Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kia Rio / Hyundai - Wymiana łożysk współdzielonych przód dobór pierścienia dysta

AoT_Hunter_PL 14 Mar 2017 12:30 828 5
  • #1 14 Mar 2017 12:30
    AoT_Hunter_PL
    Poziom 21  

    Witam , przymierzam się w samochodzie Kia Rio 2003 do wymiany przednich łożysk.

    Samochód ten stwarza wiele problemów z tymi łożyskami miał już wymieniane kilkukrotnie za każdym razem po jakimś czasie trafia je...
    Podejrzewam to że każdy mechanik działa po swojemu nie koniecznie zgodnie ze sztuką.

    Wyczytałem, że w tym modelu są wkurzające łożyska współdzielone (po dwa stożkowe na piastę, do których koniecznie za każdym razem trzeba dobrać odpowiedni dystans (gdzie jest do wyboru z 20 parę wymiarów)
    Przez to są zapewne problemy. Ciężko coś znaleźć na necie z literatury na ten temat.
    Autodata też podaje tylko moment dokręcenia śruby piasty ale nie wskazuje jak dobrać i pomierzyć wstępne ustalenie luzu łożyska.

    Postanowiłem więc sam się za to zabrać raz a porządnie.
    Oczywiście mam dostęp do warsztatu i narządzi , prasa itd.

    Proszę tylko o poradę, wskazówki, jak się za to zabrać, głównie chodzi mi jak dokonać właściwego pomiaru wstępnego luzu łożyska wraz z doborem odpowiedniego pierścienia, który powinienem potem dostać w ASO Kia/ Hyundai.

    Pozdrawiam i dziękuje za wszelką pomoc również mile widziane nakierowanie na literaturę typu (sam naprawiam).

    ps. wiem że do kia rio nie ma -- poza wydaniem rosyjskim które posiadam ale ja nie paniemaju.

    Może ktoś coś poleci matiz, atos i inne ze starszych daewoo, kii i hyundaia
    ponoć mają tak samo z tymi łożyskami.


    dzięki

    1 5
  • #3 14 Mar 2017 13:29
    AoT_Hunter_PL
    Poziom 21  

    Dzięki,za link z kluczem słownym po eng.

    Ale niesety na YT jest większość filmików z wymianą standardowych łożysk pojedynczych wprasowywanych.
    To jest prosta robota jak w cinquecento :)

    A mi głownie chodzi o pomiar i dobór luzu;]

    Ale bardzo dziękuje za odzew , powertuje co nieco na YT ale pod nazwą innych modeli może coś będzie.

    teraz szukam literatury do matiza / kia pride, mazda 121, mazda demio (z wyłączeniem matiza)
    części ponoć te same

    0
  • #4 14 Mar 2017 13:41
    Sofeicz
    Poziom 15  

    Było już na forum

    Cytat:
    shorstki

    Temat postu: Re: ( Kia Rio ) Kia Rio I pierścień dystansowy łożyska przedniego koła

    Łożysko w każdej piaście jest dwuczęściowe, stożkowe. Między nimi powinien znajdować się pierścień dystansowy (tuleja dystansowa), odpowiedzialna za regulację luzu. Ogólnie bardzo ciężko go dobrać i mało który warsztat jest w stanie to zrobić - stąd tak wiele problemów w samochodach z takim rozwiązaniem (np. Matiz, Atos i inne ze starszych Daewoo, Kii i Hyundaia).

    Z łożyskami chyba najlepiej udać się do ASO, ale i tam trzeba najpierw dobrze się dowiedzieć, czy potrafią wyregulować luz odpowiednim pierścieniem dystansowym - mechanicy mający do czynienia tylko z nowszymi Kiami mogą nie wiedzieć w czym rzecz, a potrzebny jest też podobno specjalny przyrząd umożliwiający poskładanie wszystkiego poza samochodem i zmierzenie luzu w celu dobrania najlepszego z kilkudziesięciu (!) pierścieni dystansowych. Występują od nieco ponad 6mm do 7mm z kawałkiem co 0,04mm - dokładność jak w F1, ale niestety jest istotna, o czym sam się boleśnie przekonałem Wink

    Skutkiem źle dobranych pierścieni dystansowych łożyska stożkowego w przedniej osi są takie zachowania jak stuki na drobnych nierównościach (np. na bruku), wibracje i drgania auta oraz myszkowanie przodu przy wyższych prędkościach. Czasami odczuwalne też podczas hamowania - łatwo pomylić objawy z krzywymi tarczami, lub wybitymi sworzniami czy tulejami wahaczy.

    Pozdrawiam wszystkich walczących z łożyskami w Kii


    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1089890.html

    0
  • #5 14 Mar 2017 15:52
    AoT_Hunter_PL
    Poziom 21  

    Kolego już dawno to czytałem nie tylko na forum elektrody.

    pozostaje dalej problem gdyż moje pytanie brzmi jak samemu poprawnie dokonać pomiaru.

    Post powyżej nie wyczerpuje odpowedzi gdyż samo ASO ma problemy w tym temacie.

    Również dzwoniłem z tym zapytaniem do mojej miejscowości (oficjalny serwis ASO KIA, miałem tam kiedyś praktyki wiem jak mechanicy robią - zależy od człowieka oczywiście) na razie cisza zero odzewu... hmmmm mam pojechać zapłacić 200zł za samą wymianę + części i nie mam pewności czy mi nie ... wkładając stary pierścień bez żadnych pomiarów bo tak robią mechanicy. A za 400km znów wymiana.
    Czekam na odpowiedź, czy w ogóle wiedza jak się do tego zabrać i mają takie pierścienie do dostania dla siebie i na zakup.

    Trzeba nie stety samemu z tym powalczyć (już trochę przejść z tymi łożyskami było) a bynajmniej spróbować.

    Jak człowiek sam sobie zrobi bynajmniej wie co i jak a jak coś się zepsuje nie będzie pretensji.



    ps. znalazłem książkę z WKŁ o matizie .. oczywiście nic na temat wymiany łożysk przód.

    Temat tylko sprawdzania luzu w tylnych łożyskach.
    ah bieda :)

    Nie ma to jak dobre stare książki 126p / cinquecento / punto .. taam było wszystko dokładnie od a do z.

    Dlatego wole śmigać cieniasem choć technicznie jest starczy od takiej kijanki ale jak przyjdzie co do czego przez 3 lata więcej włożyłem w kie niż moje cc które ma się bardzo dobrze pomimo wieku a naprawa samemu nie przysparza zbytnich problemów.


    No nic szukam , czytam dalej.
    Ale i tak dzięki za poświęcony czas oczywiście.

    Dodano po 1 [godziny] 5 [minuty]:

    Witam dla potomnych jest trochę informacji po angielsku w obszernym manualu do mazdy 121 1990r.

    Pozdrawiam

    0
  • #6 14 Mar 2017 17:00
    AoT_Hunter_PL
    Poziom 21  

    ENG opis wymiany łożyska + ustalenie luzu

    http://www.justanswer.com/car/1694x-replace-front-wheel-bearings-kia-rio.html


    Z tego co zrozumiałem po angielsku (proszę mnie poprawić) umieszczamy w zwrotnicy łożyska + pierścień dystansowy dokręcamy (z wykorzystaniem specjalnego klucza - przyrządu) do odpowiednio napięcia (np 157-235 NM)
    Wstępnie dokręcając do około 49 NM

    Następnie mierzymy jak luźno łożysko tak dociśnięte się obraca za pomocą kolejnego przyrządu -- tu widzę będzie miał wpływ długości ramienia tego przyrządu (patrz pdf mazda).

    Kia Rio / Hyundai - Wymiana łożysk współdzielonych przód dobór pierścienia dysta

    Samemu mierząc czymś DIY, nie znając długości ramienia przyrządu będzie bez sensu pomiar.


    Mierząc siłę w NM w skali od np: 0.25 - 1.17 NM lub 2.5 - 11NM -- ale rozbieżności ??

    Odpowiednio do pomiaru dodajemy korektę tej siły w zależności od zastosowanego numeru pierścienia dystansowego 1-21.

    W tym każdy kolejny wymiar pierścienia dystansowego zwiększa skale tej siły mierzonej o przedział 0.2-4 NM

    Jeśli pomiar siły obrotu tego łożyska nie mieści się w skali podanej w manualu.
    Zmieniamy pierścień dystansowy i cała zabawa od nowa aź wyniki będą ok.

    Proszę mnie poprawić ?
    Podobny opis jest w zamieszczony pdf dla mazdy.



    dziwne to:

    już lepiej byłoby znać wymagany wymiar dla przedziału wstępnego luzu np 0.02mm + wymiar łożyska + wymiar tulei piasty i odpowiednio to po przeliczać dla pierścienia dystansowego

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo