Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Pompa głębinowa włącza się za często

robertododo 20 Mar 2017 15:56 4164 32
  • #1 20 Mar 2017 15:56
    robertododo
    Poziom 13  

    Witam
    Na wstępie dodam tylko, że przeglądnąłem sporą ilość postów i odpowiedzi na swoje problemy nie znalazłem. Piszę swoje problemy, ponieważ mam ich dwa. Pierwszym jest następujący.
    Od pewnego czasu, wg mojej oceny pompa głębinowa jednofazowa m-ki Grundfos za często się włącza, przy czym poziom ciśnienia w sieci jest zmienny w czasie i w efekcie końcowym podczas odkręcenia zaworu czerpalnego wody, strumień wody raz jest większy, a raz mniejszy. Dodatkowym objawem jest to, że w zbiorniku przeponowym 50l, po jakimś niedługim czasie brakuje powietrza w poduszce powietrznej. Jednak najciekawsze jest to, że gdyby membrana była nieszczelna, z tego co piszą ludzie na forum, powinna się wylewać woda z zaworu wentylowego. W moim przypadku tak się nie dzieje i to mnie zastanawia dlaczego tak jest.
    Drugim problemem jest kwestia przyłączenia dodatkowego zbiornika do już istniejącego 50l po to, aby zwiększyć ilość wody do wykorzystania bez niepotrzebnego załączania pompy głębinowej / studnia ma ok. 48 metrów głębokości / moc jej ok. 1,5 kW. Wpadłem na wykorzystanie dodatkowego zbiornika z Buderusa o pojemności 160l. Gdyby tak za pomocą trójnika włączyć się do tego zbiornika patrząc od strony jego wejścia. Jak wiadomo zbiornik ten nie ma przepony gumowej. Jednak wpadłem na pomysł, aby na jego wyjściu zamontować kolejny zbiornik przeponowy, tym razem np. o pojemności 25l. To stanowiłoby dodatkowe wytworzenie ciśnienia dla całej instalacji i powodowałoby wg mojej oceny, że woda byłaby skutecznie wypychana do instalacji ze zbiornika Buderus. Powiedzcie mi czy miałoby to sens, czy w ten sposób zyskałbym na oszczędzeniu pompy głębinowej w takiej kwestii, że by się często nie włączała. O ile więcej wody zyskałbym na raz bez udziału pompy?
    Pozdrawiam.

    0 29
  • #2 20 Mar 2017 16:26
    kot mirmur
    Poziom 30  

    Witaj,jeśli chodzi o pierwszą część zapytania to odpowiedż brzmi- jeśli nie rozkręcisz zbiornika,nie jesteś w stanie miarodajnie stwierdzić czy pęcherz jest na pewno dobry.Można go z powodzeniem ponownie zamontować.Jeśli w zbiorniku jest woda ,poza pęcherzem-to ewidentnie pęcherz do wymiany.Możesz też mieć mikroperforacje zbiornika ,dlatego ucieka powietrze,często też pada uszczelka pod obudową wentyla i sam wentyl.Weryfikacje i tak trzeba zacząć od rozebrania zbiornika.

    0
  • #3 20 Mar 2017 16:40
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Pierwszy problem, to ubytek powietrza. Dlaczego ubywa powietrza ?Tam jest zaworek -taki jak przy kołach samochodowych. Być może jest zepsuty. Wymień go i napompuj powietrza do wartości 1,5 atm. Po napompowaniu sprawdź czy zaworek trzyma.
    Co do drugiego, to nie jestem przekonany, czy taki łączenie ma sens,- spróbuj i napisz jakie efekty osiągasz. Można by sądzić,że powinno to zadziałać, a ilość wody pobierana w jednym cyklu powinna być moim zdaniem 2 do 3 razy większa niż dotychczas.

    0
  • #4 20 Mar 2017 16:41
    tzok
    Moderator Samochody

    Woda jest nieściśliwa, więc zbiornik bez przepony nic nie da. Nie chodzi tu o objętość lecz właśnie o ciśnienie.

    Skoro schodzi powietrze, to jest przyczyna dla której często włącza się pompa.

    0
  • #5 20 Mar 2017 16:51
    mczapski
    Poziom 38  

    Skoro jest pewność, że powietrze uchodzi to nie ma innego wyjścia niż znaleźć przyczynę. Ale nie w internecie a fizycznie na zbiorniku. Jak to mawiają cudów nie ma. A co do drugiej kwestii to warto wiedzieć, że zbiorniki bez przepon funkcjonowały od setek lat i nic się w przyrodzie nie zmieniło. Zupełnie nie ma potrzeby stosowania trzeciego zbiornika. Oczywiści zbiornik musi mieć możliwość dopompowania powietrza.

    0
  • #6 20 Mar 2017 17:02
    arelektroda
    Poziom 22  

    Kolego @robertododo użyj pompki samochodowej do napełnienia przepony Twojego zbiornika. Od góry masz kapturek jak w kole samochodowym, odkręć go, wykręć wentylek, wymień go na nowy i po wkręceniu napompuj do ciśnienia jakie masz w instalacji (dokładną wartość ustalisz sobie doświadczalnie).
    Tak jak już koledzy napisali, brak ciśnienia w przeponie to to samo jakby nie było zbiornika i przy każdym odkręceniu kranu załączy się pompa.
    Zwróć uwagę na jakie ciśnienie ustawiony jest wyłącznik ciśnieniowy pompy. Oprócz wartości tego ciśnienia ten wyłącznik posiada jeszcze histerezę to jest różnicę między ciśnieniem załączania i wyłączania. O ile wcześniej pompa pracowała "normalnie" to pozostaje tylko uzupełnienie ciśnienia w przeponie lub zakup nowego zbiornika przeponowego. Każdy zbiornik przeponowy na obudowie posiada informację o ciśnieniu do którego została napompowana przepona.

    0
  • #7 21 Mar 2017 08:57
    robertododo
    Poziom 13  

    Dziękuję za odpowiedzi. Jeśli chodzi o wentyl, to w dniu wczorajszym kilka razy go obdarzyłem śliną i nie widać było żadnych przecieków powietrza. Natomiast po kilkukrotnym, delikatnym uderzeniu młotkiem w bok zbiornika usłyszałem za każdym razem głuchy dźwięk, który chyba wg mnie wskazuje na to, że woda znajduje się poza przeponą gumową. Mam jeszcze jedno pytanie. Do czego służy śruba na samym środku zbiornika, patrząc od góry naczynia? Jeśli służy do przykręcenia membrany gumowej, to w tej którą już zakupiłem na wszelki wypadek z możliwością zwrotu do 7 dni, nie ma żadnej nakrętki. Jest tylko w wystającej wypustce jakiś mały otwór. Sam sprzedawca nie był pewny czy membrana podejdzie do mojego zbiornika. Ten mój zbiornik ma już chyba ok. 15 lat, a tabliczka znamionowa została na nim już dawno zamazana.
    Pozdrawiam.

    0
  • #8 21 Mar 2017 20:44
    arelektroda
    Poziom 22  

    robertododo napisał:
    dźwięk, który chyba wg mnie wskazuje na to, że woda znajduje się poza przeponą gumową.
    to dobry masz słuch bo właśnie takie jest działanie zbiornika przeponowego, że oddzielając wodę od warunków otoczenia jednocześnie wywiera na nią nacisk utrzymując w ten sposób jej ciśnienie zależne oczywiście od ciśnienia powietrza w przeponie.
    Co do możliwości wymiany mieszka gumowego przepony to bez fotki zbiornika trudno się wypowiadać. Ja kilka lat temu zakupiłem przez internet zbiornik przeponowy 80 l za około 100 pln z dostawą, tak że radzę skalkulować swoje zamiary tym bardziej że sam pisałeś o chęci powiększenia pojemności zbiornika co zresztą byłoby zasadne w opisanym przez Ciebie przypadku. Pozdrawiam.

    0
  • #9 21 Mar 2017 20:54
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    robertododo napisał:
    woda z zaworu wentylowego. W moim przypadku tak się nie dzieje i to mnie zastanawia dlaczego tak jest.
    Bo membrana cala, a nieszczelny zaworek do uzupełniania powietrza. Czasem pojawia się korozja wokół jego uszczelnienia. Sprawdziłeś tak, jak zaworek w kole samochodu ? Roztworem detergentu w wodzie.
    robertododo napisał:
    Powiedzcie mi czy miałoby to sens,
    Nie, bo wydajność pompy jest wartością stałą.

    0
  • #12 21 Mar 2017 22:08
    tzok
    Moderator Samochody

    arelektroda napisał:
    to dobry masz słuch bo właśnie takie jest działanie zbiornika przeponowego, że oddzielając wodę od warunków otoczenia jednocześnie wywiera na nią nacisk utrzymując w ten sposób jej ciśnienie zależne oczywiście od ciśnienia powietrza w przeponie.
    W zbiornikach stricte przeponowych tak rzeczywiście jest, natomiast wszystko wskazuje na to, że Autor ma zbiornik z gumowym "balonem" - w takim układzie woda jest w "balonie", a powietrze między ściankami zbiornika a "balonem". Powietrze może uchodzić nie tylko przez sam wentyl, ale również przy jego mocowaniu, jak i przy kołnierzu "balona" (po drugiej stronie zbiornika).

    0
  • #13 22 Mar 2017 09:51
    kot mirmur
    Poziom 30  

    Pusty zbiornik z pęcherzem pompuje się z reguły do około 1,5 atm[podkreślam-ma być pusty,czyli odłączony od instalacji .Jeśli jest podłączony to-wyłączamy pompę,odkręcamy najbliższy kran i czekamy aż cała woda z układu zleci,przy otwartym kranie pompujemy powietrze do zbiornika do momentu aż woda zostanie wypchnięta z niego.Wtedy dopiero pompujemy te 1.5 atm.]

    0
  • #14 22 Mar 2017 23:14
    robertododo
    Poziom 13  

    Tak też zrobiłem, że wypompowałem wodę ze zbiornika, poprzez wpompowanie powietrza z kompresora do przepony gumowej. Tyle, że zrobiłem to zanim szanowni koledzy przekazaliście ostatnie porady. Z racji pośpiechu nawiązałem kontakt telefoniczny z panem z obsługi technicznej zatrudnionym w firmie Reflex i ten poinformował mnie o tym, abym zrobił tak jak napisaliście i w ostateczności to zrobiłem, z tą zmianą, że miałem do pustego bez wody zbiornika wtłoczyć powietrze o ciśnieniu o pół atmosfery mniejsze, aniżeli ciśnienie wywierane przez pompę głębinową. Czyli jeśli pompa ma ciśnienie 4 atmosfer, to powinienem wtłoczyć do zbiornika ciśnieniowego 3,5 atmosfery. Ja wtłoczyłem tylko 3 atmosfery i na razie jest w porządku, choć nadal wydaje mi się, że trochę to ciśnienie faluje, a przy tym pompa włącza się nadal wg mnie zbyt często. Być może powodem tego stanu rzeczy jest złe ustawienie ciśnienie na presostacie. Mam na myśli to dolne ustawienie ciśnienia, przy którym pompa powinna się włączyć. Obecnie przy delikatnym uderzeniu w zbiornik ciśnieniowy, ten wydaje dźwięk czysty, blaszany, nie jak wcześniej stłumiony. Stąd wniosek, za mało było powietrza pomiędzy membraną, a obudową zbiornika. Nie zdziwiłoby mnie to, gdyby nie to, że nie dawno, bo w miesiącu styczniu br. fachowcy od kolektorów, którzy wymieniali u mnie płyn grzewczy w kolektorach, dobijali mi to powietrze do tego zbiornika, jednak nie robili tego na pustym zbiorniku. I chyba tu był ich błąd. A ja jako laik, skoro to zrobili fachowcy, nie mogłem podejrzewać, ze wykonali tą czynność nieprawidłowo. Wobec powyższego byłem przekonany, że doszło do uszkodzenia membrany gumowej.

    0
  • #15 23 Mar 2017 20:28
    mczapski
    Poziom 38  

    Ocena zjawisk fizycznych w znacznym stopniu jest dokonywana na podstawie pomiarów. Z rozwoju dyskusji jakby wynika nieco dziwny obraz. Po pierwsze Jaki to obiekt i przy jakim rozbiorze jest zasilany w ten sposób? Po drugie, czy koniecznie jest tam potrzebne ciśnienie 4 bary? Oraz skoro była mowa włączniku ciśnieniowym to jakie są jego nastawy obecnie? Ocena typu za dużo , za mało jest wysoce subiektywna. Możesz napompować nawet 4 bary powietrza tylko przy obecnej regulacji włącznika gdzie będzie miejsce na wodę (czyliparadoksalnie jeszcze częśtsze włączanie)?

    0
  • #16 24 Mar 2017 20:43
    robertododo
    Poziom 13  

    Tak macie wszyscy racje. Faktycznie nawet 3 atmosfery to za dużo. Okazało się, że w zbiorniku hula tylko powietrze, a wody brak. Zbiornik ciśnieniowy był bardzo lekki i to mnie zastanowiło. Po spuszczeniu dość znacznej ilości powietrza okazało się, że zbiornik ciśnieniowy zaczął się nagle sam napełniać wodą i stał się dużo cięższy. To świadczyło o napływie wody do przepony gumowej zbiornika. Przypuszczam, że jeszcze raz będę musiał spuścić z niego wodę po to, aby odczytać prawidłowe ciśnienie powietrza w zbiorniku, gdyż teraz wydaje mi się, że pomiary są mylne, z uwagi na działanie ciśnienia wody w przeponie gumowej zbiornika ciśnieniowego. Czy mam rację, że w obecnej sytuacji nie da się ustalić właściwego ciśnienia powietrza w przeponie powietrznej zbiornika ?

    0
  • #17 24 Mar 2017 21:22
    tzok
    Moderator Samochody

    Masz manometr w instalacji wodnej? Przy jakim ciśnieniu pompa się załącza, a przy jakim wyłącza?

    1
  • #18 24 Mar 2017 21:24
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Otwórz kran z wodą i na otwartym ustaw ciśnienie powietrza ok 1,5 atm. Zamknij zawór, po czym włącz pompę i dopompuj do nastawionego na wyłączniku ciśnienia. I tyle.

    0
  • #19 24 Mar 2017 22:25
    robertododo
    Poziom 13  

    Niestety manometr jest uszkodzony od dawna. I tu jest problem, bo nie mogę odczytać parametrów dot. ciśnienia włączania i wyłączania pompy. Będę musiał go wymienić na nowy. Natomiast jeśli chodzi o presostat, to umieszczony on jest w skrzynce na ścianie w trudno dostępnym miejscu za zbiornikiem 300 litrowym. Jeśli będzie taka konieczność to tam wejdę, ale na razie szukam innego sposobu na wyregulowanie ciśnienia.

    0
  • #20 24 Mar 2017 22:27
    tzok
    Moderator Samochody

    Taki manometr to koszt kilkunastu zł, bez niego nie ustawisz tej instalacji poprawnie. Jak Ci niewygodnie wymieniać stary, to nowy możesz wkręcić praktycznie w dowolnym miejscu instalacji. Musisz znać zakres włączania/wyłączania pompy, by dobrać właściwe ciśnienie powietrza.

    0
  • #21 04 Kwi 2017 22:50
    skolud
    Poziom 2  

    robertododo napisał:
    Niestety manometr jest uszkodzony od dawna. I tu jest problem, bo nie mogę odczytać parametrów dot. ciśnienia włączania i wyłączania pompy. Będę musiał go wymienić na nowy. Natomiast jeśli chodzi o presostat, to umieszczony on jest w skrzynce na ścianie w trudno dostępnym miejscu za zbiornikiem 300 litrowym. Jeśli będzie taka konieczność to tam wejdę, ale na razie szukam innego sposobu na wyregulowanie ciśnienia.


    Zerknij na ten sterownik - EVAK DPC-10 - masz tutaj w jednym wyłącznik ciśnieniowy (bardzo precyzyjny, parametry ustawiasz z panelu), opóźnienie czasowe, zabezpieczenie przed suchobiegiem i zawsze bieżące wskazanie aktualnego ciśnienia pracy. Przez to, że wyłącznik jest elektroniczny bardzo łatwo jest go ustawić na konkretne ciśnienie, a dokładność jest naprawdę wysoka i unikalna w stosunku do klasycznych mechanicznych wyłączników ciśnieniowych.

    Pompa głębinowa włącza się za często

    0
  • #22 05 Kwi 2017 07:47
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    skolud napisał:
    Zerknij na ten sterownik - EVAK DPC-10
    Bardzo fajne, ale niektórzy kupują komplet hydroforowy taniej niż ten sterownik, bo ich zwyczajnie nie stać na to. A inni uważają, że kupno dodatkowego urządzenia do hydroforu, kosztującego 500-800 zł w takiej cenie to też przesada, gdy zwykły wyłącznik ciśnieniowy kosztuje 50-120 zł. Zgoda, że jest tu jeszcze zabezpieczenie przed suchobiegiem, co też można zrealizować pływakiem, za niewielkie pieniądze.

    0
  • #23 05 Kwi 2017 22:03
    skolud
    Poziom 2  

    Faktycznie patrząc na cenę sterownika - nie jest może najtańszym rozwiązaniem (ponad 450 zł), ale już relatywnie rozwiązania Grundfosa o podobnej zasadzie działania i mniejszej liczbie funkcji to dwukrotnie większy koszt. Żywotność też ma znaczenie, nie każdego stać na wymianę jakiegoś elementu co kilka lat. Układ elektroniczny to kilkanaście razy (jeżeli nie więcej) większa żywotność w porównaniu do wyłącznika mechanicznego.
    Zwróć jeszcze uwagę na to, że stosując ten sterownik spokojnie można dobrać mniejszy zbiornik hydroforowy (oszczędność miejsca i pieniędzy), nie trzeba kupować manometru (jest wbudowany), nie jest przepływowy (nie ma niepożądanych strat ciśnienia). Zabezpieczenie przed sucho-biegiem też kosztuje te kilkadziesiąt złotych i jest to dodatkowy element, który może się uszkodzić na instalacji. Możliwość zaprogramowania wyłączenia pompy w przypadku zbyt długiej ciągłej pracy - świetne rozwiązanie w przypadku tanich pomp (często nie są przeznaczone do ciągłej pracy) lub w przypadku gdy nie ma nas w domu i pękł wężyk od prysznica;-) Na tanich pompach typu Omnigena, IBO ogarniesz komplet za te 800-900 zł.

    0
  • #24 19 Lut 2018 01:37
    robertododo
    Poziom 13  

    Jak się okazało po dłuższym czasie kupiłem przeponę gumową, ale to nie była jej sprawka. Długo nie mogłem ustalić co jest przyczyną, aż w końcu okazało się, że zbiornik jest nieszczelny-skorodowany. Przy czym wcześniej tej rdzy nie było widać. Zakupiłem więc nowy zbiornik przeponowy, tym razem o pojemności 100 litrów, manometr boczny do 10 barów i dodatkowo filtr wodny, który jednak przysłali mi bez wkładu. Muszę dokupić tylko wkład sznurkowy i mam zamiar wszystko zamontować. Jak to zrobię to opiszę czy te zabiegi pomogły. Pozdrawiam.

    Uzupełnienie z dnia 25-02-2018r.
    Zamontowałem przedmiotowy zbiornik i nadal nie jest dobrze. Zbiornik jest moim zdaniem za lekki, czyli jest w nim bardzo mało wody. Stąd mój wniosek, że pompa wyłącza się przy niskim ciśnieniu, ok. 1,5 do 1,8 bara. Wg mnie nie powinna, ponieważ nie jest w stanie się przeciwstawić ciśnieniu panującemu w przeponie powietrznej zbiornika ciśnieniowego. Dlatego wg mnie pompuje mało wody do zbiornika i stale się włącza podczas kiedy odkręcany jest zawór czerpalny. Winą obarczam stary typ sterownika m-ki Grundfos Presscontrol Typu PC 15. Jednak nie mogę znaleźć żadnej informacji w necie na jego temat. Oczywiście jest, ale nowa wersja tego sterownika. Starej nie ma. A ta nowa nie odpowiada w ogóle budowie tej starej wersji. Nie wiem czy ta stara ma regulację ciśnienia. Wg mnie sterownik albo się rozkalibrował, albo się uszkodził. Ponadto chyba jednak manometr jest sprawny i pokazuje za pompą ok. 1,5 bara. To by się wszystko zgadzało i byłoby logiczne. Co szanowni koledzy na to?

    0
  • #25 28 Lut 2018 22:24
    robertododo
    Poziom 13  

    Widzę, że moje uzupełnienie wcześniejszego postu nie przyniosło pozytywnego rezultatu, ponieważ do chwili obecnej nikt nie chciał się wypowiedzieć. Zatem wniosek następujący się wysuwa, że nie warto pisać uzupełnień w napisanym już poście, ponieważ nikt go nie czyta z tych osób, które wcześniej się wypowiadały na dany temat. A to z tego względu zapewne i tu apel do Moderatorów, że nikt nie zadbał o to, aby to uzupełnienie było w jakiś sposób widoczne dla innych. A teraz przechodzę do sedna sprawy. Mianowicie zdemontowałem przedmiotowy sterownik PC15 Presscontrol m-ki Grundfos. Okazuje się, że to prosty układzik, oparty na liczniku 4093 z dwoma kontraktonami i jednym przekaźnikiem wykonawczym, który steruje włączaniem pompy. Wydaje się, że układ elektroniczny jest sprawny, jedynie przekaźnik posiada przypalone styki, ale to normalne po 18 latach pracy. Podejrzewam, że w pozostałej części sterownika, tej mechanicznej, której na razie nie zdemontowałem znajduje się jakiś wirnik z magnesem lub magnesami. Zastanawia mnie tylko po co dwa kontaktrony. Ale jeszcze bardziej na uwagę zasługuje fakt, że pompę włączyłem na tzw. ostro i nadal nie napełnia wodą do końca naczynia przeponowego. Sprawdziłem filtr przed pompą, lekko był zanieczyszczony. Po wyczyszczeniu, nadal to samo. Już sam głupi jestem i nie wiem co jest grane, czy pompa straciła moc. Raz pokazuje ok. 900 W, potem spada moc aż do 600 W. Pracuje przez kilka minut, pobierając prąd, a mimo to nie napełnia zbiornika. Co może być przyczyną. Czy przyczyna leży w nierozkręconej jeszcze części mechanicznej, a może w zaworze zwrotnym. Jak sprawdzić ile wody jest w zbiorniku przeponowym. W załączeniu dołączam zdjęcia zdemontowanego sterownika. Proszę o pomoc.

    1
    Załączniki: Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany
  • #26 01 Mar 2018 21:33
    mczapski
    Poziom 38  

    Czytać to czasem czytamy tyle, że opis sytuacji nie pozwala na zajmowanie stanowiska. Prawdopodobnie sterownik ma za zadanie kontrolę przepływu cieczy (podstawowa funkcja). Więc jeśli masz otwarty odbiór to pompa pracuje do czasu zaniku przepływu i tak dookoła. Jawi się więc zapytanie, czy pompa ma odpowiednią/wystarczającą wydajność aby stworzyć ciśnienie wyższe niż owo 1,5 bara. Już wcześniej zagadnienie było poruszone. Coś czytaliśmy o 48 m słupa wody. Do tego dodajmy uzyskiwany spręż 15-18 m i zrobiło się prawie 70 m, Więc czy tą pompę na to stać? Napisałeś o włączeniu na ostro, czyli jak rozumiem poza sterownikiem a więc już brak jakiejkolwiek regulacji poza charakterystyką pompy.

    0
  • #27 02 Mar 2018 16:16
    kot mirmur
    Poziom 30  

    Witaj, na ostro - to znaczy pomijając cały sterownik, wyłącznik ciśnieniowy, itd.?
    Jeśli tak, to jakie ciśnienie pokazał ci manometr na nowym zbiorniku? Jedyną , prostą metodą sprawdzenia wydajności pompy, jest podłączenie jej na wprost do zasilania. Ciśnienie + wydajność w czasie pracy wykaże jej prawdziwe, terazniesze parametry. Po tylu latach pracy mogły wytrzeć się wirniki[ pewnie plastikowe], albo jest zamulona.

    0
  • #28 02 Mar 2018 16:45
    kadmen
    Poziom 15  

    Witam! Może kolega podać jaki to typ pompy i na jakiej głębokości jest umieszczona.

    0
  • #29 09 Mar 2018 16:21
    robertododo
    Poziom 13  

    Ciśnienie na manometrze od strony zasilania pompy wynosi 2,2 bara, natomiast ciśnienie na drugim manometrze zamontowanym na króćcu zbiornika przeponowego wynosi 2 bary. Nie wiem jaki model pompy znajduje się w studni głębinowej na głębokości 48 metrów, ale wiem z relacji osoby, która sprzedała mi dom razem z tą studnią, że jest nią pompa m-ki Grundfoss, dość droga za ok. 2500 zł. , przystosowana do pracy w tych warunkach, która została wymieniona tuż przed zakupem posesji, czyli 6 lat temu. A do czego aż dwa kontaktrony w tym sterowniku. Czy ktoś wie?

    0
  • #30 09 Mar 2018 18:34
    mczapski
    Poziom 38  

    Zdaje się, że generalnie słabo rozumiemy się i stąd rozbieżne oceny. Mnie wygląda ,że chodzi o taką funkcję sterownika.
    Cytat:
    Urządzenie zamontowane na tłoczeniu pompy automatycznie wyłącza pompę gdy nie odbieramy wody a więc gdy ustaje przepływ. Po ponownym odkręceniu wody pompa się włącza. Dodatkowo urządzenie zabezpiecza pompę przed tzw. suchobiegiem. Gdy zabraknie wody po stronie ssącej pompy, urządzenie również wyłączy pompę.

    oraz
    Urządzenie samodzielnie wykrywa spadek ciśnienia w instalacji i uruchamia pompę gdy ciśnienie spadnie poniżej nastawionego ciśnienia załączenia. Ciśnienie załączania (fabrycznie ustawione na 1,5 bar) można zmienić w zakresie 1-3,5 bar. PC-15 zabezpiecza również pompę przed pracą na sucho odłączając zasilanie gdy ustaje przepływ. Wbudowany w sterownik układ czasowy uniemożliwia zbyt częste załączanie spowodowane na przykład nieszczelnością instalacji nie dopuszczając do załączania częściej niż co 7-15 sekund. Wszystkie te zabezpieczenia w sposób zdecydowany wydłużają bezawaryjną pracę całej instalacji.

    0