Mam kilka pytań na temat zastosowań diod Zenera (w zależności od polaryzacji )
Wyczytałem, ze;
Dioda Zenera podłączona zaporowo do źrodła zasilania przez rezystor obniża napiecie o wartość diody Znera
Po co do diody prostowniczej (tak nazywane sa diody Zenera) opornik? I jak wyliczyć jego wartość? Np dla diody Zenera 3v5 chyba, albo 7V5 (7,5V)
Jak obniżyć napiecie z np zasilacza sieciowego SAGEM AC/DC adaptor 12V/1,5A za pomocy diody Zenera.
Oraz jakie sa ich zastosowania, oraz diod 1N4148 w związku z rożnym ich nazewnictwem i kierunku przewodzenia (duża rozbiezność informacji)
Dokładne mi o płytkę stykową zasilana np ww zasilaczem.
Rozumiem, ze podłączając rezystor do plusowej szyny, druga jego nóżkę na dowolna kolumnę na płytce, w kolumnę z rezystorem podpinam np diode Zenera 7v5 (w kierunku zaporowym, czy przewodzenia , zaś jego druga nóżkę po drugiej stronie płytki (strona minusowa).
wiec w miejscu kolumny bedzie napiecie 4,5V? (12V - 7,5 Zenera)?
Następnie poprzez rezystor wpięty w szynę minusowa wpinam odbiornik (np diode LED) katodą (-) w kolumna z nóżka rezystora a anoda w kolumnę z druga nóżka diody Zenera. Tak?
Dajmy na to ze diode chce zasilić pradem 3,0V. A wiec dobierając rezystor do diody led 3,0V obliczam to z napięcia otrzymywanego przez spadek w kolumnie z nóżka diody Zenera wiec z 4,5V (przy zasilaniu 12V i dioda Zenera 7,5V) chcac zasilić 3,0V dobieram R = 75 ohm. Tak?
I jescze jedno: jak podłączyc diode Zenera na płytce stykowejtak, zeby na całej płytce (obu szynach zasilających) panowało napiecie 4,5V?
I jakie sa zastosowania diod 1n4148 oprócz zabezpieczenia diody led przed odwrotna polaryzacja (ze względu ma niskie napiecie wsteczne - czytałem, ze ten sam efekt można uzyskać podłączając (rownolegle)?
Druga diode led zaporowo do led w kierunku przewodzenia?
Jesli ktos posiada taki schemat/foto byłbym wdzięczny o wrzucenie go.
Dokładnie chodzi mi o schemat z włącznikiem dotykowym" zwierając ze soba poprzez dotyk obu nieizolowanych przewodów (jeden z rezystorem w wolnej kolumnie z druga nóżką na druga strone płytki w kolumnie kolektora tranzystora, z kolejnym rezystorem 470 KoHM wpiętym w szynę minusowa (bc547, ja użyłem jako zamiennik 2N3904/6 pnp/NPN.)
Zasilalem 6V z baterii i cos słabo świeciła/ nie świeciła w ogole? Chyba nie ma zbyt dużej różnicy pod tym katem w tranzystorach bc547 i 2N3904).
Oto zdjecie:
Po co do diody prostowniczej (tak nazywane sa diody Zenera)
To nie to samo!
9.7 dB wrote:
Po co [...] opornik? I jak wyliczyć jego wartość?
Do diody Zenera stosuje się opornik by nie przekroczyć max wartości mocy wytracanej na tej diodzie. Liczy się go ze wzoru (U-Uz)/I
U-napięcie zasilania
Uz-napięcie zenera
I-prąd przy którym moc wydzielana na diodzie nie przekroczy wartości max
Dodano po 2 [minuty]:
Dioda 1N4148 to dioda przełączająca - szybko zmienia stan z zaporowego w przewodzenia i odwrotnie. Działanie takie jak w przypadku diody prostowniczej, z tym że działać może róznież przy wysokich częstotliwościach
Dodano po 4 [minuty]:
Co do zmniejszania napięcia z zasilacza to dioda zenera nie da sobie rady, trzeba zbudować układ na diodzie zenera, tranzystorze NPN (mocy, żeby to NIE był np BC547 ) i bodajże 1 rezystorze. Można dodać też potencjometr do regulacji napięcia. Jak chcesz to zaraz ci schemat narysuję, tylko powiedz.
Dodano po 5 [minuty]:
Tranzystor mocy jak chcesz z tego zasilacza wyciągać tyle ile może dać (do 1.5A). Jak chcesz tylko kilkanaście mA to zwykła dioda zenera wystarczy, a jak ok 100 to BC547
9.7 dB wrote:
I jakie sa zastosowania diod 1n4148 oprócz zabezpieczenia diody led przed odwrotna polaryzacja
Diodzie LED raczej nic nie grozi w przypadku odwrotnej polaryzacji, nie trzeba jej zabezpieczać.
9.7 dB wrote:
czytałem, ze ten sam efekt można uzyskać podłączając (rownolegle)? Druga diode led zaporowo do led w kierunku przewodzenia?
To w takim wypadku w zależności od polaryzacji będzie świecić raz jedna raz druga.
Dodano po 3 [minuty]:
A co do rezystora to też naucz się liczyć rezystory do LEDów, a nie dajesz pierwszy lepszy
Wzór masz taki R=(U-Ud)/Id
U-napięcie zasilania
Ud-spadek napięcia na diodzie LED
I-prąd diody, dla zwykłych diodek przyjmij 10-20mA (0.01-0.02A)
Dodano po 2 [minuty]:
A te przewody poskręcane z nie wiadomo czego to możesz sobie w ucho wetknąć a nie do płytki stykowej. Kup porządne przewody do płytek, dużo to nie kosztuje a masz pewność że nie będzie żadnego zwarcia, i że będzie stykać wszystko dobrze
Po co do diody prostowniczej (tak nazywane sa diody Zenera)
To nie to samo!
9.7 dB wrote:
Po co [...] opornik? I jak wyliczyć jego wartość?
Do diody Zenera stosuje się opornik by nie przekroczyć max wartości mocy wytracanej na tej diodzie. Liczy się go ze wzoru (U-Uz)/I
U-napięcie zasilania
Uz-napięcie zenera
I-prąd przy którym moc wydzielana na diodzie nie przekroczy wartości max
Dodano po 2 [minuty]: Dioda 1N4148 to dioda przełączająca - szybko zmienia stan z zaporowego w przewodzenia i odwrotnie. Działanie takie jak w przypadku diody prostowniczej, z tym że działać może róznież przy wysokich częstotliwościach
Dodano po 4 [minuty]: Co do zmniejszania napięcia z zasilacza to dioda zenera nie da sobie rady, trzeba zbudować układ na diodzie zenera, tranzystorze NPN (mocy, żeby to NIE był np BC547 ) i bodajże 1 rezystorze. Można dodać też potencjometr do regulacji napięcia. Jak chcesz to zaraz ci schemat narysuję, tylko powiedz.
Dodano po 5 [minuty]: Tranzystor mocy jak chcesz z tego zasilacza wyciągać tyle ile może dać (do 1.5A). Jak chcesz tylko kilkanaście mA to zwykła dioda zenera wystarczy, a jak ok 100 to BC547
9.7 dB wrote:
I jakie sa zastosowania diod 1n4148 oprócz zabezpieczenia diody led przed odwrotna polaryzacja
Diodzie LED raczej nic nie grozi w przypadku odwrotnej polaryzacji, nie trzeba jej zabezpieczać.
9.7 dB wrote:
czytałem, ze ten sam efekt można uzyskać podłączając (rownolegle)? Druga diode led zaporowo do led w kierunku przewodzenia?
To w takim wypadku w zależności od polaryzacji będzie świecić raz jedna raz druga.
Dodano po 3 [minuty]: A co do rezystora to też naucz się liczyć rezystory do LEDów, a nie dajesz pierwszy lepszy
Wzór masz taki R=(U-Ud)/Id
U-napięcie zasilania
Ud-spadek napięcia na diodzie LED
I-prąd diody, dla zwykłych diodek przyjmij 10-20mA (0.01-0.02A)
Dodano po 2 [minuty]: A te przewody poskręcane z nie wiadomo czego to możesz sobie w ucho wetknąć a nie do płytki stykowej. Kup porządne przewody do płytek, dużo to nie kosztuje a masz pewność że nie będzie żadnego zwarcia, i że będzie stykać wszystko dobrze
Ogromne dzieki szanowny Kolego Co do rezystancji - spokojnie, z tym akurat żle nie jest hehe. Wartosci podane przeze mnie to wartosci ze schematów (nic nie liczyłem tam), ponieważ wychodzę z założenia, ze skoro ktos wrzuca schemat/film/zdjecie, oraz podaje parametry elementow, to chyba są one wiloczone (nawet jesli +/- kilkadziesiąt ohm (zależy w jakim przypadku rzecz jasna) - to nie liczę dokładnych wartosci,, poniewaz rysuje te schematy i składam w celach nauki, po czym wrzucam do woreczka jesli działa ( na przyszłość np cos zmodyfikować, lub pomoc komuś, jak ja - chemika, ktory zajmowal sie programowaniem długi czas dzień i noc, do 25 roku nie mając pojęcia co to jest w ogole rezystor : d po prostu nie było mi to potrzebne, pasji miałem mnóstwo w życiu - tyle , ze kazda była "nie zdrowa" : czyt: łykanie proszow nasennych rano (dopiero w momencie podłączenia zasilania, jesli układ złożony jest dokładnie, po nasyceniu oczu widokiem dzialajacego układu i "happy endzie" kładę sie spac (jestem cholernie upartym człowiekiem i konsekwentnym w tym, czym w danym momencie sie zajmuje.
Wracając do tematu, na prawde zaczynam coraz bardziej wierzyć w Elektrodę "spotkalem" tutaj juz mnóstwo kompetentnych osób, ktore potrafiły w łatwy sposob wytłumaczyć dany temat.
Punkty dla Ciebie - gdyby każdy tak tłumaczył, jak pare osób,'które sie wypowiadało w Kwestii moich pytań, to każdy początkujący w miesiąc ogarnąłby troszkę więcej nawet, niz całkowite podstawy.
A o schemat bym poprosił bardzo,'zamierzAm go zrealizować.
Zadam jeszcze dwa pytania:
W jakim celu w niektórych nóżkach ucina sie bazę tranzystora?
Przed chwila otworzyłem obudowe z lminikontrolerem"- driverem do led drzewka led 8 kanałowym (Btw przez które cudem przeżyłem (powstało zwarcie na precie mocującym drzewko z diodami led a zasilaniem w momencie podpaczenia do sieci trzymałem srzewko obok zwartych styków (swoja droga ledy z opornikami 1kohm na kazdej diodzie (kazda gałąź 4 diody + R 1kohm, niektóre bez rezystora) - wiec jakim napięciem było zasialr drzewko na wyjściu? Minikontener (mikrokontroler) uległ uszkodzeniu (1 tranzystor poszedł sobie do elektronicznego nieba) i sama płytka jest troche osmolona a wyglada tak:
Mógłbyś, jesli wiesz (zapewne tak) wyjaśnić mi działanie tego minikontenera (co sie dzieje dokładnie pomiędzy złączami) i dlaczego ucięte sa nóżki bazy tranzystorów?
Co to sa za 4 Diody zamontowane rownolegle (widzę tylko "1N.." i po co płytka oddzielająca szeregowo wlutowane 4 tranzystory "0406"? Gdybym spojrzał z daleka pomyślałbym ze to jakaś bariera IR. Myśle ze zostawię go sobie, watpię zeby ow minikontroler był jednak spalony (od strony lutow lekko "osadzony" ale pod lupa tranzystory, rezystory, diody (krzemowe?), kondensator 10uF równiez wyglądają sprawne wszystko.
W jaki sposob moge go wykorzystać (np do homemade listwy led.
I ostatnie pytanie: jaka jest różnica i dlaczego diody RGB maja 4 nóżki (Takie mam), lub 2 nóżki (rownież takie mam, albo 3?? I jak SIe je podłącza zeby zmieniały kolor? Jakiego elementu użyć? Tranzystorów jak rozumiem. Zdaje sie rownież, Że moge wykorzystać ten mikrokontroler w jakis sposob go podłączając, albo np do płytki stykowej do 1 RGB led.
Z wyrazami szacunku,
pozdrawiam!
PS: foto:
Po 1 jeśli możesz to cytuj tylko fragmenty tekstu poprzednika do którego się odnosisz. Z drugiej strony nie ma sensu cytować całości i to jeszcze z cytatami które poprzednik cytował. To tak słowem wstępu
9.7 dB wrote:
W jakim celu w niektórych nóżkach ucina sie bazę tranzystora?
Żeby na to odpowiedzieć musiał byś wstawić wyraźne zdjęcie płytki od strony elementów i ścieżek. Przydałyby się też opisy tych "tranzystorów".
9.7 dB wrote:
wiec jakim napięciem było zasialr drzewko na wyjściu?
Jeżeli było zasilane z sieci 230V to przyjmijmy dla uproszczenia, że było tam blisko 230V i tutaj należy zwrócić szczególną uwagę z prądem nie ma żartów!
9.7 dB wrote:
Co to sa za 4 Diody zamontowane rownolegle (widzę tylko "1N.."
Diody zapewne 1N4007 tworzące mostek prostowniczy. Mostek "zmienia" napięcie zmienne na napięcie powiedzmy stałe a właściwie na napięcie jednokierunkowe pulsujące. Tutaj hasło do poczytania to "mostek prostowniczy - zasada działania".
9.7 dB wrote:
i po co płytka oddzielająca
Na tej płytce jest minikontroler, który steruje "miganiem" diod świecących.
9.7 dB wrote:
wlutowane 4 tranzystory
To nie są tranzystory, to są triaki, które sterowane są z tego minikontrolera i zapalają diody świecące.
9.7 dB wrote:
jaka jest różnica i dlaczego diody RGB maja 4 nóżki (Takie mam), lub 2 nóżki (rownież takie mam, albo 3?? I jak SIe je podłącza zeby zmieniały kolor?
Diody RGB to nic innego jak 3 diody świecące w jednej obudowie. Jedna nóżka jest wspólna dla wszystkich diod. Jeśli chodzi o dwu nóżkowe to zapewne jedna dioda, trzy nóżkowe to dwie diody gdzie jedną nóżkę mają wspólną. Aby RGB zmienialy kolor trzebaby zbudować lub kupić jakiś sterownik. Ten na zdjęciu raczej się do tego nie nadaje.
świecące.
9.7 dB wrote:
o schemat bym poprosił bardzo,'zamierzAm go zrealizować.
Diodzie LED raczej nic nie grozi w przypadku odwrotnej polaryzacji, nie trzeba jej zabezpieczać.
To nieprawda. Każdej diodzie grozi uszkodzenie po przekroczeniu dopuszczalnego napięcia wstecznego. Tylko że o ile dla diod prostowniczych napięcie to wynosi zazwyczaj kilkadziesiąt albo i kilkaset woltów, to dla LEDów jest to typowo 5V. Łatwo więc można je przekroczyć.
Wielkie dziękuje Wam!
@/Adam\ dziękuje za kolejna porcje wiedzy co sprawia ze staje sie coraz bardIej "'mały". ; d
Wróciłem wlasnie z miasta, zachęcałem o elektroniczny i do zasilania z baterii/aku nakupowalem baterie AA R6, AAA LR03 - chciałbym spytać jaka jest różnica i na co patrzeć, przy wyborze baterii? Kupiłem dużo, najtańsze, oraz 4 akumulatorki NiMH AA/AAA z ładowarka "GP Power Bank - czy ich żywotność do zasilania ledow jest wystarczająca? Mam odwieczny problem z zasileniem diody pradem 3,0V przy 6V z baterii. Problem polega na tym, ze koszyczek na 4x AAA (6,30V alkal miernikowe) daje mi te 6V. Przylutowany rezystor do diody led ogranicza prad przepływający przez led do 3,0V - Biestety wystarczy spadek napięcia o 0,5V i swieci baardzo słabo /żarzy sie tylko. Czy za pomocą jakies diody prostowniczej, czy innej moge podłączyc diode led z opornikiem dla led 3,0, 20 mA na pezyklad pod 6V - chodzi o to, zeby świeciła tak długo, poki na stykach koszyka baterii napiecie nie zmaleje do potrzebnego 6V (zeby swiecila ciagle taka dama jasnością a nie wraz Ze spadkiem napięcia led drastycznie gasnie.
Jest jakis sposob, przylutowac jakaś diode do drugiej noski led, gdzieś tam czytałem o czymś takim.
Zakupiłem dzis: 1N4007, 1N5408, potencjometr ovlbrotowy; liniowy, itd.
TerAz pytanie jakie efekty moge uzyskac na NE555, lub tranzystorach:
Co do wypowiedzi. Kazdy post pisze telefonem, co jest bardzo trudne, gdyż komputera nie używam od kilku lat, ale jak załapie, zeby miec w głowie przejrzystość na pewno odkupię swojego Debiana, kedy przyjdzie czas na programowanie przynajmniej z tym nie bedzie kłopotów
Wracajac do ow akumulatorków to
AA: 2600 Mah oraz dla AAA min 930 mah. Nadadzą sie do koszyka jako zrodlo zasilania? - i czy czas rozładowywania takiego akumulatorka jest dłuższy, niz bateria alkaliczna 1,5V.
W jaki sposob przeliczyć Mah"y na godziny przy zależeniu zasilenia dwoma akumulatorkami ? Jaka jest wydajność prasowa i różnice w stosunku do zwykłego alkalicznego paluszka AA/AAA
JesCze w temacie baterii: znacie moze jakaś strone z tanimi bateriami "zegarkowymi" 1,5 i 3V płaskie, oraz beteryjkach słonecznych.
Pojutrze zakupie z. 5 takich lamp ogrodowych, wymontuję solary i sprawdzę wydajność prądowa połączonych tzh ogniw słonecznych (jako alternatywa osiedlenia diod superjasnych przy zależeniu zasilania 2,5V / 20mA - będe kombinował I ostatnie: kupiłem rezystory do diod nocy 1w białe ciepłe: na paragonie jest napisane: rezystor 1W 47 RO MT 5% oraz rezystor 1W 30RO RC 5.
Co to to sa za różnice w oznaczeniu i czy dadzą rade diodzie 1W 750.mA ale chce zasilić połowa (ze 350mA)
Dziękuje pięknie.
Pozdrawiam!
dlaczego diody RGB maja 4 nóżki (Takie mam), lub 2 nóżki (rownież takie mam, albo 3??
4 nóżki to zwykłe RGB, jedna nóżka wspólna, i po jednej do każdego koloru. 3 nóżki to najprawdopodobniej dioda dwukolorowa. Jak dioda ma 2 nóżki to jest to zwykła jednokolorowa, lub też może być to dioda RGB lub dwukolorowa w wbudowanym sterownikiem, który sam zmienia kolory -tymi diodami nie da się sterować. A 4 lub 3 nóżkowymi można, np za pomocą PWM z mikrokontrolera (np. ATmega).
Schemat stabilizatora wysłał kolega @/Adam\-T
Adam-T wrote:
Popatrz i buduj.
Ja chciałem proponować właśnie 3 od góry schemat, prosty i dobry. Tutaj podpowiem, że R=1k do 10k będzie dobry, R2 (potencjometr) tak samo. Następny schemat z ogranicznikiem prądu też mógłby być, aczkolwiek potencjometr musi być odpowiedni, żeby się nie spalił. Schemat 1 będzie miał mały prąd max, a schemat 2 mało praktyczny, bo trzeba dobrać idealnie diodę zenera, nie ma możliwości korekty.
landy13 wrote:
Każdej diodzie grozi uszkodzenie po przekroczeniu dopuszczalnego napięcia wstecznego.
landy13 wrote:
LEDów jest to typowo 5V
Prawda, choć osobiście mam trochę inne zdanie na ten temat, mi diody wytrzymują i po 20V (testowane dla zabawy), a poza tym to nie przypominam sobie żebym podłączał diodę na której mogła by wystąpić odwrotna polaryzacja. Ale fakt, jakbyś robił taki układ, gdzie to napięcie zaporowo przekracza 5V to daj tą diodę 1N4148
Dodano po 2 [minuty]:
9.7 dB wrote:
zasileniem diody pradem 3,0V
NAPIĘCIEM
Dodano po 3 [minuty]: A co do samego problemu to idealny będzie stabilizator napięcia z 2 (o ile znajdziesz dasz diodę zenera 3.7V jak chcesz mieć 3V na wyjściu) lub 3 schematu. Na wyjściu takiego układu będziesz miał 3V niezależnie od napięcia baterii, aż baterie się rozładują do napięcia +/-4V, wtedy zacznie światło słabnąć.
Dodano po 5 [minuty]:
9.7 dB wrote:
W jaki sposob przeliczyć Mah"y na godziny
Ano pokażę na przykładzie. Jak masz akumulatorek 1000mAh (MiliAmperoGodziny), i rozładowujesz je prądem 1000mA=1A to rozładuje się w 1 godzinę (1000mAh/1000mA=1h). Jeśli rozładowujesz ją np. 200mA to rozładuje się w 5 godzin (100mAh/200mA=5h)
Dodano po 2 [minuty]:
I teraz tak. Jak łączysz akumulatorki szeregowo to dodają się napięcia, a pojemność jest taka sama, a jak łączysz je równolegle to napięcie jest takie samo a pojemności się dodają.
Np. 2 aku 1.5V 1000mAh szeregowo dadzą 3V 1000mAh, a równolegle 1.5V 2000mAh
Dodano po 16 [minuty]:
9.7 dB wrote:
1W 47 RO MT 5%
1W, 47 Ohm, +/-5% dokładności rezystancji. Drugą sobie rozszyfruj sam Czy dadzą radę diodzie 1W? No zależy od napięcia jakim będziesz je zasilał oraz od spadku napięcia na diodzie (zakładam że 3.2-3.4V). A więc żeby popłynął przez tą diodę i rezystor 47 ohm prąd 350mA (nie wiem dlaczego nie chcesz wykorzystać całej mocy diody) musisz ją zasilić napięciem: U=47ohm*0,35A+3,2V=19.65V=ok. 20V Spadek napięcia na rezystorze wyniesie Ur=47ohm*0,35A=16.45V, a moc na rezystorze wyniesie P=16.45V*0,35A=5.75W - a więc rezystor 47ohm 1W będzie miał zbyt małą moc. Ale jak chcesz tą diodę wykorzystać to wystarczy dać mniejsze napięcie, do niego wyliczyć mniejszy rezystor, a więc i moc na nim będzie mniejsza. Można też zasilać tą diodę ze źródła prądowego na tranzystorze, tam będziesz mógł regulować prąd. Jeśli nie chcesz wykorzystywać 100% mocy diody, możesz zasilić ją napięciem niższym od jej napięcia przewodzenia - jak ta dioda powinna mieć załóżmy 3.2-3.4V, to zasil ją z 3V bez rezystora, będzie działać z ok 80% mocy .
Jesscze ras ogromne dziękuje za zaoszczędzone kilka H snu zamiast szukać w internecie niepewnych intormacji, a wiem ze na Elektrodzie uzyskam więcej kompetentnych i PRWNYCH, pocludzku opisanych info: Mega panowie !!!
Dsieki takim ludziom , człowiek nabiera więcej zapału do nauki. Wielkie dziękujez
Zasilenie diody 1w (przylatuje radiator szaraz - ma to byc 1-2 emitery ciepłe - niewiele sie pomyliłeś : 3,8V/750mA a ja chce uzyskac wieksza żywotność baterii - jedna dioda (chyba ze najdzie mnie kaprys/ bedzie za jasno, to powierce listwy 3mm i Polutuje PowerLEDy (4-6) 1W - i jak szanowny kolega mowi - zasile je pradem 750mA śle z rezystorem minimum 2 (najlepiej 5W) Ze względu na porządna trwałość, listwa od kabli maskujących wyglada jak halogen maskuje w tym przewody i dodatkowo montuje power ledy, ktore bedą wisieć na ścianie pod odpowiednim katem ; nad biurkiem z narzędziami i elementwmi) (home made "pracownia" chemiczno- elektroniczna Zatem w koszyku na baterie AA 2x akumulatorki sprawdza sie?
Z wyrazami szacunku,
Pozdrawiam gorąco,
9,7dB - swoja droga chce zbudować generator ktory wytworzy mi drganie 9,7dB (huk z wystrzelonego pocisku beretty.
A co do rezystorow : to jednego tylko nie rozumiem, 1W MT I RC To te same rezystory?
PS: na aku jest napis min. 1,2V - cóż to oznacza (po podładowania mam 1,4 na jednej - i dla AA i AAA jest inna pojemność dla AAA 960 Mah. Czyżby małe paluszki były mniej pojemne?
Dla porównania pytanie co do baterii płaskich "zegarowych" potrzebuje takich duzo zakupić 3V/1.5 V do latarki z led superjasnych -w ogole kombinuje ze światłem , potenxjometry pbrot-liniowy (jeszCze nie wiem jak go lub przycisk/włącznik podłączyc do płytki stykowej zeby włączał zasialanie płytki stykowej w pozycji ON - a w ow pozycji prad nie płynie, dopiero w pozycji off? Dlaczego? I jak zamontowac potencjometr docewgilacji światła: fotorezystor na pewno, ale jakby tak dać fototranzystor/Fotodiode pin/ scalony nadajnik odbiornik IR (bariera IR) załączane (sterowana tranzystorem BC547/2N3804 itd za pomocą dotyku na 2 przewodach izolowanych - za pomocą fotodiody (niestety nie wykorzystam np sensora przesunięcia bo nie mam jak. Za to mam masę innej optyki. W tej kwestii mógłby ktos polecić sklep z soczewkami, skupiającymi/dyfuzyjnymi do diod led i ledy superjasne 10mm (najlepiej szeroka oferta) i czy da sie kupic diody laserowe jak w czerwonych wskaźnikach ktorych budowa jest prosta jak konstrukcja cepa - tylko gdzie tam jest dioda laserowa... W kolimatorze sie dopatrywalem, w laserku za 5zl z 2000 roku i teraz kupionych nie różnią sie niczym prócz bajtów jak diod RGB 2 pinowe (zmieniająca kolory na wszystkie możliwe, a wiec sterownik, ale w takim razie w diodzie RGB 3mm (tyle ma) Zastosowano az 4 rodzaje domieszek półprzewodnika? W tak ciasnej przestrzeni..
Tymczasem wracam do "warsztatu" i lutuje te diody.
Aha. Dalej nikt nie wie/nie odpowiedział mi na pytanie, dioda zasilana z 6v bateriami AA z rezystorem pod 6V dla diody 3,0 15ma(minimalny spadek napięcia z moernikowego, świeżego 6,30 przy spadku do ok 5 dioda swieci tak blado az prawie gaśnie. Jak wykorzystać pozostałe np 4,5V ktore zostało (zeby dioda razem z rozładowywaniem sie baterii/aku świeciła cały czas tak samo. Moze zamiast rezystora przylatuje jakaś diode prostownicza ? Czy jął to zrobic. Nie spotkałem sie jeszcze z takim problemem.
Aha. Dalej nikt nie wie/nie odpowiedział mi na pytanie, dioda zasilana z 6v bateriami AA z rezystorem pod 6V dla diody 3,0 15ma(minimalny spadek napięcia z moernikowego, świeżego 6,30 przy spadku do ok 5 dioda swieci tak blado az prawie gaśnie. Jak wykorzystać pozostałe np 4,5V ktore zostało (zeby dioda razem z rozładowywaniem sie baterii/aku świeciła cały czas tak samo. Moze zamiast rezystora przylatuje jakaś diode prostownicza ? Czy jął to zrobic. Nie spotkałem sie jeszcze z takim problemem.
Jak jak tak, pocztaj o źródłach prądowych. Link w poprzedniej odpowiedzi. Tak samo jeśli chodzi o diodę o prądzie max 750 mA - proponuje źródło prądowe.
[...]pracownia chemiczno - elektroniczna. Zatem w koszyku na baterie AA 2x akumulatorki sprawdza sie?
Moim zdaniem do takiego zastosowania najlepszy by był zasilacz. Najtaniej, bo raz kupujesz i ci świeci. Prąd to groszowe sprawy w porównaniu do baterii, a akumulatorki wieczne nie są, zaraz zaczną tracić pojemność, no i trzeba je ładować.
Dodano po 2 [minuty]:
9.7 dB wrote:
drganie 9,7dB
dB wyrażają natężenie dźwięku, drgania mogą być wyrażanie w Hz
Dodano po 3 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Czyżby małe paluszki były mniej pojemne?
No kto by pomyślał XD No jak mniejsze to pojemność mniejsza. Bo jaki byłby sens stosowania dużych paluszków?
Dodano po 2 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Dla porównania pytanie co do baterii płaskich "zegarowych" potrzebuje takich duzo zakupić 3V/1.5 V do latarki z led superjasnych
Drogie i na krótko wystarczą. Lepiej jakieś małe ogniwo li-ion. Małe a efektywne. Do latarki idealne.
Dodano po 2 [minuty]:
9.7 dB wrote:
potenxjometry pbrot-liniowy (jeszCze nie wiem jak go lub przycisk/włącznik podłączyc do płytki stykowej zeby włączał zasialanie płytki stykowej w pozycji ON - a w ow pozycji prad nie płynie, dopiero w pozycji off?
Że co? Pisz składnie i logicznie bo przestaję ogarniać Potencjometr słabo nadaje sie w roli włącznika, no chyba że na małe prądy. Jak chcesz jednak włączać, to schemat 3 ze stabilizatorów, tam po prostu zmniejszasz napięcie do 0 i wyłączone.
Dodano po 15 [minuty]:
9.7 dB wrote:
potencjometr docewgilacji światła
Potencjometr co światła?
Dodano po 9 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Zastosowano az 4 rodzaje domieszek półprzewodnika? W tak ciasnej przestrzeni..
Wyobraź sobie że w procesorze masz miliardy tranzystorów. W tak ciasnej przestrzeni!
Dodano po 7 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Dalej nikt nie wie/nie odpowiedział mi na pytanie, dioda zasilana z 6v bateriami AA z rezystorem pod 6V dla diody 3,0 15ma(minimalny spadek napięcia z moernikowego, świeżego 6,30 przy spadku do ok 5 dioda swieci tak blado az prawie gaśnie. Jak wykorzystać pozostałe np 4,5V ktore zostało (zeby dioda razem z rozładowywaniem sie baterii/aku świeciła cały czas tak samo.
michal_r1998 wrote:
A co do samego problemu to idealny będzie stabilizator napięcia z 2 (o ile znajdziesz dasz diodę zenera 3.7V jak chcesz mieć 3V na wyjściu) lub 3 schematu. Na wyjściu takiego układu będziesz miał 3V niezależnie od napięcia baterii, aż baterie się rozładują do napięcia +/-4V, wtedy zacznie światło słabnąć.
Innym rozwiązaniem, może nawet lepszym będzie źródło prądowe nastawione na te 15mA jak chciałeś. Inną opcją będzie przetwornica impulsowa zmieniająca napięcie wejściowe na np 3V, wtedy możesz zjechać z napięciem baterii prawie do 0 (zależne od min napięcia wejściowego takiej przetwornicy). Jeśli dajesz diodę przez rezystor, to wraz ze spadkiem napięcia baterii zmniejsza się spadek napięcia na rezystorze, a co za tym idzie przy niezmiennej rezystancji spadek prądu, a więc zmiana jasności świecenia. Aby tego uniknąć, musisz zasilać diodę stałym napięciem, niezmiennym od spadku napięcia na baterii, a więc zastosować jeden z powyżej opisanych układów.
No wiec przeszperalem sprzęt (nie chciało mi sie lutowac modułu pod wejście DC
Znalazłem zasilacz oś laptopa Toshiba AC ADAPTER input: 100-240v 1,5a
Output: 19v 3.95A - czy taki zasilacz sie nada? (Ucialem końcówkę z kawałkiem kabla, podlutowalem 2 goldpiny do kabelków, zasilalem diode z rezystorem i działa.
Teraz pytanie: czy to zasilacz impulsowy?
Czytałem, ze taki ponoć najlepiej nadaje sie do zasilania led.
Jesli pisze herezje - prosze mnie sprostować. Zamówiłem sobie rezystory po 10szt rożne wartosci 1,5,10W od 10-400Ohm - męczą mnie te 0,25 - na tym to widzę moge sie dosłowne "pobawić", chyba ze niskonapięciowe układy. Wiec aku 2AA lub 2x AA alkal. / 4x AAA alkal moge sobie wsadzić w d.
Ale dajmy na to ze z któryś z tych nateryknych Źródeł zasilania chce zasilić homemade listwę led z 8 białymi ledami: podlutowalem kabelki, połączyłem wszystkie, odlutowalem 2 zasilające troszkę grubsze - i teraz będe próbował. Chyba ze dam do kazdej diody rezystor jakis, ale zauwazylem ze wtedy dioda przy spadku napiecia o ok 0,4V ledwo sie jarzą.
Tak sie po prostu rozumiem nie da - ale w takim razie jak to możliwe, ze sa ledowe "gałęzie" "na kablu) zasilane z 2 baterii AA? Np 10-20 ledow.
Ewentualnie jaki prad ustalić dla zasilenia 8 ledow połączonych. Zmniejszyc z 3,6V/20-25mA (b. Jasne) na napiecie minimalne pezy którym dioda swieci, jak to wyliczyć (wiem, ze nie bedą tak jasno świecić) mógłby mi ktos z tym pomoc? Ustawić prad na 5mA dla kazdej diody?
Dokładnie ten fragment o tym świadczy. Jakby tam był zwykły transformator to napięcie wejściowe nie mogło by mieć takiej rozbieżności, a zasilacz impulsowy bez względu na to tak pracuje żeby dać na wyjściu pożądane napięcie. A to czy impulsowy jest lepszy? No pewnie tak: tańszy, mniejszy, lżejszy, trochę większa sprawność.
Dodano po 6 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Zamówiłem sobie rezystory po 10szt rożne wartosci 1,5,10W od 10-400Ohm - męczą mnie te 0,25 - na tym to widzę moge sie dosłowne "pobawić"
Powiem ci że akurat w większości zastosowań wystarczą 0.25W. No z wyjątkiem zabawy z większymi prądami, w szczególności bez źródła prądowego gdyż nadmiar mocy musisz wytracić właśnie na rezystorze. 400 Ohm jest taką górną granicą jeśli chodzi o rezystory mocy, jednak jeśli chodzi o inne zastosowania to jest to dolna granica. Jak chcesz porobić inne układy to przyda się i 1k, 100k, może 1M no i oczywiście masa innych, 0.25W wystarczy, będzie nawet aż nadto.
Dodano po 2 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Wiec aku 2AA lub 2x AA alkal. / 4x AAA alkal moge sobie wsadzić w d.
Tam będą miały najmniejsze zastosowanie Ale do latarek, czy innych urządzeń pochłaniających baterie będzie w sam raz. No i do różnych przyszłych konstrukcji bardziej mobilnych, przenośnych.
Dodano po 2 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Ale dajmy na to ze z któryś z tych nateryknych Źródeł zasilania chce zasilić homemade listwę led z 8 białymi ledami: podlutowalem kabelki, połączyłem wszystkie, odlutowalem 2 zasilające troszkę grubsze - i teraz będe próbował. Chyba ze dam do kazdej diody rezystor jakis, ale zauwazylem ze wtedy dioda przy spadku napiecia o ok 0,4V ledwo sie jarzą.
Więcej konkretów: Połączone szeregowo? równolegle? jaki rezystor? Spadek napięcia o 0.4V? OK, ale z jakiego napięcia?
Niestety diody tak mają, dlatego najważniejszy jest jej prąd a nie napięcie. Z tego powodu stosuje się źródła prądowe do ich zasilania, które to niejako kompensują napięcie utrzymując stały prąd.
Jeżeli chcesz podłączyć 8 diod białych 3,6V/20mA do tego zasilacza to najlepiej po 4 szeregowo i te dwie gałęzie równolegle. Oczywiście należy obliczyć dla każdej czwórki rezystor. [19V - (4×3,6)]/0,02 =
[1]Tak sie po prostu rozumiem nie da -[2] ale w takim razie jak to możliwe, ze sa ledowe "gałęzie" "na kablu) zasilane z 2 baterii AA? Np 10-20 ledow.
[3] Ewentualnie jaki prad ustalić dla zasilenia 8 ledow połączonych. [4] Zmniejszyc z 3,6V/20-25mA (b. Jasne) na napiecie minimalne pezy którym dioda swieci, jak to wyliczyć (wiem, ze nie bedą tak jasno świecić) mógłby mi ktos z tym pomoc? Ustawić prad na 5mA dla kazdej diody?
1. Wszystko się da, tylko trzeba wyjaśnić co się chce
2. Ano są połączone równolegle, idzie niskie napięcie, prądy się sumują
3. Szeregowo? taki jak dla 1 diody, tylko napięcie będzie musiało być 8x wyższe. Równolegle? prąd 8*prąd diody, a napięcie jak dla jednej
4. Po co chcesz zmniejszać jasność diod? Jak chcesz, to eksperymentalnie wyznaczasz wartości. Możesz obniżać napięcie, lub też prąd, to idzie za sobą w parze. Zmniejszysz napięcie=spadnie prąd, ograniczysz prąd=spadnie napięcie.
Dodano po 3 [minuty]:
Adam-T wrote:
Jeżeli chcesz podłączyć 8 diod białych 3,6V/20mA do tego zasilacza to najlepiej po 4 szeregowo i te dwie gałęzie równolegle. Oczywiście należy obliczyć dla każdej czwórki rezystor
I tutaj moc wydzielana na rezystorze wynosi ok 0.1W, a więc rezystory 0.25W są idealne. Większe moce są naprawdę do dużo większych prądów.
No wiec przeszperalem sprzęt (nie chciało mi sie lutowac modułu pod wejście DC
Znalazłem zasilacz oś laptopa Toshiba AC ADAPTER input: 100-240v 1,5a
Output: 19v 3.95A - czy taki zasilacz sie nada? (Ucialem końcówkę z kawałkiem kabla, podlutowalem 2 goldpiny do kabelków, zasilalem diode z rezystorem i działa.
Teraz pytanie: czy to zasilacz impulsowy?
Czytałem, ze taki ponoć najlepiej nadaje sie do zasilania led.
Jesli pisze herezje - prosze mnie sprostować. Zamówiłem sobie rezystory po 10szt rożne wartosci 1,5,10W od 10-400Ohm - męczą mnie te 0,25 - na tym to widzę moge sie dosłowne "pobawić", chyba ze niskonapięciowe układy. Wiec aku 2AA lub 2x AA alkal. / 4x AAA alkal moge sobie wsadzić w d.
Ale dajmy na to ze z któryś z tych nateryknych Źródeł zasilania chce zasilić homemade listwę led z 8 białymi ledami: podlutowalem kabelki, połączyłem wszystkie, odlutowalem 2 zasilające troszkę grubsze - i teraz będe próbował. Chyba ze dam do kazdej diody rezystor jakis, ale zauwazylem ze wtedy dioda przy spadku napiecia o ok 0,4V ledwo sie jarzą.
Tak sie po prostu rozumiem nie da - ale w takim razie jak to możliwe, ze sa ledowe "gałęzie" "na kablu) zasilane z 2 baterii AA? Np 10-20 ledow.
Ewentualnie jaki prad ustalić dla zasilenia 8 ledow połączonych. Zmniejszyc z 3,6V/20-25mA (b. Jasne) na napiecie minimalne pezy którym dioda swieci, jak to wyliczyć (wiem, ze nie bedą tak jasno świecić) mógłby mi ktos z tym pomoc? Ustawić prad na 5mA dla kazdej diody?
/EDIT:
Jeszcze jedno. Ten zasilacz AC DO łapka toshiba 19V 3.95A nada sie do zasilenia PowerLED 1W i 3W. Chodzi o jedna diode )poki co nie mam driverów wiec użyje rezystorow: 1."W, 5W, 10W - powinny odprowadzać swiatlo.
Przy 2 rezystorach 1W 30 ohm i ok 42ohm (przylutowanych do siebie i wlutowane do plusa radiatora - zasilanie 4x AAA = 6V - (dioda PowerLED 1,0W )750mA 3,7V dałem 300mA i z 6V baterie - swieci jasno jak wielka żarówka cały pokój oświetla. Nie grzeje sie.
Odnośnie pytania nt PowerLED: jako rezystor użyć nalepek? I kaki zasilacz ten z laptopa (chyba impulsowy) - AC ( co oznacza samo AC?) poniewaz input ma 1,5A a out 3,95A.
Czy moze lepiej użyć sieciowego SAGEM adaptor AC/DC 12V 2A. + jaki rezystor Ela led mocy 1 lub 3w : 1W, 5W, czy 10 W ?
I czy przylutowanie rezystorow 1W np jak zrobiłem w ramach eksperymentu: R1 k R2 = 30ohm i 40~~ ohm przylutowałem nóżki R1 do R2 i przylutowałem do anody doody +.
Jak chce podłączyc diody (8 led) w listwie podlutowalem kabelki do kazdej, rozumiem, ze wszystkie kabelki mam ze soba połączyć i do pstatnich.nz doody na końcu przyłożyć prad? To jest połączenie szeregowe tak?
Niech ktos mnie olśni - taka listwę do maskowania kabli 8 led jak to połączyć ze soba? Szeregowo kabelkami czyli plus kabelkiem do plusa kazdej diody i tak samo do minusa. I na koniec zasilanie? Ledy zamontowałem bez rezystorow przylutowanych; zamierzam dac ze 2 rezystory na wyjściu do zasilania i przez nie puścić prad.
Np takie "kabelki z ledami" (lampki choinkowe itp) wszystkie diody led np 20 szt. Podłączane sa kabelkami (lub np nieizolowanymi przewodami stykających jednym kablem do anody a drugim katody. +ZASILANIE MA WYJŚCIU. Czu lepiej do kazdej diody przylutowac osobny rezystor?
Musze cos zrobic z tymi 0,25W bo troche ich za duzo przy takiej mocy.
Pozdrawiam!
//EDIT2: to znaczy ze moja listwę z 8 diodami led (w maskownicy kabli) z podlutowanymi kabelkami do kazdej, podłączyc koncówki kabelków plusami do siebie i minusami (2x po 4 led) i do obu końcówek kabelków 2 gałęzi wpinam po jednym rezystorze i druga końcówka rezystorem do drugiej gałęzi 4led , skręconych ze soba kabelkami i lutuje. Podpinam zasilanie - bedzie ok! Czy przekokninowalem)!
https://obrazki.elektroda.pl/4226890300_1489591757_thumb.jpg[/img:4386797251] Oto środek listwy.
Proszę edytuj wyżej post bo połowę juz tego samego napisałeś w swoim poprzednim. Po drugie pisz jakoś po ludzku bo tego nie idzie normalnie czytać a już wogóle zrozumieć. Ty piszesz na telefonie a ja na małym tablecie i staram się nie robić błędów.
Trochę odpowiem na to co zrozumiałem. Diody - łączenie szeregowe polega na tym, że nazwijmy plus jednej diody łączysz z minusem drugiej, potem plus drugiej z minusem trzeciej itd. Na końcach tych kilku połączonych diod masz z jednej strony plus a z drugiej minus. Do jego z końców podłączasz rezystor i to podłączasz to zasilacza. Robisz drugi taki łańcuszek i podłączasz do zasilacza. I trzeci i czwarty itd. Rezystor wyliczasz z wzoru który już Ci podałem wcześniej na 4 diody szeregowo z zasilacza o napięciu 19V (plus diody to anoda, minus diody to katoda).
Teraz wszystkie diody podłączyłeś równolegle czyli źle.
AC i DC - nie leń się użyj google albo wikipedii.
Zakładając, że power led 3,6V i 750 mA to rezystor do niego żeby zasilić z zasilacza 19V to
(19V - 3,6V)÷0,7A=22Ω i tutaj uwaga mała przyjąłem prąd 700 mA. Moc jaka się na nim wydzieli to 15,4V × 0,7A = 10,78 W czyli bardzo dużo. Power led musi mieć dobry radiator. I żeby nie było powtórzę jeszcze raz diody, szczególnie power led, powinno się zasilać ze źródła prądowego.
Rezystory odprowadzające światło? A to ci ciekawe. Przeczytaj co napisałeś zanim opublikujesz post.
9.7 dB wrote:
co oznacza samo AC
Po prostu nie mam już sił pisać. Wiesz co to google?
I wiele innych błędów i lenistwa. To że tutaj coś pomożemy, nakierujemy, itp, nie oznacza że będziemy tutaj zastanawiać się "co autor maił na myśli" oraz nie będziemy odpowiadać na pytanie na które znalazłbyś odpowiedź gdybyś wpisał to samo w google i kliknął w pierwszy odnośnik. Szanujmy się trochę, piszmy po POLSKU a nie w języku autokorekty. Wiadomo, literówki się zdarzają, no ale w najlepszym wypadku 1 na 2 zdania lub całkowicie pozbawione sensu zdania?
AdamT: Z ogromnymi wyrazami szacunku dla Ciebie i autorów innych bardzo pomocnych odpowiedzi.
Ja na prawde piszę normalnie Umysł mam ścisły, jednak błędow zarówno w ortografii, interpunkcji, stylistyce oraz odpowiedniej semantyce (tutaj jest cieżko na ekranie telefonu - szczegolnie, ze względu na jakis (nie jeden) błąd w IOS IPhonea 5S - podczas pisania postów i podglądzie jest ok, natomiast przy wysłaniu posta nawet o tym czesto nie wiem - znajduje sie w nim na prawde sieczka i nawet z 5-10 kopii w rożnych miejscach.. Tak wiec telefon do Apple na gwarancje, jutro zainstaluje linuxa na laptopie i edytuje swój poprzedni post. To bedzie najlepsze rozwiazanie, ktore pozwoli mi zaoszczędzić ze 2-3h na pianie i edytowanie np postów lub mailow (a od miesiąca okazało sie ze moje maile z telefonu nie dochodzą po prostu mino com. "Wysłano".
Wracając do tematu:
Aż tak strasznie zielony, jak na dorosłego faceta, ktory dopiero od kilku miesięcy bawi sie płytka stykową, i zapoznaje się z tym wszystkim, po poprzedniej powtórce teorii - nie jestem. Po prostu mam rozbieżność informacji. Jak byłem nastolatkiem, nigdy na oczy nie widziałem wielu elementow, ktore dzisiaj są wręcz powszechne, kiedys nie było np LED, ani wieeeelu innych elementow).
Mam zatrzęsienie rezystorow 0,25W (od 10-12 do 10Mohm) po kilkadziesiąt sztuk co jest dla mnie zmora w szukaniu, ale nie o tym;
Mam jeszcze rezystory 1W (10-500Ohm);
Rezystory 5 i 10W (10-300 ohm), niektóre opisane jako "rezystor 10W 12 Ohm - osiowy: ceremet , albo po prostu: Rezystor 0,55.(mniemam ze to cena, ale w opisie o tej pozycji nie ma żadnej informacji, jaka oporność, moc. Ale szybką analizą powyciągałem z pudła wszystkie jakie mam rezystory, 5 i 10W, porównałem z paragonem i wyglada to na brakującą pozycję: z tego co sie doszukałem, okazało się, że jeden wór z rezystorami zawieruszył sie w dużym worze z ledami. Te rezystory sa opisane na worku m: 0,1 Ohm; 5%; 48x9, 5x9 5mm; cerme.
- W jakim układzie / gdzie moze znaleźć Zasrosowanie rezystor 0,1 OHm, 10W - wiadomo, że istnieją układy wymagające bardzo precyzyjnych rezystorow, ale 0,1 OHM? Jak to w ogole mikrometrem zmierzyć Aż zaraz sprawdzę Ohmomierzem z ciekawości, czy poda tak precyzyjna wartość.
- jeszcze jedno pytanie: Poki co, nie mam driverów do PowerLED ITP ani Ukl LMxx itp.
Polegam na radiatorach star: diodach mocy [b{1W[/b] w tym przypadku białych ciepłych: jak sie okazalo na 99% ona jest na 3.6V / 350mA, nie 0,75A - przegrzebalem internet w poszukiwaniu parametrów (jedna spaliłem) ale zamawiam hurtem, więc spoko - 1 dioda - nie zbiednieje, ale 10 już tak Wg DSow emitery 1W b. Ciepłe maja 3,6V - 350mA.. na prądach rzędu 750mA wg DS'ów pracują diody mocy 3,0W.. Widocznie sprzedawca mnie złe poinformował/ złe zrozumiałem - no chyba, że istnieją takie diody (2,50zl - b ciepłe emiter 1W) o mocy az 0,75A,
Dajmy na to ze jednak zasila sie ja 350mA lutuje na radiatorze STAR, i chce pod AC/DC SAGEM adaptor 12v/2A wychodzi mi rezystor ok
Co do zasilaczy: mam mnostwo:
Mam pytanie co do jednego (jako jedyny jest oznaczony "AC" jest to zasilacz:
Input: 100-240V 1,5A
Outpur: 19V / 3.95A -
Ponoć zasilacze do laptopów to zasilacze impulsowe,? I takimi najlepiej zasilać led - impulsowo z tego co czytałem. Zasilacz jest oryginalny, odciąłem końcówkę i skręciłem 2 kabelki (nie chciało mi sie robic płytki z wejściem DC. - jakiego to rodzaju zasilacz? Aha - dioda w "kwadratowej kostce" od zasilacza nie swieci - sprawdzałem multimetrem - daje na wyjściu 19,2V,m.
Wracając do PowerLED 1.0W 3.6V/350mA - przylutowałem do radiatora, roUmiem ze wyliczony rezystor: dla napieci 12V (350mA 3,6V) = 24 Ohm / 2,93W.
Wiec jak do wyjścia zasilania przyłożę rezystor 10W o rezystancji 24 Ohm, nic sie nie spali
- powtórzę dla jasności - NIE CHCĘ stosować driverów LED - jesli bedzie taka potrzeba, sam postaram sie go zrobic.
ChodzI mi o to rozwiazanie zasilenia, o którym napisałem: czy emiter 1W na radiatorze z rezystorem 24 ohm 10W nie bedzie sie grzała? Tzn - nie spali sie po paru h. ?
I jeszcze jedno. Mógłby mi ktos podać schemat podłączenia takiej diody przez rezystor 10W (choc i 5W powinien dac radę, tak? Mowa o zasilaniu 12v AC/DC.
Sam radiator moge od spodu przykleić gdzieś?
Dodano po 28 [minuty]:
AdamT: Z ogromnymi wyrazami szacunku dla Ciebie i autorów innych bardzo pomocnych odpowiedzi.
Ja na prawde piszę normalnie Umysł mam ścisły, jednak błędow zarówno w ortografii, interpunkcji, stylistyce oraz odpowiedniej semantyce (tutaj jest cieżko na ekranie telefonu - szczegolnie, ze względu na jakis (nie jeden) błąd w IOS IPhonea 5S - podczas pisania postów i podglądzie jest ok, natomiast przy wysłaniu posta nawet o tym czesto nie wiem - znajduje sie w nim na prawde sieczka i nawet z 5-10 kopii w rożnych miejscach.. Tak wiec telefon do Apple na gwarancje, jutro zainstaluje linuxa na laptopie i edytuje swój poprzedni post. To bedzie najlepsze rozwiazanie, ktore pozwoli mi zaoszczędzić ze 2-3h na pianie i edytowanie np postów lub mailow (a od miesiąca okazało sie ze moje maile z telefonu nie dochodzą po prostu mino com. "Wysłano".
Wracając do tematu:
Aż tak strasznie zielony, jak na dorosłego faceta, ktory dopiero od kilku miesięcy bawi sie płytka stykową, i zapoznaje się z tym wszystkim, po poprzedniej powtórce teorii - nie jestem. Po prostu mam rozbieżność informacji. Jak byłem nastolatkiem, nigdy na oczy nie widziałem wielu elementow, ktore dzisiaj są wręcz powszechne, kiedys nie było np LED, ani wieeeelu innych elementow).
Mam zatrzęsienie rezystorow 0,25W (od 10-12 do 10Mohm) po kilkadziesiąt sztuk co jest dla mnie zmora w szukaniu, ale nie o tym;
Mam jeszcze rezystory 1W (10-500Ohm);
Rezystory 5 i 10W (10-300 ohm), niektóre opisane jako "rezystor 10W 12 Ohm - osiowy: ceremet , albo po prostu: Rezystor 0,55.(mniemam ze to cena, ale w opisie o tej pozycji nie ma żadnej informacji, jaka oporność, moc. Ale szybką analizą powyciągałem z pudła wszystkie jakie mam rezystory, 5 i 10W, porównałem z paragonem i wyglada to na brakującą pozycję: z tego co sie doszukałem, okazało się, że jeden wór z rezystorami zawieruszył sie w dużym worze z ledami. Te rezystory sa opisane na worku m: 0,1 Ohm; 5%; 48x9, 5x9 5mm; cerme.
- W jakim układzie / gdzie moze znaleźć Zasrosowanie rezystor 0,1 OHm, 10W - wiadomo, że istnieją układy wymagające bardzo precyzyjnych rezystorow, ale 0,1 OHM? Jak to w ogole mikrometrem zmierzyć Aż zaraz sprawdzę Ohmomierzem z ciekawości, czy poda tak precyzyjna wartość.
- jeszcze jedno pytanie: Poki co, nie mam driverów do PowerLED ITP ani Ukl LMxx itp.
Polegam na radiatorach star: diodach mocy [b{1W[/b] w tym przypadku białych ciepłych: jak sie okazalo na 99% ona jest na 3.6V / 350mA, nie 0,75A - przegrzebalem internet w poszukiwaniu parametrów (jedna spaliłem) ale zamawiam hurtem, więc spoko - 1 dioda - nie zbiednieje, ale 10 już tak Wg DSow emitery 1W b. Ciepłe maja 3,6V - 350mA.. na prądach rzędu 750mA wg DS'ów pracują diody mocy 3,0W.. Widocznie sprzedawca mnie złe poinformował/ złe zrozumiałem - no chyba, że istnieją takie diody (2,50zl - b ciepłe emiter 1W) o mocy az 0,75A,
Dajmy na to ze jednak zasila sie ja 350mA lutuje na radiatorze STAR, i chce pod AC/DC SAGEM adaptor 12v/2A wychodzi mi rezystor ok
Co do zasilaczy: mam mnostwo:
Mam pytanie co do jednego (jako jedyny jest oznaczony "AC" jest to zasilacz:
Input: 100-240V 1,5A
Outpur: 19V / 3.95A -
Ponoć zasilacze do laptopów to zasilacze impulsowe,? I takimi najlepiej zasilać led - impulsowo z tego co czytałem. Zasilacz jest oryginalny, odciąłem końcówkę i skręciłem 2 kabelki (nie chciało mi sie robic płytki z wejściem DC. - jakiego to rodzaju zasilacz? Aha - dioda w "kwadratowej kostce" od zasilacza nie swieci - sprawdzałem multimetrem - daje na wyjściu 19,2V,m.
Wracając do PowerLED 1.0W 3.6V/350mA - przylutowałem do radiatora, roUmiem ze wyliczony rezystor: dla napieci 12V (350mA 3,6V) = 24 Ohm / 2,93W.
Wiec jak do wyjścia zasilania przyłożę rezystor 10W o rezystancji 24 Ohm, nic sie nie spali
- powtórzę dla jasności - NIE CHCĘ stosować driverów LED - jesli bedzie taka potrzeba, sam postaram sie go zrobic.
ChodzI mi o to rozwiazanie zasilenia, o którym napisałem: czy emiter 1W na radiatorze z rezystorem 24 ohm 10W nie bedzie sie grzała? Tzn - nie spali sie po paru h. ?
I jeszcze jedno. Mógłby mi ktos podać schemat podłączenia takiej diody przez rezystor 10W (choc i 5W powinien dac radę, tak? Mowa o zasilaniu 12v AC/DC.
Sam radiator moge od spodu zamontowac gdzieś? Pytania maia charakter kontrolny .
//EDIT: Marek_1999~ przeczytaj co napisałem niemalże na wstępie - osobiście bym tego nawet nie czytał, poprawie to jutro na laptopie, poniewaz, jak ładnie to określiłeś "lenistwo, szukaj" ma swoje podstawy. Może więc Szanowny Kolega zwróci troszeczkę uwagę - jeżeli juz tak zacięcie wspomina o języku polskim - na mniej jasne zagadnienia o ktorych, niestety - "mistrzowie lingwistyki" nie maja czesto pojęcia - jak np semantyka - po to właśnie jest ow dział nauki języka polskiego, skoro poruszyłeś temat - umysł ścisły moze byc podzielony i dodatkowo wykazywać wyjątkowe umiejętności humanistyczne, tutaj; lingwistyczne oraz błędy typowo semantyczne moga pochodzić ze strony odbiorcy. Mało tego - topografia na ekranie dotykowym tego typu jest dość skomplikowana - jesli jest źle ustawiona - przykład. Poza tym przy opisywanych tego typu rzeczy, umysł wymaga rownież "wyciagnięcia na wierzch" oprócz samego języka, gramatyki itp., również reminiscencji np układu ktory chcemy opisac - wiec moze więcej relatywizmu? A mówią, że on wcale nie popłaca.
Tak więc
Dziękuje za pomoc,
Jutro na sprawnym lapku zlikwiduje kopie-edytuje
Z wyrazami szacunku,
pozdrawiam!
L,M.
PS: dziękuje Wam za odpowiedzi - Szczegolnie MarekT oraz Marek_1999
PS2: 9,7 dB - CeA dla tradycyjnego pistoletu - glocka.
Rezystor obliczyłeś dobrze 24Ω dla prądu 350mA. Jednak z powodu nagrzewania się diody a co za tym idzie wzroście prądu oblicz i daj rezystor dla prądu powiedzmy 300mA. Łączysz diodę z rezystorem szeregowo czyli anoda do rezystora, druga strona rezystora do plus a katoda do minus zasilacza. Czy się nie spali? Jak będzie miała dobre odprowadzane ciepło i prąd jej nie wzrośnie ponad 350mA to będzie świecić.
W jakim układzie / gdzie moze znaleźć Zasrosowanie rezystor 0,1 OHm, 10W
Np do pomiaru prądu. Podłączasz taki rezystor szeregowo z obciążeniem i sprawdzasz spadek napięcia na nim. Im większy prąd przez niego płynie tym większe napięcie się na nim odkłada.
Dodano po 1 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Aż zaraz sprawdzę Ohmomierzem z ciekawości, czy poda tak precyzyjna wartość.
Nie poda, omomierz ma zapewne najniższy zakres 200 Ohm, a więc i dokładność do 2 Ohm
Heh, użyłem opcji cytowania selektywnego, a że pewnie kolega @9.7dB coś pomieszał to podeszło pod twój cytat Sorka, już poprawiam.
Dodano po 1 [minuty]:
Hmm, teraz cytowanie dobrze działa, nie wiem dlaczego tak się stało...
Dodano po 2 [minuty]:
9.7 dB wrote:
jak sie okazalo na 99% ona jest na 3.6V / 350mA, nie 0,75A - przegrzebalem internet w poszukiwaniu parametrów (jedna spaliłem) ale zamawiam hurtem, więc spoko - 1 dioda - nie zbiednieje, ale 10 już tak
No to że my tego nie wychwyciliśmy to trochę wstyd... Dobrze że poszukałeś i się doinformowałeś . A tak BTW to po ile kupiłeś te diody 1W? Bo ja kupuję po 70gr/sztuka
Dodano po 5 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Ponoć zasilacze do laptopów to zasilacze impulsowe,? I takimi najlepiej zasilać led - impulsowo z tego co czytałem
michal_r1998 wrote:
A to czy impulsowy jest lepszy? No pewnie tak: tańszy, mniejszy, lżejszy, trochę większa sprawność.
I tak, zasilacze laptopowe to zasilacze impulsowe. Podobnie jak zasilacze do komputerów, ładowarki do smartfonów, zasilacze w większości urządzeń elektrycznych. Teraz to ciężko znaleźć urządzenie z klasycznym transformatorem, bo zostały wyparte przez impulsowe z podanych przeze mnie w cytacie powodów.
Dodano po 4 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Wracając do PowerLED 1.0W 3.6V/350mA - przylutowałem do radiatora, roUmiem ze wyliczony rezystor: dla napieci 12V (350mA 3,6V) = 24 Ohm / 2,93W.
Wiec jak do wyjścia zasilania przyłożę rezystor 10W o rezystancji 24 Ohm, nic sie nie spali
- powtórzę dla jasności - NIE CHCĘ stosować driverów LED - jesli bedzie taka potrzeba, sam postaram sie go zrobic.
ChodzI mi o to rozwiazanie zasilenia, o którym napisałem: czy emiter 1W na radiatorze z rezystorem 24 ohm 10W nie bedzie sie grzała? Tzn - nie spali sie po paru h.
Jeśli dobrze wyliczyłeś to się nie spali, choć lepiej dać 300mA, żeby nie pracował przy 100% mocy, gdyż wraz ze wzrostem temperatury w półprzewodnikach następuje obniżenie spadku napięcia, a w związku z tym wzrost prądu, tak więc żebyś nie przeholował Drivery led do diodek 1W to trochę przerost formy nad treścią moim zdaniem.
Dodano po 1 [minuty]:
9.7 dB wrote:
Mógłby mi ktos podać schemat podłączenia takiej diody przez rezystor 10W (choc i 5W powinien dac radę, tak? Mowa o zasilaniu 12v AC/DC.
Podłączasz tak jak zwykłe diody LED, tylko że dajesz diodę i rezystor większej mocy.
Dodano po 8 [minuty]:
9.7 dB wrote:
//EDIT: Marek_1999~ przeczytaj co napisałem niemalże na wstępie - osobiście bym tego nawet nie czytał, poprawie to jutro na laptopie, poniewaz, jak ładnie to określiłeś "lenistwo, szukaj" ma swoje podstawy. Może więc Szanowny Kolega zwróci troszeczkę uwagę - jeżeli juz tak zacięcie wspomina o języku polskim - na mniej jasne zagadnienia o ktorych, niestety - "mistrzowie lingwistyki" nie maja czesto pojęcia - jak np semantyka - po to właśnie jest ow dział nauki języka polskiego, skoro poruszyłeś temat - umysł ścisły moze byc podzielony i dodatkowo wykazywać wyjątkowe umiejętności humanistyczne, tutaj; lingwistyczne oraz błędy typowo semantyczne moga pochodzić ze strony odbiorcy. Mało tego - topografia na ekranie dotykowym tego typu jest dość skomplikowana - jesli jest źle ustawiona - przykład. Poza tym przy opisywanych tego typu rzeczy, umysł wymaga rownież "wyciagnięcia na wierzch" oprócz samego języka, gramatyki itp., również reminiscencji np układu ktory chcemy opisac - wiec moze więcej relatywizmu? A mówią, że on wcale nie popłaca.
Chodziło mi o to, żebyś pisał w miarę składnie, przeczytał co napisałeś i poprawił ew błędy. Rozumiem że na telefonie nie jest to łatwe, ale nie jest też łatwe rozszyfrowywanie całego elaboratu Dodatkowo pytasz się po 2 razy o te same rzeczy - np. o zasilacz impulsowy
9.7 dB wrote:
PS: dziękuje Wam za odpowiedzi - Szczegolnie MarekT oraz Marek_1999
Bardzo przepraszam za ogólne roztrzepanie, zdaje sobie sprawę z tego, że prawie wszystko można w internecie znaleźć, jednak tak na prawde, gdyby nie te pozornie "banalne" pytania - nie zrobiłbym większych postów. Natomiast po kilkukrotnym przeczytaniu Waszych postów, po kilku dniach spróbowałem w końcu cos przenieść z teorii.
I tak wykonałem zasilacz regulowany (AC/DC) 12V/1.5A - na stabilizatorze LM317 i kilka innych fajnych ukladow (niektóre wlasne pomysły) Za co serdecznie dziękuje:
Mam tylko pytanie jesscze odnośnie aplikacji regulatora napiecia LM350 - czy da radę zastąpić lm338? - 338 daje po prostu 5A ?
Co do LM317 - chciałbym zmodyfikować układ i dodać regulator napięcia na LM338 i dodać drugi potencjometr 10kR.
Dziękuje za wszelkie odpowiedzi.
Te posty to dla mnie mega kopalnia wiedzy (swoja droga.. Tanie to one nie sa, kupiłem 5, patrze na paragon a tu ponad 50zl Pozdrawiam!
Mam tylko pytanie jesscze odnośnie aplikacji regulatora napiecia LM350 - czy da radę zastąpić lm338? - 338 daje po prostu 5A ?
Tak, tutaj masz do poczytania LM350 i LM338. Mała uwaga im większy prąd będziesz chciał pobrać tym większa moc się na nich wydzieli w postaci ciepła. Dodatkowo transformator musi zapewnić odpowiednio duży prąd.
9.7 dB wrote:
Co do LM317 - chciałbym zmodyfikować układ i dodać regulator napięcia na LM338 i dodać drugi potencjometr 10kR.
Co masz na myśli pisząc dodać? Pokaż schemat i opisz dokładniej co chcesz.
Co do wzrostu temperatury; z czystej ciekawości zapytam: w jakim stopniu wzrost prądu (i czy/jakie ma znaczenie "szybkość regulacji" prądu (czy od strony technicznej jest różnica w prędkości zwiększania napięcia prądu? Jak kręcę potencjometrem np. 10kR [reguluje prąd - rośnie napięcie] od multimetrowego 0,03 do 11,33? Czy nie ma żadnej różnicy, czy od tego "multimetrowego" 0,03V dokręcę szybkim, czy wolnym ruchem (obrotem potencjometru))?
Kolejne związane z tym pytanie, które mnie nurtuje, to połączenia i zmiana napięć - czasem aż o połowę (w zależności od połączenia w stosunku do szyn zasilających; kondensatory fltrujące na szynach jak najbliżej stabilizatora, połączenia w odpowiedniej odległości itp.), o czym wiem jedynie tyle, że napięcie wyjściowe jest zależne od połączeń między szynami; odpowiednim rozłożeniem prądu. Skąd mam więc wiedzieć, do której szyny lepiej podpiąć np mase a do której zasilanie (po której stronie) - doświadczalnie?
I drugie (czytałem wiele artykułów) - przeczą niestety praktyce w moim przypadku: Wszędzie piszą, że stan minimalny przy LM317, jaki się utrzymuje to ok 1,2V (coś koło tego) - fakt, łącząc wszystko zgodnie ze schematem autorskim, mierzony multimetrem prąd na "zakręconym" potencjometrze tyle właśnie wynosił (1,1-1,2V) - myślę, że dużą, lub ogromną odpowiedzialność za to ponosi jakość styków. Zmieniając trochę schemat (przestawiłem kondensatory, zmieniłem połączenia, styki) uzyskałem multimetrowy zakres regulacji 0,3 - 11,33V
Pomysłodawca;
https://m.youtube.com/watch?v=-L6IdjEmpLo - stabilizator na podstawie tego. (Zdjecie przed modyfikacja. (Zauwazylem 2 kabelki zasilające Vcc (z obu stron) - stwierdziłem, ze jest to jakis błąd, bo jaki miałby w tym układzie sens - wiec go wyjąłem, układ stał sie stabilniejszy (w moim rozumieniu trzyma wyregulowane napiecie, w miarę precyzyjnie, jak na potrzeby domowego warsztatu, płynna regulacja napiecia.
Pozdrawiam!
L.M
PS: W KOŃCU mam laptopa, kłopot z pisaniem zażegnany!
w jakim stopniu wzrost prądu (i czy/jakie ma znaczenie "szybkość regulacji" prądu (czy od strony technicznej jest różnica w prędkości zwiększania napięcia prądu? Jak kręcę potencjometrem np. 10kR [reguluje prąd - rośnie napięcie] od multimetrowego 0,03 do 11,33? Czy nie ma żadnej różnicy, czy od tego "multimetrowego" 0,03V dokręcę szybkim, czy wolnym ruchem (obrotem potencjometru))?
Wracamy do podstaw: co to jest napięcie i w jakiej jednostce wyrażamy, co to jest prąd i w jakiej jednostce wyrażamy?
Nie ma czegoś takiego "zwiększanie napięcia prądu".
9.7 dB wrote:
Kolejne związane z tym pytanie, które mnie nurtuje, to połączenia i zmiana napięć - czasem aż o połowę (w zależności od połączenia w stosunku do szyn zasilających; kondensatory fltrujące na szynach jak najbliżej stabilizatora, połączenia w odpowiedniej odległości itp.), o czym wiem jedynie tyle, że napięcie wyjściowe jest zależne od połączeń między szynami; odpowiednim rozłożeniem prądu. Skąd mam więc wiedzieć, do której szyny lepiej podpiąć np mase a do której zasilanie (po której stronie) - doświadczalnie?
Tu znowu piszesz o napięciu a za chwilę o "rozłożeniu prądu".
Generalnie stabilizatory liniowe na wejściu jak i na wyjściu "potrzebują" do prawidłowej pracy kondensatorów rzędu 100nF żeby się nie wzbudzały.