Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sposób robienia płytek drukowych

tyfus3 22 Lip 2005 23:35 2105 21
  • #1 22 Lip 2005 23:35
    tyfus3
    Poziom 12  

    Witam. Chciałbym się dowiedzieć jak najprościej zrobić własną płytkę.Jeżeli możecie do dajcie jakąś stronke z tym tematem.

    0 21
  • #4 23 Lip 2005 23:12
    tygrys_michal
    Poziom 18  

    poszukaj na elektrodzie jest tego duzo!
    polecam papier kredowy !
    Pozdrawiam

    0
  • #5 23 Lip 2005 23:25
    blade80
    Poziom 15  

    Ja ostatnio drukowałem na foli drukarka laserową i potem prasowałem żelazkiem na laminacie :) opis jest dokładny gdzieś na Elektrodzie. Musze powiedzieć ze to bardzo dobry sposób tylko cięzko potem zmyć z płytki toner :D

    0
  • #6 26 Lip 2005 18:28
    Staszek z Chełma
    Poziom 17  

    A może by tak zacząć od chlorku żelazawego i lakieru do paznokci .
    ( Tak jak zadawnych lat):D

    0
  • #7 26 Lip 2005 23:20
    kalasz20
    Poziom 25  

    Witam
    Lakier do paznokci zostawmy kobietom...
    Pozdrawiam

    0
  • #8 27 Lip 2005 08:57
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    Staszek z Chełma napisał:
    A może by tak zacząć od chlorku żelazawego i lakieru do paznokci .
    ( Tak jak zadawnych lat):D

    a ja bym polecił na początek robienie ściezek markerem do podpisywania płytk CD. sam robie tak płytkę gdy jest jakas maloskomplikowana, ponieważ nie mam w domu laserówki i na ksero nie chce mi sie wtedy iść poprostu. robię tak:
    drukuję widok ścieżek nie od strony elementów lecz od strony miedzi (czyli bez odwracania) na zwykłym papierze rysunek docinam tak by były jeszcze jakieś zakładki, na dociętą płytkę nakładam ryunek ze scieżkami i te zakładki unieruchamiam np. tasmą jakąś. wkrecam płytke w imadło i teraz wierce dziury tam gdzie powinny być. Mając już jakieś punkty odniesienia rysuję ścieżki zgodnie ze schematem ścieżek z wydruku i wytrawiam w chlorku żelazowym. wygląda to mniej więcej tak:

    0
  • #9 27 Lip 2005 11:56
    tygrys_michal
    Poziom 18  

    tylko trzeba uwazac zeby nie podtrawilo otworow jesli trawisz juz powiercona plytke ! pare razy sie na to nacialem jak bawilem sie pisakiem ! ja raczej polecilbym zaznaczenie punktakiem dalej rysowanie a dopiero po trawieniu wiercenie!
    Pozdrawiam

    0
  • #10 27 Lip 2005 12:25
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    nie mam ŻADNYCH problemów z podtrawianiem ;] pamiętaj, że malując pisakiem jego koncówa także wchodzi w otwór i miedź jest też tam zabezpieczona od trawienia, może poprostu za słabo malowaleś?
    Pza tym gdy jakieś połaczenia sa cienkie i punkty lutownicze są małe istnieje niebezpieczenstwo że przy wierceniu może miedź odpaść, a gdy wiercisz gdy na płytce jest cala miedź to tego niebezpieczeństwa nie ma ;)

    0
  • #11 27 Lip 2005 12:43
    tygrys_michal
    Poziom 18  

    mozliwe ze masz racje:idea:zreszta kazdy i tak i tak opracuje sobie wlasna metode i bedzie sie jej trzymal;) nic sie przeciez nie stanie jesli pierwsza plytka wyjdzie nienajlepiej
    Pozdrawiam

    0
  • #12 27 Lip 2005 12:50
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    no pewnie, że każdy robi po swojemu i zawsze początki są trudne. zrobiłem kilka płytek ale i tak mi się jeszcze nie podoba. Najważniejsze, że układy działają. hehe jak sobie przypomnę najpierw robione układy na przekłuwanym kartonie i łączone kabelkami to teraz śmiać mi się chce ;) chociaż i tak działały zazwyczaj.

    0
  • #13 29 Lip 2005 11:00
    Zuk.Innos
    Poziom 10  

    Wiekszość moich płytek była robiona lakierem do paznokci i każdy układ działał.
    Jednak jest to sposób praco- i czasochłony, gdy chce się wykonać etetyczną płytkę(nie raz czekałem aż lakier wyschnie by go zdrapać, bo potem nie dokładnie ścieżki wychodzą)

    P.S.
    Gdy robisz ścieżki lakierem pamiętaj, przed malowaniem musisz płytke przejechać drobnym papierem ściernym i spirytusem (kosmetycznym naturalnie :)). Jeśli tego nie zrobisz to lakier przy trawienu odpadnie i wytrawi ci ścieżki. A i dziury możesz sobie spokojnie wywiercić najpierw.

    Pozdro

    0
  • #14 29 Lip 2005 11:21
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    skoro ktoś robił najpierw lakierem (bo pewnie wtedy jeszcze markery nie były ogólnodostępne) to pewnie będzie za tym sposobem robienia płytek. nie robilem lakierem, ale chyba markerem jest wygodniej i prościej, nie odpadnie tak jak kolega napisał, że lakier lubi odpaść i mama czy siostra nie będą krzyczeć za podbieranie kosmetyku :D

    0
  • #15 29 Lip 2005 14:44
    Zuk.Innos
    Poziom 10  

    Próbowałem różnymi sposobami, w tym markerem. Gdy malowałem markerem musiałem poprawiać (robić dwie warstwy), bo jedną warstwę mi trawiło i casami robiło przerwę między ścieżkami (wpomnę, że był to marker przeznaczony do malowania płytek).

    Ale jak najbardziej i z całym szacunkiem polecam ten sposób i wiele innych.

    Pozdro

    0
  • #16 29 Lip 2005 22:04
    andrzej_25
    Poziom 13  

    Na rynku dostępny jest środek o nazwie "POZITIV" ,czyścisz płytke po czym lakierujesz całą tym środkiem naświetlasz UV i wywołujesz w soli kaustycznej po czym trawisz w chlorku.
    Ja skorzystałem z małej drukarni gdzie wydrukowałem schemacik płytki po czym naświetliłem w UV i wywołałem w wywoływaczu kodaka jakiego stosują do wywoływania matryc drukarskich.
    Wytrawiłem w chlorku i efekt końcowy jest super.
    Żadnych podtrawień , ścieżki są idealne.
    Tą metodą można zrobić płyteczke wierną z orginałem.
    Polecam.

    0
  • #17 30 Lip 2005 00:28
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    pewnie ale przynajmniej początkowy koszt całego sprzetu i środków chemicznych jest chyba duży ;)

    0
  • #18 30 Lip 2005 14:02
    sidewinder3
    Poziom 14  

    Osobiscie polecam sposób z papierem kredowym, drukarką laserową i żelazkiem. Na poczatku nie bardzo mi wychodziło żeby wydrukowane scieżki przykleiły mi sie do płytki, ale na take rzeczy mam juz sposób: nalezy przetrzeć miedź szmatką z odrobiną pasty do zębów a nastepnie zmyć acetonem. Wydruk przykleja sie od razu, nastepnie do chlorku żelazawego, a jak sie wytrawi to farbe też zmywam acetonem. Płytka jak marzenie :)

    0
  • #19 30 Lip 2005 14:10
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    nono może tak jakos spróbuje ;)

    0
  • #20 31 Lip 2005 05:19
    Jogesh
    Poziom 28  

    Na poczatek polecam papier kredowy. ważne, żeby bardzo dobrze przeprasować, a nastepnie na około godzinę wrzucić do wody z mydłem, albo płynem do mycia naczyć. Potem papier odkleja sie idealnie.

    Lepszym sposobem jest sitodruk. Jak musze wykonac kilka płytek robię sitodrukiem.

    Pozdr.

    0
  • #21 06 Gru 2006 20:50
    dj.artus
    Poziom 9  

    witam. mam proble. mam granulat chlorku żelaza. i niewiem w czym go rozpuścic. prosze o odpowiedz.
    pozdrawiam.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo