Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowanie domowego studia nagrań od podstaw.

tomeq_87 14 Mar 2017 12:43 1956 20
  • #1
    tomeq_87
    Level 7  
    Witam Wszystkich Forumowiczów.

    Piszę do Was w sprawie budowania studia nagrań - w domu. Jak pewnie wiecie w sieci jest masę różnych poradników (chyba już wszystkie przeczytałem) a informacji w nich jest tyle że człowiek "amator" taki jak ja może się pogubić.

    Potrzebuję porady w jaki sprzęt warto zainwestować na samym początku i czego będę potrzebował do zbudowania amatorskiego studia do nagrywania wokali klasycznych + ewentualnie nagrań w terenie.

    Zapotrzebowania:
    Moim pomysłem jest zbudowania stanowiska do nagrywania 1 lub 2 wokali w środowisku domowym. Jest laptop i pomysł a co dalej? Wiem napewno, że będę potrzebował: Interface audio (zew. karta dźwiękowa), mikrofon pojemnościowy, statyw, pop filter, kable, słuchawki (jedną parę już mam). Chciałbym, aby osoba, która będzie śpiewała miała w słuchawkach podkład + swój śpiew i żeby było to samo słychać w drugich słuchawkach - to jest jeden z problemów jaki interface wybrać lub czy trzeba dokupić jakiś inny sprzęt (zwykły rozdzielacz, mikser) żeby to ogarnać. Dodatkowo chciałbym takowy sprzęt móc zabrać na koncert i nagrać to co się będzie działo na scenie (głównie to wokal operowy 1 lub 2 osób na scenie) ewentualnie instrumenty typu skrzypce, wiolonczela (kwartet) i fortepian.



    Sprzęt, który wydaje się odpowiedni:
    Interface audio: Focusrite Scarlett 6i6 2nd Gen lub Focusrite Scarlett 2i2 2nd Gen (często pojawia się też sprzęt M Audio) - fajnie jakby było jakieś oprogramowanie do tego.
    Mikrofon: SE Electronics X1 lub MXL 990 (podobno bardzo popularny) - może być coś innego ale co?
    Monitory studyjne: na razie odroczone ale w przyszłości rozważam zakup.

    Czy ktoś mógłby mi sprawę lekko zarysować jak to mogę zbudować? Jaki sprzęt będzie odpowiedni (nie marka, tylko co muszę mieć żeby to spiąć razem)? Tak jak pisałem jestem amatorem, który studio widział, pracował jako artysta, ale nigdy nie miałem opcji obsługiwać czegoś takiego.

    Chciałem dodać, że na początku nie chce wydawać 6000zł na ten sprzęt a zmieścić się w przedziale do 2000zł. Prowizoryczne ekrany chciałbym zbudować sam w formie "klatki" dla wokalisty. Spotkałem się z takim rozwiązaniem w jednym studio.

    Proszę Was o pomoc i wyrozumiałość jeżeli coś napisałem źle. Dziękuję z góry za każdy rodzaj pomocy.

    P.S. jeżeli umieściłem post w złym dziale proszę o przeniesienie go w odpowiednie miejsce.
  • #2
    Włodzimierz Wojtiuk
    Level 32  
    tomeq_87 wrote:
    w sieci jest masę różnych poradników (chyba już wszystkie przeczytałem) a informacji w nich jest tyle że człowiek "amator" taki jak ja może się pogubić


    To aby się odnaleźć ;-)

    Jedyna (istniejąca) na rynku pozycja książkowa w języku polskim:
    http://www.empik.com/podstawy-naglosnienia-i-...ow-sztekmiler-krzysztof,p1046089800,ksiazka-p
    Moim zdaniem należy ja nabyć na własność, przeczytać (niekoniecznie całą), i zaglądać w miarę potrzeb.
  • Helpful post
    #3
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    tomeq_87 wrote:
    słuchawki (jedną parę już mam).

    Upewnij się że są to słuchawki zamknięte a nie pół otwarte.
    tomeq_87 wrote:
    Chciałbym, aby osoba, która będzie śpiewała miała w słuchawkach podkład + swój śpiew i żeby było to samo słychać w drugich słuchawkach - to jest jeden z problemów jaki interface wybrać lub czy trzeba dokupić jakiś inny sprzęt (zwykły rozdzielacz, mikser) żeby to ogarnać.

    Szukaj interfejsu który ma większą liczbę wyjść. Np 4 lub 6. W tedy najczęściej możesz zrealizować niezależny odsłuch każdemu.

    tomeq_87 wrote:
    Dodatkowo chciałbym takowy sprzęt móc zabrać na koncert i nagrać to co się będzie działo na scenie (głównie to wokal operowy 1 lub 2 osób na scenie) ewentualnie instrumenty typu skrzypce, wiolonczela (kwartet) i fortepian.

    Z tym raczej nie będzie problemów, ale z tego co widzę w Twoim przypadku sensownie jak byś miał interfejs z przynajmniej 4 wejściami (najlepiej mikrofonowymi). Takie nagrania jak piszesz najczęściej nagrywa się ambient (stereo lub inną wielokanałową techniką przestrzenną) plus równoległe nagranie pojedynczych instrumentów.

    Pomyśl poważnie o wyższych modelach focusrite np Scarlet 18i20 albo 18i8.

    tomeq_87 wrote:
    tylko co muszę mieć żeby to spiąć razem

    Praktycznie wszystko wymieniłeś. Czasami może Ci się przydać wzmacniacz słuchawkowy. W tedy np z wyjścia stereofonicznego możesz zrobić dwa mono, i dać na odsłuch na dwie słuchawki.

    tomeq_87 wrote:
    fajnie jakby było jakieś oprogramowanie do tego.

    Najczęściej dołączany DAW jest tak okrojony że ciężko w nim zrobić większy projekt. Nop i ma mocno ograniczoną liczbę obsługiwanych wejść i wyjść.
  • Helpful post
    #4
    Gitner
    Level 27  
    Jako, że sam szukałem interfejsu do domowego studia to sprawdź Steiberg UR44, do sprzętu masz soft Cubase. Ja mam UR242 spięty z mikserem MG10XU. Model UR22 MK2 bierze zasilanie tylko z USB co pozwala nagrywać poza studiem, nawet w plenerze, wyłącznie na baterii z laptopa. W cubase możesz przypisać do każdej ścieżki osobne wejście i wyjście. Pracuję na nim, wcześniej na audacity. Mikrofon zakupiłem RODE NT1-A KIT, MXL990 mi odradzano. To takie moje przemyślenia.
  • Helpful post
    #5
    Recoil83
    Level 17  
    Witam, domowe studio nagrań jest dzisiaj w zasięgu każdego, autora interesuje głównie wokal w tym jestem słaby, bo siedzę praktycznie tylko w DAWie, a część instrumentalna to nie problem.

    tomeq_87 wrote:
    Interface audio: Focusrite Scarlett 6i6


    To dobry interfejs ma 6 wejść i 6 wyjść, z tej serii są jeszcze z większą ilością wejść\wyjść ale drogie.

    Też myślałem na początku że 8 ścieżek to mało, lecz po paru latach pracy myślę że zrobiłbym coś fajnego w takim DAWie.

    Jeśli chodzi o teorię jest taki portal http://live-act.pl/ można się dużo rzeczy dowiedzieć.
  • #6
    tomeq_87
    Level 7  
    Quote:
    Upewnij się że są to słuchawki zamknięte a nie pół otwarte.


    Słuchawki to Sennheiser HD 202 - czyli konstrukcja zamknięta.

    Quote:
    Ja mam UR242 spięty z mikserem MG10XU.


    Czy do "słyszenia" podkładu z laptopa i wokalu jednocześnie w słuchawkach obu odsłuchów będę potrzebował miksera? Tak prawdę mówiąc tylko to nie wiem jak mam spiąć żeby zadziałało. Czego będę potrzebował że wejść z laptopa z sygnałem (podkładem)? Czy jak podłącze interface do kompa to na jedną linię w Cubase mogę wciągnąć podkład? Dodam że bawiłem się trochę w Adobe Audition jeżeli chodzi o oprogramowanie.

    Quote:
    Pomyśl poważnie o wyższych modelach focusrite np Scarlet 18i20 albo 18i8.


    Myślę, że dla mnie amatora, 18i20 to za poważny sprzęt. 18i8 jest chyba najbardziej wygórowanym modelem odpowiednim dla mnie ale też kosztuje dużo więcej.

    Quote:
    To aby się odnaleźć ;-)

    Jedyna (istniejąca) na rynku pozycja książkowa w języku polskim:
    http://www.empik.com/podstawy-...rzysztof,p1046089800,ksiazka-p
    Moim zdaniem należy ja nabyć na własność, przeczytać (niekoniecznie całą), i zaglądać w miarę potrzeb.


    Pewne podstawowe terminy rozumiem z poradników które są w internecie. Dodatkowo zauważyłem że człowiek najlepiej uczy się "na żywym organie" metodą prób i błędów. Myślę że pozycja jak najbardziej ciekawa i jak braknie mi wiedzy to ją zakupię.

    Quote:
    Jeśli chodzi o teorię jest taki portal http://live-act.pl/ można się dużo rzeczy dowiedzieć.


    Ciekawa stronka do przeglądnięcia.

    Zazwyczaj na koncertach mam skład 2 lub 3 osoby śpiewające operowo na scenie wraz z fortepianem (nie nagłośnionym) więc tam bym postawił pojemnościówkę. Kwartet (opcjonalnie) z tego co zauważyłem jest nagłośniony przez kogoś z obsługi sali, w której odbywa się koncert, więc ewentualnie można by wykorzystać postawione już mikrofony i wpiąć się u gościa w mikser (o ile taka opcja wchodzi w grę)? Tutaj z tego co widzę kwestia strategicznego rozlokowania sprzętu i dostępność odpowiedniej długości kabli będzie wyzwaniem, ale to w przyszłości jest do ogarnięcia.

    O tym wcześniej nie pisałem ale mam jeszcze na stanie rejestrator ZOOM H6 i zastanawiam się nad jego wykorzystaniem w tym całym zestawie. Jak ktoś ma jakieś propozycje to z miłą chęcią posłucham. Dodatkowo jest jakieś podstawowe stereo ze wzmacniaczem z odzysku (wzmacniacz SONY F101R + 2x głośniki JAMO 180T 3 drożne ale średni głośnik spalony w obu kolumnach) - myślę że to będzie dobry zestaw do ostatecznego odsłuchu.

    P.S. w tej sprawie pisałem na wielu forach i na każdym brak odzewu. Chciałem bardzo pochwalić forum elektroda.pl bo są tu ludzie naprawdę z pasją i zawsze udało mi się znaleźć odpowiedź na nurtujące mnie problemy. Puki co to co napisaliście jest naprawdę pomocne. DZIĘKI WIELKIE !!!
  • #7
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    tomeq_87 wrote:
    czyli konstrukcja zamknięta.

    To dobrze. Przy pół otwartych sporo dźwięku wydobywa się z słuchawek na zewnątrz generując przesłuchy w mikrofonie.

    tomeq_87 wrote:
    zy do "słyszenia" podkładu z laptopa i wokalu jednocześnie w słuchawkach obu odsłuchów będę potrzebował miksera?

    Mikser służy do miksowania sygnałów. A zazwyczaj można do niego podpiąć jedne słuchawki. Bardziej przydał by się wzmacniacz słuchawkowy, żeby dany miks wzmocnić dla potrzeb słuchawek.
    tomeq_87 wrote:
    Czy jak podłącze interface do kompa to na jedną linię w Cubase mogę wciągnąć podkład?

    Oczywiście. I tak się robi. Dajesz podkład na jeden ślad, a na inne rejestrujesz mikrofony, każdy osobno. Miksowanie w tedy robisz po sesji nagraniowej.

    A sam odsłuch realizujesz wedle możliwości sprzętu, najczęściej na mikserze w sterownikach. Mając kilka linii wyjściowych będziesz mógł zrealizować odsłuch dla każdego wyjścia osobno.
  • #8
    Gitner
    Level 27  
    tomeq_87 wrote:
    Czy do "słyszenia" podkładu z laptopa i wokalu jednocześnie w słuchawkach obu odsłuchów będę potrzebował miksera? Tak prawdę mówiąc tylko to nie wiem jak mam spiąć żeby zadziałało. Czego będę potrzebował że wejść z laptopa z sygnałem (podkładem)? Czy jak podłącze interface do kompa to na jedną linię w Cubase mogę wciągnąć podkład? Dodam że bawiłem się trochę w Adobe Audition jeżeli chodzi o oprogramowanie.

    Mikser nie jest Ci potrzebny, ja spiąłem bo taki posiadam i go wykorzystuję. Sam interfejs wystarczy aby słyszał w słuchawkach podkład i wokal. Mój wybór interfejsu brał pod uwagę właśnie posiadany mikser, nie musiałem mieć aż tyle wejść i wyjść, bo te ma też mikser który przydaje się do miksowania głosu na żywo.
    Co do cubase jak pisał kolega wyżej możesz dać podkład jako jedną ze ścieżek.
  • #9
    tomeq_87
    Level 7  
    Quote:
    Oczywiście. I tak się robi. Dajesz podkład na jeden ślad, a na inne rejestrujesz mikrofony, każdy osobno. Miksowanie w tedy robisz po sesji nagraniowej.

    A sam odsłuch realizujesz wedle możliwości sprzętu, najczęściej na mikserze w sterownikach. Mając kilka linii wyjściowych będziesz mógł zrealizować odsłuch dla każdego wyjścia osobno.


    Quote:
    Mikser nie jest Ci potrzebny, ja spiąłem bo taki posiadam i go wykorzystuję. Sam interfejs wystarczy aby słyszał w słuchawkach podkład i wokal. Mój wybór interfejsu brał pod uwagę właśnie posiadany mikser, nie musiałem mieć aż tyle wejść i wyjść, bo te ma też mikser który przydaje się do miksowania głosu na żywo.
    Co do cubase jak pisał kolega wyżej możesz dać podkład jako jedną ze ścieżek.


    Dziękuję Panowie za te podpowiedzi. W tej kwestii wyczerpaliście temat wystarczająco.


    Mam jeszcze pytanie odnośnie mikrofonów. Trochę drążę temat, ale z drugiej strony może komuś się to kiedyś przyda.

    Czy macie jakieś doświadczenie jeżeli chodzi o nagrywanie wokali (nie koniecznie klasycznych)? Padła propozycja mikrofonu RODE NT1-A. Zastanawia mnie jeszcze na co zwrócić szczególną uwagę przy wyborze mikrofonu - wokal klasyczny jest dużo mocniejszy niż wokal rozrywkowy. Nagrywając na ZOOM H6 widziałem przy jakich parametrach były przestery przy śpiewie klasycznym a jakie (niższe) przy śpiewie rozrywkowym tej samej osoby. Czy dobór mikrofonu w moim przedziale cenowym (cały osprzęt w granicach 2000zł) nie jest aż taki istotny?

    Dzięki z góry za pomoc.
  • #10
    nagrywamy.com
    Level 30  
    Śpiew klasyczny w domu - słabo to widzę. Na pewno potrzebny będzie mikrofon i interfejs zdolne do przyjęcia wysokich poziomów. IMO najlepiej, gdyby mikrofon miał tłumik, czasem tłumik w przedwzmacniaczu to za późno, a tłumik w mikrofonie jest w końcu przed elektroniką. To jest ważne, bo prawdopodobnie będzie trzeba śpiewać z niewielkiej odległości - oczywiście klasyki tak się nie nagrywa, ale obawiam się, że z większej odległości będzie "pudełko", bez względu na poziom adaptacji akustycznej, bo on będzie niestety niewystarczający. Z kolei śpiewanie z bliska w klasyce słabo się sprawdza, ze względu na poziomy i brzmienie, czyli efekt zbliżeniowy - z tym można powalczyć korektorem, ale trzeba z głową.
    MXL990 to zły wybór, już niech będzie sEX1 albo sE2200amk2 może. Rode ewentualnie...
  • #11
    tomeq_87
    Level 7  
    Quote:
    Śpiew klasyczny w domu - słabo to widzę. Na pewno potrzebny będzie mikrofon i interfejs zdolne do przyjęcia wysokich poziomów. IMO najlepiej, gdyby mikrofon miał tłumik, czasem tłumik w przedwzmacniaczu to za późno, a tłumik w mikrofonie jest w końcu przed elektroniką. To jest ważne, bo prawdopodobnie będzie trzeba śpiewać z niewielkiej odległości - oczywiście klasyki tak się nie nagrywa, ale obawiam się, że z większej odległości będzie "pudełko", bez względu na poziom adaptacji akustycznej, bo on będzie niestety niewystarczający. Z kolei śpiewanie z bliska w klasyce słabo się sprawdza, ze względu na poziomy i brzmienie, czyli efekt zbliżeniowy - z tym można powalczyć korektorem, ale trzeba z głową.
    MXL990 to zły wybór, już niech będzie sEX1 albo sE2200amk2 może. Rode ewentualnie...


    Z tego co wyczytałem cała seria Scarlett ma wbudowane tłumiki "PAD". Jeżeli chodzi o wytłumienie mikrofonu czy mógłbyś polecić coś konkretnego? Chodzi o "klatkę" na mikrofon czy o jakieś dodatkowe urządzenie?

    Ostatecznie zdecydowałem się na Scarlett 18i8 bo w stosunku co do 6i6 ma niedużą różnicę a sprzętowo jest dużo ciekawiej.
  • #12
    nagrywamy.com
    Level 30  
    Tłumik w przedwzmacniaczu oczywiście, ale są też mikrofony z tłumikiem - to jest IMO w tym konkretnym przypadku lepsze rozwiązanie. Wspomniane przeze mnie modele sE mają tłumiki. Jeżeli chodzi o "wytłumianie mikrofonu", to wytłumiać trzeba tylko oktavy 219 czy 220 ;)
    Interfejs bardzo dobry, tylko czy aż taki będzie potrzebny?
  • #13
    tomeq_87
    Level 7  
    nagrywamy.com wrote:
    Tłumik w przedwzmacniaczu oczywiście, ale są też mikrofony z tłumikiem - to jest IMO w tym konkretnym przypadku lepsze rozwiązanie. Wspomniane przeze mnie modele sE mają tłumiki. Jeżeli chodzi o "wytłumianie mikrofonu", to wytłumiać trzeba tylko oktavy 219 czy 220 ;)
    Interfejs bardzo dobry, tylko czy aż taki będzie potrzebny?


    Puki co patrząc na ceny na internecie jest kilka stów różnicy ale przyszłościowo myśląc może się bardziej przydać. Jeszcze poczekam na informację od mojego prywatnego "zaopatrzeniowca" na jego ceny.

    Jeżeli chodzi o mikrofony - między dwoma mikrofonami, które podałeś jest bardzo duża przepaść cenowa SEX1 (600zł - prawie 800 w zestawie z gadżetami) a sE2200amk2 (gładko prawie 1000zł sam mic).

    Apropo RODE NT1-A w KIT-cie. Zauważyłem że są 2 rodzaje tego mikrofonu (NT1 nowszy). Jeden ma taką złotawą obudowę a drugi czarną. Widziałem nawet materiał z fajnym porównaniem wokali rozrywkowych. Jak dla mnie NT1-A dużo lepszy i tańszy!
  • #15
    tomeq_87
    Level 7  
    nagrywamy.com wrote:
    Dlatego z tych wszystkich najlepszy jest sE2200aMK2 ;)



    CCC - Cena Czyni Cuda ale puki co przekracza mocno mój budżet i tak sobie teraz myślę że nawet zejście do Scarlett 6i6 puki co będzie konieczne. Zbierając koszty do kupy biorąc interface audio i mic z najwyższej półki już mocno nadszarpuje budżet.

    Jak złoże do kupy jakiś konkretny sprzęt (a jestem już na finiszu) będę informował jak się sprawa ma na żywo ;)
  • #16
    Gitner
    Level 27  
    tomeq_87 wrote:
    Apropo RODE NT1-A w KIT-cie. Zauważyłem że są 2 rodzaje tego mikrofonu (NT1 nowszy). Jeden ma taką złotawą obudowę a drugi czarną. Widziałem nawet materiał z fajnym porównaniem wokali rozrywkowych. Jak dla mnie NT1-A dużo lepszy i tańszy!

    NT1-A jest produkowany w fabryce Rode w Australii, NT-1 w Chinach.
  • #17
    tomeq_87
    Level 7  
    Witam Wszystkich.

    Potrzebuję praktycznej porady. Udało mi się skompletować zestaw do domowego nagrywania. Był chwilowy problem z dostępnością Focusrite Scarlett 18i8 2 gen więc w zamian dostałem na test Scarlett 18i20 1 gen.

    Czy ktoś mi może pomóc w wyborze bo w tej samej cenie mam te dwa interfejsy.

    Jakie są różnice (nie licząc ilości IN-ów i OUT-ów) sprzętowe?

    Moje kryteria co do wyboru:
    - mobilność i używanie w terenie (sala ze sceną)
    - oprogramowanie udostępnione ze sprzętem (do 18i20 jest Ableton Live 9 Lite). Z tego co czytałem do 18i8 miał być Pro Tools + Ableton. Który z nich jest lepszy?

    Proszę Was bardzo o pomoc bo jestem teraz lekko mówiąc zmieszany jeżeli chodzi o wybór :cry:
  • #18
    nagrywamy.com
    Level 30  
    Kryteria masz złe. Najważniejsze są sterowniki i tym się przede wszystkim wyróżnia druga generacja. Interfejsy pierwszej generacji są dużo gorsze pod tym względem. Dopracowano też elektronikę, ale to w mniejszych. Czyli wiadomo co.
  • #19
    tomeq_87
    Level 7  
    nagrywamy.com wrote:
    Kryteria masz złe. Najważniejsze są sterowniki i tym się przede wszystkim wyróżnia druga generacja. Interfejsy pierwszej generacji są dużo gorsze pod tym względem. Dopracowano też elektronikę, ale to w mniejszych. Czyli wiadomo co.


    Czyli 18i8 będzie lepszym wyborem z tego wnioskuje.
  • Helpful post
    #20
    nagrywamy.com
    Level 30  
    Lepszym wyborem będzie interfejs 2 generacji, jaki, to już zależnie od potrzeb,
  • #21
    tomeq_87
    Level 7  
    Witam Wszystkich.

    Dzięki Waszym cennym poradom mam już swoje studio. Generalnie mikrofon RODE NT1A w zestawieniu z Scarlett 18i8 robi świetną robotę :!: Puki co w środowisku nie zaadaptowanego pokoju jest naprawdę bardzo fajnie.

    Wczoraj nagrywałem wokale (męski i żeński) w dość sporej bazylice przy pomocy RODE-a i Zoom H6 - ciekawie to wyszło. Pomimo braku jakiejkolwiek adaptacji pomieszczenia nagranie spokojnie da się podciągnąć w domu.

    Pro Tools First - niestety - trochę się wiesza na Windows 10 ale da się z tym uporać.

    Wspomniane ekrany będę jeszcze wykonywał i wtedy będę miał pełen obraz tego co wyjdzie z tego mojego planu.

    Mam nadzieje że ten wpis na forum pomoże trochę "świeżym producentom".

    Pozdrawiam.