Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Claas Ares 697 ATZ 2007r - WOM zatrzymuje się po 10-100sek pracy

kaj18 10 Mar 2017 21:51 1176 1
  • #1 10 Mar 2017 21:51
    kaj18
    Poziom 8  

    Ostatnio WOM pracował 2 lata temu przy rozrzutniku bez zarzutu.
    Dziś podpięty pod rozsiewacz po włączeniu (wszystkie ustawienia 540/1000/eco) pracuje chwilę(średnio ok 20sek), kontrolka WOM zaczyna migać i WOM zatrzymuje się powoli. Okresy pracy są różne - szybciej wyłączy się po zwiększeniu obrotów. Wyświetlacz na panelu pokazuje obroty w czasie pracy.
    Późną jesienią pojawił się problem z pracą skrzyni biegów (wyskakuje błąd elektroniki i ciągnik sam przełącza biegi, nie pracuje wyświetlacz pracy skrzyni biegów), co najprawdopodobniej jest związane z wyświetlaczem pracy skrzyni na słupku prawym(wyłączenie wyświetlacza opornikiem-kostką przy nim likwiduje wszelkie błędy - skrzynia chodzi bez zarzutu)po 10-30 min pracy wyświetlacz się włącza i ciągnik pracuje prawidłowo.Piszę o tym bo może ma to związek - w instrukcji napisano,że AUTO5 może wyłączyć WOM powyżej 1900 obrotów przy trybie ECO).Serwis był, stwierdził uszkodzenie modułu silnika (wykazuje nieprawidłową temp płynu)- bez objawów w pracy ciągnika.
    Po sezonie zauważyłem że okolica filtrów hydrauliki/skrzyni jest obklejona kurzem, stwierdziłem lekki wyciek oleju z redukcji wkręconej prawdopodobnie w rozdzielacz (ok10 cm przed "dużym"filtrem). Nigdy nie zauważyłem wcześniej mocniejszego wycieku/plamy, ale też nie był włączany WOM. Dziś po kilkunastu próbach włączania WOM i odstawieniu ciągnika na plac pokazała się solidna plama (30cm)oleju od tą okolicą.Czy taki ubytek oleju może powodować spadki ciśnienia=wyłączenie wom?
    Wyjąłem i włożyłem przyłącza elektryczne okolicy wycieku, nic się nie zmieniło.
    Czy mogę spróbować przełączyć kostki, żeby np. uruchomić WOM włącznikiem od blokady mechanizmu różnicowego?To bezpieczne?
    Proszę o pomoc, może w Pn trochę przymrozi i będzie szansa zasilić uprawy.

    Edytowany:po odłączeniu czujnika obrotów WOM wałek kręci przez ok 2-3 min, w czasie pracy kontrolka świeci przez 2-3 sek. potem miga (najczęściej4-krotnie) po czym znów świeci i tak kilkanaście cykli po czym się wyłącza. Obroty WOMu gdy kontrolka miga nie zmniejszają się (przynajmniej nie jest to widoczne w liczniku obrotów tarcz rozsiewacza.W czasie pracy WOMu wyciek z okolicy prawej, redukcji w którą wkręcony jest kolanko->metalowy przewód jest spory(kropla na sek)

    Edytowany 12.03
    Przewód od czujnika WOM z prawej strony z tyłu był zgnieciony i w czasie odpinania urwał się - polutowany - wskazuje obroty WOM.
    Wyciek z okolicy rozdzielacza (prawa strona przed cewkami) zlikwidowany.
    WOM po włączeniu teraz od razu się wyłącza(miga kontrolka) - czasem zakręci sekundę, czasem nie.

    Po przejrzeniu postów o awariach WOM sprawdziłem parę spraw:
    -prąd z alternatora wyjście W - 7,5V, obrotomierz na pulpicie wskazuje obroty prawdopodobnie prawidłowo.
    -na wtyczce włącznika WOM napięcie przy rozruchu 14,5V, po wyłączeniu (miga kontrolka) spada do 2-3V
    -po uruchomieniu ciągnika WOM(podłączony do rozsiewacza) robi ok 1/2 obrotu- wniosek - hamulec WOM nie jest aktywny - na wtyczce brak napięcia.
    -hamulec WOM mogę włączyć ręcznie włącznikiem WOM (obrót w przeciwną stronę) i widać efekt(mogę obrócić ręką WOM,ale z znacznie większym oporem).

    Zamieniłem wtyczki na cewkach -Włącznik WOM z hamulcem.WOM pracuje prawidłowo po włączeniu w pozycję Hamulec WOM, wyświetlane są obroty na pulpicie.

    Jeśli wskazania obrotomierzy WOMu i silnika (z alternatora, chyba że sterownik WOM może brać obroty silnika z innego miejsca - wtedy może szkodzić niepraiwdłowo działający moduł silnika) są prawidłowe to prawdopodobnie przyczyną jest uszkodzenia jakiegoś modułu AUTO5. (są trzy moduły w kabinie +wyświetlacz-moduł na słupku).

    Czy praca WOMu na elektryce hamulca WOM z rozsiewaczem (bez znacznego obciążenia) może spowodować jakieś uszkodzenia w ciągniku? Czy tylko brakuje tu zabezpieczenia typu "rozjazd obrotów silnika i WOM"i płynnego startu czy czegoś jeszcze? Wie ktoś może czy w Claasach podobnie jak w NH prąd z alternatora ma znaczenie przy pracy WOM?

    0 1
  • #2 14 Maj 2017 09:00
    kaj18
    Poziom 8  

    Rozwiązanie dla zainteresowanych - prawy wyłącznik WOM na błotniku okresowo przerywał ciągłość przy minimalnych wstrząsach. Jest raczej nierozbieralny(sklejony?) więc pomogło zlutowanie przewodów z pominięciem wyłącznika.

    0