Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Bezprzewodowe sterowanie silnikiem 3 fazowym prawo lewo

17 Mar 2017 12:53 2184 11
  • Level 9  
    Tak jak wyżej: czy jest możliwość sterowania silnikiem 3 fazowym prawo-lewo przez pilota?

    Problem mój polega na tym, że chcę ułatwić obsługę dźwigiem a raczej ładowaczem (do obornika jeśli ktoś by dociekał ;p)
    Na chwilę obecną do obsługi potrzebne są 2 osoby (jedna pilot, druga przy widłach które są spuszczane góra/dół przez przekładnię rzecz jasna którą steruje owy silnik 3 fazowy). Pilot jest duży, nie poręczny i przewodowy i chciałbym to po prostu jakoś zmodernizować by korzystać z ładowacza mogła jedna osoba.
    Tak więc co będzie mi potrzebne jak się za to w ogóle zabrać i jak to wyjdzie cenowo +/- ?
    Pilot będzie działał najczęściej w odległości 5 metrów max
    Chciałbym to traktować po prostu jako taki dodatkowy moduł który najlepiej nie naruszałby mocno pierwotnego połączenia oraz bym mógł swobodnie odłączyć ten odbiornik, i korzystać ze starego sterowania.
    Póki co jeszcze się uczę automatyki/mechatronikia nie chciałbym swojego debiutu spalić :D Nie obrażę się jak ktoś podeśle mi jakąś literature powiązaną z tym tematem :D

    Czytałem forum i były propozycje by zastosować pilot od bramy wjazdowej ale nie wiem czy byłoby to dobrym rozwiązaniem

    Na dole zdjęcia połączenie styczników.
    Jeśli naruszyłem jakiekolwiek zasady forum to przepraszam ;p
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 17  
    W sklepie AVT jest kilka modułów radiowych potrzebujesz dwukanalowy żeby sterować cewkami styczników .A moze cos takiegoLink
  • Level 9  
    Dzięki za szybką odpowiedz :D

    @Chris_W;
    Mógłbyś bardziej rozwinąć? Wiadomo bezpieczeństwo to podstawa a nie chciałbym komuś zrobić tym krzywde.
    Ten moduł który podałeś - na jakiej zasadzie zestraja się go z pilotem tak że moduł wie że ma słuchać ten a nie inny sygnał? Nie chciałbym by mi sąsiad pomagał w pracy :D a druga kwestia jaki pilot będzie odpowiedni? Priorytet to w miarę dobra wodoodporność (pływać z nim w oceanie nie będę ale dobrze by było by wytrzymał przypadkowy kontakt z wodą) i ogólna wytrzymałość na uszkodzenia, no i najlepiej jakby miał uchwyt na jakąś smycz


    Do każdego z tych odbiorników rozumiem musiałbym poprowadzić osobno zasilanie?
    Czy ktoś mógłby podrzucić schemat w/w stycznika lub wskazać które wejścia przesterowują? Bo szukam i nigdzie nie mogę znaleźć.
  • Level 42  
    Radiolinia dwukanalowa. Taka żeby nie można było uruchomić obu kanałów na raz. Ale i tak wypadało by wymienić styczniki na inne, z dodatkowymi stykami NC. I po kolejne, jest to skrajnie niebezpieczne bez odpowiednich zabezpieczeń. Po to pilot na krótkim przewodzie żeby operator cały czas obserwował pracę windy.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Radiolinia dwukanalowa. Taka żeby nie można było uruchomić obu kanałów na raz. Ale i tak wypadało by wymienić styczniki na inne, z dodatkowymi stykami NC. I po kolejne, jest to skrajnie niebezpieczne bez odpowiednich zabezpieczeń. Po to pilot na krótkim przewodzie żeby operator cały czas obserwował pracę windy.

  • Level 38  
    Wielu ludzi mnie pyta o przerabianie - właśnie różnych suwnic, wózków, podnośników i wszelkiej maści urządzeń sterowanych z "kasety" - praktycznie zawsze odmawiam, bo wiąże się to z odpowiedzialnością za wypadki. Nie bez powodu tam ta kaseta jest - żeby nie dało się podejść /zbliżyć się do mechanizmu roboczego. W tej chwili u Ciebie nie da się załączyć urządzenia będąc w pobliżu części roboczej i podejrzewam że taki był zamiar producenta, żeby tak było.
    Jeśli przerobisz na sterowanie radiowe to jest większe ryzyko, że jak będziesz akurat pod chwytakiem (czymś co tam jest używane jako część robocza), a pilot w kieszeni się wciśnie, to stanie się coś niedobrego. To dotyczy prawie wszystkich urządzeń sterowanych z takich kaset i dlatego przerabianie ich na niepewne "radio" może być uznane za proszenie się o wypadek.
    Ten moduł który podałem, jest prosty w "programowaniu" - zamontowałem ich sporo i się sprawdzają. Używałem wielu przekaźników na radio i zawsze mnie denerwują sekwencje czasowe żeby przestawić jakąś opcje, tutaj tak nie ma. Trzeba nacisnąć jednocześnie przycisk na module i przycisk w pilocie - zamiga dioda i są sparowane - pilot z kanałem. Przestawianie opcji wymaga naciskania 2 przycisków na module, no i nie trzeba liczyć sekund przy trzymaniu ;)
  • Level 9  
    Przewód jest na tyle długi że bezproblemowo sam obsługuję ładowacz, lecz jest to nie komfortowe ze względu na sam kabel (który niepotrzebnie się brudzi obornikiem) i ogromny gabarytowo pilot.
    W układzie nie byłoby samopodtrzymania więc sam regulowałbym wysokość. Jeśli odbiornik straciłby sygnał to rozumiem że stanęłoby to w miejscu, albo jestem w błędzie to proszę mnie poprawić ;p Przekładnia blokuje mechanizm więc nie ma szans by spadło by coś "na głowę"
    W razie kliknięcia obu sygnałów wyrzuca bezpiecznik.

    @up, pilot miałbym cały czas na smyczy przy ręku nie byłoby mowy bym trzymał gdzieś w kieszeni bo cały czas bym z niego korzystał, a gdy kończe prace to za każdym razem odłączam napięcie w skrzynce. Rozumiem wasze obawy ale możecie mi wierzyć że ten ładowacz nie rozwija zawrotnych prędkości ani nie podnosi czołgu tylko bagatela kilka kg nawozu. Konstrukcja dźwigu jest mocna nie ma szans by ewentualnie szczęki/widły komuś spuściły się na twarz :). Pracuję na nim nie od dziś, tylko zły stan zdrowia wyklucza 2 operatora, a mi samemu jest po prostu nie poręcznie, a pracę trzeba zrobić.
  • User removed account  

  • Level 38  
    Zabezpieczenie przed próbą pracy w obu kierunkach powinno być zrobione na dodatkowych stykach styczników, cewkę stycznia trzeba zasilić przez zestyk pomocniczy NC drugiego. W tej chwili masz zrobione "na chama" przez zwarcie między fazowe.
    Edit.
    Jakbyś miał moduł z pełnymi stykami przekaźników to zabezpieczenie zrobisz trickiem na nich.
  • Level 20  
    Niee Pytajj ^^ wrote:
    chcę ułatwić obsługę dźwigiem a raczej ładowaczem


    Panowie, jedno pytanie: czy takie urządzenie nie podlega przypadkiem UDT?
  • Level 33  
    Niee Pytajj ^^ wrote:
    Póki co jeszcze się uczę automatyki/mechatronikia nie chciałbym swojego debiutu spalić :D Nie obrażę się jak ktoś podeśle mi jakąś literature powiązaną z tym tematem :D


    Kolega przejrzyj porady co się stanie z tobą jak będzie wypadek?