Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak dobrać rezystory rozruchowe do silnika asynchronicznego?

_Wojciech_ 23 Lip 2005 18:12 1934 1
  • #1 23 Lip 2005 18:12
    _Wojciech_
    Poziom 14  

    Witam.

    Jak dobrać rezystory rozruchowe do silnika asynchronicznego?
    Wszystkie szczegóły na zdjęciu.
    Jak dobrać rezystory rozruchowe do silnika asynchronicznego?
    Pozdrawiam.

    0 1
  • #2 23 Lip 2005 21:15
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Witam.
    Po pierwsze musisz znać Moment Krytyczny lub przeciążalność
    (wtedy obliczysz MK).

    Po drugie musisz znać rezystancję wirnika (zmierzyć metodą techniczną), lub obliczyć ze wzoru:
    R=[napięcie nominalne*Ks*(1-sprawność)]podzielić przez prąd
    nominalny (nominały dla wirnika).
    Ks - współczynnik, dla silników powyżej 40kW przyjmuje się 0,4
    lub z innego wzoru:
    R=[moc nom.*poślizg nom.*1,005] podzielić przez [3*prąd wirnika
    nom. do kwadratu*(1-poślizg nom)]

    Po trzecie poślizg krytyczny
    sk=poślizg nom.*[przeciążalność + (przeciążalność do kwadratu
    minus 1)nawias do potęgi 0,5

    Przy doborze rozrusznika muszą być spełnione :
    1.moment rozruchowy musi być mniejszy lub równy momentowi kryt.
    2.prąd rozruchowy musi być mniejszy lub równy dwu i pół krotności
    prądu nom.
    3.moment przełączania musi być większy lub równy 1,2 *moment obciążenia
    4.prąd przełączenia musi być większy lub równy 1,2 prądowi obciążenia


    Do obliczenia rozrusznika stosowane są trzy metody (sposoby):
    1.zadajemy ilość stopni przełączeń i moment rozruchowy
    a wyznaczamy moment przełączeń
    2.zadajemy ilość stopni i moment przeł. , a wyznaczamy mom.rozruch.
    3.zadajemy oba momenty , a wyznaczamy ilość stopni

    Co do czasów to potrzeba jeszcze :
    1.bezwładność
    2.elektromechaniczna stała czasowa
    3. i jeszcze parę danych

    Na studiach było to wałkowane przez pół roku (chcę zaznaczyć że jest
    to dość skomplikowany temat).

    Przypomniałem sobie że Twoje obciążenie to tylko 5% nominalnego,
    więc nic ( prawie ) nie musisz obliczać.
    Zamontuj trzy oporniki po około 5 do 10 * wartość R wirnika.
    Silnik ruszy miękko, a jak osiągnie prędkość nom. to je zewrzyj.
    Możesz też zmierzyć czas rozruchu i zastosować układ na czasówce,
    będziesz miał automat.

    Co do przerwy w wirniku , to prąd będzie równy zero i silnik przestanie
    "kręcić".

    Pamiętaj o mocy dodatkowych oporników i to że nie mogą pracować
    na stałe.
    W razie wątpliwości pytaj.

    Pozdro

    1