Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Udoskonalona zwrotnica do ZGC 50-8-44

Matt_92 27 Mar 2017 12:51 4764 21
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    Matt_92
    Level 8  
    Witam wszystkich, zanim ktoś zdąży napisać, że ten temat już był, owszem był ale dotyczył starego typu zwrotnicy (2 częściowej). Ja natomiast wpadłem na pomysł przeniesienia schematu starej zwrotnicy z zachowaniem fabrycznych wartości dla elektroniki na płytkę drukowaną. Zmniejszy się wtedy bałagan spowodowany kablami, a ja spokojnie będę mógł wyprowadzić porządne kable od głośników do zwrotnicy i terminala. Kolejną rzeczą jaką chciałem zrobić jest wymiana wszystkich kondensatorów na kondensatory Mundorfa ECap 70 VDC. Tylko jest kilka problemów natury technicznej. Mam znajomego, który wytrawiłby dla mnie takie płytki ale potrzebuję weryfikacji schematu i rzetelnej jego korekty. Poniżej zamieszczę schemat zwrotnicy, nie jest to schemat mojego autorstwa lecz użytkownika o nicku PE_KA. Bardzo proszę innych użytkowników o weryfikację jego poprawności i ewentualną poprawę. Jednocześnie chciałbym bardzo prosić kogoś kto zna się np. na speaker workshop, o wykonanie schematu tychże zwrotnic w tym programie, tak by po wydrukowaniu szablonu do trawienia na płytkę miało by to sens. Każda jakakolwiek pomoc będzie utarciem nosa tym do których już pisałem z prośbą o wykonanie gotowych już zwrotnic na płytkach drukowanych, a w odpowiedzi dostawałem zawsze, że albo się nie da albo jest to nieopłacalne. Ktoś może napisać, że sam mogę zrobić to wszystko bez większej wiedzy. Ja odpowiem, że może owszem gdybym jakkolwiek był obeznany w temacie elektroniki, niestety nie jestem, ubolewam nad tym ale po prostu są inne rzeczy na których się znam. Dlatego zwróciłem się do Was drodzy użytkownicy z tą właśnie prośbą, licząc na waszą nieocenioną pomoc. Pozdrawiam.
    Udoskonalona zwrotnica do ZGC 50-8-44
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    Tomek Janiszewski
    Level 32  
    Matt_92 wrote:
    Ja natomiast wpadłem na pomysł przeniesienia schematu starej zwrotnicy z zachowaniem fabrycznych wartości dla elektroniki na płytkę drukowaną

    Jak Ci nie szkoda laminatu na taką dużą płytkę, i potrafisz zamontować ją wewnątrz kolumny tak aby nie wibrowała w rytm fal dźwiękowych - to dlaczego nie?
    Quote:
    Kolejną rzeczą jaką chciałem zrobić jest wymiana wszystkich kondensatorów na kondensatory Mundorfa ECap 70 VDC.

    Czyli wymienisz jeden badziew na inny badziew, tylko najpewniej droższy. W najlepszym razie, tj. zakładając że w oryginalnej kolumnie również był badziew. Bowiem wszelkie kondensatory elektrolityczne (dla niepoznaki nazywane zwykle bipolarnymi) zastosowane w zwrotnicach to badziew, bez względu na to jak renomowana firma go wyprodukowała. Nie mają one żadnej stabilności: ani krótkoterminowej (temperaturowej), ani długoterminowej, determinowanej przez zachodzące powoli procesy elektrochemiczne. Wykazują silne efekty nieliniowe (warstwa izolacyjna elektrod stanowi w istocie najprawdziwszy półprzewodnik), a ich dobroć jest poniżej wszelkiej krytyki. Wreszcie, zwłaszcza po długim okresie nieużywania (lub grania z niewielką mocą) mogą się rozformować, dostarczając powodów do zadowolenia naprawiaczom popalonych głośników. Jedyną ich zaletą są małe gabaryty, pozwalające montować je na płytkach drukowanych oferowanych w handlu jako "uniwersalne zwrotnice do wszystkich typów głośników". Zatem jak już chcesz zastosować lepsze elementy - stosuj kondensatory foliowe. Nawet najtańsze poliestrowe MKSE lub MKT są lepsze pod każdym względem, najlepsze jednak, w tym wolne od wszelkich zjawisk nieliniowych są kondensatory polipropylenowe MKP, np. Jantzen lub MANT. I takie powinny być stosowane, o ile celem nie jest szybki zysk kosztem klienta pozwalającego sobie wciskać chłam.
    Quote:
    Poniżej zamieszczę schemat zwrotnicy, nie jest to schemat mojego autorstwa lecz użytkownika o nicku PE_KA.

    Podejrzewam że jest to zwrotnica liczona przy użyciu tzw. kalkulatora, tj przy całkowicie fałszywym założeniu jakoby głośnik przedstawiał czystą, niezależną od częstotliwości rezystancję równą impedancji znamionowej. To ujdzie jeszcze w przypadku najprostszego filtru 6dB/okt, w przypadku jednak filtru 12dB/okt z jakim mamy tutaj do czynienia niezbędne jest skompensowanie składowej indukcyjnej impedancji każdego z głośników szeregowymi dwójnikami RC, analogicznymi do obwodów Zobla chroniących końcówki mocy przed wzbudzeniem, których jednak tutaj brak. Albo zastosowanie konfiguracji szeregowej, gdzie robi się użytek z tej pasożytniczej indukcyjności eliminując zarazem połowę cewek. W obu jednak przypadkach należy poznać lub zmierzyć ów nie zawsze podawany przez producenta parametr, inaczej rzetelna weryfikacja schematu na podstawie li tylko rysunku możliwa nie jest.
  • #3
    Matt_92
    Level 8  
    Dziękuję Tomku za odpowiedź. Nie rozumiem czemu tak twierdzisz:
    Tomek Janiszewski wrote:
    Jak Ci nie szkoda laminatu na taką dużą płytkę, i potrafisz zamontować ją wewnątrz kolumny tak aby nie wibrowała w rytm fal dźwiękowych - to dlaczego nie?

    Przecież z tego co wiem to na płytce w zależności od tego jak jest oczywiście szablon rozrysowany, można sobie cały układ zmniejszyć do odpowiadającej wielkości oczywiście z głową tak by wszystko się na niej zmieściło. Z resztą wtedy taką płytkę mogę dać np. na przeciwległą ściankę dając pod nią podkładki z gumy. Poza tym kolumna wygłuszona jest w środku pianką 2cm więc ona też swoje zrobi.
    Quote:
    Czyli wymienisz jeden badziew na inny badziew, tylko najpewniej droższy. W najlepszym razie, tj. zakładając że w oryginalnej kolumnie również był badziew. Bowiem wszelkie kondensatory elektrolityczne (dla niepoznaki nazywane zwykle bipolarnymi) zastosowane w zwrotnicach to badziew, bez względu na to jak renomowana firma go wyprodukowała.

    Odnośnie tego co napisałeś, owszem póki co w zwrotnicy znajdują się stare już polskie kondensatory bipolarne ELWA, które zapewne z biegiem czasu straciły swoje parametry. Przyznam się, że nie mierzyłem ich wartości ale możliwe, że wcale nie odbiegły one aż tak od normy. Wiele użytkowników piszę, że owe kondensatory trzymają swoje parametry (mowa o tych we wzmacniaczach) nawet po tak długim czasie. Wracając do wątku, z tego co mi wiadomo Mundorf nie należy do firm produkujących "badziewie" a owe kondensatory nabyłem ponieważ ich cena jest niewielka, poza tym ich tolerancja to tylko +- 5%, a maksymalne napięcie wynosi 70V czyli jest nieznacznie większe dla kondensatorów ELWY które mają 63V. Co do temperatury to producent podaje od -40 do +85*C. Ja nigdy nie katowałem i przeciążałem kolumn, nie są wystawione na promienie słońca, więc wydaje mi się, że te parametry spokojnie wystarczą do i tak "budżetowej" konstrukcji. Tomku napisałeś, że
    Quote:
    Podejrzewam że jest to zwrotnica liczona przy użyciu tzw. kalkulatora
    No nie jest to zwrotnica liczona tylko przy użyciu kalkulatora bo Tonsil posiadał również komorę bezechową w której z tego co mi wiadomo weryfikował swoje konstrukcje pod względem spójności. A z tego co sprawdziłem z oryginalną zwrotnicą to schemat na moje "oko" wydaje się zgadzać, również wartości dla cewek czy kondensatorów są identyczne. Chodzi mi wyłącznie o napisanie przez kogoś kto zna sie na "rzeczy" swojej opinii na temat tego czy schemat jest poprawnie rozrysowany. Jeżeli ktoś siedzi w temacie kolumn Tonsila czy miał może do czynienia z ich "elektroniką" to wydaje mi się, że powinien ocenić czy wszystko na tym schemacie jest w porządku.
    Quote:
    To ujdzie jeszcze w przypadku najprostszego filtru 6dB/okt, w przypadku jednak filtru 12dB/okt z jakim mamy tutaj do czynienia niezbędne jest skompensowanie składowej indukcyjnej impedancji każdego z głośników szeregowymi dwójnikami RC, analogicznymi do obwodów Zobla chroniących końcówki mocy przed wzbudzeniem, których jednak tutaj brak. Albo zastosowanie konfiguracji szeregowej, gdzie robi się użytek z tej pasożytniczej indukcyjności eliminując zarazem połowę cewek. W obu jednak przypadkach należy poznać lub zmierzyć ów nie zawsze podawany przez producenta parametr, inaczej rzetelna weryfikacja schematu na podstawie li tylko rysunku możliwa nie jest.

    Czy mógłbyś Tomku przenieść to co napisałeś na ten schemat, bądź rozrysować to jakoś bo niestety wybacz ale nic kompletnie z tego nie rozumiem, ponieważ nie władam jak już wspomniałem taką wiedzą na temat elektroniki jak chociażby Ty.
  • #4
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Każda zmiana w zwrotnicy (nawet dodanie obwodu kompensacji) powoduje konieczność kolejnych zmian. Bez możliwości sprawdzenia (za pomocą chociażby odpowiedniego programu plus przystawki z mikrofonem pomiarowym) nie da się przedstawić dobrego rozwiązania.
    Jedyne co możesz zrobić bez ryzyka rozjechania się wszystkich parametrów zwrotnicy (w każdym razie nie w sposób znaczący dla częstotliwości podziału), to wymiana kondensatorów elektrolitycznych bipolarnych na foliowe.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #5
    Matt_92
    Level 8  
    398216 Usunięty wrote:
    Jedyne co możesz zrobić bez ryzyka rozjechania się wszystkich parametrów zwrotnicy (w każdym razie nie w sposób znaczący dla częstotliwości podziału), to wymiana kondensatorów elektrolitycznych bipolarnych na foliowe.
    No ale to już nie rozumiem czemu się tak wszyscy uparliście na te foliowe, w innych wątkach użytkownicy pisali że mają te Mundorfy i świetnie się u nich sprawdziły. Przecież jak wymienię kondensatory na te Mundorfy o takich samych parametrach to co się może pogorszyć? Raczej przecież powinno się brzmienie poprawić skoro wymieniam stare elektrolity na nowe. Z resztą w sobotę powinienem dysponować lutownicą i wolnym czasem więc wymienię w jednej kolumnie i porównam do starej i napiszę wam bez owijania w bawełnę czy jest poprawa.
  • #6
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Uparliście...
    No tak jakoś... :)
    Osobiście wolę mieć PEWNOŚĆ, że zwrotnica nie "rozjedzie się" po jakimś czasie. Kondensatory foliowe są w zasadzie wieczne (o ile są na odpowiednio duże napięcie), a elektrolityczne... Czasem po miesiącu, a czasem po kilku latach mogą zmienić pojemność, zmieni się częstotliwość cięcia, i... Kol. Tomek Janiszewski dość dokładnie wytłumaczył co dalej.
  • #7
    Matt_92
    Level 8  
    No cóż Panowie, na błędach się człowiek uczy ;) Zobaczymy jak wlutuje te Mundorfy i będę użytkował kolumny, czy z czasem będzie się coś działo. Najwyżej za jakiś czas wymienię je na foliowe a swoją drogą jaką markę byście polecili z tych foliowców, oczywiście tak w normalnej cenie :) Czyli mam rozumieć, że ten mój pomysł to jak porywanie się z motyką na słońce? Swoją drogą to jest jeszcze jedna kwestia, w jednej ze zwrotnic karkas cewki, (która podejrzewam że odpowiedzialna jest za pasmo średniotonowca) jest taki jakby nadtopiony i luźny. Nic nie jest urwane ale chodzi mi o to, że jak zmieniam pokrętłem od balansu na zmianę kolumny z lewej na prawą i na odwrót to słychać jak ta jedna gra bardziej średnimi tonami. Wstawię zdjęcie (to nie moja zwrotnica ale tak mniej więcej wygląda ta cewka). Na schemacie opisana jest wartością 0,44mH.
    Udoskonalona zwrotnica do ZGC 50-8-44
  • #8
    wkj
    Level 36  
    No ale ta cewka jest w gałęzi GDWK, często się one topią, może to być spowodowane zniekształceniami ze sprzętu, który jest podpięty pod kolumny. Może cewki w głośnikach GDWK straciły swoje właściwości, lub całe głośniki, dajesz więcej sopranu i większość energii idzie w te nadtopioną cewkę. Ta ze zdjęcia nie wygląda najgorzej, widziałem gorsze więc nie ma co panikować.
  • Helpful post
    #9
    Tomek Janiszewski
    Level 32  
    Matt_92 wrote:
    Przecież z tego co wiem to na płytce w zależności od tego jak jest oczywiście szablon rozrysowany, można sobie cały układ zmniejszyć do odpowiadającej wielkości oczywiście z głową tak by wszystko się na niej zmieściło.

    Milcząco założyłem że posłuchasz rad dwóch już Forumowiczów, i zastosujesz dobre kondensatory, tj foliowe. A one przy pojemności 10µF są już spore, cewki zresztą także do małych się nie zaliczają (no, chyba żeby zastosować takie na rdzeniach ferrytowych, ale one są gorsze od powietrznych analogicznie jak kondensatory poliestrowe MKT są gorsze od polipropylenowych MKP)
    Quote:
    Z resztą wtedy taką płytkę mogę dać np. na przeciwległą ściankę dając pod nią podkładki z gumy. Poza tym kolumna wygłuszona jest w środku pianką 2cm więc ona też swoje zrobi.

    Oczywiście że zawsze można próbować rozwiązywać problemy które wcześniej samemu się stworzy.
    Quote:
    Wiele użytkowników piszę, że owe kondensatory trzymają swoje parametry (mowa o tych we wzmacniaczach) nawet po tak długim czasie.

    No a Tobie stopiła się cewka: może właśnie z powodu rozjechanego kondensatora? Jeżeli chodzić ma o cewkę L4 - podejrzewałbym zwarty lub rozformowany kondensator C4. Składowe o niższych częstotliwościach (które normalnie przez ten kondensator nie przechodzą) zostały zwarte do masy przez cewkę L4 która się przegrzała tak samo jak przegrzałaby się od prądu stałego o dostatecznie dużym natężeniu, a GDW dzięki obecności kondensatora C5 jakoś to wytrzymał.
    Quote:
    Wracając do wątku, z tego co mi wiadomo Mundorf nie należy do firm produkujących "badziewie" a owe kondensatory nabyłem ponieważ ich cena jest niewielka, poza tym ich tolerancja to tylko +- 5%, a maksymalne napięcie wynosi 70V czyli jest nieznacznie większe dla kondensatorów ELWY które mają 63V. Co do temperatury to producent podaje od -40 do +85*C. Ja nigdy nie katowałem i przeciążałem kolumn, nie są wystawione na promienie słońca,

    Rower samochodu we wszystkich zastosowaniach nie zastąpi, nawet jeśli legitymuje się marką Peugeot.
    Quote:
    więc wydaje mi się, że te parametry spokojnie wystarczą do i tak "budżetowej" konstrukcji.

    A już zwłaszcza do wyrobów tak wybitnie budżetowych jak zespoły głośnikowe do samochodowych umcyków, mających tylko robić możliwie przeraźliwy hałas. Tam tylko malutkie kondensatory bipolarne dadzą się ukryć bezproblemowo pod konstrukcją podtrzymującą głośniczek wysokotonowy. I to jest właściwe zastosowanie dla nich.
    Quote:
    Tomku napisałeś, że
    Quote:
    Podejrzewam że jest to zwrotnica liczona przy użyciu tzw. kalkulatora
    No nie jest to zwrotnica liczona tylko przy użyciu kalkulatora bo Tonsil posiadał również komorę bezechową w której z tego co mi wiadomo weryfikował swoje konstrukcje pod względem spójności. A z tego co sprawdziłem z oryginalną zwrotnicą to schemat na moje "oko" wydaje się zgadzać, również wartości dla cewek czy kondensatorów są identyczne.

    Wcześniej napisałeś natomiast:
    Quote:
    Poniżej zamieszczę schemat zwrotnicy, nie jest to schemat mojego autorstwa lecz użytkownika o nicku PE_KA.

    Więc co to w końcu jest, oryginalna zwrotnica czy może jednak... plagiat? :D
    Quote:
    Chodzi mi wyłącznie o napisanie przez kogoś kto zna sie na "rzeczy" swojej opinii na temat tego czy schemat jest poprawnie rozrysowany

    Konfiguracyjnie to nawet wszystko 3ma się qpy. Tam gdzie zaznaczyłeś ??? najpewniej siedział tłumik oporowy. Skoro zastrzeżeń do tego typu wyrobów Tonsila nie było - pozostaje Ci pozostać przy tym co masz, bowiem przepracowanie zwrotnicy na inną łatwe i oczywiste nie jest.
    Quote:
    Czy mógłbyś Tomku przenieść to co napisałeś na ten schemat, bądź rozrysować to jakoś bo niestety wybacz ale nic kompletnie z tego nie rozumiem, ponieważ nie władam jak już wspomniałem taką wiedzą na temat elektroniki jak chociażby Ty

    Tylko tak dla ilustracji, skoro już pytasz przytaczam przykład zwrotnicy trójdrożnej 12dB/okt odbiegający zupełnie od tego co się zwykle spotyka. Nie należy odwzorowywać go nie bacząc na typy głośników, już choćby dlatego że zastosowane mają 4Ω. Przede mną jeszcze długie próby odsłuchowe (pomiar charakterystyki w ciasnym i źle wytłumionym pokoju nie miałby i tak sensu, wynajmować zaś sali gimnastycznej na tę okoliczność nie zamierzam, o braku możliwości transportu ciężkich pudeł nie mówiąc), i gdyby okazało się że mimo wymiany GD12/5 na GDN12/8 nadal średnich tonów wydaje się za dużo - trzeba będzie ją lekko zmodyfikować dodając tłumik w torze średniotonowym, oczywiście tak aby nie wpłynęło to na całość. Na razie mogę być przynajmniej spokojny że wzmacniacza i głośników nie zniszczę, bowiem impedancja nie spada nigdzie poniżej znamionowych 4Ω a charakterystyki napięć na poszczególnych głośnikach są gładkie jak w teorii, bez pików rezonansowych występujących w błędnie obliczonych zwrotnicach
    Udoskonalona zwrotnica do ZGC 50-8-44

    Ty raczej ogranicz się do wymiany kondensatorów na foliowe, od razu lub za kilka lat, gdy nowe elektrolity które niestety już zakupiłeś będą miały dosyć czasu aby zacząć tracić parametry.

    Dodano po 6 [minuty]:

    wkj wrote:
    No ale ta cewka jest w gałęzi GDWK, często się one topią, może to być spowodowane zniekształceniami ze sprzętu, który jest podpięty pod kolumny. Może cewki w głośnikach GDWK straciły swoje właściwości, lub całe głośniki, dajesz więcej sopranu i większość energii idzie w te nadtopioną cewkę.

    Słyszałem już teorie o paleniu się głośników wysokotonowych z racji podłączenia zespołu 100W do wzmacniacza 25W (podczas gdy przeciwnie, podłączenie tych samych zespołów do wzmacniacza 250W miało być całkowicie bezpieczne dla nich), ale żeby jeszcze paliły się od tego cewki w zwrotnicach? 8-O :twisted: :lol:
  • #10
    Matt_92
    Level 8  
    Tomek Janiszewski wrote:
    Wcześniej napisałeś natomiast:
    Cytat:
    Poniżej zamieszczę schemat zwrotnicy, nie jest to schemat mojego autorstwa lecz użytkownika o nicku PE_KA.

    Więc co to w końcu jest, oryginalna zwrotnica czy może jednak... plagiat? :D

    Tomku zamieszczony schemat jest schematem oryginalnej zwrotnicy, jednak nie jest on wykonany przez ludzi z Tonsila lecz użytkownika forum dlatego zależało mi na jego weryfikacji.
    A co do tej cewki to mimo, że kolumna gra to należy ją wymienić w takim razie?
    wkj wrote:
    No ale ta cewka jest w gałęzi GDWK, często się one topią, może to być spowodowane zniekształceniami ze sprzętu, który jest podpięty pod kolumny. Może cewki w głośnikach GDWK straciły swoje właściwości, lub całe głośniki, dajesz więcej sopranu i większość energii idzie w te nadtopioną cewkę.

    Cewki w głośnikach wysokotonowych zostały wymienione na nowe. W jednym jedynie cewka nosiła już ślady zużycia i był to właśnie gdwk z tej felernej kolumny. Tylko zastanawia mnie fakt czemu ta jedna kolumna generuje więcej średnich tonów. Jak się wsłucham to słychać ewidentnie, że jest nieco mniej basu a więcej średnich czyli tak jak by gdn dostawał więcej pasma średnich tonów? Ale przecież ta cewka nie ma nic wspólnego z gdn..
  • #11
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Oszacowanie ze 100% pewnością czy to głośnik niskotonowy gra głośniej, czy średniotonowy głośniej (i niskotonowego maskuje w ten sposób) "na ucho" wymaga wyrobienia tegoż ucha.
    Najpierw więc wymień kondensatory a dopiero potem oceniaj. Co do cewki - pomijam już przyczynę dla której się nadtopiła - ja bym jednak ją wymienił na nową. Możliwe bowiem, że zwarcie (nawet częściowe) cewki głośnika wysokotonowego spowodowało w niej zwarcia między-zwojowe. Chyba, ze masz możliwość pomiaru indukcyjności tejże - w takim wypadku możesz po prostu porównać indukcyjność alb z drugą analogiczną, albo z wartością ze schematu.
  • #12
    Matt_92
    Level 8  
    398216 Usunięty wrote:
    Oszacowanie ze 100% pewnością czy to głośnik niskotonowy gra głośniej, czy średniotonowy głośniej (i niskotonowego maskuje w ten sposób) "na ucho" wymaga wyrobienia tegoż ucha.

    Jeśli chodzi o mój słuch to akurat jest wrażliwy ;) Wiadomo, że gdn też przenosi nieco pasma średnich tonów ale mimo to jednak jest różnica gdy ucho przyłoży się do gdn-a z drugiej kolumny.
    398216 Usunięty wrote:
    Chyba, ze masz możliwość pomiaru indukcyjności tejże - w takim wypadku możesz po prostu porównać indukcyjność alb z drugą analogiczną, albo z wartością ze schematu.

    Niestety nie dysponuje urządzeniem do pomiaru indukcyjności cewek, nie wiem też ile ma zwojów i jaka jest grubość drutu. Więc tak na prawdę nie wiem nic. Jak w taki sposób mam wymienić cewkę na nową? Znam tylko wyjściową jej indukcyjność (0,44 mH).

    Swoją drogą sprawdziłem ofertę producentów nieaudiofilskich kondensatorów bo przecież do budżetowych kolumn Tonsila nie będę wsadzał Jantzenów. I Zarówno Audyn Cap MKT jak i Monacor MKP mają tolerancję +/- 5, tak samo jak te Mundorfy które kupiłem więc i w przypadku tych foliowców parametry kondensatorów mogą się różnić. Jedyną różnicą jest to, że są odporne na starzenie i posiadają zwiększoną odporność na zmiany napięcia.
  • Helpful post
    #13
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Matt_92 wrote:
    Jak w taki sposób mam wymienić cewkę na nową?
    Najprościej - kupić.
    Matt_92 wrote:
    Znam tylko wyjściową jej indukcyjność (0,44 mH).
    Czyli masz wartość cewki. Z taką informacja nie powinno być problemu ze znalezieniem sklepu (sklepu z podzespołami głośnikowymi*) i wyszukanie odpowiedniej.
    Druga opcja wymaga nieco więcej zaangażowania:
    Wyjmujesz cewkę, odwijasz LICZĄC i zwoje zapisujesz wynik. Potem na przykład na wiertle czy ołówku nawijasz powiedzmy 10 czy 20 zwoi tym drutem ściśle zwój przy zwoju, a potem mierzysz ile długości zajmuje nawój. Obliczasz jaka jest średnica drutu i takiego szukasz. Mając ilość zwoi i średnicę drutu nawijasz nowym drutem cewkę i już.
    Oczywiście o ile stary karkas nadaje się jeszcze do tego, nawijasz na nim. W wypadku gdy jest na tyle uszkodzony, że nie jest to możliwe, musisz znaleźć/zrobić karkas o dokładnie takich samych wymiarach (najważniejsze są średnica na którą nawijasz i szerokość miejsca na uzwojenie. Karkas musi być oczywiście z materiału diamagnetycznego - plastik, karton. Możesz też nawinąć bez karkasu, ale to już wyższa szkoła - musisz mieć karkas - kopyto.

    Na koniec możesz zalakierować uzwojenia cewki jakimś lakierem żeby nie miały tendencji do rozwijania się i "dzwonienia".

    * - przykładowy link:
    http://polink.com.pl/produkty/komponenty-do-zwrotnic-glosnikowych/
  • #14
    Matt_92
    Level 8  
    398216 Usunięty wrote:
    Czyli masz wartość cewki. Z taką informacja nie powinno być problemu ze znalezieniem sklepu (sklepu z podzespołami głośnikowymi) i wyszukanie odpowiedniej.

    Pozwól, że pominę drugą opcję bo nie mam za bardzo warunków ani zbytnich zdolności do takich rzeczy. A wolę niczego nie spartolić, żeby nie narobić sobie więcej problemów. Natomiast co do pierwszej opcji, to wystarczy, że znajdę cewkę w sklepie o takiej samej indukcyjności i to wystarczy? Nie będzie różnic w innych parametrach? Z tego co pobieżnie sprawdzałem to taką cewkę na karkasie jak mam ciężko dostać, odpowiednikiem była by cewka powietrzna ale nie ma ona rdzenia czy w ogóle nie ma karkasu więc jak bym ją tam miał przymocować do tej zwrotnicy? Z resztą znalazłem 4 cewki powietrzne o indukcyjności 0,44mH ale mają różną grubość drutu oraz różne wartości oporu. Poniżej zamieszczam zdjęcie mojej zwrotnicy i tego jak ta cewka wygląda.
    Udoskonalona zwrotnica do ZGC 50-8-44 Udoskonalona zwrotnica do ZGC 50-8-44

    Teraz to zobaczyłem... Jeden z kondensatorów chyba w torze dla głośnika średniotonowego ma wartość 1,5 uF a powinien mieć 2,2 uF z tego co widać na zdjęciu. Czy to może mieć wpływ na tą różnicę w brzmieniu kolumny? Tylko sęk w tym, że ja tam nigdy w nich nic nie zmieniałem... :-?
  • #15
    Anonymous
    Anonymous  
  • #16
    Matt_92
    Level 8  
    dominator8 wrote:
    W domowych warunkach pomiar ten można wykonać poprzez dołączenie do badanej indukcyjności rezystora o znanej wartości. Powstanie wówczas obwód RL, który to traktujemy napięciem sinusoidalnie zmiennym o znanej częstotliwości. Na podstawie wskazania amperomierza i woltomoerza wyznaczam impedancję Z takiego obwodu. Z trójkąta impedancji wyznaczam reaktancję tego obwodu
    sqrt(Z^2-R^2)
    Xl=wL gdzie w to pulsacja 2*pi*f. Zwykłą uemką każdy jest w stanie to wykonać.

    Dziękuję za kolejny pomocny post ale niestety jeszcze raz powtórzę nie posiadam ani pomocnych do tego urządzeń ani zdolności by świadomie "bawić" się elektroniką. Może gdybym był zapalonym majsterkowiczem to nie stanowiłoby dla mnie to problemu. Chyba, że jest tu osoba z Łodzi bądź jej okolic i posiada odpowiednie urządzenia do tego by taką cewkę wykonać to jestem jak najbardziej skłonny by się do takiej osoby wybrać.
  • #17
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Matt_92 wrote:
    jeszcze raz powtórzę nie posiadam ani pomocnych do tego urządzeń ani zdolności by świadomie "bawić" się elektroniką
    398216 Usunięty wrote:
    Najprościej - kupić.
    398216 Usunięty wrote:

    Czego więcej oczekujesz?
  • #18
    Matt_92
    Level 8  
    398216 Usunięty wrote:
    398216 Usunięty napisał:
    Najprościej - kupić.
    398216 Usunięty napisał:
    * - przykładowy link:
    http://polink.com.pl/produkty/komponenty-do-zwrotnic-glosnikowych/


    Przecież wcześniej napisałem, że z cewek o wartości 0,44mH znalazłem wyłącznie 4 w ofercie cewek powietrznych z tym, że każda ma inną grubość drutu oraz inny opór. Przecież chyba nie będę bawił się w wyliczankę i wybierał na chybił trafił tej właściwej. Nie znam grubości drutu ani oporu dla tej oryginalnej cewki więc skąd mam wiedzieć, która nie tyle ma identyczne parametry ale chociaż jest najbardziej nimi zbliżona.
  • #19
    Anonymous
    Anonymous  
  • #20
    Matt_92
    Level 8  
    Dominator8 ale jeżeli już dopasuję nową cewkę to tamtą oryginalną w drugiej kolumnie też wymieniać czy zostawić?
  • Helpful post
    #21
    Anonymous
    Anonymous  
  • #22
    Matt_92
    Level 8  
    W takim razie temat mogę uznać za zamknięty. Daruje sobie ten pomysł z tą płytką drukowaną. A ze gościem ze sklepu dogadałem się, że za niewielką dopłatą z mojej strony odeślę mu te elektrolity Mundorfa a on wyśle mi Monacory MKP. Cewki wylutuję i zabiorę do elektronicznego bo mam niedaleko to powinni mi to pomierzyć wszystko. Także dziękuję wszystkim za pomoc. Temat do zamknięcia! ;)