Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Berlingo II 2.0hdi 90KM '04 - wyłączanie się EGR po ok. minucie

piotrek2914 10 Mar 2017 10:46 2271 25
Bosch
  • #1
    piotrek2914
    Level 16  
    Witam serdecznie szanownych forumowiczów! :)
    Niestety po roku cyklicznego dłubania w mojej ciężarówce, napotkałem problem, w sprawie którego potrzebuję konsultacji :P
    Przedstawię objawy i dotychczasowe postępy:
    -kupiłem autko z jakimś problemem, mechanicy zakładali z góry, że to pewnie turbina albo wtryski albo pompa..
    -auto łapało tryb serwisowy, jak po chodziło na wolnych obrotach to potem strasznie kopciło przez jakiś czas. Jak postało kiedyś przez godzinę na biegu jałowym na biwaku to zostawiłem na drugi dzień za sobą taką wielką zasłonę dymną w lesie, że aż brak słów.
    -oleju nie bierze
    -pomyślałem, żeby zaślepić egr -> jakby było lepiej ale bez szaleństwa. Nadal odcinało mu moc na 2800..
    -sprawdziłem przepływkę.. Chyba przy pierwszym włożeniu paluchów ją uszkodziłem albo taka była więc wymieniłem-> efekty takie sobie
    -pomyślałem, że to pewnie ta turbina i po nierównej walce z silnikiem w końcu ją wydostałem. Nie ma zmiennej geometrii ani dodatkowego nastawnika z vakupompy. Po wizycie u fachowca okazało się, że to nie to. Przy okazji kanały kolektora wylotowego były suche,
    -w kolektorze dolotowym było było centymetr sadzy na ściankach. Wymyłem i pomyślałem, że trafiony zatopiony..
    -niestety.. objawy nie ustąpiły do końca.. dymienie pozostało. Błędów i odcinania mocy mniej.
    -zaślepiłem jeszcze raz EGR i dolałem jakiegoś preparatu do czyszczenia wtrysków. Zrobił się wyjątkowo żywy. Na jałowym miał dwa razy więcej świeżego powietrza niż potrzebował. Kolega mi sprawdził za trzy dychy.
    -pomyślałem, że to może nastawnik egra i trafiłem ;D Miał delikatny przedmuch w obydwie strony. Wymieniłem i odślepiłem. Od 500 km nie złapał CHECK'a. Ale dymienie nie ustało.
    -zakupiłem a aledrogo manowakuometr i odkryłem ciekawą rzecz.

    -Dlaczego na biegu jałowym po około minucie lub dwóch podciśnienie spada z -0,8 do jakichś -0,3? Po dodaniu gazu objawy na chwilę ustępują. EGR się w pełni otwiera i nie ma dymku po dodaniu gazu. Po dłuższym czasie jednak coś się rypie i egr już się nie otwiera na max. Dopiero w trasie się poprawia.
    Jak sprawdzić czy sterownik silnika jest OK? Ma ktoś kawałek schematu z tym obwodem?




    Co Szanowne grono na to?
    Pozdrawiam, Piotr P.
    -
  • Bosch
  • #5
    piotrek2914
    Level 16  
    Wcześniej coś z egr a teraz nic..

    Dodano po 3 [minuty]:

    W zasadzie to może być uszkodzenie sterownika silnika albo jakaś dziwna procedura.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ewentualnie coś z nowym nastawnikiem ale wątpię..
  • #7
    moto-kord
    Level 28  
    Schematu nie znalazłem ale mogę Ci podać co jeszcze jest zasilane z tego samego
    pinu w sterowniku .
  • Bosch
  • #9
    moto-kord
    Level 28  
    Zasilane jeszcze jest przepływomierz,pompa paliwa,zawór włączający kolektora wlotowego,
    solenoid regulujący ciśnienie paliwa,jednostka sterująca układem zasilania wyjście ze
    sterownika B F2iF3,sterowanie egr B G1.
  • #10
    piotrek2914
    Level 16  
    marianixen wrote:
    objawy wskazują na padnięty bebężnik
    To te pykające cuda na wirodoładowaniu pompy średniego ciśnienia?
    moto-kord wrote:
    solenoid regulujący ciśnienie paliwa,jednostka sterująca układem zasilania wyjście ze
    sterownika B F2iF3,sterowanie egr B G1.

    Dzięki.. poszukam..
  • #11
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Ogólnie problem znany od wieków , cały układ sterowania silnikiem musi być sprawny inaczej tak się dzieje.

    Masz gaz na linkę i potencjometr na prawym nadkolu?
  • #12
    moto-kord
    Level 28  
    piotrek2914 wrote:
    To te pykające cuda na wirodoładowaniu pompy średniego ciśnienia?

    To właśnie te cudo elektro-mechaniczny przekaznik wirująco uszczelniający.
  • #13
    piotrek2914
    Level 16  
    moto-kord wrote:
    To właśnie te cudo elektro-mechaniczny przekaznik wirująco uszczelniający.

    ;-D
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Masz gaz na linkę i potencjometr na prawym nadkolu?

    Mam gaz na linkę. Nawet zrobiłem taki patent, że podniosłem zawleczką obroty do 1600 ale było to samo. Fakt, że na nowy nie podmieniałem.
  • #14
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Jeśli masz uszkodzenie w obrębie EGR to naciśnięcie pedału gazu dezaktywuje egr i całą jego otoczkę.
    Czyli auto normalnie jeździ dopóki nie zobaczy puszczonego pedału gazu.
    Po tym zabiegu kasujemy błąd i cieszymy się gnojopędem.
  • #15
    piotrek2914
    Level 16  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Czyli auto normalnie jeździ dopóki nie zobaczy puszczonego pedału gazu.

    Dokładnie tak jest. Podziała minutę albo dwie i przetwornik przestaje dostawać pełne zasilanie. Po odpięciu wtyczki napięcie się nie podnosi. Więc raczej kiepskie połączenie odpada..
  • #17
    piotrek2914
    Level 16  
    Jeżdżę na podciągniętej, błędu nie ma a usterka nie ustąpiła. Zobaczę najpierw czy w sterowniku jakiś lut nie puścił w okolicy tego pinu G1.

    Dodano po 27 [minuty]:

    Właśnie wpadłem na pomysł, żeby zrobić adaptację EGR. W okolicy Puław-Garwolina wiecie może kto takie coś by zrobił?
  • #18
    mario03369
    Level 14  
    Wtrysk siemensa czy boscha ?
  • #19
    invisibleman
    Level 20  
    Przecież na wolnych EGR powinien się zamykać po chwili dla ochrony przed nadmiernym napływem sadzy do kolektora ssącego.
  • #20
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    invisibleman wrote:
    Przecież na wolnych EGR powinien się zamykać po chwili dla ochrony przed nadmiernym napływem sadzy do kolektora ssącego.

    A skąd, właśnie na wolnych silnik pracuje na własnych spalinach.
  • #21
    invisibleman
    Level 20  
    Pracuje przez jakiś czas. Później EGR się zamyka. Akurat nigdy HDI 90 nie testowałem pod tym kątem, ale VW TDI tak robi, sprawdzałem wielokrotnie i to jest logiczne.
  • #22
    piotrek2914
    Level 16  
    invisibleman wrote:
    Pracuje przez jakiś czas. Później EGR się zamyka

    Ktoś może to potwierdzić jeszcze odnośnie 2.0HDI ?
    Czemu miałby taki zabieg służyć?
    Mniej spalin to czystsze powietrze a więc więcej paliwa do odpowiedniej mieszanki.. Gdzie tu ekonomia? Chyba, że jestem w błędzie..
  • #23
    Jamrug
    Level 16  
    A może zrobić EGR OFF i po problemie ?
  • #24
    piotrek2914
    Level 16  
    Kurcze.. Dłubanie w aucie to jak na razie tylko hobby przy piwku.. Wiąże się to z tym, że nie znam możliwości programów diagnostycznych typu LEXIA.. Domyślam się, że można wyłączyć EGR, ale czy nie wpłynie to jakoś negatywnie na parametry spalania i pracy silnika? Zaślepienie miało efekty uboczne w postaci błędów..

    Dodano po 59 [sekundy]:

    Poza tym zainwestowałem 200zł w nowy przetwornik:-)
  • #25
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Po pierwsze tu jest podciśnieniowy egr i proszę o niewypowiadanie się osób którzy 0 wiedza o tym konkretnie silniku.
    RHY to nie żaden gó...... paserattni, czy lełon.

    Po drugie cała diagnoza działani EGR opiera się o przepływomierz i żeby wyprogramować obsługę EGR trzeba przeprogramować komputer silnika, na nowo.
  • #26
    piotrek2914
    Level 16  
    Przyszło ciepło i znów można było dłubnąć..
    mario03369 wrote:
    Wtrysk siemensa czy boscha ?

    Wtrysk Siemensa.

    Po zaopatrzeniu się w oscyloskop przenośny wybadałem, że sygnał to 140 Hz. Wypełnienie, jak jest ok, zmienia się z ~90% na jałowym do 8-10% po dodaniu gazu. Po pewnym czasie jednak na biegu jałowym wypełnienie przebiegu zmniejsza się do ok. 70-80% przez co EGR prawie całkiem się zamyka.. Trzeba trochę gazu pododawać, żeby sytuacja się poprawiła.
    Ktoś coś podejrzewa?