Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zabezpieczenie dużych maszyn budowlanych

09 Mar 2017 21:25 1431 12
  • Poziom 39  
    Witam, pytanie jak w temacie: jak ( w miarę) skutecznie zabezpieczyć duże maszyny typu ładowarka, koparka. Planuję kontaktrony w drzwiach kabiny, klapa akumulatorów, klapa wlewu paliwa, +czujkę dualna w kabinie. Transmisja bezprzewodowa do odbiornika i centrali .Jakieś inne pomysły sugestie?
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Się obawiam, że klasyczny sprzęt stosowany w instalacjach domowych nie sprawdzi się (chociażby ze względu na warunki środowiskowe). Tu bardziej pasowałby osprzęt stosowany w autoalarmach.
    andrzej lukaszewicz napisał:
    kontaktrony w drzwiach kabiny, klapa akumulatorów, klapa wlewu paliwa
    zbyt delikatne, lepsze byłyby przemysłowe wyłączniki krańcowe,
    andrzej lukaszewicz napisał:
    +czujkę dualna w kabinie
    jak wyżej - delikatna. Wykorzystaj typową czujkę ruchu do autoalarmów, do tego czujka mikrofalowa i autoalarm z prealarmem. Do tego łatwo będzie można dobrać czy to radiopowiadomienie, czy moduł GPS.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    andrzej lukaszewicz napisał:
    Witam, pytanie jak w temacie: jak ( w miarę) skutecznie zabezpieczyć duże maszyny typu ładowarka, koparka.

    Przed czym konkretnie chcesz chcesz zabezpieczyć te maszyny ?
    Przed kradzieżą, dewastacją, użyciem przez niepowołane osoby czy przed czymś innym ?
    W jaki sposób chcesz zasilać czujki zamontowane w maszynach ?
    Czy dopuszczalna jest ingerencja w instalację elektryczną ?
    W jaki sposób ma odbywać się rozbrajanie/uzbrajanie alarmu ? Lokalnie w maszynie czy zdalnie w centrali ?
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    andrzej lukaszewicz napisał:
    jak ( w miarę) skutecznie zabezpieczyć duże maszyny typu ładowarka, koparka


    Wiesz może że nawet 1 typ ładowarki każda ma taki sam kluczyk do stacyjki.
  • Poziom 39  
    Zasilanie z akumulatora maszyny. I stąd pomysł z klasyczna czujką PIR : brak napiecia = naruszenie.
    Ultradźwiękowe też rozważam, kabiny są dośc szczelne , jest klima.
    Mikrofalowe czujniki sa bardzo niestabilne, mogą wywołać alarm poza kabina np. od dużego ptaka. Prealarm na mikrofalowych możliwy, ale muszę zrobić osobnym kanale , tylko dla odstraszenia.
    Mam solidne kontaktrony w aluminiowych obudowach i przewodami w pancerzu, zamontowane na małych dystansach z tworzywa dają rade na stalowych konstrukcjach. Solidne krańcówki są dużo droższe, większe, trudniejsze w montażu i łatwiej je zablokować/obejść, a w warunkach kontaktu z piachem i olejem kontaktron wydaje mi się lepszym rozwiazaniem.
    Jako nadajnik/odbiornik zamierzam wykorzystać RP501 ( więc jest zasilanie awaryjne z baterii w nadajniku, rozbrajanie w centrali w kontenerze stacjonarnym, anteny zewn. na wysokim maszcie.
    Sygnały z: 1) kontaktronów, 2)z czujki ( PIR lub ultradźwiekowej + ew.przekaźnik- niepowołany zapłon), 3) ew. prealarm z mikrofalowego, 4)sabotaż przewodów.
    Jakieś słabe punkty tego rozwiazania?
  • Poziom 34  
    To co jest istotne napisał już sharp. Elementy przewidziane do stosowania w domowych instalacjach alarmowych zupełnie nie nadają się do pojazdów. Chodzi głownie o odporność na zmiany temperatury, wilgoć, wibracje, zakłócenia zasilania oraz o pobór prądu. Nie należy zapominać też o formalnych wymaganiach dotyczących względów bezpieczeństwa. Zwróć uwagę, że elementy przewidziane do zamontowania w samochodach np. centralki alarmowe jeśli dobrze pamiętam muszą mieć znak "e20"

  • Poziom 43  
    Skoro maszyny stoją na placu to nie prościej zabezpieczyć ów plac?
  • Poziom 39  
    Niestety plac nie jest ogrodzony, a koparka gasiennicowa rzadko zjeżdża pod kontenery na ktorych jest monitoring.
  • Pomocny post

    Poziom 43  
    Niestety większość maszyn "wyjeżdża" na lawetach, dlatego najlepiej byłoby zabezpieczyć teren wokół, same zabezpieczenia wewnątrz na niewiele mogą się zdać.
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Ja na takich placach postojowych (czasowe miejsce gromadzenia sprzętu itp. na budowie) stosuję LSA składający się z barier i dwóch SAO oraz powiadomienia SUFO czy AO najbliżej miejsca instalacji. Mam zestaw "przestawny" zasilany AKU o dużej pojemności.
  • Poziom 39  
    Ostatecznie zamontuję kontaktrony na klapach akumulatorów, czujnki wstrząsowe na klapach i sztabach(!) od wlewu paliwa, dodatkowo czujniki ultradźwiękowe w kabinach ( ochrona sprzetu typu radio , CB itd) mikrofalowe działające tylko na prealarm. Całość zasilana na stałe z akumulatora maszyny, a odłączana na czas pracy ukrytym przyciskiem autoryzacji sprzęgnietym z blokadą "zapłonu" na zasadzie podtrzymania przekaźnika. Czyli będzie sie uzbrajać samoczynnie po każdym wyłączeniu kluczyka .
    Najczęstszym incydentem były kradzieże paliwa, ale do końca tego się nie da wyeliminować w "wolnostojącym" sprzęcie. Potrafią wywiercić otwór w dnie zbiornika pod maszyną. Tu rolę odstraszającą może spełni czujnik mikrofalowy.
    Dziekuję wszystkim za uwagi i sugestie.
  • Poziom 9  
    Słyszałem o takim rozwiązaniu:
    Zewnętrzna czujka ruchu niskiego montażu zasilana bateryjnie z oferty Jablotron JA-159P "doposażona" w magnes na tylnej płycie, poziomicę i "pion murarski" długości 1m.
    W "stróżówce" prosta centrala JA-100.
    Czujki mocowane do metalowych części maszyn przez "niewykwalifikowanego" stróża.
    Łatwy montaż i demontaż.