy to nie za duży opór wewnętrzny sondy?
  • Texa PolandTexa Poland
  • Moderator of Cars
    Sonda praktycznie nie ma znaczącego wpływu na spalanie LPG przy II generacji. To się "ręcznie" reguluje.
  • Level 39  
    Sonda tak samo oscyluje na benzynie i gazie ? Jak masz ustawioną emulacje sondy ? Nie robi błędów silnika ?
    Filtr powietrza czysty ? Silnik się nagrzewa ?
    Wycieków gazu nie masz ?

    Lanos dużo spala, oszukali się ci z niby oszczędniejszymi silnikami 8V, dużych różnic w spalaniu do 16V nie ma, ale z mocą krótko, i trzeba więcej dociskać pedał gazu...

    Gdzie się tankujesz ? Auchana jakby co nie polecam, wzrost spalania o 10% lekko licząc.

    Co do samego pytania, to powinno być jakoś ujęte w parametrach sondy, ale w tą stronę jakoś nigdy nie szukałem. Albo była pełna oscylacja, albo nie. Zresztą u mnie ta sonda to też taki pic na wodę, bez niej palił podobne - oczywiście przy jeszcze jakoś działającej, większy wpływ miało ciśnienie z parownika, działanie silniczka krokowego i "wtryskiwaczy" /a u Ciebie mikser, jego właściwy dobór/, czyli ogólnie prawidłowa regulacja inst gazowej przy prawidłowo dobranych jej elementach.
  • Level 17  
    Tak, ale instalacja 2gen ustala sobie skład mieszanki na podstawie wskazań sondy lambda. Obecnie instalacja pracuje mi jako 1gen, bo 2 gen faluje wolnymi obrotami i szarpie w czasie jazdy. 1 gen zresztą też stroiłem wg wskazań sondy.
    Sterownik gazu to Lecho mini Lambda - największe badziewie jakie widział świat. Błędy o zbyt bogatej mieszance były, kiedy zworki na centralce były ustawione nieprawidłowo (była emulacja 5V zamist 1V). Ale to też rzadko się załączało - tylko przy dłuższej jeździe ze stałą prędkością pod górkę (na tym samym odcinku drogi).
    Filtr powietrza był wymieniany.
    Tankuję teraz na Orlenie. Wcześniej tankowałem na najtańszej stacji to palił 13 i mieli naprawdę niskie ceny - przez 2 miesiące była cena 1,37zł (przeszło 3x taniej od U95 na tej samej stacji). Na gazie z Orlenu miałem spalanie wyższe o 15% i cena też 15% wyższa. Ale właściciele najtańszej stacji poszli siedzieć, bo stosowali gaz opałowy, który może miał większą wartość energetyczną od autogazu (np. więcej butanu w stosunku do propanu).
  • Level 39  
    januszjh wrote:
    Tak, ale instalacja 2gen ustala sobie skład mieszanki na podstawie wskazań sondy lambda.

    Jak wywaliłeś attuator/krokowy od gazu, to USTALAŁA.
    Komputerek Lecho wyeliminowałeś odłączając mu krokowca, Jego jedyny regulator, teraz masz ustawione na sztywno śrubą. nie zmiennie krokowym i sonda nie uczestniczy w sterowaniem dawką gazu. Może mieć wpływ jedynie na kąt zapłonu, bo tylko tym jeszcze może sterować ECM benzyny - wtryski mu zabierają, i może przez to być inne spalanie.
    1 gen to właściwie przełącznik włączający dopływ gazu, zarazem odcinający dostęp benzyny. Koniec instalacji z elektrycznego punktu widzenia. Teraz tylko to ogólnie robi Lecho, nic już nie reguluje.
    Przypuszczam że źle wyregulowałeś lpg, a może po prostu masz już stary parownik, lub kijowy mikser.

    Co pokazuje sonda na benzynie, a co na lpg ? Ma się przełączać w okolicy 0,45V, od 0,1 do 0,9V.
  • Level 17  
    A to wiem, że mam teraz na sztywno, ale regulowałem na podstawie napięcia z sody. Starałem się ustawić 0,4V na jałowych i 0,75V na gazowaniu. Zresztą to jeden czort, bo sonda 1V pracuje właściwie zero-jedynkowo. Nie wywaliłem korkowca, tylko mam centralkę w trybie strojenia parownika - mostek pomiędzy białym i czerwonym przewodem na złączu diagnostycznym. Spalanie na 2ge i na 1gen to samo, tylko że na 1gen mi nie szarpie i nie faluje. Oscylacje na sondzie lambda tak naprawdę do niczego nie są mi potrzebne. Katalizatora i tak nie mam.
    Dwóch gazowników z największymi warsztatami w moim mieście też nic nie zrobili. Mówiłem, że zapala mi się CHECK z info o zbyt bogatej mieszance, to żaden nic z tym nie zrobił, a się okazało, ze była emulacja 5V. Żaden nie wprowadził centrali w tryb regulacji. Pierwszy odpiął mi wtyczkę od aktuatora i wyregulował parownik na ucho. Drugi regulował mierząc napięcie z sondy multimetrem. Ale bez unieruchomienia krokowego taki zabieg był bez sensu.

    Quote:
    Przypuszczam że źle wyregulowałeś lpg, a może po prostu masz już stary parownik, lub kijowy mikser.

    Gazownicy wcale lepiej nie wyregulowali ode mnie. Parownik w chwili zakupu samochodu (pół roku temu) wyglądał na nowy, ale kijowy - jakiś noname. Mikser też może lipny albo zabrudzony olejem z odmy. Czy od miksera może wzrosnąć spalanie o kilkadziesiąt procent? Czy kręcąc śrubą czułości parownika można go uszkodzić?
    Napięcie z sondy oscyluje na benzynie 0,3-0,7V. Po odpięciu sondy ponad 0,8V i po ponownym podłączeniu nie faluje (ECU przechodzi w tryb awarii sondy, chociaż nawet nie zapala się check).
  • Texa PolandTexa Poland
  • Moderator of Cars
    januszjh wrote:
    Sterownik gazu to Lecho mini Lambda

    Czyli tak naprawdę to nigdy nie była II generacja, jeszcze gorszy od Staga 2l, bo nie dość że od nowości się oba do niczego nie nadają to jeszcze Lecho często się psują.
    Wskazania sondy porównaj z analizą spalin, inaczej nic się nie dowiesz.
  • Level 17  
    Toteż analiza spalin może wykazać czy sonda działa prawidłowo. Zaważyłem, że mini lambda to pseudo 2 generacja i zamierzam wstawić Bingo-S4.
  • Level 17  
    A czy nie dobrym pomysłem by było podmienienie sondy wąskopasmowej 1V na sondę szerokopasmową 5V? (w przypadku mądrzejszej centralki bingo S4) a wyjście z centralki do wejścia ECU podłączyć przez dzielnik napięcia 5:1? Lambda=1 dla sondy 5V jest przy napięciu 2,5V. Podzieliwszy na 5 mamy 0,5V czyli lambda=1 dla sondy 1V. Fala 5V za dzielnikiem staje się falą 1V. Wszystko powinno działać, zwłaszcza że docelowo jazda na benzynie tylko w sytuacjach awaryjnych, a awaryjnie to silnik działa nawet bez sondy (np. zwarcie do masy).
    Docelowo chcę uzyskać mniejsze spalanie na LPG i mniejszy poziom toksyczności spalin.
  • Moderator of Cars
    Musisz jeszcze sporo poczytać na temat zasady działania sondy szerokopasmowej, mylisz ją pewnie z tytanową.
  • Level 17  
    Tzn. Bingo S4 nie obsługuje sondy szerokopasmowej? Mam takie opcje sond: 0-1V, 0-5-, 0-5+, 5-0-, 5-0+, 0,8-1,6V
  • Moderator of Cars
    Oczywiście że nie obsługuje. Te 0-5V to dla sond rezystancyjnych, tytanowych.
  • Level 17  
    Sondy rezydencyjne nie obsługują szerszego pasma od cyrkonowych? Cyrkonowe to mierzą tylko lambdę 0,90-1,02, a podobno LPG najlepsze spalanie ma przy 1,2. Czy to prawda?
  • Moderator of Cars
    Tytanowa obsługuje takie same pasmo jak cyrkonowa. Jedyna zaleta że są trwalsze, ale i przez to drogie.
    januszjh wrote:
    LPG najlepsze spalanie ma przy 1,2.

    Tak, bardzo dobrze wtedy spala gniazda i zawory.
  • Level 17  
    Quote:
    Silnik się nagrzewa ?

    Nie wiem do końca, bo wskazówka od termometru zawsze zatrzymuje się na 85 stopniach. Ale cyklicznie załączają się wentylatory na postoju. No i nie wiem czym jest to spowodowane. 1. Uszkodzony wskaźnik 2. Uszkodzony czujnik wskaźnika 3. Uszkodzony czujnik temperatury dla ECU? Termostat raczej odpada, bo silnik szybko się nagrzewa do tych 85 w/g wskaźnika - 2km latem 4km zimą, chłodnica jest gorąca.
  • Level 17  
    Podłączyłem pod komputer. Zauważyłem ze centralka gazowa bardzo obciąża potencjometr przepustnicy. Śrubą uregulowałem otwarcie przepustnicy na 0%, a po podpięciu centralki robi się -1,5% min i 83% max. Od wypięciu centrali normalnie 0-100%.
    Po odpięciu sondy lambda (właściwie to centralki gazowej) ECU widzi napięcie ok 450mV. Mierząc woltomierzem wejście ECU na lambdę (bez lambdy) też tyle jest.
  • Level 17  
    Jeszcze inne cyrki wyszły z centralką albo w ogóle z instalacją elektryczną. Po włączeniu maksymalnego obciążenia - wszystkie światła + podgrzewanie szyby + wentylator + dmuchawy chłodnicy - napięcie emulacji lambda poszło do góry - oscylacja 0,5-1,1V. Napięcie akumulatora znacznie maleje i to mierzone przez ECU jest niższe niż rzeczywiste na stykach o 0,6-0,8V (tak jakby szło przez diodę). Mam wrażenie, że wysokie obroty silnika są po to, żeby nie było za niskiego napięcia w instalacji. Nawet przez polecenie nie mogłem obniżyć obrotów.
    Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrznyDaewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny
    Co do wykresów to mogę wyjaśnić co i jak się działo. Kiedy zniknął sygnał prostokątny, to w centralce przełączyłem emulację na sygnał rzeczywisty z sondy.
  • Moderator of Cars
    januszjh wrote:
    napięcie emulacji lambda poszło do góry

    To jest spadek na masie między silnikiem a akumulatorem. Ludzie myślący masę dla sterownika gazu biorą z silnika i wtedy takich cyrków nie ma.
  • Level 43  
    Załóż nową sondę(ngk 80 zł).aktuator,regulacja i będzie ok. Jesli parownik jest ok (nowy jak co 160zł). Taki układ mniej spala niż porównywalny sekwencyjny. Albo idz i stronę Blosa :) 16 to pali bmw 740i.
  • Level 17  
    Wcześniej podłączyłem się z laptopem bezpośrednio z akumulatora. A ostatnio z gniazda zapalniczki i nawet na wyłączonym silniku bez obciążenia instalacji elektrycznej różnica napięć pomiędzy tym co widział ECU a miernik na klemach to 0,6V - odpowiednio: 12,3V i 12,9V.
    Tak w ogóle to mam problem z obrotami - albo są za wysokie 1900, albo za niskie ok 800 i na dodatek wtedy pracuje nierównomiernie (800-875). Po włączaniu kolejnych odbiorników prądu obroty maleją i na benzynie i na gazie.
  • Level 39  
    Masz za duży kąt wyprzedzenia zapłonu, zmniejsz do ok 5 stopni /działać będzie tylko pod programem, porównaj sobie zależność kąt a obroty/, map sensor powinien na wolnych pokazywać ok 35-38kPa.

    Poruszaj przewodami przy przepustnicy, termin "blaszki" jest Ci znany ?
    Pod czarną pokrywką za prawym kielichem amortyzatora masz dwie kostki, przy komputerze trzecią, do sprawdzenia ich styki. Masy na silniku http://daewooforum.pl/temat26460.html
    Masę daj próbnie na sam kolektor wydechowy, kolektor "chodzi", rdza, zimno, ciepło i może sonda tracić dobrą masę.

    Masz jakieś błędy ?
    Zmierz napięcie zamkniętej przepustnicy na TPS, pomiędzy czarnym i niebieskim. Jakim napięciem jest zasilany ? Ruszałeś przy przepustnicy śrubką, TPSem ?
    Zrób reset komputera, nie przełączaj na lpg, i napisz czy pomoże na obroty. W tak robionym i ustawianym lpg, istnieje niebezpieczeństwo rozjazdu map paliwa.
    Przy problemie z obrotami "często pomaga" wyjęcie na krótko wtyczki TPS. Pomoże, masz go źle ustawionego, jest uszkodzony, lub przewody ECM-TPS. Ma dobrze chodzić na benzynie, dopiero możesz walczyć z gazem.

    Sparciałe gumki podciśnień, lewe powietrza, i inne drobne zużycia wyeliminowałeś ?
  • Level 17  
    Czy jest sens fizycznego mierzenia napięć, skoro mam dane z tego co widzi ECU? Śrubką przy TPS na biegu jałowym ustwawiłem wstępne wychylenie na 0% z odłączonym sterownikiem LPG. Po podłączeniu sterownika, schodzi na -1,5%.
    Błędów nie ma. Ostatnio wyskoczył mi tylko immobilajzer, ale domyślam się dlaczego - nie chce odpalać, kiedy mam połączony niezasilany interfejs diagnostyczny, który czerpie prąd ze złącza diagnostycznego ECU (na interfejsie świeci dioda).
  • Level 39  
    Jest, ma być 0,56-0,62V. Przy okazji porównasz sobie z masą silnika skąd ECM bierze sobie masę na czujnik, i słupka aku. Miałem -3,98 % i ECM nie głupiał.
    januszjh wrote:
    nie chce odpalać, kiedy mam połączony niezasilany interfejs diagnostyczny
    A to ciekawe, zupełnie inaczej jak u mnie, i nic w tym stylu nie widziałem. Jaki to interfejs ? Ja mam pod COM od viakena.
    Przeczyść styki puszki immo pod kolumną kierownicy.
  • Level 17  
    Nie mam portu RS232 w laptopie. Interfejs USB/TTL na układzie FTDI + dioda 1N4148 + opornik 1k = koszt 7zł. Viaken to pewnie MAX232 + dioda + opornik = cena 50zł. Nawet nie ma wtyczki pod GM12, tylko trzeba wtykać 3 kabelki w gniazdo (tez muszę wtykać, ale 2) i nie ma sygnalizacji komunikacji, a to jest bardzo ważne, kiedy coś nie działa i nie wiadomo dlaczego. Np. ALDL Java nie obsługuje mi portu COM pod Windowsem 10, a MyALDL (też W10) gadał z Lanosem. Pod Linuxem inne prędkości niż 9600bps nie działały. Ostatnio się dowiedziałem dzięki takiej sygnalizacji, że TX w RS232 w starym laptopie jest spalony (RX działał, myszka działała), a podejrzewałem że komputer w Polonezie spalony, bo wcześniej 2 mechaników też nie mogło się podłączyć. Albo poluzował się kabelek od linii sygnałowej i od razu wiedziałem o tym, bez zgadywania.
  • Level 39  
    No, tylko popatrz że u innych, wpięty interfejs nie powoduje kłopotów z odpalaniem.
    januszjh wrote:
    Śrubką przy TPS na biegu jałowym ustwawiłem wstępne wychylenie na 0% z odłączonym sterownikiem LPG
    Reset robiłeś ? Z jakiej pozycji TPS wychodziłeś ? Śrubka nie służy do regulacji, to odbój ustawiany fabrycznie, do podregulowania jak wklepie się śrubka w języczek kółka, i nic po za tym. Minimalny ruch TPS masz na jego śrubkach, i to jest regulacja, tamta śrubka to dział dla gaźnikowców, nie sterowanych przez komputer przepustnic/silników.

    Pozycję krokowego też możesz mieć dziwną, 70 także nie widziałem na screenach, ale mało ich... a moje tu pokazują ok 30, ale teraz mam tylko z jazdy na lpg..
    Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny

    Raz kąt wyprzedzenia nie ten, dwa otwarty krokowy, co może się równać wyższe obroty.
    Integrator i BLM powinny oscylować jak najbliżej 128, 162 czy 64 to troszku chyba odjeżdża, ale to nie ze mną dyskusje w tym temacie.
  • Level 17  
    Quote:
    No, tylko popatrz że u innych, wpięty interfejs nie powoduje kłopotów z odpalaniem.

    Ale tylko niezasilony interfejs. Wystarczy go zasilać i jest OK. Był nie zasilany z prozaicznego powodu - laptop jest bez baterii, a napięcie w gnieździe zapalniczki znika na czas kręcenia rozrusznikiem.
    Robiłem reset i się pogorszyło po resecie - krokowy zaczął się otwierać na 70 kroków.
    Więcej screenów:
    Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny
  • Level 39  
    Zmierz te napięcia, głupie obroty zwykle powstają od TPS i wiązki silnika. A o tej śrubce przy TPS nie mam już siły pisać, ciągle ktoś nią kręci, zaś wiązka to 50% usterek związanych z silnikiem, i dopóki jej nie przelutujesz, to możesz się tak bujać.
  • Level 17  
    Gazownicy kręcili tą śrubką "na oko, na ucho" i miałem 5% wychylenia na jałowych. Już wiesz dlaczego kręciłem śrubką?
    Jeśli wykres od TPS jest równy, a silnik faluje obrotami, to i tak winny jest TPS?
    Daewoo Lanos - Parametry sondy lambda: wydajność prądowa, opór wewnętrzny

    g107r - Masz silnik 1.6 16V? Po PROM ID tak wnioskuję. U mnie na 1.5 nie ma w ogóle opcji "Obroty biegu jałowego". Sondę masz całkiem odłączoną? Nie masz błędu, że sonda pracuje w obszarze zabronionym? Czy to jest najlepsza opcja dla lanosa? U mnie odłączone wejście od czujnika tlenu łapie trochę zakłóceń, a u Ciebie jest równy wykres.

    Dodano po 7 [godziny] 22 [minuty]:

    A popos tematu tytułowego: rezystancja wewnętrzna sondy lambda wychodzi ok 50kom, rezystancja wejściowa ECU 1Mohm. Ponieważ obciążenie ma 20 razy większy opór wewnętrzny od źródła napięcia, to wszystko gra (5% błędu nie gra roli). Sonda wygląda na dobrą. Nie ma sensu wymieniać wszystkiego jak leci, bo już zamierzałem wymieniać sondę, silnik krokowy, potencjometr przepustnicy. Ten temat zamykam ponieważ, to tyle w temacie, a teraz założę wątek związany z diagnostyką.