Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Różne awarie akumulatorów.

TechEkspert 30 Mar 2017 19:51 9546 38
  • #1
    TechEkspert
    Redaktor
    Różne awarie akumulatorów.
    Kwasowo-ołowiowe akumulatory VRLA nadal są źródłem energii w wielu urządzeniach typu UPS/zasilacz buforowy mimo dostępności akumulatorów Ni-MH, Li-ion czy superkondensatorów. Nie zależnie od technologii wykonania akumulatorów często trafiam na usterki spowodowane brakiem styku, lub zwiększeniem rezystancji wewnętrznej jednego akumulatora w szeregu.
    Czasami trafiają się awarie gdzie akumulatory VRLA rozszczelnią się lub spuchną do tego stopnia, że trudno usunąć je z obudowy, dodatkowo trzeba pozbyć się korozji i białego pyłu/nalotu. Powody takich awarii mogą być różne, od naturalnego zużycia po awarię ładowarki, przeładowanie lub zbyt dużą temperaturę lub prąd.

    Czy trafiliście na podobne awarie wywołane przez akumulatory, może zachowały się zdjęcia z procesu naprawy?

    Różne awarie akumulatorów.

    Źródło:
    https://community.spiceworks.com/topic/1975178-interesting-ups-replacement?source=topic&pos=8
    WikiCommons photo by Mathieu Bois.
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #2
    szymon122
    Poziom 38  
    TechEkspert napisał:
    zdjęcia z procesu naprawy

    Ale co chcesz tam naprawiać?

    Każdy akumulator ma swoją żywotność, dla mnie to akurat oczywiste.
    Akumulatory wyglądają tak jedynie gdy się je zaniedba, gdy system nie monitoruje ich stanu.

    TechEkspert napisał:
    Różne awarie akumulatorów.

    Z ciekawszych awarii to mogę podać przykład znajomego mechanika, nie wiem jak ale doprowadził do zwarcia akumulatora samochodowego. Z akumulatora wielkości sporego pudła po butach zostało jakieś 2/3, reszta była w promieniu 3-5m :D
    Jestem ciekawy czym zrobił to zwarcie, co wytrzymało tak ogromny prąd (tu raczej będą już kiloampery), szkoda, że tego nie widziałem.

    Ciekawy jestem co by się stało w przypadku zwarcia ogniwa LiFePO4, na przykład takiego:
    http://www.bto.pl/pdf/04445/a123_20ah.pdf
    3.3V, prąd ciągły 325A, chwilowy 600A, prądu zwarcia teraz nie widzę ale jeśli dobrze pamiętam to 2400A.
  • #3
    kot mirmur
    Poziom 33  
    Pewnie położył jakiś metal na klemach. Albo może odkręcił korek i sprawdzał poziom elektrolitu, przyświecając sobie zapalniczką (rok 1991, lokalizacja - ciemna piwnica, akumulator 120 Ah, 12V) miał człowiek szczęście że nie był tam sam. Ale teraz ciężko trafić akumulator z takimi korkami.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #4
    TechEkspert
    Redaktor
    @szymon122 rzeczywiście akumulatory powinno traktować się jako materiał eksploatacyjny, warto wymieniać je zgodnie z zaleceniami.
    Czasami trafiam na urządzenia zasilające gdzie akumulatory AGM pracują bezawaryjnie bardzo długo, być może wynika to z małej ilości zaników napięcia i podjęcia pracy przez zasilacz buforowy, dobrą konstrukcję ładowarki i dobrej jakości akumulatory.
    Czasem awaria ładowarki lub brak monitorowania doprowadza w krótkim czasie do uszkodzenia akumulatorów z widocznymi odkształceniami, dodatkowo nie wszyscy przestrzegają wymiany i kontroli akumulatorów chcąc pozornie ograniczyć koszty.

    Natomiast proces naprawy często ogranicza się do zastąpienia uszkodzonych akumulatorów, naprawie/wymianie/regulacji ładowarki.

    Te zwarcia o których piszesz pewnie były bardzo efektowne, ale raczej nie chciał bym przebywać w ich pobliżu :) co ciekawe natrafiłem na forum na opis prób niszczących akumulatorów VRLA: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=15384808#15384808
    i w przypadku małych akumulatorów ich konstrukcja pozwala na przerwanie prądu zwarciowego.
  • #5
    Xantix
    Poziom 40  
    szymon122 napisał:
    Jestem ciekawy czym zrobił to zwarcie, co wytrzymało tak ogromny prąd (tu raczej będą już kiloampery), szkoda, że tego nie widziałem.

    Klucz płaski. :) Znajomy był świadkiem jak mechanik zwarł kleme kluczem do błotnika ciągnika rolniczego. Akumulator wybuchł a klucz został na trwałe zespawany z blachą błotnika. Do dzisiaj są ślady w blacharce ciągnika po tym incydencie.

    A co do wybuchowych awarii. Kiedyś w pojeździe miałem 7 letni akumulator. Do końca działał sprawnie. Aż przyszło mi odpalić ów pojazd przy -15 stopniach. Zamontowałem więc akumulator w aucie i włączyłem rozrusznik. Po dwóch obrotach wałem usłyszałem głuchy huk i zgasły kontrolki na desce. Sprawdziłem przyczynę - okazało się że akumulator wybuchł - dokładnie wystrzeliły korki i pękła obudowa. Sam ciekaw jestem co było przyczyną tego incydentu (zwarcie wewnętrzne?).
  • #6
    szymon122
    Poziom 38  
    TechEkspert napisał:
    w przypadku małych akumulatorów ich konstrukcja pozwala na przerwanie prądu zwarciowego.

    Właśnie patrzę na akumulator 18Ah 12V i wg producenta maksymalny prąd to 5.4A
    Bardziej mnie ciekawi dlaczego akumulatory litowo-polimerowe same z siebie puchną. Znajomy miał tablet, nie używał go przez kilka miesięcy, po tym czasie gdy włączył tablet okazało się, że pękł ekran (ale nadal działa, lecz z białym paskiem na środku).
  • #7
    Q-mac
    Poziom 24  
    szymon122 napisał:

    Właśnie patrzę na akumulator 18Ah 12V i wg producenta maksymalny prąd to 5.4A


    Chodzi o prąd ładowania.
  • #8
    Wawrzyniec
    Poziom 34  
    Kiedyś sprawdzałem uszkodzony rozrusznik od C330 na akumulatorze od samochodu (44Ah). Ledwo obracał, a kable rozruchowe na których sprawdzałem zrobiły się ciepłe. Na drugi dzień chciałem odpalić samochód i kontrolki zgasły. Okazało się że upalił się w akumulatorze w środku dodatni słupek.
  • #9
    teskot
    Poziom 33  
    Spuchnięte akumulatory w UPS-ach to standard. Spotykam się z tym bardzo często. Mało kto przestrzega zaleceń o okresowej wymianie: "Panie, 1000zł? Przecież chodzi!". Sytuacja jest nagminna w średnich jednostkach pracujących w niesprzyjających warunkach. Serwerownie pozbawione wentylacji, wyłączanie klimatyzacji z głupiej oszczędności, szafy rack-owe załadowane tak, że drzwi nie można domknąć i są takie efekty. Natomiast niezmiernie rzadko zdarza mi się znaleźć zwarty akumulator lub taki, który ma ewidentną przerwę. Raczej nazwałbym to znaczącym wzrostem Rw lub utratą pojemności.
  • #10
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników
    A mi osobiście wylał się akumulator żelowy w UPSie. Nie wiedziałem że to możliwe, ale tak się stało. Do tego spuchł. Chyba go jeszcze nie wywiozłem, więc może wrzucę zdjęcie. Spowodowane to było prawdopodobnie faktem, że UPS zamiast stać, jak go do tego zaprojektował producent (APC), leżał na boku, bo pionowo się nie mieścił. Akumulator działał tak z 2 lata pewnie.
  • #11
    andrzej123456
    Poziom 13  
    [
    Czasami trafiam na urządzenia zasilające gdzie akumulatory AGM pracują bezawaryjnie bardzo długo, być może wynika to z małej ilości zaników napięcia i podjęcia pracy przez zasilacz buforowy, dobrą konstrukcję ładowarki i dobrej jakości akumulatory.


    Koledzy rozumiem że każdy aku ma określoną żywotność.
    Jednak standardowy aku do samochodu z marketu kupiony obecnie już po 3 latach
    wykazuje objawy zużycia.
    Więc jak to realizują firmy produkujące aku (pb) stosowane w nadajnikach gsm lub też w instalacjach solarnych gdzie producent daje gwarancję na 10 lat .
    Wymienia się te akumulatory przed upływem gwarancji i jeszcze można z nich korzystać do celów komercyjnych.
  • #12
    And!
    Admin grupy Projektowanie
    Producenci starają się aby akumulatory były bezpieczne i patrząc na film poniżej dochodzę do wniosku że duży samochodowy akumulator kwasowy może być bezpieczniejszy niż Li-ion z telefonu komórkowego...


    Link
  • #13
    ^ToM^
    Poziom 38  
    Panowie, akumulatory nie puchną i wylewają bez przyczyny. Zasadniczą przyczyną takiego stanu rzeczy nie jest to, że leży na boku czy do góry nogami, ale to że napięcie w stanie stand-by jest za wysokie. Jak napięcie na naładowanym wynosi powyżej 13,7-13,8 V to nie ma bata - musi spuchnąć po czasie. Niestety nie mam dobrych wieści. Nawet nowy UPS może mieć nieprawidłowo ustawione napięcie, które dość szybko zniszczy akumulator. Gdy już dojdzie do spuchnięcia, to przez założeniem nowego należy starannie sprawdzić i wyregulować napięcie ładowania.
  • #14
    vodiczka
    Poziom 43  
    ^ToM^ napisał:
    Jak napięcie na naładowanym wynosi powyżej 13,7-13,8 V to nie ma bata - musi spuchnąć po czasie.
    Co jest bezpośrednią przyczyną puchnięcia? Gazowanie?
  • #15
    Wlodek22
    Poziom 29  
    IMHO od nadmiernego napięcia standby one wysychają i utleniają, a puchną i deformują od bardzo dużych prądów wyładowania + warunki temperaturowe w jakich pracują.
  • #16
    Xantix
    Poziom 40  
    Ktoś nareszcie wspomniał o temperaturze. Przecież napięcie 13,8 V w trybie St-by zależy od temperatury. Jeśli jest wyższa temperatura niż 20 stopni to napięcie podtrzymania musi być zmniejszone, inaczej akumulator znacznie skróci swoją żywotność. Więc po pierwszej akumulator w szafie powinien mieć dobrą wentylację a układ ładowania kompensację temperaturową. Jeśli nie ma i jednego i drugiego - to śmierć akumulatora nastąpi szybko. Zresztą istnieje reguła, że każdy wzrost temperatury pracy akumulatora o 8 stopni powyżej 20 stopni Celsjusza powoduje skrócenie żywotności o połowę. Zatem akumulator o projektowanej żywotności 5 lat pracując w zamkniętej szafie bez wentylacji gdzie temperatura non stop zahacza o 36 stopni może odmówić posłuszeństwa po 1,5 roku.
  • #17
    vodiczka
    Poziom 43  
    Xantix napisał:
    Przecież napięcie 13,8 V w trybie St-by zależy od temperatury. Jeśli jest wyższa temperatura niż 20 stopni to napięcie podtrzymania musi być zmniejszone,
    Uściślając - od temperatury zależy napięcie gazowania. Im wyższa temperatura tym niższe napięcie gazowania.
    Czy istnieją UPS w których napięcie podtrzymujące jest zależne od temperatury, podobnie jak napięcie ładowania w nowoczesnych alternatorach?
  • #18
    TechEkspert
    Redaktor
    @vodiczka dobre pytanie, ciekawe czy ładowarki małych UPS-ów domowych/biurowych uwzględniają temperaturę akumulatora kwasowego. Przygotowując materiał : Tutaj znajdziesz (prawie) wszystko o (dużych) zasilaczach UPS natrafiłem na informację o tym w jaki sposób ładowarki dużych jednostek >20kVA dbają o długi czas eksploatacji akumulatorów, na zużycie akumulatora wpływa zarówno liczba cykli, temperatura jak również korozja wywołana prądem konserwującym. Jednym ze sposobów jest nieciągłe ładowanie akumulatorów (np. ABM Eaton):

    Link


    To mógłby być ciekawy i niezbyt kosztowny projekt, dodanie np. do zasilacza buforowego (np. >50Ah) mikrokontrolera, który śledziłby ilość cykli pracy, ładowania, historię zmian rezystancji wewnętrznej oraz nadzorował proces ładowania. Podczas przeglądu można by podłączyć się do takiego zasilacza i odczytać informacje i charakterystyki, być może część stanów alarmowych można by sygnalizować na bieżąco algorytmem w mikrokontrolerze.
  • #19
    SylwekK
    Poziom 31  
    U mnie parę tygodni temu UPS od kompa nie chciał się włączyć, po rozebraniu moim oczom ukazał się spuchnięty, kompletnie zdeformowany i rozwarstwiony żelowy aku 12V 7,2Ah :)
  • #20
    Wawrzyniec
    Poziom 34  
    Dzisiaj dostałem uszkodzonego UPSa APC Smart UPS 700i Net na części. Miałem duży problem z wyjęciem akumulatorów, takie były spuchnięte. Po założeniu sprawnych uruchomił się bez problemu. W ubiegłym roku kupiłem na Alle... uszkodzonego PowerWalkera VI 2200 na trafo za 50 zł. Okazało się że chorował tylko na akumulatory.
  • #21
    Wlodek22
    Poziom 29  
    Czyli jaki z tego wniosek?
    Akumulator, na jeden strzał? Jedno awaryjne wyładowanie do wyłączenia i na złom?
    Wiadomo warunki, temperatura + obciążenie typu 500VA z jednego akumulatora 7Ah. Ja miałem 500VA, ale na 24V i nic się z nim nie działo po kilku wyładowaniach.
  • #22
    prosiak_wej
    Poziom 33  
    Wawrzyniec napisał:
    Dzisiaj dostałem uszkodzonego UPSa APC Smart UPS 700i Net na części. Miałem duży problem z wyjęciem akumulatorów, takie były spuchnięte. Po założeniu sprawnych uruchomił się bez problemu. W ubiegłym roku kupiłem na Alle... uszkodzonego PowerWalkera VI 2200 na trafo za 50 zł. Okazało się że chorował tylko na akumulatory.


    Po założeniu nowych akumulatorów proponuję kalibrację przez terminal. Mam Smart UPS 700 i chętnie wstawiłbym do swojego kartę LAN ;) W ogóle mam wrażenie, że APC były robione na wieczną żywotność. W pracowni siedzi Back-UPS PRO 420, a ma chyba ze 20 lat.
  • #23
    ^ToM^
    Poziom 38  
    prosiak_wej napisał:

    Po założeniu nowych akumulatorów proponuję kalibrację przez terminal. Mam Smart UPS 700 i chętnie wstawiłbym do swojego kartę LAN ;) W ogóle mam wrażenie, że APC były robione na wieczną żywotność. W pracowni siedzi Back-UPS PRO 420, a ma chyba ze 20 lat.


    Kalibracja, kalibracją ale po założeniu nowych akumulatorów, jednak radzę sprawdzić napięcie ładowania na zaciskach.

    Pozdrawiam!
  • #24
    prosiak_wej
    Poziom 33  
    Tak. Fizycznie. Miernikiem. Nie z terminala :)
  • #25
    Wawrzyniec
    Poziom 34  
    Na jednym akumulatorze 13,8V a na drugim 13,9V. PowerChute nie chce mi się zainstalować, żąda połączenia z UPSem.
  • #26
    prosiak_wej
    Poziom 33  
    PowerChute jest specyficzny, Kiedyś tu znalazłem wersję poprawioną, która działa poprawnie pod Win7 x64. Poza tym kalibracja wykonywana jest z terminala, nie z PowerChute.

    Dla ułatwienia załączam wersję, która mam u siebie. Skrót do pliku 'usługa.bat' dodaję do autostartu, a skrót do pliku 'pwrchute.exe' daję do menu start, zmieniając sobie nazwę na APC (żeby łatwo było znaleźć). Koniecznie trzeba dodać plik 'pcplus.reg' do rejestru i ponownie uruchomić komputer. Usługa pilnująca UPSa sobie w tle pracuje, a aplikację otwieram z menu start. Po włączeniu należy ustawić port COM, zachowania w przypadku zaniku itd.
  • #27
    Wawrzyniec
    Poziom 34  
    Dzięki, to jest wersja bezinstalacyjna, jak rozumiem.
  • #28
    prosiak_wej
    Poziom 33  
    Tak - kopiuj, wklej rozpakuj. Od kilku lat działa u mnie pod Win7 x64. Tylko zwróć uwagę na kabelek. Nie może to być zwykły COM-COM czy Null-Modem. W internetach bez obawień znajdziesz poprawny pinout :)
  • #30
    prosiak_wej
    Poziom 33  
    Koniecznie smart. Możliwe, że pinout jest poprawny, lata świetlne temu swój lutowałem :)