Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stihl MS 170 - Zatarty tłok

MilimetrSR 09 Mar 2017 19:55 13611 19
  • #1
    MilimetrSR
    Level 9  
    Witam wszystkich,
    Zabrałem się za naprawę pilarki Stihl MS 170, której nie dało się odpalić (nie można było szarpnąć za linkę). Rozebrałem pilarkę na części pierwsze. Po oględzinach okazało się, że tłok jest zatarty (pierścienie zakleszczone). Postanowiłem kupić zestaw naprawczy w postaci cylindra, tłoka, sworznia, zabezpieczeń, uszczelniaczy oraz łożysk - zamienniki zapewne chińskie.
    Po złożeniu piły w całość udało się ją odpalić jednakże podczas dodawania gazu nie obracał się łańcuch na prowadnicy. Jak się okazało między przewodem dostarczającym olej do smarowania łańcucha a pompą oleju była nieszczelność, która powodowała iż łańcuch był suchy. Po uporaniu się z usterką wydawało się, że wszystko jest już w porządku.
    Na biegu jałowym piła przepracowała pełen zbiornik paliwa (z przerwami na chłodzenie). Na kolejnym zbiorniku postanowiłem zrobić testy - pociąłem drewno o średnicy ~30cm - trzy cięcia. Po dłuższej chwili piła zgasła. Niestety nie mogłem jej odpalić, postanowiłem ponownie ją rozebrać. Moim oczom ukazał się totalnie porysowany tłok - głębokie rysy.
    Nie wiem gdzie popełniłem błąd lub jakie czynniki doprowadziły do tak szybkiego zużycia tłoka.
    Mieszanką, którą stosowałem był olej Stihlowski w stosunku 1:25.
    Poniżej przedstawiam zdjęcie obu tłoków - od góry nowy tłok, poniżej stary tłok:
    Stihl MS 170 - Zatarty tłok
    Jak widać zużycie nowego tłoka jest znacznie większe niż w przypadku starego.
    Dodam, iż tłok jest marki ,,Dolphina" oraz został założony zamkami w stronę gaźnika. Powierzchnia od strony wydechu znacznie mniej jest porysowana. Tłok nie posiadał nabitej strzałki oznaczającej kierunek do wydechu a tylko kropkę. Pierścienie zostały założone fazą do góry cylindra.
    Na obu tłokach tuż przy zamkach powstało zakleszczenie pierścieni z tłokiem co widać na poniższym zdjęciu:
    Stihl MS 170 - Zatarty tłok
    Zamieszczam również zdjęcia wnętrza nowego cylindra ze znaczącym zużyciem tuż przy kanale wlotowym od strony gaźnik oraz od strony tłoka:
    Stihl MS 170 - Zatarty tłok Stihl MS 170 - Zatarty tłok

    Proszę o pomoc w zdiagnozowaniu przyczyny powstałego uszkodzenia.
    Czy było to przegrzanie piły, niewłaściwa mieszanka, marnej jakości zamienniki czy może suchy łańcuch do tego doprowadził?

    Poniżej zdjęcia wnętrza starego cylindra:
    Stihl MS 170 - Zatarty tłok Stihl MS 170 - Zatarty tłok
    Czy wg Was zakup nowego tłoka AIP z pierścieniami oraz montaż w starym cylindrze ma sens? Czy będą to kolejne pieniądze wyrzucone w błoto?
    Jak oceniacie stan starego tłoka (widoczne grudki są pozostałością z czyściwa)?

    Z góry dziękuję wszystkim za pomoc oraz poświęcony czas.
  • #2
    Anonymous
    Level 1  
  • #3
    lisekey
    Level 15  
    Po uszkodzeniu tłoka bałbym się kupować i zakładać nowego do tego cylindra.
    Najlepiej kupić oryginał i mieć święty spokój raz że będzie to chodzić bez awaryjnie i na lata a dwa na pewno różnice w mocy są odczuwalne lecz wiadome cena jest bardzo duża za taki zestaw.
    Moim zdaniem wina leży po stronie zamiennika, przegrzewa się i puchnie.
  • #4
    kkknc
    Level 43  
    Na biegu jałowym nie ma za dobrego chłodzenia. Trzeba było ją pogonić na obrotach ale bez obciążania. Wtedy ma dobre chłodzenie, a ciepła wytwarzania niewiele bo nie wykonuje pracy.
  • #5
    MilimetrSR
    Level 9  
    @rycho T: Zabezpieczenia nie mogły być przyczyną awarii, ponieważ znajdują się na swoich miejscach. Co do marki tłoka, pierwszy raz się spotkałem z taką nazwą. Przypuszczam, że jest to typowy chiński zamiennik z ładnie brzmiącą nazwą.

    @lisekey: Mógłbyś zerknąć na poniższe zdjęcia starego cylindra? Wyczyściłem go z grubsza i wydaje mi się, że jest w lepszym stanie niż zamiennik. Jest sens kupować nowy tłok i montować do starego cylindra?
    Stihl MS 170 - Zatarty tłok Stihl MS 170 - Zatarty tłok Stihl MS 170 - Zatarty tłok Stihl MS 170 - Zatarty tłok

    Nad oryginalnymi częściami zastanawiałem się, lecz ich cena przekroczyła wartość używanej pilarki.
  • #6
    lisekey
    Level 15  
    Ja jakiś czas temu robiłem remont w MS180 to cylinder, tłok, uszczelniacze wyniosło ponad 400zł :/
    Widzę parę rys ale jeśli nie są wyczuwalne pod palcem to spróbowałbym kupić oryginalny tłok i to będzie lepszym rozwiązaniem niż te zestawy "naprawcze" za 100-150zł

    @kkknc: po moim remoncie, piła wypaliła jeden zbiornik na biegu jałowym na dworze i później 2 zbiornik przy lekkim cięciu i pracuje już 2 rok bardzo ładnie więc wątpię że to tego wina.
  • #8
    frantic21
    Level 16  
    To nie jest zużycie, tylko ewidentnie coś wpadło. Obejrzyj dokładnie łożyska, czy na nie brakuje kawałka wianuszka.
  • #9
    kamilo23
    Level 21  
    Żadne szlify nie pomogą. Przy takiej usterce to albo zabezpieczenie zostało urwane gdzie pierścień był zbyt wytarty lub łożysko poszło.

    Kolega lisekey to się z choinki urwał.
  • #10
    lisekey
    Level 15  
    @kkknc: pytanie co Twoje certyfikaty mają do opisu sytuacji którą przedstawiłem z pilarką teoretycznie taką samą jak z tematu złożoną na zamiennikach.

    @kamilo23: Kto tu piszę o szlifach, autor tematu napisał że zabezpieczenia są na miejscu, pierścienie są nowe, co do łożysk autor tematu powinien to sprawdzić przed remontem.

    W którym miejscu się z choinki urwałem jeśli mogę wiedzieć, napisałem że jeśli stary cylinder, pewnie oryginalny który posiada małe rysy do dalszego sprawdzenia (jeśli nie doczytałeś) to dlaczego nie można spróbować wymiany tłoka na oryginalny.

    Dlaczego sądzę że wina zamiennika gdyż pewnie się przegrzał i spuchł, a może dlatego że na tłoku widać idealnie że po spuchnięciu zaczyna zbierać dolna cześć kanału dolotowego a także widać jak się ładnie poddał na na fragmencie kanału.
    Stihl MS 170 - Zatarty tłok Stihl MS 170 - Zatarty tłok
  • #11
    Anonymous
    Level 1  
  • #13
    Maciek_C
    Level 14  
    Witam Kolegów,
    Specjalistą nie jestem w tej dziedzinie ale przychylam się do wypowiedzi kolegi lisekey, ponieważ ślad na tłoku jest dziwnie zbieżny z kształtem kanałów w cylindrze.
    A co do mierzenia umiejętności ilością certyfikatów i rozkręconych silników, to (po moich zeszłorocznych przygodach z jednym z elbląskich serwisów Stihl) uważam, że to nie jest żaden wyznacznik (nie jest to oczywiście przytyk do kolegi kkknc ani podważenie jego kompetencji).

    Pozdrawiam,
    Maciek
  • #14
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    To nie są ślady zatarcia, ewidentnie ciało obce w cylindrze. Gdyby się zatarł, to ślady by były wszędzie, ale nie tam gdzie tłok ma najchłodniej, czyli od strony kanału dolotowego. Coś się dostało do skrzyni korbowej i zrobiło "porządek".
  • #15
    Maciek_C
    Level 14  
    Koledzy Robokop oraz kkknc,
    Możecie w takim razie wyjaśnić, czemu rysy ułożone są regularnie? Jeśli coś wpadło do środka, to czy nie powinny być one ułożone "stochastycznie" a nie regularnie? Pytam nie z przekory a z czystej ciekawości i chęci poszerzenia horyzontów.
    Pozdrawiam,
    Maciek
  • #17
    tomason2
    Level 16  
    Pierwszy cylinder na złom - ewidentnie ciało obce. (Kto robi z dwusuwami na pierwszy rzut oka wie jak wygląda zatarcie)
    Drugi cylinder też widać, że coś tam zahaczyło o kanały przepłukujące (te boczne).

    Kolejna sprawa dlaczego założyłeś kryte blachą łożyska na wał ?
    Te łożyska w tej chwili nie mają poprawnego smarowania i chłodzenia tak samo uszczelniacze.
    Do silnika trzeba zakładać odkryte łożyska z luzem C3.

    Wyjmij wał z dolnej miski, rozpieczętuj łożyska, pokaż więcej zdjęć.
    Oglądnij łożysko na stopie korbowodu i łożysko igiełkowe w główce korby.
    Jak wygląda denko tłoka ?
  • #18
    MilimetrSR
    Level 9  
    Witajcie ponownie,
    Zrobiłem drugie podejście. Zamówiłem tłok z pierścieniami AIP.
    Obejrzałem wszystkie elementy:
    - Łożyska bez uszkodzeń mechanicznych, średnica zgodna z oryginalnymi,
    - Zabezpieczenia sworznia były na swoich miejscach,
    - Igiełki z łożyska na korbowodzie (tam gdzie się sworzeń zakłada) wszystkie kompletne,
    - Wysokość tłoka jak i jego średnica zgodna ze starym tłokiem.

    Dodatkowo rozebrałem cały gaźnik, wszystkie elementy na swoim miejscu - porównywałem ze schematami.

    Wyczyściłem wszystkie elementy, dokładnie posprawdzałem czy nie posiadają uszkodzeń mechanicznych. Postanowiłem założyć nowy tłok do starego cylindra, który jak mi się wydaje był w dużo lepszym stanie niż zamiennik. Dokładnie sprawdziłem czy nie ma w jego wnętrzu zadziorów. Tłok założony strzałką do wydechu.

    Po złożeniu odpaliłem piłę. Na wolnych obrotach pracowała poprawnie. Zwiększając obroty dochodziło niepokojące dzwonienie. Po kilku próbach piła zgasła. Próbowałem ją ponownie odpalić, niestety tłok stanął w miejscu.
    Po rozebraniu silnika ręce mi opadły. Zdjęcia poniżej:
    Stihl MS 170 - Zatarty tłok Stihl MS 170 - Zatarty tłok

    Na zdjęciu cylindra zaznaczyłem obszar, w który powstały ewidentne rysy/zadziory - nie było ich wcześniej.

    @kkknc - Tłumik również wyczyściłem - brak luźnych osadów/śmieci

    @tomason2 - Jestem w stanie obejrzeć tylko łożysko w główce korby - wydaje się być ok, w stopie korby nie jest widoczne bez rozpołowienia wału co na moją wiedzę i umiejętności nie jest możliwe do wykonania.
    Łożyska, które są założone były w komplecie z cylindrem i tłokiem.

    Po rozerwaniu tłoka żadne inne elementy (prócz tłoka i zadziorów w cylindrze) nie noszą uszkodzeń mechanicznych.

    Na dwóch różnych tłokach i cylindrach są takie same objawy, czy aby wał lub korbowód nie jest przyczyną?
    Wydaje się, że dalsza naprawa jest bezsensowna jednak chciałbym odkryć źródło problemu.

    Przy okazji wystąpił problem z przewodem dostarczającym olej do pompy olejowej - ciekło połączenie tuż przy pompie oleju. Jakiekolwiek wciskanie, poprawianie wężyka nie przyniosło efektu. Założyłem oring fi 8 (średnica wewnętrzna) na część wciskaną w obudowę - problem ustał, pompa ładnie podaje olej na kanalik smarujący łańcuch. Zero wycieków na połączeniu.
  • #20
    MilimetrSR
    Level 9  
    Witam,
    Poddałem się z naprawą piły. Teraz już wiem, że nie było sensu naprawy na częściach zamiennych - szkoda czasu i pieniędzy. Zamykam temat.