Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Inne] Głośna praca silnika asynchronicznego z falownikiem

26 Mar 2017 20:00 987 5
  • Poziom 12  
    Witam wszystkich,

    Niedawno uruchomiłem napęd z silnikiem asynchronicznym sterowanym falownikiem ze sprzężeniem zwrotnym za pomocą enkodera. Dane silnika to T3A200L2-6 firmy Techtop Motor. Jak wiadomo silnik 6-cio biegunowy 1000 obr/min. Problem polega na tym iż po przekroczeniu 3000 obr/min silnik zaczyna bardzo głośno pracować "jazgotać, gwizdać" po przekroczeniu obr 3700 dźwięk zanika. Silnik nowy, więc problem łożysk odpada. Po zapoznaniu się z materiałami dostępnymi w internecie stwierdziłem iż mój problem może wynikać z konstrukcji wirnika. Rozkręciłem silnik i zobaczyłem że wirnik ma prosto ułożone pręty klatki. Z tego co czytałem wszyscy producenci stosują skręcenie w klatce wirnika ponieważ wpływa to korzystnie na przebieg momentu obrotowego i inne parametry silnika.

    Gdyby ktoś z szanownych kolegów był zainteresowany tematem, będę wdzięczny za podpowiedzi i porady.
  • Moderator
    Masz kartę techniczną silnika? Czy jest zbudowany i przeznaczony do współpracy z falownikiem? Czy producent określił dopuszczalne obroty maksymalne?
  • Poziom 12  
    Prędkość silników asynchronicznych jak wiadomo zależy ściśle od częstotliwości, zazwyczaj(jeśli nie jest definiowane przez producenta) możemy ją przekroczyć do wartości 2,5fn. Wiec nie powinieneś przekraczać wartości 2500obr/min(chyba że tak jak pisał Pan retrofood jest nota katalogowa, która mówi inaczej ). A więc znacznie przekroczyłeś prędkość znamionową.
    Przeczytaj jak cecha jest na łożyskach i zobacz jaka jest dopuszczalna prędkość.
  • Poziom 43  
    przemo123 napisał:
    Niedawno uruchomiłem napęd z silnikiem asynchronicznym sterowanym falownikiem ze sprzężeniem zwrotnym za pomocą enkodera. Dane silnika to T3A200L2-6 firmy Techtop Motor. Jak wiadomo silnik 6-cio biegunowy 1000 obr/min. Problem polega na tym iż po przekroczeniu 3000 obr/min silnik zaczyna bardzo głośno pracować


    Jedyne co mnie dziwi to dobór silnika do napędu, bezsens, podobnie jak sterowanie falownikiem z naturalnym oganiczeniem momentu .

    Odpowiedź jest prosta zmień silnik na taki o 1 parze biegunów.
  • Poziom 12  
    Witam,

    Dziękuję za porady. Producent dopuszcza obroty silnika do 4500 obr/min zatem jest dopuszczony do pracy z falownikiem. Dlatego dobrałem taki silnik ponieważ maksymalny moment obrotowy wykorzystuję w zakresie 0-600 obr/min i tu potrzebuję ok 200 Nm ale maszyna jest wykorzystywana z prędkościami 3500 obr/min do 4000 obr/min. Po drugie firma Techtop jako jedyna robi siniki o rozmiarze 200 w obudowie aluminiowej a musiałem się zamknąć w 200 kg jeśli chodzi o wagę napędu. Łożyska 6312-ZZ-c3 i 6212-ZZ-c3 firmy NSK. Producent podaje prędkość znamionową łożysk 5600 obr/min.
  • Moderator
    przemo123 napisał:
    Dziękuję za porady. Producent dopuszcza obroty silnika do 4500 obr/min zatem jest dopuszczony do pracy z falownikiem.

    Jeśli jest tylko jedynie Twój wniosek, to może być błędny. Sprawdź dokładnie zalecenia producenta. Silniki przeznaczone do pracy z falownikiem winny mieć łożyska izolowane, ich dopuszczalna prędkość obrotowa jest rzeczą wtórną.