Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

RADIO SAM. ZASILANE Z SIECI - Radio samochodowe marki LTC + zasilacz CREATIVE

krzyslove 26 Feb 2017 10:03 1446 24
  • #1
    krzyslove
    Level 6  
    Witam serdecznie wszystkich
    mam nadzieję że umieściłem temat w dobrym dziale. A więc do rzeczy, chciałbym zapytać was czy była by możliwość odpalenia danego radia za pomocą zasilania z zasilacza poprzez zmianę napięcia zmiennego na stałe. Jeżeli tak to byłbym wdzięczny jak ktoś podesłał by jakiś schemat. czytałem trochę o tym ale nie jestem pewien swojej wiedzy.

    RADIO SAM. ZASILANE Z SIECI - Radio samochodowe marki LTC + zasilacz CREATIVE RADIO SAM. ZASILANE Z SIECI - Radio samochodowe marki LTC + zasilacz CREATIVE
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • #2
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Zasilacz się nadaje, chyba że zaczniesz dawać w palnik przez pół godziny to może się przegrzać/spalić/wyłączyć, możesz dołożyć na wyjściu zasilacza kondensator 4700µF/25V, resztę masz narysowane na radiu czarno na białym.

    Pamiętaj że zasilacz ma tylko 36W mocy a radio może pobrać nawet 100W kiedy się rozkręci głośność do oporu, działać będzie. Dla normalnych ludzi wystarczy ;)
  • #3
    krzyslove
    Level 6  
    a nie jest czasem tak ze na wyjściu zasilacza jest podawane AC? sugeruję się "falą"
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • #4
    mojepetro
    Level 20  
    A.Gieronimo wrote:
    możesz dołożyć na wyjściu zasilacza kondensator 4700µF/25V

    To nie jest zasilacz prądu stałego, tylko transformator z wyjściem 12V AC.
    Konieczne jest dołożenie układu prostującego, np. takiego
  • #5
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Mea Culpa, święta racja, konieczny jest mostek prostowniczy i kondensator.
  • #6
    Rzuuf
    Level 43  
    A.Gieronimo wrote:
    Zasilacz się nadaje ...

    TEN ZASILACZ SIĘ NIE NADAJE a sam mostek i kondensatory nie wystarczą: radio będzie buczeć!
    Możesz spróbować na zasilaczu komputerowym (12V), lub dać niewielki akumulator 12V (np. 7Ah) i prostownik do jego ładowania, o wydolności prądowej ok. 3A. Akumulator zachowuje się jak kondensator o BARDZO dużej pojemności i "wygładza" pobierany z niego prąd.
    Akumulator 12V/7Ah zachowuje się tak, jak kondensator o pojemności ok. 25 000 Faradów!
  • #7
    krzyslove
    Level 6  
    czyli jakbym dodał na końcu schematu (który umieścił mojepetro) akumulator a z akumulatora przewody do radia to powinno być wszystko git?
  • #8
    Rzuuf
    Level 43  
    Tak!
    Przy okazji: jeśli po prostowniku jest jeszcze stabilizacja, to dla zapewnienia małych tetnień należy dać kondensator o pojemności >2000uF na każdy Amper poboru prądu, a więc np. dla 3A powinno być >6800uF (może być 10 000uF i więcej).
    Brak stabilizacji (lub akumulatora) spowoduje "huśtawkę" napięcia zasilającego radio, co może prowadzić do jego uszkodzenia.
  • #9
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Próbuj na samym mostku i kondensatorze 4700-10.000, nie raz podłączałem i nic nie buczało, owszem będzie jak przeciążysz zasilacz i napięcie zacznie lecieć w dół.
    Zasilacz jest z subwoofera i też nie buczał a w środku nie miał 25.000µF, tak wiem, są w kościach układy niwelacji brumu i jego harmonicznej ale nie dajmy się zwariować bo często ich nie ma i też działa a w tych subwooferach komputerowych w 75% przypadków są kostki "car audio" :lol:

    Radio samochodowe musi pracować od 10 do 15,5V, tyle może dać alternator na mrozie, nie dajmy się zwariować, zasilacz jest za słaby i żadne czary nie pomogą, uzyska na wyjściu jakieś 2x10W, co się nadaje jako proteza do czasu kupna normalnego sprzętu.
  • #10
    Rzuuf
    Level 43  
    Różnica między 25.000F, a 25.000uF jest milion-krotna!
    Z definicji pojemności: kondensator 1F oddaje ładunek 1 kulomba w ciagu 1 skundy (czyli prąd 1A), kosztem 1V (czyli np. od 12,5 do 11,5V). Akumulatorowi 7Ah zajmie to 7 godzin, czyli ok. 25 000 sekund.
    Układ "niwelacji brumu" to właśnie jest stabilizator - stosowane są nie tylko w "sprzęcie kościelnym", ale zwykle stabilizuje się zasilanie przedwzmacniaczy, a nie stopni końcowych.
  • #11
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Radio powinno być odporne, inaczej by świszczało na alternatorze albo się zepsuło na prądnicy, gdzie co chwilę napięcie lata od 11 do 14 na każdym skrzyżowaniu ;)
    Miałem na myśli układ zaimplementowany w strukturze samej kości mocy.
    Jest przewidziane do pracy w warunkach samochodowych, tam nie ma napięcia tak pięknego jakie daje akumulator, niestety. Gorzej jak ktoś poda sygnał z auxa ale to całkiem inna historia.
  • #12
    krzyslove
    Level 6  
    więc mam rozumieć ze wystarczy:
    -mostek prostowniczy 4A
    -kondensator 10000 uF ?

    + ewentualnie akumulator jak bedzie jakieś buczenie grzanie czy inne zdarzenie nieporządane

    Am I right?
  • #13
    Rzuuf
    Level 43  
    A.Gieronimo wrote:
    ... układ zaimplementowany w strukturze samej kości mocy
    Mógłbyś wskazać przykład?

    krzyslove wrote:
    ... mam rozumieć ze wystarczy
    Od czegoś trzeba zacząć, nie od razu Kraków zbudowano ...
  • #14
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Rzuuf wrote:
    A.Gieronimo wrote:
    ... układ zaimplementowany w strukturze samej kości mocy
    Mógłbyś wskazać przykład?


    Mam wymieniać zaczynając od UL1482 a kończąc na .... TDA7294 a nawet TDA7375 dedykowany do car audio posiada taki układ niwelacji tętnień, oczywiście to pracuje w aplikacji wewnętrznego przedwzmacniacza zaszytego w strukturze samej kości na zasadzie odejmowania sygnału z tego co płynie w biasie stopnia napięciowego. Serio pytasz czy sobie teraz jaja robisz? :D Popatrz w dokumentację, noga SVR.

    Procesor audio w samym radiu też ma do zasilania swój stabilizator 3.3-5V, więc nic mu nie będzie jak napięcie polata. Niech podłączy, albo będzie zadowolony albo nie, nie od razu Kraków zbudowano.
  • #15
    Rzuuf
    Level 43  
    A.Gieronimo wrote:
    ... car audio posiada taki układ niwelacji tętnień ...
    A skąd tętnienia w instalacji samochodowej?
  • #16
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Alternator jest źródłem prądu tętniącego w dodatku o zmiennej częstotliwości a akumulator posiada skończoną rezystancję.
    Napięcie jałowe akumulatora 12.7
    Napięcie ładowania 14.4
    Akumulator ma bardzo niską rezystancję wewnętrzną ale po drodze jest jeszcze sporo makaronu i tą rezystancję można sobie wsadzić między bajki.
  • #17
    Rzuuf
    Level 43  
    To dlaczego tylko niektóre końcówki mocy dla "car radio" mają ten układ (składajacy się z 1 opornika wewnatrz scalaka i wyprowadzenia na noge, do której dołacza sie 1 zewnętrzny kondensator do masy)?
    Czyżby nie wszystkie samochody miały te tętnienia?
    A te "sporo makaronu" - to gdzie? I w jaki sposób ten "makaron" zwiększa tetnienia?
    A.Gieronimo wrote:
    ... akumulator posiada skończoną rezystancję
    Potrafisz ją zmierzyć lub oszacować?
    A.Gieronimo wrote:
    Napięcie jałowe akumulatora 12.7
    W stanie naładowanym, czy nienaładowanym?
    A.Gieronimo wrote:
    Napięcie ładowania 14.4
    Na początku ładowania, na końcu, czy cały czas?
    I jaki to ma wpływ na tetnienia?
  • #18
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Rzuuf wrote:
    To dlaczego tylko niektóre końcówki mocy dla "car radio" mają ten układ (składajacy się z 1 opornika wewnatrz scalaka i wyprowadzenia na noge, do której dołacza sie 1 zewnętrzny kondensator do masy)?
    Czyżby nie wszystkie samochody miały te tętnienia?
    A te "sporo makaronu" - to gdzie? I w jaki sposób ten "makaron" zwiększa tetnienia?
    A.Gieronimo wrote:
    ... akumulator posiada skończoną rezystancję
    Potrafisz ją zmierzyć lub oszacować?
    A.Gieronimo wrote:
    Napięcie jałowe akumulatora 12.7
    W stanie naładowanym, czy nienaładowanym?
    A.Gieronimo wrote:
    Napięcie ładowania 14.4
    Na początku ładowania, na końcu, czy cały czas?
    I jaki to ma wpływ na tetnienia?


    1.Tego nie wiemy, nie każdy producent udostępnia wewnętrzny schemat struktury.
    2.Standardowa instalacja audio w samochodzie nie jest zasilana wprost z akumulatora, tylko gdzieś tam wpięta w główną rozdzielnicę, na której napięcie w cale nie jest stabilne, czasami na jednym obwodzie z zapalniczką i kabelkami 1,5mm² ;p
    3.Pewnie, że potrafię.
    4.Naładowanym, podałem tylko punkt odniesienia.
    5.Im bardziej wyładowany akumulator tym większe tętnienia.

    Samochód jest dużo gorszym środowiskiem jak mostek z kondensatorem (i za słabym zasilaczem). Podłączałem wiele radyj i owszem, te stare lubią sobie pobuczeć w nowym nigdy się nie zdarzyło. Stare znaczy ze strojeniem na linkę :P
  • #19
    krzyslove
    Level 6  
    mam mostek 4A i kondesatory 4700 uF 16V, wybuchna ?
  • #20
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Jeśli trafo daje idealnie 12V to może być ale w praktyce napięcie jałowe trafa może być 13-14V a wtedy po wyprostowaniu i dodaniu kondensatora będzie 18V (*1,41-(1,2)) i będzie buba.
  • #21
    krzyslove
    Level 6  
    co to się stanęło!?
    a więc tak do mego zasilacza dodałem prostownik 4A na wyjściu prostownika było stabilne 16.9 V natomiast po dodaniu kondensatora 4700 uF 25V zrobiło mi się prawie 23 V?
    jak mam to rozumieć? połączyłem kondensator równolegle jakby co
  • #22
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Sprawdź baterię w mierniku, 17V za mostkiem to za dużo.
  • #23
    krzyslove
    Level 6  
    a co do kondesatora, napięcie nie powinno być mniejsze?
  • #24
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Na kondensatorze powinno być większe ale ogólnie jest lekko za wysokie jak na deklarowane 12V.
  • #25
    irek15041970
    Level 11  
    Witam
    Tyle dyskusji na temat zasilacza a nie lepiej kupić gotowy zasilacz 1,5-2Amperków, chociaż jestem entuzjastą majsterkowania ale tu radził bym przyswoić podstawowej wiedzy najlepiej z literatury dla początkujących to zawsze jest początek a nie od końca brać się za temat