Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cewka- generowanie energii?

07 Wrz 2017 17:40 4584 105
  • #91
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Aha, czyli magnesy mają szerokość 10mm i będą na całym obwodzie - odpada dodawanie węższych magnesów na końcach grupy. Blacha, do której je przyczepisz, nie powinna być cieńsza, niż 3mm - a jeśli bardzo chcesz zminimalizować jej masę, to zrób cieńszą na środku magnesów (pod względem magnetycznym na samym środku może być 0, na styku magnesów 3mm, a po drodze zmieniać się liniowo).

    Niestety trochę niewygodne będzie to, że jak magnesy ułożysz na styk po krawędzi bliższej osi, to po dalszej będą między nimi spore odstępy - żeby tego nie było, trzeba by mieć trapezowe magnesy...
  • Tektronix
  • #92
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #93
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #94
    _lazor_
    Moderator Projektowanie
    Magnesy są delikatne na wstrząsy, może podczas przecinania uszkodziłeś domeny magnetyczne przez co rozkład pola magnetycznego się zmienił?
  • #95
    jarek_lnx
    Poziom 43  
    Albo przekroczył temperaturę Curie i się rozmagnesowało.
  • Tektronix
  • #96
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #97
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Magnes ma zawsze dwa bieguny, co najwyżej jeden może być bardziej skupiony, a drugi rozproszony - wtedy ten skupiony daje silniejsze pole na mniejszej powierzchni, rozproszony słabsze na większej, ale strumień pola jest taki sam dla obu.

    Sens silnika na samych magnesach jest wątpliwy - energia zmagazynowana w magnesach jest tysiące razy mniejsza, niż da się zmagazynować w akumulatorku NiMH o podobnych rozmiarach i masie, a po jej użyciu trzeba magnesy na nowo ładować. Chociaż... może by mogły konkurować ze sprężyną (kiedyś powszechnie stosowano sprężyny do magazynowania energii napędzającej zegarki, dzięki czemu były one przenośne w odróżnieniu od napędzanych ciężarkami).

    Cięcie magnesów "neodymowych" jest ryzykowne, może zniszczyć magnes: materiał, z którego jest zrobiony, łatwo się utlenia, czyli ulega korozji (rozpylony, może się samorzutnie zapalić, a nawet wybuchnąć), dlatego te magnesy są pokrywane warstwą niklu, żeby nie miały kontaktu z powietrzem.
  • #98
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #99
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Z magnesem jest podobnie, jak ze sprężyną: jak jest naciągnięta, to ciągnie i może wykonać pracę; a jak już wykona pracę odpowiednią do naciągnięcia, to trzeba ją na nowo naciągać, żeby mogła coś jeszcze zrobić. Tyle, że na ogół zależność siły od naciągnięcia wygląda zupełnie inaczej (choć na upartego może by się udało zrobić podobną).
  • #100
    _lazor_
    Moderator Projektowanie
    Gorzej jak struktury w magnesie zostały zniszczone, wtedy już takiego magnesu nie namagnesujesz do pierwotnej wartości...
  • #101
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #102
    jarek_lnx
    Poziom 43  
    Ferdynand_K napisał:
    Przy takim ukladzie jak widac , gdzie jest 75 cewek i 150 magnesow po jednej i drugiej stronie, jakims ukladem elektronicznym ?, dalo by rade napedzic to do 4 obrotow na sekunde?? czy jest to fizycznie mozliwe??? inaczej mowiac czy jest to wogole mozliwe??
    Mozliwe, trzeba stworzyć przebieg z grubsza* przypominający ten który generuje sie podczas obracania koła, dużo zależy od sposobu połączenia cewek i wzajemnego ustawienia cewek i magnesów, ważne też jest jaką SEM wygeneruje przy pracy prądnicowej, kiedy będzie pracował jako silnik napięcie zasilania powinno być podobne.

    *jeśli wszystkie cewki są połączone razem powstanie silnik jednofazowy, którego moment rozruchowy jest bliski zeru ale jak już zacznie się kręcić (kierunek będzie przypadkowy) to działa jak każdy inny. Żeby uniknąć takich problemów robi się silniki o większej liczbie faz, zasilanych sekwencyjnie.
    Silnik taki może pracować jako synchroniczny/krokowy bez sprzężenia zwrotnego, takiego silnika trudno było by użyć do napędu roweru, może też pracować ze sprzężeniem jako BLDC.
  • #103
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #104
    jarek_lnx
    Poziom 43  
    Ferdynand_K napisał:
    Choc staralem sie utrzymac stosunek 1 do 1 , to w najgorszym wypadku diodami mozna by zapanowac przeciez nad caloscia???
    Ale tylko przy pracy prądnicowej, jeśli rzeczywiście błędy były by tak duże jak piszesz to nie zmusił byś tego do pracy jako silnik. A co do maszyny trójfazowej to mając równomiernie rozmieszczone cewki łączysz co trzecią i wymieniasz magnesy.
  • #105
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #106
    jarek_lnx
    Poziom 43  
    Zacznij od najprostszego rozwiązania, zakręć kołem, zmierz napięcie, potem połącz wszystkie cewki razem, tak aby napięcia były w fazie, sposób łączenia w grupy szeregowe i równoległe, wybierz tak aby napięcie było zbliżone do napięcia posiadanego transformatora i zasil przez transformator, 50Hz powinno dać 0,7obr/s, jeśli da radę ruszyć, jeśli nie zakręć przed załączaniem.


    Cytat:
    Ale gdybym poukladal magnesy ( bo tu mam tylko mozliwosc manipulacji) tak zeby byly 3 sekscje oddzielone przerwa 6,6mm to uzyskam tez 3 fazy tak? a duzo nie strace bo zaledwie 2 magnesy?
    Trudno mi ciebie zrozumieć, szczególnie bez rysunków, więc napiszę ogólną odpowiedź pasującą do większości pytań, tych zadanych i tych niezadanych:

    W silniku trójfazowym synchronicznym przypada 1 para biegunów magnesu na trzy cewki
    Cewka- generowanie energii?
    Cewka- generowanie energii?