Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mondeo mk3 2.0 tdci szarpanie lekkie silnika

jcl9996 04 Mar 2017 20:35 10314 27
  • #1
    jcl9996
    Level 10  
    Witam posiadam monde mk3 2.0 tdci 2004 r 115 km.Problem mój jest taki że po uruchomieniu auta rano ,przy temp -20 czy +20 auto odpala z dotyku lecz po około 5 sekundach autem zaczyna lekko szarpać tak jakby, jedna świeca przerywała w silniku benzynowym. Po kilku sekundach lub po przejechaniu 2 -5 km jak auto złapie trochę temperatury wszystko wraca do normy.Zauważyłem również że w czasie kiedy łapie temp jak go lekko podkręcę na obrotach to kiedy obroty wracają do 800 silnikiem raz szarpnie i już pracuje dobrze równo i tak za każdym razem póki nie złapie temp.

    W samochodzie zostały zregenerowane wtryski miesiąc temu wraz z pompą wtryskową,nowe filtry,świec żarowe (sprawdzone),nowa turbina,nowy łańcuch rozrządu,tydzień temu wymieniłem alternator,zawór egr wyczyszczony,filtr powietrza( nowy),na kompie zero błędów,szczelność przewodów sprawdzona.Jedyne co zlokalizowałem dziś to wyciek oleju z okolicy przewodu smarującego turbinę w miejscu gdzie są te miedziane podkładki.Zastanawia mnie tylko jedno czy wyciek oleju może mieć wpływ na lekkie szarpanie silnika.

    Czy może ktoś z szanownych kolegów podpowiedzieć co to może być lub podsunąć dobry warsztat w Warszawie lub Nowy Dwór Mazowiecki.

    Pozdrawiam.
  • #2
    jcl9996
    Level 10  
    Koledzy szybka wskazówka po odpaleniu auta przewód który doprowadza prąd na świece żarowe nagrzewa się tak że aż się plastiki topią i koszulka na przewodzie,i cały przewód się rusza
    co to może być?
  • #3
    bsv2001
    Level 17  
    jcl9996 wrote:
    Koledzy szybka wskazówka po odpaleniu auta przewód który doprowadza prąd na świece żarowe nagrzewa się tak że aż się plastiki topią i koszulka na przewodzie,i cały przewód się rusza
    co to może być?


    słaby kontakt lub świeca zamyka na masu
  • #4
    jcl9996
    Level 10  
    Czyli najlepiej oczko na przewodzie wymienić?
    Bo świece działają sprawdzałem sposobem domowym czyli odkręciłem przewód i dotykałem kabelkiem każdą świecę po kolei i wszystkie iskrzyły.
  • #5
    bsv2001
    Level 17  
    można wymienić oczko na przewodzie
    Dodano po 4 [minuty]:
    jcl9996 wrote:
    Witam posiadam monde mk3 2.0 tdci 2004 r 115 km.Problem mój jest taki że po uruchomieniu auta rano ,przy temp -20 czy +20 auto odpala z dotyku lecz po około 5 sekundach autem zaczyna lekko szarpać tak jakby, jedna świeca przerywała w silniku benzynowym. Po kilku sekundach lub po przejechaniu 2 -5 km jak auto złapie trochę temperatury wszystko wraca do normy.Zauważyłem również że w czasie kiedy łapie temp jak go lekko podkręcę na obrotach to kiedy obroty wracają do 800 silnikiem raz szarpnie i już pracuje dobrze równo i tak za każdym razem póki nie złapie temp.

    W samochodzie zostały zregenerowane wtryski miesiąc temu wraz z pompą wtryskową,nowe filtry,świec żarowe (sprawdzone),nowa turbina,nowy łańcuch rozrządu,tydzień temu wymieniłem alternator,zawór egr wyczyszczony,filtr powietrza( nowy),na kompie zero błędów,szczelność przewodów sprawdzona.Jedyne co zlokalizowałem dziś to wyciek oleju z okolicy przewodu smarującego turbinę w miejscu gdzie są te miedziane podkładki.Zastanawia mnie tylko jedno czy wyciek oleju może mieć wpływ na lekkie szarpanie silnika.

    Czy może ktoś z szanownych kolegów podpowiedzieć co to może być lub podsunąć dobry warsztat w Warszawie lub Nowy Dwór Mazowiecki.

    Pozdrawiam.


    na pewno Regulator ciśnienia paliwa na pompe lub wtryskiwacze
  • Helpful post
    #7
    bsv2001
    Level 17  
    Na Regulator może nie być błędów
    Sprawdż ciśnienie paliwa kiedy szarpie
    Dodano po 7 [godziny] 12 [minuty]:
  • #8
    jcl9996
    Level 10  
    Witam dziś sprawdziłem n kompie uto i wynik P 0404,oraz P 0409 ,zawór egr wyczyszczony błędy się już nie pokazały.Lecz niestety szarpanie dalej występuje do momenty nagrzania,zauważyłem tylko że jak od łącze przepływomierz powietrza silnik pracuje równo ale wskazania n komputerze 1400g/s a przy podpiętym przepływomierzy 6g/s -12g/s.już nie wiem co to może być.Zastanawiam się czy wtrysków nie oddać na gwarancji ,wskazania wtrysków1

    1 wtrysk; od -0,14 do 0,24g
    2 wtrysk od -0,14 do 0,24g
    3 wtrysk od 0,22 do 0,24g
    4 wtrysk od 0,22 do 0,24g tak mniej więcej pracują.Kiedy jadę ze stałą prędkością i nie przekraczam 1500obrotów to silnik a raczej wtryski zaczynają mocna grać jak zawory by się tłukły.

    Co to może być?Proszę o pomoc bo już siły nie mam.
  • #9
    bsv2001
    Level 17  
    zbiornik paliwa był wyczyszczony kiedy zostały zregenerowane wtryski???? ----mogli ostać się opiłki metalu Tedy wtryski również mogli być uszkodzony
    Sprawdz opiłki metalu w filtrze paliwa teraz To zwykły problem dla Delphi
  • #11
    bsv2001
    Level 17  
    datki paliwa są w porządku
    Sprawdz opiłki metalu w filtrze paliwa
    możesz wysłać video jak szarpie?
  • #12
    jcl9996
    Level 10  
    Po odpaleniu chodził dziś o dziwo dobrze dopiero jak przegazowałem go to zaczął nie równo chodzić szarpnie wówczas jak wskazówka opada.
    Na komputerze nic nie widać zero błędów,a może to potencjometr pedału gazu?Lub przepływka nie działa do końca dobrze?
    Wieczorem podeśle filmik z diagnostyki nagram wykresy w czasie rzeczywistym.Na filmiku tego nie słychać.
  • #13
    jvp71
    Level 9  
    Kolego jcl9996, uporałeś się z problemem? Mam to samo, powymieniane wszystko, co u Ciebie plus alternator, bez skutku. Pozdrawiam.
  • #14
    wojciechjanusz
    Level 28  
    jvp71 wrote:
    Kolego jcl9996, uporałeś się z problemem? Mam to samo, powymieniane wszystko, co u Ciebie plus alternator, bez skutku. Pozdrawiam.
    Zrób próbę przelewową wtryskiwaczy - jest tania, szybka i prosta, a mówi wiele o stanie wtryskiwaczy.
    Przy mocno przelewających wtryskiwaczach poszarpywanie na wolnych obrotach często się zdarza.
  • #15
    jvp71
    Level 9  
    Wtryski po regeneracji, przelewy sprawdzałem - w porządku. Poszarpuje tylko w przedziale temperatury silnika ok. 60-70st (patrząc po wskazówce, mniej/więcej). Zimny OK, nagrzany OK. Tylko ten przedział temp.
  • #16
    wojciechjanusz
    Level 28  
    W zakresie temperatur 62 - 78 st.C czujnik CHT temperatury silnika jest przełączany z jednego zakresu pracy na drugi (jego rozdzielczość jest za mała, by mógł pracować w jednym zakresie). Przełączaniem steruje PCM dołączając dodatkowy opornik do obwodu. Niestety - często się zdarza, że półprzewodnikowa struktura czujnika nie wytrzymuje skoku napięcia i wariuje - na przeróżne sposoby. Najczęściej jest tak, że w dolnym zakresie temperatur pracuje ok, w górnym pada. Lub... ma zamiar.

    Dlatego o tym tak rozwlekle piszę, bo układ ma zaimplementowaną temperaturową ochronę silnika, polega to na tym, że w przypadku zwarcia obwodu analogowego czujnika, PCM wyłącza silnik (przyjmuje temperaturę 132 st.C). Natomiast w przypadku rozwarcia obwodu m.in. obniża dawkę wtrysku (przyjmuje dawkę 120 st. C).

    Przypomniało mi się to, gdy napisałeś, że silnik szarpie w takim właśnie zakresie. Może czujnik CHT jest już na zdechu...
    jvp71 wrote:
    Poszarpuje tylko w przedziale temperatury silnika ok. 60-70st (patrząc po wskazówce, mniej/więcej).


    Ale generalnie upierałbym się, że to wtryski. Regenerowane czy nie - ale wtryski. Ja już widziałem tyle regenerowanych wtrysków, które nadawały się tylko do... regeneracji, że to żaden argument nie jest...
  • #17
    jvp71
    Level 9  
    Dzięki za wyjaśnienie pracy tego czujnika! Myślałem o nim już jakiś czas temu, ale nie wiedziałem, że działa właśnie w ten sposób - gdybym wiedział wcześniej, już by był wymieniony. W sumie mogłem pogrzebać w sieci, ale byłem przekonany, że działa liniowo. Co do wtrysków - przed regeneracją było to samo, tylko tragiczne przelewy i jedna zwalona końcówka. Teraz z układem wtryskowym generalnie wszystko jest OK, próba przelewowa, korekty na Forscanie. Dzięki za odpowiedź, jutro zamawiam czujnik - tylko dojście do niego jest tragiczne :(
  • #18
    wojciechjanusz
    Level 28  
    jvp71 wrote:
    Dzięki za odpowiedź, jutro zamawiam czujnik - tylko dojście do niego jest tragiczne
    Do wykręcenia czujnika musisz przygotować sobie nasadkę - bez tego nie próbuj. W wysokiej na minimum 80 mm nasadce 15 mm wycinasz tarczką (szlifierką kątową) szczelinę szerokości ok. 4 mm na długości ok. 50 mm - na przewód czujnika. Bez tego nie dasz rady (raczej). Kliknij na zdjęcie. zdjMondeo mk3 2.0 tdci szarpanie lekkie silnika

    Czujnik parę złotych kosztuje - nie masz na podmianę dobrej używki na próbę?
  • #19
    pablolinda
    Level 15  
    Czy wymiana tego czujnika pomogła ma to samo i też nie wiem czego się czepić?

    Czy można ten czujnik jakoś miernikiem zdiagnozować czy jest zepsuty?
  • #20
    robarek
    Level 24  
    Mialem uwalony ten czujnik i nie bylo objawów nierównej pracy silnika tylko wskaźnik temperatury wariowal i faktycznie podczas jazdy silnik przelączal się w tryb awaryjny.
    P.S Coś mi l nie bangla :evil:
  • #21
    pablolinda
    Level 15  
    no ale tu piszą o możliwości uwalenia go w 2 zakresach może u ciebie walnął ten zakres który nie powodował zakłóceń pracy silnika.
  • #22
    robarek
    Level 24  
    Powodował przejście w tryb awaryjny podczas jazdy. Wskazówka temperatury skakała do max i silnik przechodził w tryb awaryjny. Wyłączenie i włączenie silnika było lekarstwem. Zjawisko było zupełnie przypadkowe (nie było reguły). Potrafił przejechać 200 km i było OK.
  • #23
    pablolinda
    Level 15  
    Czy kolegom udało się rozwiązać ten problem?
  • #24
    pawexx
    Level 10  
    jeśli ktoś nie testował tego dodam że z wykresu Szarpanie zaczyna się od 78st czyli jak komputer wchodzi w stan jazdy z dołączonym rezystorem do czujnika temperatury. Sam doszedłem ze R dopinany głupio się zachowywał i po zamontowaniu rezystora na nowy Szarpanie ustało. dziwne tylko ze wykres czujnika temperatury podczas jazdy nie wskazywał jakiś wahań. Testy można wykonać poprzez wpiecie rezystora lub małego suwaka którym ustawimy temperaturę poniżej 70 st na gorącym silniku , ja przy testach miałem 53st i to doprowadziło na temat. Tylko proszę równolegle do w/w rezystora dopietego w szereg z czujnikiem dodać mały włącznik by mostkować rezystor ( przy zapietym w szereg opornikiem jest brak odczytu faktycznej temp. silnika i możliwość przegrzania silnika do wentylator się nie załączy) /na zimnym w zimie nie zapali lub ciężko \
  • #25
    pablolinda
    Level 15  
    pawexx wrote:
    jeśli ktoś nie testował tego dodam że z wykresu Szarpanie zaczyna się od 78st czyli jak komputer wchodzi w stan jazdy z dołączonym rezystorem do czujnika temperatury. Sam doszedłem ze R dopinany głupio się zachowywał i po zamontowaniu rezystora na nowy Szarpanie ustało. dziwne tylko ze wykres czujnika temperatury podczas jazdy nie wskazywał jakiś wahań. Testy można wykonać poprzez wpiecie rezystora lub małego suwaka którym ustawimy temperaturę poniżej 70 st na gorącym silniku , ja przy testach miałem 53st i to doprowadziło na temat. Tylko proszę równolegle do w/w rezystora dopietego w szereg z czujnikiem dodać mały włącznik by mostkować rezystor ( przy zapietym w szereg opornikiem jest brak odczytu faktycznej temp. silnika i możliwość przegrzania silnika do wentylator się nie załączy) /na zimnym w zimie nie zapali lub ciężko \


    Czy masz może jakieś zdjęcia gdzie co i jak podłączyłeś?
    Ja mam odwrotnie szarpie na zimnym a jak osiągnie 70 to przestaje .
  • #26
    wojciechjanusz
    Level 28  
    pawexx wrote:
    Testy można wykonać poprzez wpiecie rezystora lub małego suwaka którym ustawimy temperaturę poniżej 70 st na gorącym silniku
    Czujnik CHT jest termistorem, tzn. rezystorem o ujemnym współczynniku temperaturowym (rezystor NTC) i jak każda struktura półprzewodnikowa podczas pracy na granicy stanu awaryjnego jest wrażliwa i na temperaturę i na przyłożone napięcie. Sygnał wyjściowy z czujnika to analogowy sygnał napięciowy, który jest odwrotnie proporcjonalny do temperatury materiału. Swoim działaniem zmieniasz po prostu warunki pracy układu po stronie analogowej na bardziej przyjazne dla struktury czujnika w stanie awarii, zmniejszając napięcie na tym czujniku. Natomiast włączenie przez PCM dodatkowego opornika powoduje skokowy przyrost napięcia na czujniku o ok. 3V.
    I tyle - prawdopodobnie uszkodzony jest czujnik CHT.

    Opornik włączany jest przez PCM na podstawie sygnału cyfrowego w postaci wartości liczbowych zwanych "counts" (uzyskanych z konwertera analogowo-cyfrowego).

    pablolinda wrote:
    Czy masz może jakieś zdjęcia gdzie co i jak podłączyłeś?
    Ja mam odwrotnie szarpie na zimnym a jak osiągnie 70 to przestaje .
    Jeżeli masz taką możliwość - wepnij na próbę we wtyczkę czujnika CHT zastępczy czujnik bez jego montowania (montaż jest nieco upierdliwy, trzeba mieć specjalną wysoką nasadkę 15mm ze szczeliną na przewód czujnika). I zobacz, czy szarpanie ustąpiło. Wtyczka znajduje w okolicy osłony koła pasowego napędzającego pompę serwa i wodną.
  • #27
    pawexx
    Level 10  
    dla nie wierzących nie piszcie tyko sprawdźcie , teoria nie zawsze idzie w parze , wczoraj widziałem się z fordem w którym ok 2 lata temu podpięty ma rezystor ok 10 k w szereg z czujnikiem , mostkowany czasem przez przełącznik i wszystko działa i czujnik jakoś nie padł tylko oszukuje temp silnika . Ja zamontowalem na test i tak został i korzysta jak poszarpuje . dlatego proszę nie wpisujcie swojej wiedzy teoretycznej jeśli nie ma to podstaw w praktyce i nie interesuje mnie to ze czujnik jest cht skoro sterownik nim zarządza a jednocześnie steruje . Nie mam wielkiej wiedzy w elektronice naprawiam sterowniki tylko od 99r i wiem że nie ma mocnych w elektronice lecz nie ładnie jest krytykować ale sztuka znaleźć rozwiązanie w naprawie
  • #28
    wojciechjanusz
    Level 28  
    pawexx wrote:
    i wszystko działa i czujnik jakoś nie padł tylko oszukuje temp silnika
    pawexx wrote:
    Nie mam wielkiej wiedzy w elektronice naprawiam sterowniki tylko od 99r i wiem że nie ma mocnych w elektronice lecz nie ładnie jest krytykować ale sztuka znaleźć rozwiązanie w naprawie
    Nie czytasz ze zrozumieniem co napisałem - czujnik już padł, tyle że poprawnie pracuje w niższym zakresie przy niższym napięciu, po dołączeniu drugiego opornika zasilającego obwód czujnika (przyrost napięcia o ok. 3V) czujnik przestaje poprawnie pracować. To jego typowa awaria.
    Jeżeli włączasz w obwód czujnika szeregowo opornik, nie powodujesz nic innego, jak jego stałą pracę na niższym napięciu, więc PCM nie widzi jego awarii. Widzi natomiast za niską temperaturę silnika, przedłuża więc czas zwiększonej dawki wtrysku, czyli zwiększa zużycie paliwa, wydłuża czas pracy świec żarowych i czas podwyższenia obrotów biegu jałowego.
    Zamiast włączać w szereg w obwód czujnika opornik opornik, trzeba wymienić czujnik. Tak samo kiedy padnie termostat - możesz zasłonić chłodnicę dyktą i chwalić się, że znalazłeś sposób na dogrzanie silnika, a możesz też... wymienić termostat na nowy.

    pawexx wrote:
    nie interesuje mnie to ze czujnik jest cht skoro sterownik nim zarządza a jednocześnie steruje .

    CHT to jest nazwa tego czujnika (CHT = Cylinder Head Temperature, czyli temperatura głowicy cylindrów). Nie steruje nim sterownik, w zasadzie jest odwrotnie, czujnik CHT steruje sterownikiem, ponieważ sterownik na podstawie jego wskazań steruje parametrami układu paliwowego.