Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jednokrotny obrót silniczka.

Tureno 23 Mar 2017 01:28 600 14
  • #1 23 Mar 2017 01:28
    Tureno
    Poziom 2  

    Witam, potrzebuje skonstruowac mechanizm, który po podłączeniu do prądu wykona jeden obrót. Nie mam pojęcia jak się do tego zabrać.
    Skąd wziąć jakiś silniczek i jak sprawić żeby po wykonaniu jednego obrotu przestał pracowac a po ponownym podłączeniu do prądu znowu wykonał jeden obrót.
    Ewentualnie pracował przez jakiś czas (kilka sekund).

    0 14
  • #2 23 Mar 2017 02:15
    Piko
    Poziom 18  

    Witam.
    Tak jeszcze przed snem zapytam się bo nie ma żadnych informacji czy to ma być coś dużego czy miniaturka?
    Można zrobić na zasadzie silnik przekładnia ślimakowa, krzywka i krańcówka? A w przypadku czegoś małego mechanizm od zegara czy innego automatu schodowego i podobnie.
    Lub całkiem "współczesnie".. procesory, silnik krokowy coś z optyki lub czujnik Halla ?
    Więcej szczegółów kolego.
    Pozdrawiam.

    0
  • #3 23 Mar 2017 05:36
    kortyleski
    Poziom 40  

    Zobacz jak jest zbudowany i sterowany silnik wycieraczek samochodowych.

    0
  • #4 23 Mar 2017 09:16
    Tureno
    Poziom 2  

    Urządzenie na obrócić plastikową śrubę. Całość będzie zasilana z ładowarki 5v 1A. (Lub coś podobnego.)
    Chyba najprościej jest kupić układ N555. Połączyć w układ monostabilny.
    Przy dobraniu odpowiedniego rezystora i kondensatora mogę uzyskać prąd przez czas np. 1 sekundy.
    Czy to dobry pomysł? Jeśli tak to jakieś rady jak się do tego zabrać?
    Ps. Lepiej żeby silniczek obracał dużo mniejsza zębatkę, połączona z większą, tak że silnik wykona kilka obrotów gdy główny element (duża zębatka i śruba) dokładnie jeden.

    Dzięki za pomysł z silnikiem z wycieraczek, silnikiem krokowym, tylko to chyba nieco droższe rozwiązania. Ten projekt ma być jak najtanszy.

    0
  • #5 23 Mar 2017 09:25
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Silnik wycieraczek samochodowych dokładnie tak działa.

    0
  • #6 23 Mar 2017 10:18
    Wertyuud
    Poziom 20  

    Hmm...z ciekawości spróbowałem wykonać zrobić obwód, który po podaniu zasilania załącza silnik, do czasu, gdy kontaktron nie poda impulsu.
    Jednokrotny obrót silniczka. Jednokrotny obrót silniczka.
    Q1 i Q2 tworzą przerzutnik bistabilny, C1 powoduje załączenie silnika po uruchomieniu, C2, wyłącza silnik po sygnale z kontaktronu (reed). Rezystor "motor" pracuje zamiast silnika(przy silniku powinna być jeszcze dioda). Na oscylogramie widać, że po załączeniu zasilania, kontaktron jest zwarty, a silnik pracuje, potem kontaktron się rozwiera. Gdy się zewrze, to prąd silnika spada do zera. Zrobiłem to tylko na próbę, więc komponenty nie są dobrane optymalnie i nie wiem jakby się to sprawdziło w rzeczywistości. Jak jest jakiś błąd, to proszę podać.

    0
  • #7 23 Mar 2017 13:08
    sp3ots
    Poziom 35  

    Witam !
    Po co elektronika ?
    Wystarczą dwa przyciski "zwierne", silnik i zasilanie. Jednokrotny obrót silniczka.

    0
  • #8 23 Mar 2017 13:31
    Wertyuud
    Poziom 20  

    Ale musisz naciskać przycisk START, a autor chciał, aby działało po załączeniu zasilania. Gdybyś zamiast przycisku START dał przekaźnik czasowy, który zwierałby styki na chwilę po podaniu zasilania, to odpowiadało by to bardziej wymaganiom autora.

    0
  • #9 23 Mar 2017 13:37
    sp3ots
    Poziom 35  

    START=włączenie zasilania.

    Tureno napisał:

    ....
    Skąd wziąć jakiś silniczek i jak sprawić żeby po wykonaniu jednego obrotu przestał pracowac a po ponownym podłączeniu do prądu znowu wykonał jeden obrót.
    Ewentualnie pracował przez jakiś czas (kilka sekund).


    Ewentualnie....

    0
  • #10 23 Mar 2017 14:04
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Jak ma kręcić dokładnie, to silniczek krokowy - wtedy będzie potrzebny układ liczący impulsy. Dobrze, żeby silniczek na pełny obrót potrzebował 2^N impulsów, bo najłatwiej policzyć.

    Poszukaj tanich silniczków krokowych i sprawdź, ilu im trzeba impulsów na obrót. Tylko zwróć uwagę na to, żeby silniczek był unipolarny, bo układy do sterowania bipolarnym są drogie.

    0
  • #11 23 Mar 2017 15:10
    kortyleski
    Poziom 40  

    sp3ots napisał:
    Witam !
    Po co elektronika ?
    Wystarczą dwa przyciski "zwierne", silnik i zasilanie. Jednokrotny obrót silniczka.


    A gdzie jest hamowanie silnika? Bezwładność spowoduje że będzie się kręciło cały czas.

    0
  • #12 26 Mar 2017 00:49
    Piko
    Poziom 18  

    Witam.

    kortyleski napisał:

    A gdzie jest hamowanie silnika? Bezwładność spowoduje że będzie się kręciło cały czas.


    Przecież to jest tylko poglądowy rysunek. Chodzi o zasadę? Jak widać jest prosta i słuszna?
    Długość wycięcia krzywki sobie ustawi jak będzie chciał? Bo ona jest zależna od bezwładności silnika (mechanizmu) i od ewentualnie przewidywanego czasu naciskania przycisku start (konkretnie w tym przypadku). ;)

    Pozdrawiam.

    0
  • #13 26 Mar 2017 10:06
    kortyleski
    Poziom 40  

    Nie masz racji. Powiększenie wycięcia spowoduje niedokladny obrót przy zmiennym obciążeniu. Nadal polecam zapoznać się z konstrukcją silnika wycieraczek. On ma hamulec

    0
  • #14 26 Mar 2017 16:32
    Piko
    Poziom 18  

    Tureno napisał:
    Urządzenie na obrócić plastikową śrubę. Całość będzie zasilana z ładowarki 5v 1A. (Lub coś podobnego.)...

    ...Ps. Lepiej żeby silniczek obracał dużo mniejsza zębatkę, połączona z większą, tak że silnik wykona kilka obrotów gdy główny element (duża zębatka i śruba) dokładnie jeden.


    W takim układzie po co Ci hamulec? Autor nie pisał że będzie precyzyjnie odmierzał "działki" dla dilera, ma wykonać 1 obrót? Z resztą jego bezwładność będzie taka sama, więc kąt ustawisz sobie tak jak Ci pasuje, a powtarzalność zatrzymań jest w tym samym miejscu jest zachowana.

    Inną sprawą jest to że autor ma już wiele konceptów a co wybrał ? Nie wiemy? Możemy tylko sobie gdybać i nadal "bić pianę".

    Pozdrawiam życząc udanej niedzieli.

    0
  • #15 26 Mar 2017 20:42
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Istnieją układy sterowania silniczkami DC, które zapewniają w miarę stałą prędkość obrotową - stosowano je np. w magnetofonach, przynajmniej w kasetowych. To była stabilność może 1% przy kilkunastu obrotach na sekundę - im wolniejsze obroty, tym gorsza stabilność, więc przy jednym obrocie niestabilność byłaby dość duża, o ile nie byłoby dużej przekładni.

    Pytanie, jaki jest koszt silniczka DC + przekładni + elektroniki do sterowania, a jaki silniczka krokowego + elektroniki? Pod względem dokładności ten drugi będzie lepszy.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo