Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa Poland
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

Grudmann 26 Mar 2017 20:32 8493 4
  • #1 26 Mar 2017 20:32
    Grudmann
    Poziom 9  

    Witam
    Przeprowadziłem ostatnio taką operację posiłkując się postami użytkowników "bombelll" oraz "eLolek", którym niniejszym dziękuję.
    Problem to brak załączania sprzęgła sprężarki klimy lub problem z wysterowaniem zaworu zmiennej pojemności sprężarki Harrison V5.
    Najczęściej spotykana przyczyna to przerwy w instalacji elektrycznej, która w tym aucie jest zrobiona chyba z owsików. Jak znaleźć zaraz opiszę, na przykładzie własnego problemu.

    Pierwsze co zrobiłem to wizyta w zakładzie od klimy. Sprawdzenie szczelności + ew. uzupełnienie ubytków. Mój problem nie dotyczył pressostatu, więc w opisie go nie poruszam. Ciśnienie jest, po włączeniu przycisku obroty nieznacznie się podnoszą ale sprężarka nie staruje.
    Pierwsza sprawa - pod auto, odpinamy kostkę od sprzęgła sprężarki (ta bliżej pasków) i próbujemy sprzęgło (cewkę) na krótko. Należy zwrócić uwagę na miejsce podłączenia + i - (są oznaczone na kostce). Jeśli na krótko sprzęgło nie klika to już wiemy, że jest do wymiany ale na tym zwykle zabawa się nie kończy (nie w Renault).
    Jeśli sprzęgło działa to korzystając, że jesteśmy pod autem zaczynamy sprawdzać kable - na przewodzie do sprzęgła jest stały + (sterowana jest podaniem minusa). Bierzemy miernik, jeden próbnik do masy a drugim szukamy plusa. Jak jest to fajnie, jak nie to znaczy, że mamy przerwę w przewodzie :-(
    To samo robimy z przewodem od zaworu zmiennej pojemności (z tyłu sprężarki, tam gdzie rurki). Tu też jest stały + a sterownie minusem jest z panelu klimatyzacji (w kabinie) przez PWM. Nie wiem dlaczego ale zwykle plus jest a problemem jest minus. Jeśli oba plusy są to zabieramy się za testowanie "minusów".

    W tym celu należy wyjąć panel klimatyzacji, potem wyjąć 30 pinową kostkę (tą największą) i sprawdzić kolejno przejście między:
    -dla sprzęgła klimatyzacji pin 15 złącza na panelu w kabinie z minusem na kostce przy sprężarce (pod maską)
    -dla zaworu zmiennej pojemności pin 7 złącza panelu z minusem przy wtyczce elektrozaworu (pod maską przy sprężarce)

    Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

    Jeśli mamy oba plusy oraz powyższy test pokaże przejścia minusów na kablach, to problem leży w panelu klimatyzacji. Można próbować naprawiać lub kupić na znanym serwisie aukcyjnym drugi na podmianę (należy zwrócić uwagę na numery seryjne).

    Bardziej szczegółowe wyszukiwanie braku przejścia na w/w przewodach można przeprowadzić demontując akumulator i jego podstawę i dobierając się do kości łączeniowych, które się tam znajdują. Chodzi o te dwie duże kostki na prawo od komputera (patrząc pod maską), nie o wtyczki podpięte bezpośrednio do kompa.

    Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

    Ja akurat miałem przerwę w przewodzie do sprzęgła sprężarki --> pin 15 (zielony kabel) do złącza minus we wtyczce (pomarańczowy kabel).
    By zawęzić obszar poszukiwań dobrałem się do tych kostek. W kości bliżej kompa przejście tej linii (do cewki sprężarki) jest na środkowym z dolnych grubych pinów.

    Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

    Teraz możemy sprawdzić czy przerwa jest między panelem klimy, a kostką czy między kostką a sprężarką. U mnie wyszła ta druga opcja, więc nie bawiąc się w dalsze poszukiwania i prucie wiązki pod maską - poprowadziłem bypass nowym przewodem od kostki do wtyczki przy sprężarce i wszystko śmiga. Jestem pewien, że przejście pin 7 - zawór sprężarki też gdzieś przez tą kość przechodzi lecz z braku konieczności (i lenistwa) już nie sprawdzałem.

  • Texa Poland
  • #2 14 Maj 2017 21:56
    marchr2
    Poziom 9  

    Witam! A czy to co ja zaobserwowałem na kablach od wtyczki do zaworu sterującego pracą sprężarki jest normalne? Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

    Bo już mnie zaczyna to wszystko z tą klimą lekko mówiąc denerwować... to stałe wyłączanie się przy szybszej jeździe.

  • Texa Poland
  • #3 14 Maj 2017 22:00
    piotrekwoj1
    Poziom 38  

    marchr2 napisał:
    Witam! A czy to co ja zaobserwowałem na kablach od wtyczki do zaworu jest normalne?

    Tak to akurat to standard tam jest łączenie kabli a to "coś" to uszczelnienie.

  • #4 14 Maj 2017 22:06
    marchr2
    Poziom 9  

    To znaczy że każda Laguna z elektrozaworem ma takie ustrojstwo w tym miejscu? Czy może ktoś już tam wkładał paluchy?

  • #5 18 Maj 2017 21:32
    marchr2
    Poziom 9  

    Panowie jeśli chodzi o presostat mam jeszcze fajny opis, który się przyda pewnie nie jednemu z nas. U mnie chyba też tam był problem bo dziś po jego wymianie na razie jest ok. Poniżej opis jak go sprawdzić na różne sposoby:
    Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

    Jak sprawdzić czujnik klimatyzacji 3 pinowy który jest montowany w Opel Astra, Citroen, Renault?

    Na rysunku powyższym przedstawione są konektory w gnieździe czujnika. Sygnał powrotny z czujnika jest zależny od ciśnienia panującego w układzie. Bardzo ważne jest, aby pomiaru dokonać na podłączonym czujniku i napełnionej instalacji układu klimatyzacji. Do pomiaru czujnika, można wkłuć się w przewody albo jak robiłem to ja za pomocą cienkiego kabla wciśniętego w konetkory. WAŻNE JEST ŻEBY ZASILANIA MIERZYĆ NA WPIĘTEJ W PRESOSTAT WTYCZCE I PRZY WŁĄCZONYM ZAPŁONIE.

    1) Należy sprawdzić czy przewód masowy ma przejście z minusem akumulatora.
    2) Należy włączyć zapłon i sprawdzić czy napięcie zasilające równa się 5V.
    3)Teraz najważniejsze: Gdy jesteśmy pewni, że układ jest szczelny i nabity, po przekręceniu kluczyku na zapłon, sygnał powrotny powinien wynosić od 0.7V - 1V. Jest to napięcie zezwalające na start sprężarki. Gdy włączymy klimatyzację na uruchomionym silniku w temperaturze otoczenia około 25 stopni, to napięcie powinno zacząć Wzrastać do około 1.74V. W okolicach napięcia 1.5V, powinien załączyć się pierwszy bieg wentylatora. Można sprawdzić także ciepło rurki klimatyzacji wychodzącej z chłodnicy w kierunku ściany grodziowej. Jeżeli rurka można utrzymać dłużej jak 30 sekund, a wentylator działa, to czujnik jest sprawny. Jeżeli rurka jest gorąca, że nie można utrzymać ręki dłużej jak 10 sekund, to trzeba sprawdzić sygnał powrotny czujnika. W przypadku niemożności utrzymania rurki, napięcie na czujniku powinno wynosić powyżej 2.2V. Jeżeli czujnik ma wartość mniejszą jak 2V, to jest on do uszkodzony.

    Przedstawiam wartości napięcia w zależności od ciśnienia panującego w układzie.
    0bar - 0.18V, 1bar - 0.31V, 2bar - 0.42V, 3bar - 0.55V, 4bar - 0.71V, 5bar - 0.8V, 6bar - 0.95V, 7bar - 1.07V, 8bar - 1.27V, 9bar - 1.36V, 10bar - 1.49V, 11bar - 1.61V, 12bar - 1.77V, 13bar - 1.89V, 14bar - 2.04V, 15bar - 2.17V, 16bar - 2.31V, 17bar - 2.47V, 18bar - 2.6V, 19bar - 2.75V.

    Na koniec, sposób na szybkie sprawdzenie działania wentylatorów z czujnikiem trzy konektorowym, w którym napięcie zasilające wynosi 5V. W przypadku opel Astra lub Opel Zafira, przy odpiątej wtyczce od czujnika, powinny uruchomić się wszystkie wentylatory na pełną moc.

    Warto też spojrzeć do wtyczki 3 pinowej i obejrzeć kable bo lubią gnić. Sprawdzenie przejścia do panelu klimatyzacji robimy wg poniższego wzoru. Oznaczenia pinów w panelu można odszukać w dostępnych w pdf książkach o Lagunie.
    A--> pin 8
    B--> pin 11
    C--> pin 3
    Pozdrawiam