Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
MetalWorkMetalWork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

Grudmann 26 Mar 2017 20:32 18144 5
  • #1
    Grudmann
    Level 10  
    Witam
    Przeprowadziłem ostatnio taką operację posiłkując się postami użytkowników "bombelll" oraz "eLolek", którym niniejszym dziękuję.
    Problem to brak załączania sprzęgła sprężarki klimy lub problem z wysterowaniem zaworu zmiennej pojemności sprężarki Harrison V5.
    Najczęściej spotykana przyczyna to przerwy w instalacji elektrycznej, która w tym aucie jest zrobiona chyba z owsików. Jak znaleźć zaraz opiszę, na przykładzie własnego problemu.

    Pierwsze co zrobiłem to wizyta w zakładzie od klimy. Sprawdzenie szczelności + ew. uzupełnienie ubytków. Mój problem nie dotyczył pressostatu, więc w opisie go nie poruszam. Ciśnienie jest, po włączeniu przycisku obroty nieznacznie się podnoszą ale sprężarka nie staruje.
    Pierwsza sprawa - pod auto, odpinamy kostkę od sprzęgła sprężarki (ta bliżej pasków) i próbujemy sprzęgło (cewkę) na krótko. Należy zwrócić uwagę na miejsce podłączenia + i - (są oznaczone na kostce). Jeśli na krótko sprzęgło nie klika to już wiemy, że jest do wymiany ale na tym zwykle zabawa się nie kończy (nie w Renault).
    Jeśli sprzęgło działa to korzystając, że jesteśmy pod autem zaczynamy sprawdzać kable - na przewodzie do sprzęgła jest stały + (sterowana jest podaniem minusa). Bierzemy miernik, jeden próbnik do masy a drugim szukamy plusa. Jak jest to fajnie, jak nie to znaczy, że mamy przerwę w przewodzie :-(
    To samo robimy z przewodem od zaworu zmiennej pojemności (z tyłu sprężarki, tam gdzie rurki). Tu też jest stały + a sterownie minusem jest z panelu klimatyzacji (w kabinie) przez PWM. Nie wiem dlaczego ale zwykle plus jest a problemem jest minus. Jeśli oba plusy są to zabieramy się za testowanie "minusów".

    W tym celu należy wyjąć panel klimatyzacji, potem wyjąć 30 pinową kostkę (tą największą) i sprawdzić kolejno przejście między:
    -dla sprzęgła klimatyzacji pin 15 złącza na panelu w kabinie z minusem na kostce przy sprężarce (pod maską)
    -dla zaworu zmiennej pojemności pin 7 złącza panelu z minusem przy wtyczce elektrozaworu (pod maską przy sprężarce)

    Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

    Jeśli mamy oba plusy oraz powyższy test pokaże przejścia minusów na kablach, to problem leży w panelu klimatyzacji. Można próbować naprawiać lub kupić na znanym serwisie aukcyjnym drugi na podmianę (należy zwrócić uwagę na numery seryjne).

    Bardziej szczegółowe wyszukiwanie braku przejścia na w/w przewodach można przeprowadzić demontując akumulator i jego podstawę i dobierając się do kości łączeniowych, które się tam znajdują. Chodzi o te dwie duże kostki na prawo od komputera (patrząc pod maską), nie o wtyczki podpięte bezpośrednio do kompa.

    Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

    Ja akurat miałem przerwę w przewodzie do sprzęgła sprężarki --> pin 15 (zielony kabel) do złącza minus we wtyczce (pomarańczowy kabel).
    By zawęzić obszar poszukiwań dobrałem się do tych kostek. W kości bliżej kompa przejście tej linii (do cewki sprężarki) jest na środkowym z dolnych grubych pinów.

    Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

    Teraz możemy sprawdzić czy przerwa jest między panelem klimy, a kostką czy między kostką a sprężarką. U mnie wyszła ta druga opcja, więc nie bawiąc się w dalsze poszukiwania i prucie wiązki pod maską - poprowadziłem bypass nowym przewodem od kostki do wtyczki przy sprężarce i wszystko śmiga. Jestem pewien, że przejście pin 7 - zawór sprężarki też gdzieś przez tą kość przechodzi lecz z braku konieczności (i lenistwa) już nie sprawdzałem.
  • MetalWorkMetalWork
  • #2
    marchr2
    Level 9  
    Witam! A czy to co ja zaobserwowałem na kablach od wtyczki do zaworu sterującego pracą sprężarki jest normalne? Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

    Bo już mnie zaczyna to wszystko z tą klimą lekko mówiąc denerwować... to stałe wyłączanie się przy szybszej jeździe.
  • MetalWorkMetalWork
  • #3
    piotrekwoj1
    Level 39  
    marchr2 wrote:
    Witam! A czy to co ja zaobserwowałem na kablach od wtyczki do zaworu jest normalne?

    Tak to akurat to standard tam jest łączenie kabli a to "coś" to uszczelnienie.
  • #4
    marchr2
    Level 9  
    To znaczy że każda Laguna z elektrozaworem ma takie ustrojstwo w tym miejscu? Czy może ktoś już tam wkładał paluchy?
  • #5
    marchr2
    Level 9  
    Panowie jeśli chodzi o presostat mam jeszcze fajny opis, który się przyda pewnie nie jednemu z nas. U mnie chyba też tam był problem bo dziś po jego wymianie na razie jest ok. Poniżej opis jak go sprawdzić na różne sposoby:
    Laguna II - jak sprawdzić wiązke klimatyzacji

    Jak sprawdzić czujnik klimatyzacji 3 pinowy który jest montowany w Opel Astra, Citroen, Renault?

    Na rysunku powyższym przedstawione są konektory w gnieździe czujnika. Sygnał powrotny z czujnika jest zależny od ciśnienia panującego w układzie. Bardzo ważne jest, aby pomiaru dokonać na podłączonym czujniku i napełnionej instalacji układu klimatyzacji. Do pomiaru czujnika, można wkłuć się w przewody albo jak robiłem to ja za pomocą cienkiego kabla wciśniętego w konetkory. WAŻNE JEST ŻEBY ZASILANIA MIERZYĆ NA WPIĘTEJ W PRESOSTAT WTYCZCE I PRZY WŁĄCZONYM ZAPŁONIE.

    1) Należy sprawdzić czy przewód masowy ma przejście z minusem akumulatora.
    2) Należy włączyć zapłon i sprawdzić czy napięcie zasilające równa się 5V.
    3)Teraz najważniejsze: Gdy jesteśmy pewni, że układ jest szczelny i nabity, po przekręceniu kluczyku na zapłon, sygnał powrotny powinien wynosić od 0.7V - 1V. Jest to napięcie zezwalające na start sprężarki. Gdy włączymy klimatyzację na uruchomionym silniku w temperaturze otoczenia około 25 stopni, to napięcie powinno zacząć Wzrastać do około 1.74V. W okolicach napięcia 1.5V, powinien załączyć się pierwszy bieg wentylatora. Można sprawdzić także ciepło rurki klimatyzacji wychodzącej z chłodnicy w kierunku ściany grodziowej. Jeżeli rurka można utrzymać dłużej jak 30 sekund, a wentylator działa, to czujnik jest sprawny. Jeżeli rurka jest gorąca, że nie można utrzymać ręki dłużej jak 10 sekund, to trzeba sprawdzić sygnał powrotny czujnika. W przypadku niemożności utrzymania rurki, napięcie na czujniku powinno wynosić powyżej 2.2V. Jeżeli czujnik ma wartość mniejszą jak 2V, to jest on do uszkodzony.

    Przedstawiam wartości napięcia w zależności od ciśnienia panującego w układzie.
    0bar - 0.18V, 1bar - 0.31V, 2bar - 0.42V, 3bar - 0.55V, 4bar - 0.71V, 5bar - 0.8V, 6bar - 0.95V, 7bar - 1.07V, 8bar - 1.27V, 9bar - 1.36V, 10bar - 1.49V, 11bar - 1.61V, 12bar - 1.77V, 13bar - 1.89V, 14bar - 2.04V, 15bar - 2.17V, 16bar - 2.31V, 17bar - 2.47V, 18bar - 2.6V, 19bar - 2.75V.

    Na koniec, sposób na szybkie sprawdzenie działania wentylatorów z czujnikiem trzy konektorowym, w którym napięcie zasilające wynosi 5V. W przypadku opel Astra lub Opel Zafira, przy odpiątej wtyczce od czujnika, powinny uruchomić się wszystkie wentylatory na pełną moc.

    Warto też spojrzeć do wtyczki 3 pinowej i obejrzeć kable bo lubią gnić. Sprawdzenie przejścia do panelu klimatyzacji robimy wg poniższego wzoru. Oznaczenia pinów w panelu można odszukać w dostępnych w pdf książkach o Lagunie.
    A--> pin 8
    B--> pin 11
    C--> pin 3
    Pozdrawiam
  • #6
    gienek8400
    Level 7  
    Panie kolego grudman jeszcze jak byś mi powiedział który pin w tej wtyczce odpowiada za zasilanie elektrozaworu to byś był WIELKI pozd