Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SIMSON ELEKTRONIK - cewka zapłonowa - czy to wypali?

żelowy 27 Mar 2017 21:39 921 26
  • #1 27 Mar 2017 21:39
    żelowy
    Poziom 5  

    Witam.
    Zastanawiam się czy gdyby podłączyć w simsonie ELEKTRONIKU taką cewkę zapłonową SIMSON ELEKTRONIK - cewka zapłonowa - czy to wypali? pod styki 14 i 15 w module SIMSON ELEKTRONIK - cewka zapłonowa - czy to wypali? to czy dałaby jakąś iskrę? Bo teoretycznie chyba powinna dać (jakąkolwiek)...

  • #3 28 Mar 2017 10:44
    żelowy
    Poziom 5  

    no do ustawienia pozostanie jedynie wyprzedzenie, bo przecież rolę przerywacza zastąpi impulsator z modułem
    a wyprzedzenie to zwyczajnie jak w simsonach - obracaniem iskrownika

  • #4 28 Mar 2017 15:11
    teskot
    Poziom 25  

    Chciałbyś zastosować tą cewkę zamiast cewki butelkowej czy cewki zapłonowej (ładującej)? I po co tak w ogóle? A jeśli zamiast cewki butelkowej to pod styk 15 i 31, a nie 14. Miałaby wówczas szansę zadziałać, tylko nie rozumiem tej kombinacji.

  • #5 28 Mar 2017 17:30
    Krzys55
    Poziom 17  

    Czy to jest cewka wysokonapięciowa ? Tak jak kolega "teskot" nie kumam po co to chcesz zrobić ?

  • Pomocny post
    #6 28 Mar 2017 18:42
    teskot
    Poziom 25  

    Krzys55-ta cewka z obrazka to cewka zapłonowa pochodząca z klasycznego, iskrownikowego układu zapłonowego z przerywaczem. Ona ma pierwotne uzwojenie zakończone tym białym przewodem z oczkiem zwierane za pomocą przerywacza oraz wysokonapięciowe wtórne wyprowadzone tym drutem w rurce do podłączenia kabla W.N. Czysto teoretycznie jej konstrukcja jest bardzo zbliżona do "butelkowej" cewki zapłonowej, ale ilość zwojów i średnica drutu na pewno inna. Działać ma szansę, tylko nie wiem po co. Poza tym iskra może być w pewnych okolicznościach gorsza.

  • #7 28 Mar 2017 19:07
    Krzys55
    Poziom 17  

    Tak czy inaczej cewka butelkowa jest bardziej niezawodna i ta przeróbka mija się z celem .

  • #8 28 Mar 2017 19:25
    żelowy
    Poziom 5  

    dzięki za odpowiedzi i zainteresowanie tematem ;)
    nie roztrząsajmy motywacji proszę was bardzo ;)
    jest to dokłanie taka cewka jak napisał teskot. Chodzi mi o zastąpienie nią zarówno cewki zapłonowej NN (spod magneta) jak i cewki zapłonowej WN (butelkowej)

    Dodano po 1 [minuty]:

    ujemne bieguny są w tej cewce zmasowane, więc ze stykiem 31 modułu zawsze będzie połączona

  • #9 28 Mar 2017 19:30
    teskot
    Poziom 25  

    Kombinujesz jak koń pod górę. Napisz co chcesz osiągnąć, bo póki co to robisz wszystko, żeby układ zapłonowy nie działał. Chcesz mieć zapłon z przerywaczem (bez modułu) czy z modułem CDI? Zdajesz sobie sprawę, że w obu tych rozwiązaniach były inne statory i inne koła magnesowe?

  • #10 28 Mar 2017 19:33
    żelowy
    Poziom 5  

    a wie ktoś z was może ile V na napięcie z uzwojenia pierwotnego?
    bo tak sobie jeszcze pomyślałem że skoro moduł obsługuje napięcie do 400V to można by dać trafo po drodze do styku 14, tylko nie wiem czy wtedy prąd z kondka nie spaliłby cewki w momencie wyzwalania iskry...

    Dodano po 2 [minuty]:

    teskot no wiem że jak koń pod górkę ;) co do statora to cewka powinna wejść, a magneto chyba wystarczy do wytworzenia napięcia na cewce
    chodzi o zapłon CDI ale na tej cewce

  • #11 28 Mar 2017 19:36
    teskot
    Poziom 25  

    W układzie z modułem cewka butelkowa była na napięcie 6V. I to, że była "zasilana" impulsem o wartości 100 i więcej V to wcale nie oznacza, że jej to szkodziło. Napisz co chcesz zrobić bo inaczej to wróżenie z fusów.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Aha, no to będzie tak: możesz spróbować zastąpić cewkę butelkową tą, którą wskazałeś w pierwszym poście. Ale jeśli zastąpisz cewkę ładującą to napięcie nie będzie wystarczające do naładowania kondensatorów w module zapłonowym.

  • #12 28 Mar 2017 20:07
    żelowy
    Poziom 5  

    a gdyby tak wymienić kondensatory z modułu na jeden o pojemności takiej jak w platynkowcu, czyli 0,22 uF?
    (z trafo rezygnujemy, bo pole magnetyczne na cewce mogłoby zepsuć magneto)

    Dodano po 19 [minuty]:

    i jeszcze jedno pytanie: czy do tego modułu można zastosować taki impulsator SIMSON ELEKTRONIK - cewka zapłonowa - czy to wypali? z chińskiego skutera zamiast simsonowskiego?
    pytam bo jest różnica w ich oporności simsonowskie mają 15-30 om a te chińskie podobno ok. 250 om (oczywiście stosując odpowiedni znacznik na magnecie wyzwalający impuls)

  • Pomocny post
    #13 28 Mar 2017 20:38
    teskot
    Poziom 25  

    Nie gniewaj się, ale czy TY w ogóle rozumiesz ideę działania klasycznego i elektronicznego układu zapłonowego? Nie wiem, jakie są Twoje pobudki, ale na prawdę zabierasz się do tego jak pies do jeża. Układ zapłonowy musi dysponować odpowiednią energią do wytworzenia iskry. Tą energię kumuluje się w indukcyjności (klasyczny układ zapłonowy) bądź w pojemności (zapłon CDI). Ameryki niestety nie odkryjesz, z takim kombinatorstwem nie poprawisz producenta. Dlaczego upierasz się przy stosowaniu rozwiązań niededykowanych? A co do obaw o uszkodzenie to poczytaj trochę o tym, jak steruje się tyrystory, a zrozumiesz, że one dużo zniosą.

    Dodano po 4 [minuty]:

    co do wymiany kondensatora na taki z "platynowca" to energia będzie gdzieś tak z 1000 razy mniejsza. Kondensator w układzie z przerywaczem pełni zupełnie odmienną rolę.

  • Pomocny post
    #14 28 Mar 2017 23:34
    BANANvanDYK
    Poziom 36  

    Wątpliwa sprawa aby cewka zapłonowa z S50 zadziałała w zapłonie elektroniku jako cewka zasilająca CDI. Nie wiem czy nawet fizycznie wejdzie w podstawkę.
    Nie da się zrobić zapłonu CDI wyłącznie na tej cewce. To jest niemożliwe konstrukcyjnie, ponieważ ta cewka to w dalszym ciągu zapłon indukcyjny. Poza tym kwestia sterowania...
    W prawdzie są rozwiązania działające na takiej zasadzie o której masz na myśli, czyli wszystkie cewkomoduły stosowane w sprzęcie ogrodniczym, ale to są zupełnie inne rozwiązania konstrukcyjne.
    Takiego impulsatora fizycznie nie zamontujesz w Simsonie, no chyba że postąpisz tak jak typowi janusze tuningu wyłamując dziurę w karterach w celu zamontowania takiego impulsatora albo zapłonu od kosy spalinowej. Dlatego w Simsonach stosuje się układy zapłonowe z wewnętrznie umieszczonym impulsatorem. Alternatywnym rozwiązaniem są układy zapłonowe typu Polini, MVT, Delta które posiadają ultra małe koła magnesowe dzięki czemu mają wystarczająco miejsca do zamontowania impulsatora umieszczonego na zewnątrz koła magnesowego.

  • Pomocny post
    #15 29 Mar 2017 00:07
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 41  

    Istne ,,Sculptur's in the Shitt" :cry: - 1. Cewka ,,butelkowa" podłączona do białego przewodu i do masy, przerywacz z kondensatorem pozostawiony bez zmian. Przewód WN odcięty i odpowiednio zaizolowany. Otrzymasz zapłon iskrownikowy o stopniach rozdzielonych. Czy o to ci chodzi ? Aby kabel wysokonapięciowy nie wychodził z osłony magneta, tylko ,,rasowo" z góry ? 2. Możesz spróbować (!!!??) jeszcze jednej kombinacji - zakupić ,,cewko-moduł " CDI dwuprzewodowy, są takie, podłączyć go do masy i do przewodu uzwojenia pierwotnego pozostawionej cewki, usuwając przerywacz, ale czy zadziała, będzie to zależało od położenia magnesów koła i maksymalnego napięcia generowanym na tym uzwojeniu względem GPZ tłoka. (,,Wtajemniczeni" wiedzą, jak to działa - cewko-moduł CDI generuje iskrę, w momencie otrzymania najwyższego napięcia, czyli czujnik położenia koła magnesowego jest wówczas zbędny, tylko tylko, że cewka ,,magneta" w tych układach generuje kilkaset woltów - oryginał w tym przypadku do przezwojenia ?).

  • #16 29 Mar 2017 04:48
    Krzys55
    Poziom 17  

    Nie może zostawić przerywacza bez zmian bo go tam nie ma. Pisze że to elektronik.

  • #17 29 Mar 2017 07:50
    kot mirmur
    Poziom 27  

    Producent tego motoru, wstawiając do niego elektronikę miał na myśli jego ulepszenie.Klasyczny układ z przerywaczem[nie wiem dlaczego wszyscy się uparli na nazwę platynki?] zawsze miał niedomagania typu-awaria kondensatora,wyklepanie lub wypalenie styków,przebicie izolatora młoteczka przerywacza,wycieranie popychacza młoteczka itd. Poza tym elektronik ma lepszą iskrę i brak tendencji do przestawiania się zapłonu, wywołanego poprzez zużywanie się w/w elementów.

  • #18 29 Mar 2017 07:56
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 41  

    Raz jeszcze -na pierwsze pytanie

    żelowy napisał:
    Zastanawiam się czy gdyby podłączyć w simsonie ELEKTRONIKU taką cewkę zapłonową
    odpowiadam - nie, albo i nie i po co ? Nie da się
    Krzys55 napisał:
    Czy to jest cewka wysokonapięciowa ?
    cewka iskrownika o członach połączonych, poczytaj, jak to działa.
    teskot napisał:
    Działać ma szansę, tylko nie wiem po co. Poza tym iskra może być w pewnych okolicznościach gorsza.
    Akurat to prawda.
    żelowy napisał:
    Chodzi mi o zastąpienie nią zarówno cewki zapłonowej NN (spod magneta) jak i cewki zapłonowej WN (butelkowej)
    Nie ma takiej możliwości. Coś jeszcze ?

  • #19 29 Mar 2017 08:07
    kot mirmur
    Poziom 27  

    Założyć starter od świetlówek zamiast przerywacza kierunkowskazów-he he.Miałem kiedyś taki przypadek w naprawie.Gość twierdził że-jak lampki na choince mrugają to i w simsonie powinny mrugać.

  • #20 29 Mar 2017 10:36
    Krzys55
    Poziom 17  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Cewka ,,butelkowa" podłączona do białego przewodu i do masy, przerywacz z kondensatorem pozostawiony bez zmian.
    Czemu się tak denerwujesz ? Piszesz przerywacz , a go nie ma . Jeżeli się mylę to mnie popraw .

  • #21 29 Mar 2017 10:52
    kot mirmur
    Poziom 27  

    Kolego Żelowy taki układ z jedną cewką zapłonową +przerywacz [to wszystko pod magnetem] był montowany np.w Simson SR1 i SR2.

  • #22 29 Mar 2017 11:00
    abart64
    Poziom 25  

    Generalnie to jest kombinacja typu "jakby tu do traktora przykręcić dyszel żeby go koń ciągnął razem z pługiem" .

  • Pomocny post
    #23 29 Mar 2017 14:09
    BANANvanDYK
    Poziom 36  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Możesz spróbować (!!!??) jeszcze jednej kombinacji - zakupić ,,cewko-moduł " CDI dwuprzewodowy, są takie, podłączyć go do masy i do przewodu uzwojenia pierwotnego pozostawionej cewki, usuwając przerywacz, ale czy zadziała, będzie to zależało od położenia magnesów koła i maksymalnego napięcia generowanym na tym uzwojeniu względem GPZ tłoka. (,,Wtajemniczeni" wiedzą, jak to działa - cewko-moduł CDI generuje iskrę, w momencie otrzymania najwyższego napięcia, czyli czujnik położenia koła magnesowego jest wówczas zbędny, tylko tylko, że cewka ,,magneta" w tych układach generuje kilkaset woltów - oryginał w tym przypadku do przezwojenia ?).

    Panie Krzysztofie, testowałem kiedyś takie rozwiązanie. Silnik pracował, ale jakby to powiedzieć - śmiesznie. Tylko cewkomoduł był podłączony pod zapłon elektronik. Koła magnesowe w Simsonach posiadają trzy pary biegunów magnetycznych, więc w takim przypadku iskra występuje co 120°. Takie cewkomoduły są stosowane w zapłonach które mają dwie pary biegunów magnetycznych, a więc zapłon co 180°. Iskra w DMP jest dla silnika zupełnie bez znaczenia, ale iskra w zupełnie przypadkowych miejscach ma znaczenie.

  • #24 29 Mar 2017 14:52
    Krzys55
    Poziom 17  

    BANANvanDYK napisał:
    Koła magnesowe w Simsonach posiadają trzy pary biegunów magnetycznych, więc w takim przypadku iskra występuje co 120°.
    . Magneta w elektroniku a w zapłonie z przerywaczem mechanicznym są zupełnie inne .

  • #25 29 Mar 2017 15:21
    kot mirmur
    Poziom 27  

    Panie Banan Van Dyk ,magnesów może być i 8,a wyoblenie na krzywce otwierającej przerywacz jedno.Tak samo w elektroniku jest jedna węższa szczelina miedzy biegunami,która aktywuje czujnik zapłonu.

  • #26 01 Kwi 2017 22:49
    żelowy
    Poziom 5  

    Dzięki panowie za więcej uwag ;)

    Myślę że sprawa wyjaśniona na tyle na ile można bez testów, więc zamierzam to przetestować (bo mam taką cewkę na warsztacie więc wystarczy założyć).

    Natomiast pojawiły się kolejne pytania:

    Teraz chcę spóbować zmontować zapłon elektroniczny, który nadawałby się do założenia w każdym prl-owskim motorku na bazie tego (genialnego) pomysłu:
    http://dwusuw.blogspot.com/2013/02/bezstykowy-ukad-zaponowy-jawa-350.html

    Główna zmiana jaką bym chciał zastosować to zasilanie prosto z cewki 12V (np. świetlnej - ma większą moc od cewki ładowania), puszczone przez regulator napięcia z chinola.

    Również czujnik halla z samochodowego chciałbym zmienić na taki zwykły (do kupienia w sklepie elektronicznym) jak chociażby ten TLE4935: http://www.multielektronik.pl/hallotrony-10052.html (żeby móc go schować pod magnetem) odpalany malutkim magnesikiem neodymowym (przyklejonym do krzywki magneta).

    Jak myślicie poszłoby to?

    Myślałem również o zaadaptowaniu tego pomysłu do prądnic 6V gdzie przed regulatorem napięcia założyłbym trafo 6->12V.
    W przypadku 6V możnaby też od biedy zastosować taką instalację: http://www.bemoto.pl/moje-motocykle/cz-175-sport/zaplon-tci/ ale nie chce mi się wylutowywać specjalnie modułu, wolę wziąc gotowy z golfa, tak jak w pierwszym linku.

  • #27 07 Kwi 2017 11:56
    żelowy
    Poziom 5  

    I jak? ktoś? coś?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME