Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hitec Eclipse 7 QPCM a sterowanie modelami naziemnymi

31 Mar 2017 15:19 753 10
  • Poziom 28  
    Witajcie,

    Mam aparaturę RC, Hitec Eclipse 7 QPCM i odbiornik JETI Rex 5 MPD, zestaw na 35MHz, który normalnie służył i służy do tej pory do sterowania modelami samolotów. Chciałbym wykorzystać tę aparaturę do sterowania czegoś naziemnego i zastanawiam się czy nie będzie problemu z biegiem wstecznym. Lewy drążek jest góra-dół, lewo-prawo, a prawy to przepustnica i lewo-prawo. Problem z przepustnicą jest taki że ma ona tylko zakres w jedną stronę. Czyli np jak pozostałe mają od -50 do 0 i od 0 do 50 to ten ma tylko od -50 do 0 (logiczne bo przepustnica działa w jednym kierunku). No i mam pytanie do ludzi siedzących "głębiej" w tematyce RC. Czy mogę osiągnąć na tym drążku przepustnicy funkcjonalność przód-tył, ewentualnie, przód-hamulec-tył?
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Cytat:
    Czyli np jak pozostałe mają od -50 do 0 i od 0 do 50 to ten ma tylko od -50 do 0 (logiczne bo przepustnica działa w jednym kierunku).

    Znaczy przepustnica logicznie powinna mieć 0 do 100 (bo chyba nie ma dwukrotnie mniejszej rozdziałki niż reszta kanałów?) chyba że aparatura na ekraniku tak wyświetla.

    Tak czy inaczej będzie to działać - ale regulator prędkości w samochodzie jest dwukierunkowy a większość regulatorów ma kalibrację zera - czyli ustawiasz drążek w połowie ruchu, coś tam robisz z regulatorem (albo autokalibrację - wystarczy włączyć regulator) i ten punkt jest punktem bezruchu modelu - ruch drążka w którąś stronę powoduje odpowiednio ruch modelu (hamulec to przeważnie ok 2% ruchu drążka z pozycji STOP do tyłu bezpośrednio z położenia do przodu).
    Tylko cały czas będziesz miał kłopot z bezruchem - aparatura na kierunku przepustnicy nie ma sprężynowego neutrum a wcelowywanie na oko może się skończyć niekontrolowanymi szaleństwami modelu.
    Jest jeszcze jedno - jeśli nie wcelujesz choć mniej więcej w zero czyli w środek ruchu drążkiem przy uruchomieniu modelu lub kalibracji - większość regulatorów wykrywa czy drążek jest mniej więcej pośrodku i może w ogóle odmówić współpracy albo nie da się skalibrować (okienko jest dość wąskie - sam naciąłem się parę razy jak przesadziłem z trymerem gazu - regulator wykrył za duże odchylenie od neutrum i zastrajkował a ja szukałem awarii... - to zabezpieczenie - coby jeśli np. włączysz model z przypadkowo wychylonym gazem - nie pojechał w ścianę albo czyjąś nogę).
    Możesz użyć przecież drążków na odwrót - lewy, który ma fizyczne zero użyć jako przepustnicy a jako kierunku użyj tego samego lub prawego drążka na boki - trochę przyzwyczajenia i pójdzie...
    W końcu pistoletówkami zupełnie inaczej się steruje niż samolotowymi - lewa ręka to spust czyli właśnie przepustnica a prawa obsługuje kierownicę .... i jakoś ludzie jeżdżą.
  • Poziom 28  
    kotbury napisał:
    Znaczy przepustnica logicznie powinna mieć 0 do 100 (bo chyba nie ma dwukrotnie mniejszej rozdziałki niż reszta kanałów?) chyba że aparatura na ekraniku tak wyświetla.

    Dokładnie o to mi chodziło, w ten sposób wyświetlane to jest na wyświetlaczu, ale ogólnie zasada 0-100.

    kotbury napisał:
    Tak czy inaczej będzie to działać - ale regulator prędkości w samochodzie jest dwukierunkowy a większość regulatorów ma kalibrację zera

    Czyli muszę się wyposażyć w regulator dwukierunkowy, bo ten który mam teraz jest tylko jedno kierunkowy(nie spotyka się chyba samolotów ze wstecznym). Tylko nie wiedziałem że można to rozwiązać tak jak napisałeś z użyciem kalibracji zera.

    kotbury napisał:
    Możesz użyć przecież drążków na odwrót - lewy, który ma fizyczne zero użyć jako przepustnicy a jaki kierunku użyj tego samego lub prawego drążka

    Właśnie zależy mi na tym żeby gaz-hamulec-wsteczny był na drążku bez neutrum sprężynowego bo można sobie wtedy ustawić jedną prędkość i zablokować kanał. Zależy mi na tym bo chce zrobić pojazd z kamerką sterowaną w kilku płaszczyznach i blokowanie gazu było by pomocne.
  • Poziom 41  
    Pasmo 35 MHz jest dozwolone tylko dla modeli latających.
    Brak możliwości przeróbki na gaz przód hamulec gaz do tył.
    Tylko tak jak opisał kotbury
    .
    Plus moduł fail safe .
  • Poziom 28  
    1 PAWEL napisał:
    Pasmo 35 MHz jest dozwolone tylko dla modeli latających.

    Z tym nie powinno być dużego problemu bo w Eclipse 7 można wymienić moduł na 2,4GHz. Chyba że się mylę to mnie poprawcie.

    1 PAWEL napisał:
    Brak możliwości przeróbki na gaz przód hamulec gaz do tył.

    Czyli nie da się tego zrobić tak jak pisał @kotbury?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Cytat:
    Czyli muszę się wyposażyć w regulator dwukierunkowy, bo ten który mam teraz jest tylko jedno kierunkowy(nie spotyka się chyba samolotów ze wstecznym).

    Tak, do wstecznego trzeba regulator do modeli kołowych.
    Samolotów nie spotyka się ze wstecznym ale z hamulcem tak - w modelach motoszybowców hamulec działa na śmigło aby - gdy nie jest potrzebne - nie kręciło się na autorotacji i spowalniało modelu tylko złożyło się od pędu powietrza.
    Cytat:
    Właśnie zależy mi na tym żeby gaz-hamulec-wsteczny był na drążku bez neutrum sprężynowego bo można sobie wtedy ustawić jedną prędkość i zablokować kanał

    No jeśli tak.. - da się tak jeździć ale przekonasz się jak trudno bez sprężynek manualnie złapać neutrum (kwestia 0,5-1mm ruchu drążka) - może chociaż dla ułatwienia dokup do nadajnika drugą zapadkę z ząbkami (do przepustnicy ) i wypiłuj w niej głębszy ząbek na środku ruchu.
  • Poziom 41  
    Muszisz popróbować i na pewno jest możliwość przejścia na 2,4GHz dodać do modelu układ fail safe.
    Popróbuj na dwa drążki na 1 drążku to niemożliwe.
    Nie wiadomo jak się da skalibrować aparaturę z regulatorem dwukierunkowym.
  • Poziom 28  
    1 PAWEL napisał:
    dodać do modelu układ fail safe.

    Chodzi ci o fail safe przy regulatorze?

    1 PAWEL napisał:
    Popróbuj na dwa drążki na 1 drążku to niemożliwe.

    Jeżeli chodzi Ci o sterowanie włącznie z kamerami to tak, będzie to realizowane na obydwu drążkach. Docelowo chce zrobić na lewym drążku sterowanie kamery lewo-prawo, góra-dół, poziom na żyroskopie, a na prawym drążku, jazda i myślę nad sterowaniem zoomu kamery z serwa. Więc drążki obydwa w użyciu.
  • Poziom 41  
    bzyniu28 napisał:
    Chodzi ci o fail safe przy regulatorze?

    Fail safe do odbiornika. Chyba że odbiornik ma tą funkcję.
  • Moderator Robotyka
    bzyniu28 napisał:

    Czyli muszę się wyposażyć w regulator dwukierunkowy, bo ten który mam teraz jest tylko jedno kierunkowy(nie spotyka się chyba samolotów ze wstecznym).


    Spotyka się. Dość popularne np. w akrobacji halowej. Ale stosuje się odwracacz ciągu lub zmianę skoku łopat. Zmiana kierunku obrotów silnika w czasie lotów, spowodowała by odkręcenie się piasty śmigła.
  • Poziom 13  
    Madrik napisał:
    bzyniu28 napisał:

    Czyli muszę się wyposażyć w regulator dwukierunkowy, bo ten który mam teraz jest tylko jedno kierunkowy(nie spotyka się chyba samolotów ze wstecznym).


    Spotyka się. Dość popularne np. w akrobacji halowej. Ale stosuje się odwracacz ciągu lub zmianę skoku łopat. Zmiana kierunku obrotów silnika w czasie lotów, spowodowała by odkręcenie się piasty śmigła.

    Są regulatory oraz śmigła dwukierunkowe do akrobacyjnych dronów. Jak najbardziej zmienia się kierunek obrotów podczas lotu i jakoś śmigło się nie odkręca.