Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogrodzenie sztachetowe jakie słupki 60/60/2

p0l4k 10 Mar 2017 17:36 4173 29
  • #1
    p0l4k
    Level 9  
    Siema,
    Drodzy Inżynierowie zabieram się powoli do zbudowania ogrodzenia sztachetowego wysokość 1,8m i potrzebuję kilku waszych rad:
    1. Jakie słupki? Zastanawiałem się nad 60x60x2mm, nie wiem czy ścianka 2mm wystarczy
    2. Poprzeczki poziome 40x20x2mm według mnie wystarczą, a wam jak się wydaje
    3. Nie posiadam betoniarki, a jakoś muszę zabetonować słupki. Zastanawiałem się czy są może jakieś zaprawy do wymieszania w wiadrze za pomocą mieszadła i zalania dołu ze słupkiem i gruzem.
    Pozdrawiam,
    Łukasz
  • #2
    mietek440
    Level 18  
    Z profili zamkniętych o takiej ściance mam 2,5 długą przyczepę samochodową - to tyle jeżeli chodzi o sztywność . Musisz je jednak dobrze zabezpieczyć antykorozyjnie . Odtłuścić , minia + farba nawierzchniowa - ja cynkowałem ogniowo . Betoniarkę można wypożyczyć , będzie dużo taniej niż gotowa zaprawa . Słupki minimum 80-90 cm w ziemię . Jak wbetonujesz płycej zimą będzie je podnosić . Co do gruzu tylko betonowy , mogą być kamienie .
  • #3
    p0l4k
    Level 9  
    Czy zabezpieczenie antykorozyjne może być np hamerajt czy jak to tam się pisze :) Dodatkowo ta część co będzie wychodziła z fundametu dodatkowo zabezpieczyć jakimś lepikiem, albo jakąś farbą kauczukową, ponieważ najbardziej narażona będzie na rdzewienie .
  • #4
    jerry1960
    Level 36  
    Słupki proponuję zalać rzadkim betonem , co zabezpieczy je antykorozyjnie od wewnątrz, oraz dodatkowo usztywni.
  • #5
    p0l4k
    Level 9  
    Ja słyszałem z kolej żeby w żadnym razie nie zalewać słupków betonem.
  • #6
    mietek440
    Level 18  
    Beton o rzadszej konsystencji jest słabszy wytrzymałościowo . Powinien być w miarę gęsty , ja to robię na oko , więc ilości wody ci nie podam . Co do farby lepsza jest minia + nawierzchniowa , wcześniej obowiązkowo odtłuszczanie - rozpuszczalnik lub benzyna ekstrakcyjna , namocz szmatę i przetrzyj .
  • #7
    MACIEK_M
    Level 29  
    jerry1960 napisał:

    Quote:
    Słupki proponuję zalać rzadkim betonem , co zabezpieczy je antykorozyjnie od wewnątrz, oraz dodatkowo usztywni.


    To stary, dobry sposób, polecam.


    p0l4k napisał:

    Quote:
    Ja słyszałem z kolej żeby w żadnym razie nie zalewać słupków betonem.


    " Bo, gdyż ?" :D
  • #8
    p0l4k
    Level 9  
    Woda zawarta w betonie i nie zabezpieczony środek słupka może powodować powstawanie rdzy.

    Dodano po 2 [minuty]:

    a na tą farbę podkładową minia jaką dać nawierzchniową co polecicie?
  • #9
    jerry1960
    Level 36  
    Farbę chlorokauczukową jak ma być budżetowo lub farbę poliuretanową z odpowiednim podkładem jak ma być na lata.
  • #10
    p0l4k
    Level 9  
    Nazwa farby poliuretanowej? Jaką polecacie, ewentualnie chlorokauczukowej.
    Pozdrawiam
  • #11
    MACIEK_M
    Level 29  
    p0l4k napisał:

    Quote:
    Woda zawarta w betonie i nie zabezpieczony środek słupka może powodować powstawanie rdzy.


    Gdyby tak było, to wszystkie druty zbrojeniowe w betonie musiałyby być malowane. A widziałeś, żeby ktoś malował zbrojenia? :D
  • #12
    wiesiekmisiek
    Level 33  
    Nie polecam malowania tej części słupka, która będzie zalana betonem ( t.j.w ziemi) to jest wręcz szkodliwe. I jeszcze jedno : przy wysokości sztachet 1,8 m zastosuj trzy pasy a nie dwa jak ująłeś w założycielskim poście.
  • #13
    jerry1960
    Level 36  
    Celowo nie podałem Ci nazw ani producenta tych farb, nie chcę uprawiać kryptoreklamy. Wpisz w wyszukiwarkę farba poliuretanowa lub chlorokauczykowa i masz setki wyników.
  • #14
    p0l4k
    Level 9  
    Tak będą trzy profile poziome.
    Czemu myślisz że będzie szkodliwe pomalowanie słupka i zabetonowanie?
    Są różne farby rozumiem, ale mi chodzi o sprawdzoną i godną polecenia
    Dzięki
  • #16
    p0l4k
    Level 9  
    o Fuck, trochę drogo :)

    Dodano po 24 [minuty]:

    A jeśli zastosuje podkład minia, a nawierzchniową dam hammerite ewentualnie jakiś sprawdzony przez was chlorokauczuk. Wszystko oczywiście 2x malowane, a wcześniej odtłuszczone.
  • #17
    wiesiekmisiek
    Level 33  
    p0l4k wrote:

    Czemu myślisz że będzie szkodliwe pomalowanie słupka i zabetonowanie?
    Swego czasu zajmowałem się ,, trochę,, ogrodzeniami i nie tylko budowałem je ale też rozbierałem przed budową nowych. Przy rozbijaniu betonu od wyciągniętych słupków często spotykałem się z przypadkami takimi , iż tam gdzie słupki były malowane ( dot, części betonowanej) to betonik nie wiązał się z tą stalą a wszystkie w tym miejscu były pordzewiałe. W tych słupkach nie malowanych w tych miejscach beton trzymał się jak stal , były problemy z jego odbiciem a już po odbiciu nigdzie na słupku nie było rdzy. To jest z życia mego wzięte, więc proponuję. Jeżeli chcesz słupkom przedłużyć żywot to daj je do ocynku.
  • #18
    brofran
    Level 40  
    p0l4k wrote:
    A jeśli zastosuje podkład minia, a nawierzchniową dam hammerite

    Jak masz zamiar stosować Hammerait to miniowanie nie jest polecane . 2 x Hammerait i będzie OK. Tam gdzie beton to oczywiście stal niemalowana !
  • #19
    jaktom3
    Level 10  
    Tej części słupka która jest w betonie nie należy malować. Malować słupki po wbetonowaniu. Jeśli nie masz betoniarki , zamów żwir (niezagliniony) i kup cement klasy 42,5 (słabsza klasa da nieodporny na warunki atm. beton). Żwir z cementem możesz wymieszać w taczce lub na jakimś płaskim i twardym podłożu. Proporcje ok pół worka na taczkę żwiru. Poprzeczki wystarczą dwie, ale ze względu na masę sztachet powinny mieć spory przekrój. Najlepiej użyć kątowników walcowanych. Zimnogięte mogą okazać się zbyt wiotkie. Ze względu na brak możliwości konserwacji wnętrza nie należy stosować profili zamkniętych. Najlepiej zastosować elementy ocynkowane ogniowo. Poprzeczki mocować do słupków śrubami. Ze względu na ocynk nie spawać.
  • #20
    p0l4k
    Level 9  
    Dziękuje za pomoc !
    -Zdecyduję się na stal czarną i poprzeczki spawane do słupków, rozstaw między słupkami nie większy jak 2.3m . Ogrodzenie będzie przy narożniku budynku (osiedle deweloperskie) Więc będzie trochę zakrętów, więc odległości będą się wahać między poszczególnymi ścianami od 1.9m doi 2.3m .
    -Słupki wstawię 60x60x3, poprzeczki 4x2x2.
    -Sztachety będę przykręcał samo wiercącymi śrubami, ale wcześniej sztacheta będzie nawiercona wierłem w miejscu śruby
    -Cena za sztachete surową suchą wysokość 1800mm szerokość 90mm i grubość 20mm wynosi 4.32zł, sztacheta jest oheblowana z 4-ch stron.
    - Do malowania sztachet użyje farby Sadolin ( chyba że macie jakąś inna farbę) malowane będzie 2x. Sztachety malowane będą przed założeniem, a dodatkowo malowane będzie nawiercenie już na miejscu.
    - Czy dodatkowo mam czymś impregnować? Zastanawiam się czy takim zielonym impregnatem przed malowaniem nie pomalować drewna.
    - Chlorokauczuk lepszy czy hammerite?
  • #21
    jerry1960
    Level 36  
    Najpierw zaimgregnuj sztachety np drewnochronem głęboko penetrującym później dopiero 2 x Sadolinem. Wg mnie chlorokauczuk jest bardziej odporny na wpływy pogody. Uwaga wymaga stosowania podkładu.
  • #23
    wiesiekmisiek
    Level 33  
    p0l4k wrote:

    -Zdecyduję się na stal czarną i poprzeczki spawane do słupków

    Nie spawaj poprzeczek t.j. pasów, do słupków przyspawaj płaskowniki z wzdłużnymi otworami .użyj śrub do mocowania pasów do tych płaskowników z zastosowaniem podkładek.
  • #25
    wiesiekmisiek
    Level 33  
    Metal pracuje w zależności od temperatury, zimą kurczy się latem rozszerza. Przy zastosowaniu połączenia o którym pisałem unikniesz falowania całych przęseł latem i nie wykluczone, że to falowanie może doprowadzić do klawiszowania słupków.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Muszę jeszcze dodać trochę a więc: samowierty, których masz zamiar użyć jak już zaznaczyłeś to tylko z nazwy tak mają, gdyż trzeba nawiercać i tak otwory dla nich mają tendencję do pękania w miejscu połączenia drewnianej sztachety z metalowym pasem i to w taki sposób, że z metalu ciężko to usunąć aby zastąpić go nowym samowiertem. Przy trzech pasach trzeba na jedną sztachetę zastosować 6 samowiertów i tak nikt nigdy nie zagwarantuje , że nie będą strzelać. W tym miejscu głęboko zastanowiłbym się nad zastosowaniem zamiast nich śrub zamkowych ( nawet 5 lub 6 mm) z tym, że musisz wiercić otwór przez dwie ścianki pasa metalowego no i z zewnątrz pod nakrętkę dać podkładkę. Tutaj trzeba głęboko przemyśleć temat i wykalkulować, czy stosować metalowe pasy i włożyć dużo pracy przy czym daje to gwarancję dłuższego przeżycia ogrodzenia czy też zastosować drewniane pasy i wymienić je np. za 10 czy 15 lat. Temat szeroki jak rzeka np. Wisła więc polecam lekturę ,, forum muratordom - dział ogrodzenia drewniane,, tam jest głębina informacji. Lektura na kilka długich nocy.
  • #26
    p0l4k
    Level 9  
    Z tego co widzę po sąsiadach to wszyscy prawie mają przyspawane poprzeczki do słupków i stoi to prosto.
    Śruby zamkowe spoko, ale nie podoba mi się to że od strony ogródka będzie widać nakrętki...
  • #27
    p0l4k
    Level 9  
    Jaki chlorokauczuk polecicie taki w przystępnej cenie? Każdy się nada? Ostatnio słyszałem o Śnieżce .
  • #28
    jerry1960
    Level 36  
    Teoretycznie każda farba chlorokauczukowa powinna spełniać wymagania normy.
  • #29
    p0l4k
    Level 9  
    Witam,
    Poszukuje wiertarki do metalu w miarę budżetowej. Właśnie skończyłem stelaż pod ogrodzenie sztachetowe i Potrzebuje przewiercić około 1600 otworów w profilu 2 mm . Na jakie parametry zwrócić uwagę przy wyborze wiertarkę ?
    Pozdrawiam
  • #30
    jerry1960
    Level 36  
    Kup w dowolnym markecie , jak wykończysz to masz gwarancję . Przy wierceniu najważniejsze jest dobre i dobrze naostrzone wiertło.