Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer DIY i dudnienie

23 Lip 2005 00:27 2766 20
  • Poziom 15  
    Witam!

    Złożyłem sobie subwoofer na dwóch Teslach 6614. Podpięte to to jest do wzmacniacza Magnat Classic 360. I mam pewien problem.
    Nie wiedzieć czemu [ ;) ] gdy podejdzie się bliżej suba słychać dudnienie, po odejściu na 2m słychać ładny mięsisty basik. To samo jest jak się siedzi w środku auta [subwoofer jest w bagażniku]. Co może być powodem? Za dużo wygłuszenia?

    P.S.
    Obudowa 65L, BR strojony na 33Hz, wygłuszone wszystkie ścianki na grubość 4cm watoliną.
  • Poziom 32  
    Dudni, bo masz silne podbicie w okolicach 70-100Hz.
    Czym to liczyłeś?
    Dwa 6614 w 65l i jeszcze B-R?
    Te głośniki maą dość wysoki Qts i są raczej do zamkniętych obudów.
    Wypełnij obudowę całkowicie jakąś watą, lub czymś innym, zatkaj otwór, a brzmienie na pewno się poprawi.
  • Poziom 15  
    Hmmm... 6618 ponoć nadaje się do BR... Opis tomaszo w poscie Baza opisów programów symulacyjnych. Postanowiłem sobie zrobić coś takiego na 6614 [tomaszo proponuje 6618]. W 65L i strojonej na 33Hz.
    Jednak moim zdaniem to nie przez BR występuje ten efekt pwystarczy odejść trochę od samochodzu - przy otwartym bagażniku, inaczej na zewnątrz nic kompletnie nic nie słychać za wyjątkiem wysokich tonów =] ].

    Może jest inne wyjście? Zmiana wygłuszenia? Niższe strojenie... Nie możliwe że muszę zatkac otwór...
  • Poziom 32  
    Zatkaj otwór tymczasowo, np. jakimiś szmatami i porównaj brzmienie.
    Być może nie ulegnie ono poprawie, ale będziesz miał pewność, że to nie wina obudowy.
  • Poziom 15  
    Zatkać szmatami? Próbowałem butelką plastikową i bez różnicy... Zaczynam mieć podejrzenia, że obudowa gdzieś jest nieszczelna.
    -------------------------------------------
    Ciekawostką jest, że jak zabrałem sub do domu do kombinowania z wygłuszeniem to zorientowałem się, że w domu nie dudni :/ Tylko wszystko do okoła wpada w rezonans =] Szklanki, etc.

    W wygłuszeniu wywaliłem prawie całą watolinę [z wyjątkiem belek wzmacniających i wcisnołem trochę gąbki na tylną ściankę. W domu prawie żadnej różnicy, tylko więcej powietrza BR pompuje. W aucie sprawdze dopiero jutro rano.

    P.S.
    Gdy dawałem więcej wygłuszenia to bas robił się coraz wyższy, aż do prawie całkowitego braku.
    Szczelność obudowy sprawdzona, trzyma dobrze.

    P.S.2
    A może by go w aucie podpiąć w ten sposób, aby zmostkować wzmacniacz do 2-ch kanałów [wtedy na kanał przypadał by sygnał mono, o tej samej fazie, itd.] i głośniki podpiąć osobno do nich. Wtedy może była by lepsza kontrola i 4Ohmy, a nie jak teraz 8.

    P.S.3.
    W domu sprawdzałem na technicsie który ponoć ma 70W na wyjściu [EH-550].

    -----------------------------------------------------------
    2 posty scalono
    j.
  • Poziom 20  
    Może to złe ustawienie suba w bagażniku spróbuj go obrócić w inną stronę.
  • Poziom 14  
    czy masz w półce jeszcze jakieś głośniki?
  • Poziom 15  
    A fe... Aż takim laikiem nie jestem =] I nie mam w półce nic =] Zresztą jakbym miał to pewnie by nic nie zmieniło...
    Zmiana położenia nie pomaga... Jedynie odejście na kilka metrów od auta i dudnienie znika, słychać tylko ładny, czysty basik i wszystkie ciuchy się wyrywają =]
  • Poziom 14  
    a od ilu herców masz ustawiony filtr? A co do głośników w półce to ma bardzo duże znaczenie faza woofera jak jest odwrotna niż reszta to się dzieją jaja z basem.
  • Poziom 15  
    A no chyba, że tak. Ale dotyczy to wszystkich głośników w aucie, a nie tylko półki.
    Filtr na Full [wtedy najmniej dudni], 80Hz albo 50Hz. Niestety nie robiłem do niego jeszcze filtra, ale to w swoim czasie, narazie zdobędę informacje jak się pozbyć dudnienia, a później będę pytać o odcięcie =]
  • Poziom 14  
    tak więc filtr jest ok. Z wcześniejszych postów wynika że masz basrefleksa i pytanie jak długą masz rurkę basrefleksa? (im dłuższa tym niższy bas)
  • Poziom 15  
    Z jakieś 10cm. Dokładnie podam jutro jak pomierze - ale o ile pamiętam taką długość mam. Próbowałem go stroić niżej rurkami, ale bez różnicy.

    P.S.
    Sorka ale zapomniałem o średnicy BR jest to 75mm.
  • Poziom 15  
    Kurcze :/ Dzisiaj odkrywczo stwierzdziłem, że:

    - zatkanie otworu nie ma prakrycznie żadnego wpływu na dźwięk [z wyjątkiem hałasu zawieszeń i poziomem głośności, oraz oczywiście z wychyleniem membrany];

    - zamiana kabli + z - nic nie zmienia! A przecież bas powinien się wtedy znosić. Mam na myśli pracę w przeciwfazie głośników przednich z subwooferem.

    Może to przez za długi kabel do subwoofera od wzmacniacza? A może przez szeregowe podpięcie głośników w subie?

    Kurcze naprawdę brak mi już pomysłów...
  • Poziom 14  
    Kable nie mają specjalnego znaczenia, ale zaciekawiło mnie to szeregowe podłączenie dwóch wooferów . Powiedz w jakim układzie są ustawione i podączone, jeżeli w tandemie tzn. membranami do siebie to muszą być podłączone w przeciw fazie
  • Poziom 15  
    Nie jest to konstrukcja isobaryczna więc pracują w tej samej fazie. Głośniki w obudowie znajdują się obok siebie [podobnie jak przy głośnikach centralnych]. Między nimi znajduje sie otwór BR.

    Może brak zwrotnicy jest tu problemem? Ponoć ma dobry wpływ na subwoofer zmieniając dobroć (całkowitą?).

    P.S.
    Są podłączone szeregowo aby uzyskać 8Ohm, bo boję się podpinać je równolegle [2Ohm] do wzmacniacza, który pracuje teraz w mostku aby go nie spalić. Chyba, że moje obawy są mylne...

    P.S.2
    W zasadzie jeszcze się zastanawiam jak je podłączyć... Co myślicie o jednym głośniku na mostek [w moim wzmacniaczu mam dwa mostki albo 4 kanały] wtedy na kanał będzie szło 4Ohmy? Albo w szereg na jednym mostku [wtedy sub jest 8Ohmowy], lub równolegle [2Ohmy] do mostka. W sumie nie wiem, które podłączenie będzie najkorzystniejsze dla subwoofera i wzmacniacza... Pomocy =]
  • Poziom 14  
    Pomysł z podłączeniem każdego głośnika oddzielnie na mostku nie jest taki głupi może być niezły efekt , a co do zwrotnicy to jest ona zbędna bo masz ją we wzmacniaczu.
  • Poziom 16  
    A moze to wina wzmaka, jak pisales ze w domku pod technicsem dudnienia nie bylo?
  • Poziom 15  
    Ale dlaczego miało by tak być? Mi się wydaje że to przez rezonanse w aucie :/ Ciekawe jak to usunąć. A wydaje mi sie tak dlatego, że jak odejdę na 2-3m od auta to nie ma dudnienia tylko jest piękny, czysty i mięsisty basik, o czym pisałem w poprzednich postach.
    Co myślicie o tej teorii?
  • Poziom 16  
    pisales ze sprawdzales przy prz otwartym bagazniku, wiec raczej nie beda to rezonanse auta, pozatym latwo to sprawdzic, przedluz troche kabel od wzmaka i wystaw suba poza auta o pozluchalj czy dudnienie bedzie, albo porzycz jakiego inengo suba i sprawdz na nim wzmaka.
  • Poziom 15  
    Małe nie zrozumienie :D Pisałem że dudnienie znika po otwarciu bagażnika =] i oddaleniu się na kilka metrów [przy otwartym bagażniku wystarcza juz metr].
    Porzyczyć nie mam skąd... A co do sprawdzania poza bagażnikiem to faktycznie =] Sprawdzę =] Dzięki!

    P.S.
    Co zrobic z rezonansem w aucie? Maty? W całym aucie??? O boże... Mam nadzieję że nie =]
  • Poziom 15  
    Sprawdziłem działanie poza bagażnikiem i... Wystarczy podejść bliżej suba i dudni :/ Odejdę kawałek (krok lub dwa) i wszystko ładnie pięknie :/ Co jest grane??? W zasadzie dudnie znika na niektórych kawałkach... (niestety sprawdzałem na dekomprsowanych MP3 - a jak wiadomo strat po kompresji nie odzyskam więc to może przez to?).

    Opiszę może dokładniej jak to dudnienie wygląda. Twardy, niewyraźny bas, nie dający się słuchać :/

    Będę musiał sprawdzić jeszcze na nagraniach lepszej jakości...

    A może to tak ma być? Może te utwory co ja mam mają taki dziwny bas? Jak ktoś będzie chciał sprawdzić to mogę umieścić jedenm na którym sprawdzałem na stronce.

    P.S.
    Głośniki mają (obydwa) źle wycentrowany magnes, ale to może jakieś dopuszczalne błędy w Tesli mające na celu zmniejszenie kosztów?