Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW T4 - Centralny zamek, sterowanie centralką, sposób działaia

pawstrze 06 Kwi 2017 23:20 918 11
  • #1 06 Kwi 2017 23:20
    pawstrze
    Poziom 6  

    Cześć mam w swoim Transporterze zamontowaną centralkę, jednak jest tam spory bałagan w kablach i muszę zrobić tam porządek. Chciałbym zrozumieć jak działa układ centralnego zamka z taką dokładaną centralką.

    Generalnie w samochodzie są siłowniki MASTER (4 piny) i SLAVE (3piny)

    Obecnie jest tam zamontowana ta centralka: http://bowi.com.pl/instrukcje/BX40.pdf a docelowe być może będzie ta: https://www.proxima.pl/wp-content/uploads/2017/02/Instrukcja-sterownik-z-immobiliserem-SI.pdf

    Zasadniczo chciałbym nauczyć się czytać te schematy i je rozumieć.

    Mam pytanie co do schematu tej proximy. Mam 6 kabelków u góry: 3 zamknij i 3 otwórz. Jak mam rozumieć to połączenie tych trójek w samej centralce? To oznacza ,że biały jest zwierany ALBO do pomarańczowego albo do żółtego i mam sobie wybrać jeden z nich?

    Druga rzecz dotyczy już samej instalacji w samochodzie. Centralkę podpinam do sterowania masterem - jak będę sterował masterem to i reszta się zamknie. Dobrze myślę, że muszę odnaleźć, które kable są odpowiedzialne za zamknięcie, a które za otwarcie siłownika?Jak to, co odnajdę, czyli np że dany kabel po zwarciu do masy - tak to chyba działa - zamyka/otwiera siłownik, ma się do schematu połączeń na centralce?

    No i trzecie pytanie. Na schemacie BX40 jest kilka układów połączeń m.in sterowanie plusem/minusem. Skąd mam wiedzieć, który jest prawidłowy dla mnie?


    Z góry dzięki za odpowiedzi. Będę bardzo wdzięczny, bo już długo sam szukałem informacji w Internecie i nie mogłem znaleźć kompleksowych odpowiedzi.

    P.S Jeszcze jedno mi przyszło do głowy. Wiele z tych centralek ma domykanie szyb podając masę np na 25 sekund. Nie rozumiem jednej rzeczy. Wydawało mi się, że należy tego użyć podłączając to bezpośrednio pod siłowniki okien. Wtedy przez 25 sekund będą się zamykać. Skoro tak, to po co mi jeszcze moduł komfortu?

  • #2 06 Kwi 2017 23:35
    _Megamax_
    Poziom 15  

    Proponuje zlecić tę robótkę profesjonaliście . Korzystniej na tym wyjdziesz .

    Moderowany przez CameR:

    Reg. 3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji, nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • #3 06 Kwi 2017 23:42
    pawstrze
    Poziom 6  

    Wybacz ale to nie jest odpowiedź na moje pytanie. Chce zrozumieć jak to działa. Uwierz mi, że jeżeli zrozumiem zasadę działania to sobie poradzę. Jeśli nie chcesz mi w tym pomóc to poczekam na innych.

    Pozdrawiam.

  • #4 06 Kwi 2017 23:50
    _Megamax_
    Poziom 15  

    Z całym szacunkiem , ale niema co rozumieć . Schematy są dostępne i niezmienne od iluś tam lat .Pozdrawiam .

    Moderowany przez CameR:

    Reg. 3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji, nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • #5 06 Kwi 2017 23:52
    pawstrze
    Poziom 6  

    Schematy trzeba umieć czytać. Tak trudno zrozumieć o co mi chodzi? Z resztą nieważne. Nie chcesz pomóc - nie pomagaj. Nie będę Ci nic udowadniał. Nie wiem tylko jaki jest cel Twojej odpowiedzi w takim razie

  • #6 07 Kwi 2017 01:25
    xury
    Poziom 38  

    Kolego podłącz sobie miernik z piszczeniem pod wyprowadzenia i podłącz sobie do zasilania centralkę. Weź pilota i testuj, a wnet zrozumiesz. Po co się pytać? Nie lepiej samemu sprawdzić?

  • #7 07 Kwi 2017 05:52
    piotrekwoj1
    Poziom 35  

    Pierwsze zasadnicze pytanie jaki w aucie jest centralny fabryczny czy dokładany z opisu wnioskuje że dokładany. Te 6 kabli w Proximie jest identyko jak w tym BX40 tyle że Proxima nie dołączyła schematu ich konfiguracji ale możesz to sobie sprawdzić na schemacie Bx40 a służą one do wyboru sposobu sterowania centralnym. Są 4 sposoby sterowania cetralnym "+", "-", bezpośrednio siłownikami oraz sterowanie centralnym pneumatycznym. A skąd masz wiedzieć jaki jest sposób to trzeba określić najpierw typ centralnego czy elektryczny czy pneumatyczny. Jeżeli elektryczny to co jest potrzebne "+" czy "-" podany na kabel sygnałowy zamyka lub otwiera zamki (to konfiguracja do fabrycznych zamków lub jeżeli wystepuje dodatkowy sterownik siłowników). Jeżeli centralny dokładany i centralka steruje bezpośrednio siłownikami to też tam jest taka opcja. Nie interesuj się tym jak działa centralka tylko ustał jaki masz typ centralnego i jakie potrzebujesz stesowanie, później szukasz na schemacie tej konfiguracji łączysz kable i tyle.

  • #8 07 Kwi 2017 21:32
    norbert.s.

    VIP Zasłużony dla elektroda

    piotrekwoj1 napisał:
    czy dokładany z opisu wnioskuje że dokładany.
    A ja wnioskuję, że oryginalny, zgadnij dlaczego?
    piotrekwoj1 napisał:
    A skąd masz wiedzieć jaki jest sposób to trzeba określić najpierw typ centralnego czy elektryczny czy pneumatyczny.
    Widziałeś kiedyś gawędziarzu pneumatyczny zamek w T4?

  • #9 07 Kwi 2017 22:26
    piotrekwoj1
    Poziom 35  

    norbert.s. napisał:
    piotrekwoj1 napisał:
    czy dokładany z opisu wnioskuje że dokładany.
    A ja wnioskuję, że oryginalny, zgadnij dlaczego?
    piotrekwoj1 napisał:
    A skąd masz wiedzieć jaki jest sposób to trzeba określić najpierw typ centralnego czy elektryczny czy pneumatyczny.
    Widziałeś kiedyś gawędziarzu pneumatyczny zamek w T4?


    Jakbyś nie zauważył to chciał się czegoś nauczyć a nie dostać gotowe rozwiązanie. On ma to określić nie Ty ani nie ja. Jak do tej pory nie było chętnych na wyjaśnienie mu czegokolwieg.

  • #10 07 Kwi 2017 23:13
    _Megamax_
    Poziom 15  

    Jeśli Autor napisałby w dziale początkujących , to byłoby wyjaśnione .

  • #11 08 Kwi 2017 00:17
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Możesz opisać dokładniej te siłowniki?
    Trochę mało tych przewodów dla master`a jak i za dużo dla slave`a
    Podstawowe pytanie to czy jest tam fabryczny centralny zamek bo od tego zależy jak będą podpięte przewody od przekaźników.
    W Proximie te przewody są źle opisane.
    Nie chodzi tu o to że te przewody są do otwierania tylko że ten przekaźnik działa wtedy gdy naciśniesz otwórz na pilocie a drugi przekaźnik jak naciśniesz zamknij, tzn. przy zamykaniu działa tylko górny przekaźnik ze schematu a przy otwieraniu dolny.
    Jak już ktoś wyżej napisał obie centralki mają tak samo opisane przewody od przekaźników ale w Proximie nie ma tego rozrysowanego.
    Zobacz więc na schematy z Bowi.
    Fig1 to schemat wewnętrzny a Fig4 podłączenie siłownika w to miejsce.
    Przekaźnik ma styk roboczy COM, który może być połączony ze stykiem NC (czyli gdy przekaźnik nie jest zasilany to te styki są zwarte ze sobą a gdy jest zasilany to te styki są rozwarte) lub ze stykiem NO (ten styk jest rozwarty gdy przekaźnik nie jest zasilany a gdy pojawi się na nim zasilanie to zwiera ze sobą COM z NO).
    Widać teraz że na Fig4 siłownik w tej chwili ma podane na oba przewody masę bo załączony jest biały z pomarańczowym i biało-czarny z pomarańczowym a pomarańczowy i pomarańczowo-czarny podpięte są do masy.
    Jeżeli teraz naciśniesz przycisk otwórz to zadziała przekaźnik OTWÓRZ czyli ten niżej, poda on plusa z przewodu żółto-czarnego na biało-czarny i siłownik się wysunie.
    Jeżeli naciśniesz zamknij to zadziała przekaźnik ZAMKNIJ czyli ten na górze, zewrze on ze sobą przewód biały z żółtym czyli poda masę z żółtego na biały przez co siłownik będzie miał zasilanie i się wciągnie.
    Mam nadzieje że opisałem do dosyć prosto.
    Jak to zrozumiesz to zrozumiesz jak działa schemat Fig2 czy Fig3.

    Naciskając guzik sterujesz tylko jednym przekaźnikiem a ten podaje odpowiedni sygnał w zależności od tego jaki schemat wybrałeś - Fig2, Fig3 czy Fig4.

  • #12 08 Kwi 2017 07:17
    norbert.s.

    VIP Zasłużony dla elektroda

    grala1 napisał:
    Trochę mało tych przewodów dla master`a jak i za dużo dla slave`a

    Panowie, T4 ma specyficzną, bezcentralkową konstrukcję centralnego zamka, gdzie za centralki robią czteroprzewodowe siłowniki w drzwiach przednich.

    Tu macie temat, który napisałem 11 lat temu, rozpiska jak na talerzu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2329244#2329244

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME