Witam.
Jestem zainteresowany Waszym doświadczeniem w kwestii zwrotu kosztów montażu/demontażu wadliwego urządzenia znajdującego się na gwarancji przez producenta/dystrybutora urządzenia.
Art. 5611 kodeksu cywilnego
§ 1. Jeżeli rzecz wadliwa została zamontowana, kupujący może żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania po dokonaniu wymiany na wolną od wad lub usunięciu wady. W razie niewykonania tego obowiązku przez sprzedawcę kupujący jest upoważniony do dokonania tych czynności na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy.
§ 2. Sprzedawca może odmówić demontażu i ponownego zamontowania, jeżeli koszt tych czynności przewyższa cenę rzeczy sprzedanej.
§ 3. Jeżeli kupującym jest konsument, może on żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania, jest obowiązany jednak ponieść część związanych z tym kosztów przewyższających cenę rzeczy sprzedanej albo może żądać od sprzedawcy zapłaty części kosztów demontażu i ponownego zamontowania, do wysokości ceny rzeczy sprzedanej.
Przyznam, że nigdy nie korzystałem z tego prawa i chciałbym zapytać, jak do tego odnoszą sie producenci np Satel, Ropam, Polon-Alfa ...
Wykonując instalację u klienta zasadniczo rozróżniam gwarancję na urządzenia (zwykle 2-3 lata) od gwarancji na wykonaną instalację (zwykle 6-12mies). Informuję go tym samym, że jeśli urządzenie zepsuje się np w 20-tym miesiącu, to za naprawę nie poniesie kosztów, jednak za usługę demontażu/montażu mam prawo sobie policzyć.
Można oczywiście gwarancje te zrównać, jednak trzeba to wkalkulować do ceny końcowej.
Natomiast z ostatnim klientem (właścicielem warsztatu samochodowego) wdałem się w dyskusję nt przysługujących mu praw i twierdził on, że taka praktyka jest normalnie stosowana i hurtownie zwracają koszty demontażu/montażu części, które w okresie gwarancji wykazały wadę. Przyznam-trudno mi w to uwierzyć.
Chętnie poznam Wasze opinie na ten temat.
Do Moderatora: Kwestie prawa zapewne powinny być poruszane na innym, bardziej ogólnym forum, jednak interesuje mnie przede wszystkim branża zabezpieczeń oraz stanowisko polskich producentów zabezpieczeń.
Jestem zainteresowany Waszym doświadczeniem w kwestii zwrotu kosztów montażu/demontażu wadliwego urządzenia znajdującego się na gwarancji przez producenta/dystrybutora urządzenia.
Art. 5611 kodeksu cywilnego
§ 1. Jeżeli rzecz wadliwa została zamontowana, kupujący może żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania po dokonaniu wymiany na wolną od wad lub usunięciu wady. W razie niewykonania tego obowiązku przez sprzedawcę kupujący jest upoważniony do dokonania tych czynności na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy.
§ 2. Sprzedawca może odmówić demontażu i ponownego zamontowania, jeżeli koszt tych czynności przewyższa cenę rzeczy sprzedanej.
§ 3. Jeżeli kupującym jest konsument, może on żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania, jest obowiązany jednak ponieść część związanych z tym kosztów przewyższających cenę rzeczy sprzedanej albo może żądać od sprzedawcy zapłaty części kosztów demontażu i ponownego zamontowania, do wysokości ceny rzeczy sprzedanej.
Przyznam, że nigdy nie korzystałem z tego prawa i chciałbym zapytać, jak do tego odnoszą sie producenci np Satel, Ropam, Polon-Alfa ...
Wykonując instalację u klienta zasadniczo rozróżniam gwarancję na urządzenia (zwykle 2-3 lata) od gwarancji na wykonaną instalację (zwykle 6-12mies). Informuję go tym samym, że jeśli urządzenie zepsuje się np w 20-tym miesiącu, to za naprawę nie poniesie kosztów, jednak za usługę demontażu/montażu mam prawo sobie policzyć.
Można oczywiście gwarancje te zrównać, jednak trzeba to wkalkulować do ceny końcowej.
Natomiast z ostatnim klientem (właścicielem warsztatu samochodowego) wdałem się w dyskusję nt przysługujących mu praw i twierdził on, że taka praktyka jest normalnie stosowana i hurtownie zwracają koszty demontażu/montażu części, które w okresie gwarancji wykazały wadę. Przyznam-trudno mi w to uwierzyć.
Chętnie poznam Wasze opinie na ten temat.
Do Moderatora: Kwestie prawa zapewne powinny być poruszane na innym, bardziej ogólnym forum, jednak interesuje mnie przede wszystkim branża zabezpieczeń oraz stanowisko polskich producentów zabezpieczeń.