Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samsung SR-L39webs - Włącza się, zmrozi, wyłączy się i już nie włączy.

centermen 26 Mar 2017 13:11 3231 5
  • #1 26 Mar 2017 13:11
    centermen
    Poziom 6  

    Posiadam lodówkę jak w temacie, problem jest następujący. Lodówka po włączeniu osiąga ustawione temperatury, wyłącza się i już ponownie się nie włączy, pomaga tylko wyjęcie wtyczki z gniazdka i wpięcie jej po kilkunastu minutach. Wtedy startuje na nowo osiąga właściwe temperatury i wyłącza się nie załączając ponownie. Proszę o radę jaka może być usterka.

    1 5
  • Pomocny post
    #2 26 Mar 2017 13:19
    mrhari
    Moderator AGD i automatyka

    Grzałka do wymiany.

    1
  • #3 28 Mar 2017 00:41
    Andrzej Kmicic
    Poziom 10  

    Nie wiem czy dobrze zrobiłem umieszczając post w starym temacie ale chciałem być w porządku z zasadami forum.

    Mam podobne objawy. Lodówka Samsung RL39WBSW włącza sie mrozi do określonej temperatury i wyłacza sie na stałe,
    Po upływie najwyżej kilku godzin, lodówka i zamrażarka są całkowicie rozmrożone. Powyżej kolega poradził wymianę grzałki rozmrażającej. Ale zastanawiam sie dlaczego skoro lodówka pracuje a następnie podgrzewa i nie włącza się ona ponownie.
    Nie ma tez sygnalizacji w postaci kodu błedu. Np odłączenie termistora skutkuje natychmiast sygnałem kodem błędu. Natomiast uszkodzenie prawdopodobnie grzałki żadnego błędu nie generuje.

    Z analizy schematu wynika że grzałka działa tylko wówczas gdy nie działa kompresor (chłodzenie) to wynika z tego że zasilanie na grzałkę podawane jest poprzez styki Normalnie Zamkniete przekaźnika.
    I w obwodzie ma również swój przekaźnik zasilania grzałki kontrolowany czyjnikiem NTC. W obwodzie grzałki znajduje si ę bezpiecznik termiczny. Jakie jest jego zadanie ?. Czy ma wyłaczyć grzałkę gdy przekroczona jest temperatura ?, jezeli tak to zwykle jaka.

    Kontrola grzałki to w szeregu :





    1. Przekaźnik kompresora (na stykach NZ)
    2. Przekaźnik grzałki.
    3. Bezpiecznik termiczny.

    W moim przypadku obwód grzałki jest sprawny (mierzony omomierzem) nie ma przerwy. Jest zamknięty obwodem grzejnym.

    Zastanawiające jest to dlaczego programista zaprogramował tak że kompresor nie włącza się mimo tego ze temperatura opadła i lodówka rozmraża się.

    Dziś dostałem się do parownika. Wszystko pomierzyłem i jest OK.
    Grzałka rozmrażania ma oporność ok 2600 om ~26W,
    grzałka kanału powietrznego ma 8100om ~ 7W,
    czujniki termistory NTC pracują dobrze przy 25 stopniach maja 5kom.
    Wentylator działa,
    Kurtyna powietrza wlotu do komory chłodziarki działa OK,
    kontaktron jest włączony przy zamknietej kurtynie.

    Przypuszczam że orientacja sterowania kurtyną polega na tym że procesor bada czas pomiedzy zamknieciem kurtyny (sygnał z kontaktronu) 1/4 tego czasu oznacza pełne otworzenie kurtyny, obrót o 90 stopni.
    Jedyna rzecz nie sprawdzona to bezpiecznik termiczny obwodu grzałek (jakia jest jego rola) rozumiem że jest to zabezpieczenie przez nadmierną temperaturą ? (ale jaka)..

    Czy grzałka jest kontrolowania poprzez termistor i procesor sterowania, skoro jest w obwodzie osobny przekażnik ?. (to już zbadałem i jest z pewnością. Dziś sprawdziłem ponieważ jeden z termistorów jest dostawiony do rurki grzałki.

    Pozostaje sterownik albo inna ciemna sprawa. Jak znikąd nie znajdę pomocy to już myślę o prostym arduino. Na razie odciąłem grzałkę i włączam ja ręcznie - power reset lub wtyczka.

    Za pomoc ślicznie dziękuję. A może ktoś dysponuje i może poźyczyć, odsprzedać, wynająć, płytkę sterowania aby i ją wykluczyć z podejrzeń.

    ps: Staram się stosować do zaleceń forum i dopiąłem się do starego tematu ale zapewne nikt tego tematu nie zauważa.

    Samsung SR-L39webs - Włącza się, zmrozi, wyłączy się i już nie włączy. Samsung SR-L39webs - Włącza się, zmrozi, wyłączy się i już nie włączy.

    okazała się faktycznie grzałka, przepaliła sie w zgrubieniu przyłączeniowym, odcinałem osłonę rurka alu aż dostałem sie do
    zdrowej końcówki przewodu grzejnego. Przewód grzejny podobny jest do przewodów od ogrzewania podłogowego. Zacisnąłem cienka rurke mosieżną na wywiniętym na izolację odsłoniętym przewodzie grzejnym a z drugiej strony zacisnąłem na tę rurkę na silikonowym przewodzie od ceramicznej oprawki żarówek oświetleniowych. na to połączenie nasunałem rurke z taśmy teflonowej zawinietej tak że wchodziła bez luzów do rurki większej. Całość zalałem żywicą epoksydową. Lodówka służy nadal i jest OK. Wszystkim co okazali pomoc dziękuje. Proszę nie pouczać mnie że nie naprawia się grzałek. Zrobiłem to dokładnie i zaizolowałem nawet lepiej niz oryginał. Dziękuje.

    0
  • #4 31 Mar 2017 08:13
    zibi1971
    Specjalista AGD

    Witam
    Kolego powolutku, nie czepiaj się na razie modułu. Grzałka rozmrażania powinna mieć około 300Ω. Sprawdź bezpiecznik termiczny powinien mieć 0Ω. Masz problem z rozmrażaniem parownika, lodówka czeka na sygnał z czujnika odszraniana, że proces jest zakończony (czeka na sygnał, że jest ok +8°C). Jeśli chodzi o bezpiecznik termiczny to zabezpiecza przed nadmiernym wzrostem temperatury powyżej 70°C.

    0
  • #5 31 Mar 2017 19:13
    Andrzej Kmicic
    Poziom 10  

    Ok dzięki, nie wiedziałem o tych 300Ω (to wychodzi ok 200W), nie przypuszczałem że grzałka rozmrażająca ma taką moc dlatego pomiar 2.6K wydał mi się prawdopodobny (swoją drogą co tam przewodzi te 2600om) . Jeszcze raz sprawdzę ten obwód od strony sterownika bo rozbieranie całości w zamrażarce to trochę pracy. Swoją drogą to program powinien zasygnalizować błąd ale nie dać się produktom porozmarzać. Cos mi się to wydaje mało logiczne. Program czeka i pozwala na zepsucie się zawartości? W każdym razie dzięki za info. Chciałbym mieć pewność ponieważ ta grzałka to koszt prawie 120-200zł, a z parownikiem będzie ponad 300 zł i nie znalazłem wyraźnie przeznaczoną do tego typu RL39WBSW. Jak cały parownik to koszt się podniesie o wymianę środka chłodzącego. I wówczas powstaje pytanie czy nie oglądać się za nową.

    PS.
    Kobieta mi marudzi, ale siedzi w charakterze termostatu i ją włącza ręcznie :-), ja nie mam teraz kasy, szlag mnie powoli trafia jeszcze do tego upadł mi wczoraj nowiutki smartfon i potłukła się szybka. Prawo serii... Tego marudzenia już mam dość, mam tam jakieś arduino albo ESP8266, to może sklecę jakiś termostat na tym na razie bez rozmrażania i przetrwam złe czasy. ESP byłby chyba lepsze bo odpadną przyciski i wskaźniki.
    Jeszcze raz dzięki, jutro pomierzę i napiszę.

    0
  • #6 06 Kwi 2017 23:45
    centermen
    Poziom 6  

    Reasumując, oczywiście grzałka była uszkodzona, dzięki za podpowiedź mrhari.
    Lodówka chodzi, osiaga właściwie temperatury i się wyłącza, jeśli grzałka jest uszkodzona to nie działa defrost i czujnik czeka na podniesienie temperatury co nie nastepuje i lodowka sie nie załączy. Po wymianie grzałki powróciła prawidłowa praca lodówki.
    Temat uważam za zamknięty.

    0