Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes Atego - Atego 1223 MP1 99' - Instalacja pali urządzenia elektroniczne

Radhezz87 18 Mar 2017 13:41 465 3
  • #1 18 Mar 2017 13:41
    Radhezz87
    Poziom 9  

    Witam

    Problem jak w temacie - czy podłączając bezpośrednio pod 24V, czy pod 12V (przetwornica napięcia RN-16) pali urządzenia elektroniczne - w tydzień załatwił mi 5 ładowarek i razem z ostatnią telefon. W dodatku usmażył też ogrzewanie postojowe (Eberspracher - diody od regulatora świecą, wentylator, pompka, świeca - zero aktywności, a prąd dochodzi).

    Napięcie na odpalonym silniku ok 28V, na zgaszonym 26,5V, za przetwornicą napięcia ok. 13V. Czyli niby ok. Cały czas w instalacji jest podłączone radio samochodowe i CB-Radio które wciąż działają jakimś cudem.

    Oględziny zwłok ładowarek nie pokazały nic - w jednym przypadku wybuchnięty elektrolit (możliwe że dlatego że był na 16V), w innych brak widocznych uszkodzeń, za to czuć spaleniznę.

    Żeby było śmieszniej nie widać żadnego wzorca konkretnego występowania tych usterek - pali zarówno na silniku włączonym jak i na postoju.

    Po prostu nie mam pomysłu nawet czym taki stan rzeczy może być spowodowany, a szukam jakiegoś rozwiązania sensownego - jeśli będzie trzeba zbudować jakiś układ zabezpieczający to owszem, można, ale trzeba wiedzieć najpierw z czym mam do czynienia... Wcześniej myślałem że to słabej jakości ładowarki padają jak muchy, ale przypadek telefonu i ogrzewania postojowego każą jednak podejrzewać coś gorszego.

    Także wszelkie sugestie mile widziane.

    0 3
  • #2 18 Mar 2017 15:28
    ociz
    Moderator Samochody

    Radhezz87 napisał:
    W dodatku usmażył też ogrzewanie postojowe

    Zasilasz ogrzewanie postojowe z przetwornicy?

    0
  • #3 18 Mar 2017 15:50
    Radhezz87
    Poziom 9  

    ociz napisał:
    Radhezz87 napisał:
    W dodatku usmażył też ogrzewanie postojowe

    Zasilasz ogrzewanie postojowe z przetwornicy?
    Nie, jest na 24V bezpośrednio. Spalone ładowarki dwie lub trzy były podłączone na gniazdku 24V, reszta na gniazdku 12V przez RN-16. Chodziło to normalnie, na chwilę wyłączyłem żeby wywietrzyć auto, a po ponownym załączeniu... cisza.

    Ogólnie przez gniazdka to przez jakiś czas po podłączeniu wszystko chodzi, wydaje się być ok, a potem... po cichu dioda najczęściej dalej świeci, ale już nie ładuje. Przy czym ostatni przypadek spalenia telefonu był wyjątkowy, bo ruszyłem ładowarką w gnieździe 12V kiedy jeszcze się świeciła, a już nie ładowała i bum, zgasła razem z telefonem... Na gnieździe 24V zdarzyło się że jedna ładowarka odeszła z hukiem (ta z rozerwanym kondensatorem), a w specyfikacji miała podane napięcie wejściowe 12-24V.

    0
  • #4 17 Lip 2017 19:51
    kozak-mp3
    Poziom 11  

    Jeśli napięcia są takie jak podajesz to nie szukał bym przyczyn w instalacji samochodu a w ładowarkach które używasz, jak sam piszesz ładowarka która miała być na 24V miała kondensator 16V... Zważywszy, że te incydenty mają miejsce na zgaszonym silniku. Na zapalonym silniku podejrzewał bym alternator, że jego regulator szwankuje i nie reguluje napięcia na 28V (miałem kiedyś takie vario co dawało nawet 35V jak się przygazowało, cud że nic nie popaliło), ale w tej sytuacji to niemożliwe.

    W ogrzewaniu radzę szukać innej przyczyny usterki, jedynym co mogło by je spalić to świadome podanie zasilania na piny inne niż zasilanie bądź nagły skok napięcia np palenie auta na rozruchu elektrycznym.

    0