Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróka prostownika 12/24V

adamekamator 22 Mar 2017 22:18 525 11
  • #1 22 Mar 2017 22:18
    adamekamator
    Poziom 17  

    Panowie dostałem do naprawy prostownik który miał niby opcje rozruchu po rozebraniu nic takiego w nim nie widzę ! Uszkodzenie wykryte spalony prostownik selenowy. Zastąpię diodami krzemowymi 85A/1600v i tu moje pierwsze pytanie jak duży zastosować radiator ? Właściciel zamierza nim wspomagać rozruch i tu drugie pytanie czy stosując dwa przekaźniki 40A, wpięte równolegle z bocznikiem amperomierza zabezpieczę w ten sposób bocznik amperomierza, który ma zakres do 30A. Stary amperomierz 40A był, uszkodzony i tu trzecie pytanie jak oszacować maksymalny prąd prostownika. Uzwojenie wtórne ma 6mm² dodam zdjęcia owego prostownika z góry dziękuje za wszelkie porady :D

    0 11
  • #2 22 Mar 2017 23:38
    bearq
    Poziom 35  

    Opcja rozruchu to zapewne podbicie napięcia przełączając odczep do jakiś 16V i nic więcej. Przy 6mm2 przyjmując 6A na mm2 (optymistycznie) pracy dorywczej transformatora daje nam jakieś 48A.

    0
  • #3 23 Mar 2017 06:36
    kortyleski
    Poziom 41  

    Takie rozruchy dobre były w dobie Fiata 125p i wczesnego Poloneza. Teraz to tylko można elektronikę auta takim uszkodzić.

    2
  • #4 23 Mar 2017 23:28
    adamekamator
    Poziom 17  

    Dziękuje kolegom za odpowiedzi , mi chodziło o to czy wystarczą te diody . Odnośnie rozruchu można zabezpieczyć prostymi układami przeciw przepięciowymi i elektronika auta bezpieczna. Tylko to nie moje zmartwienie ja mam uruchomić prostownik by ładował i w chwili rozruchu nie poszedł z dymem . Zamysł jest taki by wyposażyć go bezpiecznikiem 40A zwłocznym, temu pytałem o prąd jaki można wycisnąć bez większego ryzyka przepalenia uzwojenia. A czy ktoś doradzi odnośnie radiatorów do diody czy radiatory z wzmacniacza to dobry pomysł?

    0
  • #5 24 Mar 2017 00:25
    bearq
    Poziom 35  

    Nikt Ci nie doradzi, nie wiadomo ile to będzie używane, czy praca ciągłą czy przerywana, jakie prądy czy chłodzenie wymuszone etc. Radiatory jak największe, ogranicza Cię obudowa więc i tak nie poszalejesz. Widać tam jakiś wentylator, jeśli chodzi to powinien dość mocno wspomóc układ chłodzenia.

    0
  • #6 24 Mar 2017 23:00
    adamekamator
    Poziom 17  

    Rozumiem czyli jeśli założę że właściciel będzie ładował (akumulatory 120-160Ah) to prądy będą małe bo rzędu kilkunastu amper . Inna sprawa gdy będzie wspomagał rozruch i temu chce dołożyć bezpiecznik . Wentylator jest tyle że uszkodzony i temu seleny padły , zostanie zastąpiony nowym . Nic zmontuje to na radiatorach z 200w wzmacniacza i zostają próby .

    0
  • #7 25 Mar 2017 00:29
    bearq
    Poziom 35  

    Można by było to przeliczyć ale temat dość złożony i nie wiem czy jest sens. Montuj to co masz + wentylator i powinno być ok. Polecam tylko uświadomić właściciela że opcja "rozruchu" to nie magiczny przycisk a żyłowanie transformatora który i tak zapewne jest zrobiony dość oszczędnie to zły pomysł.

    0
  • #8 25 Mar 2017 02:56
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    adamekamator napisał:
    Odnośnie rozruchu można zabezpieczyć prostymi układami przeciw przepięciowymi i elektronika auta bezpieczna.
    Może Kolega nam podpowie, jakimi, przy 12VDC i wydajności prądowej zasilania kilkudziesięciu amperów a przy prądzie zwarcia niemal sto ??

    0
  • #9 25 Mar 2017 07:54
    adamekamator
    Poziom 17  

    Kolego bearq zrobię tak jak zamierzałem po prostu chciałem porad bo tak dużego sprzętu nie miałem, w małych starcza kawałek blachy aluminiowej . Kolego Krzysztof amperaż nie grozi tylko impuls napięcia który generuje transformator po rozłączeniu styków rozrusznika . Powiem w skrócie na 12V wystarczą dioda zenera na 12V, przekaźnik wysoko prądowy,włącznik prądowy oraz gasik z rezystora i kondensatora . Nie będę się rozwodził bo to nie mój temat, poprosiłem o pomoc licząc na sugestie z których mógłbym wyciągnąć wnioski i coś wykorzystać u siebie . Na dokładną odpowiedz nie oczekuję bo w wróżki niewierze tylko kolegów zajmujących się tematem chłodzenia i problemów przeciążenia transformatora . Transformator zabezpieczyłem bimetalicznym wyłącznikiem 70 C .

    0
  • #10 26 Mar 2017 05:15
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kolega, adamekamator! A nie lepiej dla użycia funkcji rozruchu ustalić 2 dodatkowe zacisky i brać napięcie bezpośrednio z wyjścia mostku ? Zniknie problem z bocznikem dla amperomierza . Które znaczenie dla właściciela samochodu ma wskazanie amperomierza przy puszczeniu ? Amperomierz jest potrzebny przy ładowaniu akumulatora.

    0
  • #11 26 Mar 2017 10:03
    kortyleski
    Poziom 41  

    W znajomym warsztacie chłopcy z powodzeniem używali starego rozruchu polskiej produkcji. Coś 300A. Do czasu aż uwalili część elektroniki w disco 3. Koszty naprawy rzędu 10 tysięcy. Najprostszy rozruch to mały prostownik i akumulator matka na grubych kablach.

    1
  • #12 26 Mar 2017 10:47
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Pogląd na zdjęcie tego prostownika potwierdza, że transformator może zabezpieczyć tylko pomoc akumulatorowi

    0