Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zrobić hamowanie dynamiczne silnika bocznikowego

Zbychuelektronik 07 Apr 2017 21:58 1959 11
Ochrona Domu
  • #1
    Zbychuelektronik
    Level 6  
    Witam, muszę na pomiary zaprojektować układ hamowania dynamicznego silnika bocznikowego. Proszę o sprawdzenie schematu, głównie mam wątpliwości co do obwodu głównego. Dodatkowo muszę dobrać zabezpieczenia, ale nie wiem jakie. Mógłbym prosić o zdjęcie tabliczki znamionowej silnika bocznikowego, bo szukam w internecie i nigdzie nie mogę znaleźć. Za pomoc z góry dziękuje. Załączam schemat. Jak zrobić hamowanie dynamiczne silnika bocznikowego
  • Ochrona Domu
  • Helpful post
    #2
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zbychuelektronik wrote:
    muszę na pomiary zaprojektować układ hamowania dynamicznego silnika bocznikowego.

    A wiesz przynajmniej na czym ono polega? Bo na schemacie raczej tego nie widzę.
  • #3
    Zbychuelektronik
    Level 6  
    Teoretycznie wiem, ale praktycznie trochę gorzej. Wiem, ze trzeba odłączyć twornik od zasilania i zewrzeć go. A podczas hamowania wzbudzenie musi być zasilane czy może być odłączone.
  • Helpful post
    #4
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zwiera się poprzez rezystancję. Regulowaną.
  • Ochrona Domu
  • #5
    Zbychuelektronik
    Level 6  
    Dobrze, zewrę twornik przez rezystancję, poprawiłem schemat. Czy teraz będzie dobrze ? Jak zrobić hamowanie dynamiczne silnika bocznikowego
  • Helpful post
    #6
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    A gdzie ta rezystancja?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Co jeszcze, przy zwarciu wirnika rezystorem, uzwojenie wzbudzenia nie może stracić zasilania.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Co jeszcze, przy zwarciu wirnika rezystorem, uzwojenie wzbudzenia nie może stracić zasilania.
  • Helpful post
    #7
    nuszek
    Level 29  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Co jeszcze, przy zwarciu wirnika rezystorem, uzwojenie wzbudzenia nie może stracić zasilania.
    Wtedy to będzie silnik obcowzbudny, jeżeli projekt dopuszcza takie rozwiązanie to owszem, chcąc zwiększyć intensywność hamowania, uzwojenie wzbudzenia zasilić ze źródła napięcia stałego.
  • #8
    Zbychuelektronik
    Level 6  
    Właśnie w tym układzie zastosowałem dwie czasówki. Po wciśnięciu przycisku wyłącz załączane są dwa przekaźniki czasowe. Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem zwiera twornik, a po wyhamowaniu rozwiera go, przekaźnik z opóźnionym załączaniem odlicza czas od momentu wciśnięcia przycisku wyłącz, aż do wyhamowania silnika, potem rozwiera styk i rozłącza uzwojenie wzbudzenia. Wiem o tym oporniku, którym mam zewrzeć twornik i zastosuje go, tylko pytam się czy tamten schemat ma prawo działać. Prosiłbym jeszcze o zdjęcie tabliczki znamionowej silnika bocznikowego, bo muszę dobrać zabezpieczenia (najlepiej żeby był do 1kW, bo wtedy nie musiałbym stosować softstartu). Jakie w ogóle zabezpieczenia dobrać do silnika prądu stałego?
  • #9
    Zbychuelektronik
    Level 6  
    Znalazłem silnik w domu, rozkręciłem go i okazało się, że jest to silnik bocznikowy. Pisze tylko na nim typ, 3200 ot/min, 60W, 24V. Czy dane te są wystarczające, aby dobrać do niego zabezpieczenia przeciążeniowe i zwarciowe? Jak dobrać te zabezpieczenia.
  • Helpful post
    #10
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Po wyłączeniu pierwszy przekaźnik czasowy odłącza wirnik od zailania, przełączając go na rezystancje hamowania. Po czasie (dobranym doświadczalnie), drugi przekaźnik czasowy odłącza stojan, czyli wszystko.

    Zbychuelektronik wrote:
    Jak dobrać te zabezpieczenia.
    Bez znajomości charakterystyki silnika i elementu napędzanego to jest niemożliwe.
  • #11
    Zbychuelektronik
    Level 6  
    Dziękuje za pomoc. Czyli schemat mam dobry. Gorzej tylko z tym silnikiem, bo nie mogę znaleźć do niego dokumentacji. Jest to jakiś czeski silnik, wiem tylko o nim, że kiedyś napędzał pompę hydrauliczną. Jak dobrać zabezpieczenia zwarciowe, bo obliczyłem, że silnik pobiera 2,5 A, a przy rozruchu silnik pobiera od 20-30 prądu znamionowego czyli około 50 A, czyli zastosować bezpiecznik 50A czy może 2,5A o charakterystyce zwłocznej? Czy w silnikach prądu stałego muszą być zabezpieczenia przeciążeniowe?
  • #12
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Zbychuelektronik wrote:
    Czy w silnikach prądu stałego muszą być zabezpieczenia przeciążeniowe?
    Oczywiście. Co zaś do doboru rezystora hamującego, to pierwotnie - eksperymentalnie użyj zwykłej żarówki 220 V / 100 W. Da to obraz, jakie moce tam występują. Nie sugeruj się 50 krotnością prądu rozruchowego - to nie lokomotywa elektryczna :D