Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowania akumulatora 12V w samochodzie ciężarowym

16 Mar 2017 15:36 4962 79
  • Poziom 9  
    Witam serdecznie

    W samochodzie ciężarowym Ochotniczej Straży Pożarnej mamy w instalacji napięcie 24V. Natomiast motopompa umieszczona w tylnej części pojazdu ma zasilanie z akumulatora 12V 45Ah. Proszę o jakiś pomysł jak można go doładowywać z instalacji 24V.
    Nigdzie nie mogę znaleźć takiej przetwornicy która by miała tu zastosowanie. Będę wdzięczny za każdy pomysł.

    Pozdrawiam
  • Zasilacze UPS
  • Poziom 26  
    Można użyć przetwornicy step down o odpowiedniej wydajności.
  • Poziom 9  
    Tylko jak do tego maleństwa podłączyć akumulator 12v żeby wydajnie go ładować. Takim czymś to można ewentualnie ładować ale telefon.

    Dodano po 8 [minuty]:

    jakubek56 napisał:
    Można użyć przetwornicy step down o odpowiedniej wydajności.


    Dobrze, tylko jakiej średnicy przewody użyć od tej przetwornicy do akumulatora żeby ładowalo akumulator? Dla ścisłości ten akumulator jest akumulatorem takim jaki stosuje się w samochodach
  • Poziom 43  
    kraskun2000 napisał:
    Tylko jak do tego maleństwa podłączyć akumulator 12v żeby wydajnie go ładować. Takim czymś to można ewentualnie ładować ale telefon.
    O czym piszesz, czy otworzyłeś link? 10A to maleństwo? Do akumulatora 45Ah w zupełności wystarczy :)
    kraskun2000 napisał:
    Dobrze, tylko jakiej średnicy przewody użyć od tej przetwornicy do akumulatora żeby ładowało akumulator
    I tu jest pewien problem bo przewód powinien być tak dobrany (np. opornik wyrównawczy) aby ograniczyć przepływ prądu, by rozładowany akumulator nie pociągnął więcej niż 12 A co zapobiegnie uszkodzeniu przetwornicy. Pod względem obciążenia prądowego Cu 2,5 mm2 wystarczy.
    Skontaktuj się ze sprzedawcą przetwornic i porozmawiaj.
    Tu masz mocniejszą przetwornicę: http://nowyelektronik.pl/index.php?id_product=88965&controller=product
    Pozwoli na szybsze doładowanie akumulatora.
  • Poziom 9  
    vodiczka napisał:
    kraskun2000 napisał:
    Tylko jak do tego maleństwa podłączyć akumulator 12v żeby wydajnie go ładować. Takim czymś to można ewentualnie ładować ale telefon.
    O czym piszesz, czy otworzyłeś link? 10A to maleństwo? Do akumulatora 45Ah w zupełności wystarczy :)
    kraskun2000 napisał:
    Dobrze, tylko jakiej średnicy przewody użyć od tej przetwornicy do akumulatora żeby ładowało akumulator
    I tu jest pewien problem bo przewód powinien być tak dobrany (np. opornik wyrównawczy) aby ograniczyć przepływ prądu, by rozładowany akumulator nie pociągnął więcej niż 12 A co zapobiegnie uszkodzeniu przetwornicy. Pod względem obciążenia prądowego Cu 2,5 mm2 wystarczy.
    Skontaktuj się ze sprzedawcą przetwornic i porozmawiaj.
    Tu masz mocniejszą przetwornicę: http://nowyelektronik.pl/index.php?id_product=88965&controller=product
    Pozwoli na szybsze doładowanie akumulatora.


    Tylko czy w momencie gdy ten akumulator 12V będzie całkowicie rozładowany i będę potrzebował odpalić rozrusznikiem motopompę układ ładowania będzie na tyle wydajny żeby odpalić dwucylindrowa pompę.
  • Poziom 43  
    A skąd mam wiedzieć jaki jest układ instalacji w twoim beczkowozie? Czy wiesz jaki prąd pobiera rozrusznik motopompy?
    Jak sobie radzicie do tej pory? Obsługa nie powinna dopuścić do całkowitego rozładowania akumulatora :)
    Co będzie gdy całkowicie rozładujecie akumulatory 24V? - samochód nie wyjedzie do pożaru :!:

    Potrzebujesz konsultacji z elektrykiem na miejscu.
  • Poziom 11  
    Może podepnij jeszcze jeden Aku 12v szeregowo i ładuj oba, a pompę podepnij do jednego.
  • Poziom 43  
    Autor chyba nie bardzo wie czego chce, najpierw pisze:
    kraskun2000 napisał:
    motopompa umieszczona w tylnej części pojazdu ma zasilanie z akumulatora 12V 45Ah. Proszę o jakiś pomysł jak można go doładowywać z instalacji 24V.
    A potem, że chce mieć rozruch z instalacji 24V
    kraskun2000 napisał:
    Tylko czy w momencie gdy ten akumulator 12V będzie całkowicie rozładowany i będę potrzebował odpalić rozrusznikiem motopompę układ ładowania będzie na tyle wydajny żeby odpalić dwócylindrowa pompę.
    Czym innym jest prostownik do ładowania a czym innym prostownik z funkcją rozruchu. Najpierw trzeba doprecyzować wymagania a potem pytać.
    daw126p napisał:
    Może podepnij jeszcze jeden Aku 12v szeregowo i ładuj oba, a pompę podepnij do jednego.
    i to jest najprostsze rozwiązanie a pompa zyskuje dodatkowy akumulator po warunkiem, że oba akumulatory będą łączone równolegle w momencie rozruchu pompy. Inaczej ten nieobciążony pompą (nawet przez jeden rozruch) będzie przeładowywany i szybko padnie.
  • Zasilacze UPS
  • Poziom 34  
    daw126p napisał:
    Może podepnij jeszcze jeden Aku 12v szeregowo i ładuj oba, a pompę podepnij do jednego.
    vodiczka napisał:
    i to jest najprostsze rozwiązanie a pompa zyskuje zapasowy akumulator.
    Co jakiś czas trzeba będzie tylko zamieniać akumulatory miejscami.
  • Poziom 43  
    Wawrzyniec napisał:
    Co jakiś czas trzeba będzie tylko zamieniać akumulatory miejscami.
    To nie wystarczy. Przy szeregowym doładowaniu (nawet po jednym rozruchu) ten nieobciążony rozrusznikiem zacznie gazować .
  • Poziom 40  
    To można wykorzystać w jakiś sposób przełącznik rozruchowy 12/24 jaki był chociażby w ciągnikach MTZ 82. Czyli jak ładujemy to łączymy akumulatory szeregowo, a jak korzystamy z pompy to przełączamy je równolegle. Albo coś w tym stylu...
  • Poziom 9  
    Ładowania akumulatora 12V w samochodzie ciężarowym

    Może od początku. Mam fabryczną instalację 24V. Alternator który ładuje dwa akumulatory na aucie. Od tych akumulatorów chcę puścić dwa grube przewody do jednego akumulatora z tyłu pojazdu który zasila rozrusznik motopompe i radiostację. Ale w miejsce puszki ze znakiem zasilania muszę coś wstawić co zredukuje mi napięcie do 12V. I moje pytanie co tam można wstawić.

    Chciałbym wstawić tam taki układ który będzie bezpieczny dla całej instalacji i nie będzie działał na szkodę alternatora czy akumulatorów zamontowanych fabrycznie. Żeby nie było np. że nie będzie doładowywał tych akumulatorów lub alternator będzie miał za dużego obciążenia.

    Obrazek poglądowy
    Pozdrawiam
  • Poziom 34  
    A ten przełącznik nie działa czasami odwrotnie? Nie wiem jak było (jest) w MTZ, ale np był taki przełącznik, automatyczny w Starach, ale tam ładowanie było 12V, a na rozruch przełączane na 24V.
  • Poziom 43  
    kraskun2000 napisał:
    Natomiast motopompa umieszczona w tylnej części pojazdu ma zasilanie z akumulatora 12V 45Ah

    Kupujesz przetwornicę 24/12V 8A i podpinasz pod zacisk 15 w instalacji pojazdu.

    Oczywiście masy robisz wspólne.
  • Poziom 34  
    Ostatecznie możesz zrobić ładowanie tak jak jest w tramwajach. Silnik na 24V (odpowiedniej mocy) zasilany po uruchomieniu silnika w samochodzie sprzężony z alternatorem 12V. Zanim dojedziecie na miejsce całkiem padnięty akumulator pozwoli na odpalenie motopompy
  • Poziom 9  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    kraskun2000 napisał:
    Natomiast motopompa umieszczona w tylnej części pojazdu ma zasilanie z akumulatora 12V 45Ah

    Kupujesz przetwornicę 24/12V 8A i podpinasz pod zacisk 15 w instalacji pojazdu.

    Oczywiście masy robisz wspólne.


    Coś takiego? http://nowyelektronik.pl/index.php?id_product=54920&controller=product

    A średnica kabla od przetwornicy do akumulatora jaka by była najodpowiedniejsza?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Wawrzyniec napisał:
    Ostatecznie możesz zrobić ładowanie tak jak jest w tramwajach. Silnik na 24V (odpowiedniej mocy) zasilany po uruchomieniu silnika w samochodzie sprzężony z alternatorem 12V. Zanim dojedziecie na miejsce całkiem padnięty akumulator pozwoli na odpalenie motopompy


    Raczej nie dopuszczamy do sytuacji żeby akumulator całkiem się rozładował ale wiecie jak to czasami bywa. Niespodzianka w najmniej spodziewanym momencie. Auto wcześniej było użytkowane w PSP, tam akumulator 12V był podłączony pod urządzenie podtrzymujące napięcie akumulatora. Auto trafiło teraz do OSP i nie mamy możliwości trzymania go cały czas pod prostownikiem gdyż nie miał by żadnego nadzoru
  • Poziom 28  
    Podłącz nie do instalacji 24V, tylko do jednego z akumulatorów 12V. Jak chcesz możesz je odseparować diodą by nie pobierał prądu podczas rozruchu z małego akumulatora.
  • Poziom 43  
    Wlodek22 napisał:
    Podłącz nie do instalacji 24V, tylko do jednego z akumulatorów 12V. Jak chcesz możesz je odseparować diodą by nie pobierał prądu podczas rozruchu z małego akumulatora.


    Kolego za takie brednie wlepił bym ci banana zawsze.
  • Poziom 34  
    Wlodek22 napisał:
    Podłącz nie do instalacji 24V, tylko do jednego z akumulatorów 12V. Jak chcesz możesz je odseparować diodą by nie pobierał prądu podczas rozruchu z małego akumulatora.
    Może rozrysuj to sobie i przemyśl co napisałeś.
  • Poziom 28  
    Myślałem, że wam się nie podoba "je", ale chyba nie. Bardziej prawdopodobne, że nie pasuje wam błąd w "pobierał", a miałem na myśli "pobierały". Jak to nadal nie to, to proszę szanowne grono, napisac/narysować gdzie się mylę, albo dać mi bana.
  • Poziom 16  
    Panowie z zastosowaniem takich "fabrycznych" przetwornic/reduktorów to radziłbym zachować ostrożność jeśli miałaby pracować jako "ładowarka".
    1. kwestia napięcia na wyjściu - do naładowania akumulatora potrzeba napięcia w granicach 13,8 -14,4V (a nie 13,5 +/- 1V -tak jest opisany reduktor z linku bo jak się okaże że daje tylko 12,5V to d. blada).
    "Reduktor posiada na wyjściu zabezpieczenie nadnapięciowe 13,5V" - i już jest lipa.
    2. prąd ładowania - ograniczenie prądowe przetwornicy/wydajność, bo rozładowany akumulator będzie miał naprawdę duży apetyt na prąd i to dużo dłużej niż 15s.
    3. co się będzie działo na wyjściu przetwornicy podczas rozruchu silnika?
  • Poziom 34  
    Musiałaby to być przetwornica z regulowanym (ustawianym) napięciem wyjściowym oraz prądem, odporna na zwarcie na wyjściu, czyli coś w rodzaju ładowarek do akumulatorów żelowych z napięciem wyjściowym 14,2-14,4V i prądem rzędu 4,5-5A zasilana z 24V. Czyli pracująca w trybie CC, CV.
  • Poziom 16  
    Wawrzyniec napisał:
    Musiałaby to być przetwornica ... z napięciem wyjściowym 14,2-14,4V i prądem rzędu 4,5-5A


    Wiem że akumulatory powinno się ładować prądem 1/10 pojemności akumulatora ale to może zająć kilka godzin.
    Więc zaryzykuje stwierdzenie że, prąd ładowania powinien być znacznie wyższy w tym przypadku. Trzeba wziąć po uwagę charakter działania strażaków. W stosunkowo krótkim czasie dojazdu na miejsce akcji trzeba podładować akumulator motopompy by nie było problemu z rozruchem. Chyba że ładowanie ma się odbywać w "garażu" podczas oczekiwania na wezwanie.

    Pozostaje jeszcze rozważenie propozycji:
    Wawrzyniec napisał:
    Ostatecznie możesz zrobić ładowanie tak jak jest w tramwajach. Silnik na 24V (odpowiedniej mocy) zasilany po uruchomieniu silnika w samochodzie sprzężony z alternatorem 12V. Zanim dojedziecie na miejsce całkiem padnięty akumulator pozwoli na odpalenie motopompy


    Albo założenie na silniku ciężarówki dodatkowego alternatora na 12V i w ten sposób zasilić instalację elektryczną motopomy,
  • Poziom 34  
    Więc zamontować w samochodzie drugi alternator na 12V.
    Widzę że marianm68 mnie ubiegł.
  • Poziom 43  
    Po pierwsze skoro nie ma odbioru energii to i nie ma potrzeby ładowania.

    Po drugie przetwornica w 100% wystarcza, jeśli jest właściwe napięcie ładowania na wolnych obrotach.
  • Poziom 16  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Po pierwsze skoro nie ma odbioru energii to i nie ma potrzeby ładowania.

    Po drugie przetwornica w 100% wystarcza, jeśli jest właściwe napięcie ładowania na wolnych obrotach.


    Po pierwsze to założenie wydaje mi się błędne (ale mogę się mylić), no i chyba potrzeba ładowania w tym przypadku jest bo wątek został założony (ale mogę się mylić).
    Po drugie nie bardzo zauważam związek z obrotami. Bo po kilkudziesieciu sekundach od uruchomienia w instalacji elektrycznej ciężarówki (24V) napiecie osiąga wartość 27,6-28.8V (takie powinno być w sprawnym układzie) niezależnie od obrotów. No chyba że się mylę.
    Jeśli chodzi o przetwornicę to musiałaby to być "odpowiednia" do pracy z akumulatorem a nie pierwsza lepsza z alledrogo.
    PS
    Od blisko 30 lat mam do czynienia z samochodami, maszynami budowlanymi,agregatami itp i zdążyłem się przekonać jak może działać akumulator po kilku tygodniowym przestoju bez odbioru energii i bez ładowania
  • Poziom 34  
    kraskun2000 napisał:
    motopompa umieszczona w tylnej części pojazdu ma zasilanie z akumulatora 12V 45Ah.
    To w motopompie nie ma układu do ładowania akumulatora?
  • Poziom 43  
    marianm68 napisał:
    Bo po kilkudziesieciu sekundach od uruchomienia w instalacji elektrycznej ciężarówki (24V) napiecie osiąga wartość 27,6-28.8V (takie powinno być w sprawnym układzie) niezależnie od obrotów. No chyba że się mylę.


    Ale nie w starze. Tam żeby w ogóle było ładowanie na wolnych to trzeba przerabiać alternator.
    Strażacy stoją na akcji na światłach silnik pracuje a baterie są dojone przez oświetlenie.

    Niech autor sobie to najpierw sprawdzi.