Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Junkers Cerapur Smart ZSB22-3c - wadliwe działanie zaworu tródrogowego ?

Fidelis 24 Mar 2017 09:27 882 4
  • #1 24 Mar 2017 09:27
    Fidelis
    Poziom 16  

    Pomimo zakończenia pracy programu c.o. ok. 30 minut temu, grzejniki były gorące. Mam wrażenie, że jest to wadliwe działanie elektrozawora. Dotykam dystrybucyjnych miedzianych rurek w kotle przy zaworze, na wyjściu z kotła i przy samym zbiorniku c.w.u. no i mam wrażenie, że zawór jest dziwnie "przyblokowany": część wody jest przekierowana na c.o. a część jednak trafia do c.w.u.

    Chodzi o zawór UCL63Z27.

    Ma ktoś jakieś doświadczenie jak z tą usterką uporać się ? Z czym dokładnie może być problem ? Jest zabrudzony w środku, czy wadliwie działa cewka ? Widzę 4 wkręty.
    Proszę o jakieś wskazówki. Kocioł przez 5 lat działał bez zarzutu. Sam go po sezonie konserwowałem zgodnie z instrukcją producenta.

    Wydawało mi się, że 5 lat temu instalator chyba coś wspominał, że temu modelowi potrafi albo zawiesić się elektrozawór, albo ulec uszkodzeniu. Nie pamiętam.
    Junkers Cerapur Smart ZSB22-3c - wadliwe działanie zaworu tródrogowego ?

    0 4
  • Sklep HeluKabel
  • #2 24 Mar 2017 12:38
    serwisszulborski.pl
    Specjalista - systemy grzewcze

    Otwórz jeden zawór termostatyczny na max np. w łazience albo zamontuj zawór nadmiarowo-upustowy (by-passe) by rozładować ciśnienie uniemożliwiające właściwe przesterowanie zaworu 3D. Doraźnie wył-włącz. pomaga. Wszystko OK tylko rozłożenie ciśnień nie pozwala na właściwe przesterowanie... Oczywiście mogą być jeszcze inne błędy np. układ mieszany, zła praca zwrotniaków itd.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 24 Mar 2017 13:08
    Fidelis
    Poziom 16  

    Czy ten reset powoduje wyrównanie ciśnień ? W przypływie "desperacji" jakiś czas temu właśnie zrestartowałem kocioł i jest OK - kocioł zaczął grzać tylko c.w.u., czyli zgodnie z programem. Rurka c.o. na wyjściu z zaworu 3D jest dosłownie zimna, a wcześniej ZAWSZE była ciepła przy grzaniu c.w.u. Myślałem, że to normalne, że jest to kwestia dobrego przewodzenia miedzi. Ale chyba nie. Wygląda na to, że zawór - jak mi się wydaje - od zawsze miał kłopot z prawidłowym kierowaniem strumienia i nie domykał się, tylko nie w taki stopniu, jak stało się to dzisiaj.

    Na kotle mam 1-1,5 Bar, czyli jak w normie. Natomiast widzę, że ciśnienie mierzone jest na trójniku pod pompą. Czyli - jak rozumiem - jest jednakowe w całej instalacji (i c.o. i c.w.u.). Czy tak ? Jeśli tak, to skąd bierze się problem z "rozładowaniem" ciśnienia ?

    Przy okazji. Czy przez zawory termostatyczne rozumiesz niejako pokrętła na kotle ? Oba zawory mam ustawione na max. Ale wydawało mi się, że uruchomiony sterownik pogodowy deaktywuje możliwość ustawienia/zmian parametrów na pokrętłach samego kotła (c.o. i c.w.u.).

    0
  • #4 25 Mar 2017 08:52
    serwisszulborski.pl
    Specjalista - systemy grzewcze

    Przyczyną może być zawór zwrotny na zasilaniu co. albo zamknięte wszystkie grzejniki na termostatach. Wada samego zaworu 3D rzadka i wymiana nieskuteczna. Pomaga wymiana płyty (inne sterowanie zaworem 3D) albo zmiany w hydraulice.

    0
  • #5 25 Mar 2017 16:36
    Fidelis
    Poziom 16  

    W całej instalacji mam dwa zawory zwrotne: za pompą cyrkulacyjną i za doprowadzeniem czystej wody zimnej do uzupełnienia w obiegu. Część grzejników jest zupełnie zamknięta ale część całkowicie otwarta, bo zdaję się na inteligencję regulatora pogodowego. Kocioł zasila też bez jakichkolwiek przeszkód i zwężek 150m2 podłogówki. Instalacja działała 5 lat bez problemu i bez modyfikacji. Nie ma żadnych "udziwnień".

    Okoliczności konstrukcyjnych sprzyjających blokownaniu zawora 3D Junkers wyspecyfikował kilka. Żaden wariant nie ma miejsca u mnie, w mojej instalacji. Zagadkowe jest, że Junkers wycofał się z tej konstrukcji zawora 3D i wrócił do poprzedniej (chyba opartej o cewkę a nie silnik krokowy). Ciekawe dlaczego, jeśli działał dobrze a winna jest instalacja... ? ;-) Rozumiem małą ściśliwość wody nawet na długości tych 2-3cm pracy zaworka, ale może zawór jest po prostu zbyt słaby lub oringi "zacierają się" z jakichś powodów i w pewnych rozwiązaniach konstrukcji instalacyjnych. Pewności oczywiście nie mam.

    W wymianę płyty bawić się nie chcę.
    Po sezonie spuszczę ciśnienie, rozkręcę te 4 wkręty i zajrzę do środka. Masz może jakieś zdjęcia albo rysunek/schemat tego zaworka ? Rozkładałeś ten zawór ? Na coś trzeba zwrócić uwagę ?

    I jeszcze jedno: wiesz może za co odpowiadają przewody pomiędzy płytą a siłownikiem ? Na schemacie serwisowym widzę tylko oczekiwaną prawidłową impedancję 170 Ohm pomiędzy przewodami 1-2 (czarny-zielony), 2-3 (zielony - żółty), 4-5 (niebieski - pomarańczowy) oraz 5-6 (pomarańczowy - czerwony). Na płycie widzę też odstęp ok. 1mm pomiędzy pomiędzy 1 i 2 oraz resztą konektorów. Zakładam więc, że to zasilanie 22VDC. Ale pewności nie mam.

    0