Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy da się rozwiązać problem ze stop klatkami przy obciążeniu procesora?

03 Kwi 2017 08:46 624 13
  • Poziom 7  
    Witam. Mam pewną zagwozdkę czy udałoby się coś z tym zrobić. Na początek podam konfigurację sprzętu mojego:

    Procesor: Pentium G3258 @3,2GHz
    Grafika: GTX 750 Ti
    RAM: 8 GB DDR3

    Otóż jestem osobą, która lubi się bawić w grach i testować je na swoim komputerze. Trafiłem na ciekawy problem, w dwóch grach, taki sam pytanie czy da się go rozwiązać jakoś?

    Gry o których wspominam Watch Dogs (pierwsza część, nie dwójka) oraz Resident Evil 7: Biohazard. W obu grach pojawia się ten sam problem.

    Uprzedzam wklejanie mi wymagań gier itd. wiem że na moim komputerze nie powinny działać :)

    Otóż, Watch Dogs działa płynnie, stałe 60 fpsów nie są problemem, zaś problem jest taki iż średnio co około 30 sekund procesor dostaje obciążenie 100% i wtedy gra ma "stop-klatkę" i na 3-4 sekundy po prostu staje i za chwilę się odcina.

    Bardzo podobnie z RE7 jest, także na zablokowanych 60 fpsach gra chodzi płynnie, ale najczęściej przy jakichś interakcjach z np. otwieraniem drzwi gra łapie stop-klatki i podobnie jak w WG procesor obciążenie wtedy dostaje do 100%.

    Myślicie, że jest jakaś opcja żeby wyeliminować te stop klatki? Na podkręconym do @4GHz problem nadal istnieje. Wiem, że procesor jest za słaby na te gry, ale być może coś dałoby się zrobić żeby zamiast stop klatek spadały FPSy do np. 20, wtedy zdecydowanie komfortowiej by się grało.

    Macie jakieś ciekawe propozycje?
  • Poziom 13  
    Czy odnotowałeś, które dokładnie procesy zajmują CPU na 100%?
    Czy podczas tych pików występuje zwiększone obciążenie dysku HDD?
    Czy te zmniejszenia wydajności występują zawsze co ok. 30sek czy co ok. 30sek kiedy poruszasz się po mapie?
  • Poziom 7  
    Tak, są to procesy gry np. RE7.exe

    Nie, stop klatki pojawiają się dość losowo, ale tylko gry poruszam się po mapie. Choć nie zawsze, w Resident Evil 7 jest miejsce gdzie przez np. 5 minut ani razu nie zatrzymuje mi się gra, a jest miejsce gdzie potrafi co chwilę się zatrzymywać.
  • Poziom 13  
    A jak użycie HDD?
    Podejrzewam, że jest to związane z dużym odczytem z dysku twardego danych do gry.
    Czy dysk nie np bad sektorów? To też może powodować skoki w IO dysku.
  • Poziom 7  
    W jaki sposób mogę sprawdzić zużycie HDD podczas gry?

    Sprawdziłem zużycie pamięci RAM oraz obciążenie karty graficznej i wyszło 2-3 GB RAMu, a karta graficzna najwięcej miała 60% obciążenia więc jest spory zapas.

    Edit. Mam póki co, coś takiego (załącznik) z użycia dysku. Faktycznie wykres szedł od razu w górę podczas stop klatek w grze. Ale nie zawsze palił się na niebiesko (max. użycie dysku).

    Edit2. Mógłbym odinstalować i zainstalować raz jeszcze RE7 na dysku C. Jest to dysk SSD, myślisz że coś by to zmieniło?
  • Poziom 13  
    Na początek Monitor Zasobów Windows chyba wystarczy, aby sprawdzić co tak obciąża dysk.
    Sprawdź jeszcze, które dokładnie pliki są odczytywane/zapisywane, jak wygląda kolejka dysku itp.
    Ile masz dysków w swoim PC?
    Czy partycja systemowa jest na innym dysku niż pliki gry?

    Przykład ode mnie:
    Czy da się rozwiązać problem ze stop klatkami przy obciążeniu procesora?
  • Poziom 7  
    Mam dwa dyski na swoim komputerze. Jeden systemowy to jest dysk SSD. Jest tam tylko system + najpotrzebniejsze programy.

    Drugi do dysk pod wszystko inne i właśnie na nim zainstalowany jest Resident Evil 7.

    A więc tak - partycja systemowa jest na innym dysku niż pliki gry.
  • Poziom 26  
    Możesz podać model dysku twardego - HDD? Jaką ma prędkość? 5400 czy 7200 RPM?
    Na sam początek najlepiej jakbyś spróbował jedną z tych dwóch gier (najlepiej tę bardziej problematyczną), spróbował zainstalować na SSD. Podejrzewam, że problem po przeniesieniu na SSD ustąpi...
  • Poziom 7  
    Okej, już odinstalowałem oraz rozpocząłem pobieranie/instalowanie Resident Evila 7 na dysk SSD. Jak tylko zainstaluje się gra sprawdzę jak będzie działała i dam znać.

    Modele moich dysków już podaję.

    1. ADATA SP900 (128GB)
    2. WDC WD10EZRZ-00HTKB0 (1000GB)

    Niebawem dam znać jak działa RE7 na dysku SSD.


    Edit. Zainstalowałem Resident Evil 7 na dysku SSD. Niestety problem stop klatek pozostał. Na pewno zauważyłem skok FPSów po tym działaniu, dość duży skok - nawet gdzie miałem np. po 110, teraz dochodzi do 160-180 FPS. Tylko co z tego skoro i tak mam stop klatki.

    Próba zablokowania gry na 60 lub 30 FPS nic nie daje. Zmniejszenie rozdzielczości/ustawień także na marne bo gra łapie chwilowe ścinki i już...

    Macie jakieś pomysły czemu tak się dzieje? Rozumiem, że procesor nie daje rady, ale kurczę, dziwne że gra potrafi chodzić w ponad 100 FPSach, na chwilę się zaciąć, a później w tym samym miejscu nadal mieć to 100+ FPS.
  • Poziom 7  
    No właśnie nie do końca masz rację enhanced. Bo wtedy "stop klatki" miałbym zawsze w danym miejscu.. A tak nie jest, sprawdzałem to. Rozpoczynając grę raz mam przy bramie, a innym razem do niej podejdę i żadnej zacinki (rozpoczynając grę od nowa po restarcie gry).

    Druga kwestia, na YT widziałem dwa filmiki z gry na takim samym sprzęcie co mój i kolesie nie mieli stop klatek, za to mieli nieco mniej fps niż ja...

    Co o tym sądzicie? Czemu tak się dzieje?
  • Poziom 20  
    Dashe napisał:
    na YT widziałem dwa filmiki z gry na takim samym sprzęcie co mój i kolesie nie mieli stop klatek, za to mieli nieco mniej fps niż ja...


    Te same ustawienia graficzne? Te same wersje sterowników? Napisz do tych z YT.
  • Poziom 7  
    Tak, te same ustawienia dokładnie wziąłem co mieli oni i nic. Sterowniki nie dam 100% pewności, że mamy te same, aczkolwiek zaktualizowane wszystkie mam do najnowszych.

    Dorzucam screenik jak proszono z HwInfo w załączniku.