Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz warsztatowy 0...30V / 0...3A

Holtek 13 Sie 2007 08:45 307804 444
  • #211 13 Sie 2007 08:45
    ars_irek
    Poziom 12  

    Witam,

    sprawdziles 2N3055 czy jakie tam masz mocy? Odłącz je i sprawdz czy jest regulacja. Mozesz jeszcze zamienic opampy na wiekowe uA741 - u mnie to zadzialalo. A przede wszystkim sprawdz zasilanie tych opampow no i czy dobrze je obsadziles.

    Pozdrawiam

  • Fibaro
  • #212 13 Sie 2007 16:58
    sebisol1234
    Poziom 13  

    Odpięcie tranzystora 2n3055 nie dawało żadnych rezultatów.
    P.S Jak sprawdzić zasilanie wzmacniaczy operacyjnych?

  • Fibaro
  • #213 13 Sie 2007 17:19
    Nostradamus
    Poziom 17  

    mierząc napięcie na zaciskach zasilających danego wzmacniacza. Zobacz sobie wyprowadzenia danego wzmacniacza w datasheecie.

  • #214 13 Sie 2007 20:02
    sebisol1234
    Poziom 13  

    Po między 4 a 7 nóżką jest 30,6V

  • #215 14 Sie 2007 16:05
    Holtek
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Sprawdź napięcia względem masy :!: Na nóżce 7 wszystkich układów powinieneś mieć powyżej 30V ale nie wiecej jak 35V. Natomiast na nóżce 4 układów U2 i U3 napięcie powinno wynosić około -5V. Natomiast na wyprowadzeniu 4 układu U1 powinno być 0V

    Pozdrawiam

  • #216 14 Sie 2007 17:46
    sebisol1234
    Poziom 13  

    Na nóżce 7 wszystkich układów jest 30,6V, na 4 nóżce U2 i U3 jest 0,63V, a na U1 0V, napięcie mierzyłem dotykając minusa od mostka, a drugim przewodem dotykając nóżek układu.

  • #217 14 Sie 2007 19:14
    Holtek
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    A więc, jak sam widzisz nie masz napięcia ujemnego -5V. Sprawdź sekcję przetwornicy napięcia ujemnego oraz diodę Zenera.

    Pozdrawiam

  • #218 15 Sie 2007 20:09
    timo66
    Poziom 22  

    Witam
    Spodobam mi się ten zasialcz i zrobilem go , Wprowadziłem troche modyfikacji, mianowicie miałem trafo 400W i okolo 32 V za mostkiem wiec dlaczego mialem by nie wydusic ile idzie , dlatego zasilacz w skrajnych przypadkach moze dac 10A :) . Składajac zasilacz napotkalem na niemale problemy , wiec pochwale sie jak sobie z nimi poradzilem . Pierwszy dylemet to jakie wzmacniacze tu zastosowac , troche przegrzebalem zasoby i trafilem na jedna sztuke TL081 a pozostałe to dalem TL082 , ale zasilacz nieruszyl [ bardzo sie grzaly] jak sie okazalo to wyprowadzenia sa troche inaczej rozlozone , przeczytalem kolejny raz ten temat i wymienilem je na uA741 mialem kilkanascie sztuk , to niezastanawiajac sie wlozylem w podstawki ii ...Dziala , wszystko bylo by fajnie ale led sie ciagle swieci i niema regulacji pradu :( . Za regulacje odciecia jest odpowiedzialny Q3 , wiec tam zaczalem szukac usterki .Wylutowalem tranzystor [bc327] i sprawdzam go - sprawny .wlutowuje, i dziala - przez pomylke wlutowalem odwrotnie [ ale nic mu sie niestalo :D ] . Kolej przyszla spradzic jaka jest wydajnosc zasilacza - zwieram koncowki i krece - przy okolo 9A spalil sie tranzystor sterujacy Q2 [ byl bc211 wiec Ic max 0,2A ] wymienilem na 2N3019 [ prad olektora kolo 1A] i jak ktos wyzej napisal ze beta powinna byc z przedzialu 40-70 to moge powiedziec ze ten tranzystor ma bete 170 i zakres jest w pelnym zakresie :) Z elementow jakie jescze zmienielem to R7 cztery 5W rezystory [0,82Ohm] polaczone rownolegle -czyli przy tych 10A powinny wytrzymac :) , na wejsciu dalem 2 kondensatory o pojemnosci 9,4mF /60V , tranzystor mocy to 2N3055 na radiatorze z wiatraczkiem . Jako miernik dalem gotowi kit welemana wyciagniety z spalonego zasilacza pomiar napiecia jest oczywist , a do pomiaru pradu wykorzystalem R7 i o dziwo mierzy dos dokladnie .

    Fotek nie zamieszczam , bo niema sie czym chwalic [ ma dzialac a nie wygladac :D ]
    Pozdrawiam

  • #219 17 Sie 2007 21:11
    ksik
    Poziom 12  

    Witam wszystkich maniaków zasilaczy! Ja wykonałem też ten zasilacz ale od podstaw tzn: schemat i pcb w Eagle, wszystkie płytki drukowane robione recznie!!! Praktycznie działał od kopa!!! Tylko ciut mało Volt na wyjściu ma, ale wiecej niż 30V żadko sie używa!!! Płytka do zasilacza jest wykonana na laminacie DWUSTRONNYM!!! Ten zasilacz jest moim głównym kanałem w zasilaczu!!! Oznaczony jako kanał nr 1, natomiast kanał nr 2 zrobiłem z RE 3/96 (PS303)!!! Bardzo udany projekt umożliwia uzyskanie U wyj>30V!!! Tez na lamnacie dwustronnym!!! Dodatkowo jako wskaźnik napięcia (prądu) służy popularny ICL7106!!! Tranzystory końcowe na wspólnym radiatorze 2N3055 (izolowane podkładkami mikowymi)!!! Nad temp. ich pracy czuwa LM335, który steruje wentylatorem i piszczką zrealizowaną na komparatorze napięcia!!!

  • #220 22 Sie 2007 17:56
    lisek1988
    Poziom 14  

    Jak ktos by potrzebowal to mam na sprzedaz plytke pod ten uklad.

  • #221 09 Wrz 2007 22:44
    Holtek
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Często dostaję pytania dotyczące woltomierza oraz amperomierza. jak już kiedyś pisałem są to proste moduły miliwoltomierzy na ICL7107. Układy zmontowane są na małych, dwustronnych płytkach wyprodukowanych przez firmę AVT-Korporacja. Symbol zestawu do samodzielnego montażu to AVT2270. Osobiście zakupiłem same płytki a elementy sam skompletowałem. Dodatkowo obciąłem fragment płytki ze złączami CON1 i CON2.
    W załączniku cały opis tych miliwoltomierzy, które mogą pracować jako woltomierz lub amperomierz. Jest też dokładnie wyjaśnione gdzie i jak je podłączyć do naszych zasilaczy :D

    Zasilacz warsztatowy 0...30V / 0...3A

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=217724

  • #222 12 Wrz 2007 23:22
    miswierz
    Poziom 14  

    Witam

    Prosze o pomoc.Zbudowalem ten zasilacz bazujacy na schemacie (: http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html ) i niestety nie dziala.
    Sprawdzone wszystko zostalo milion razy wiec zadne zle wlutowane tranzystory czy zle przewody nie wcodza w gre jak rowniez rozmieszczenie elementow. Plytka wykonanan termotransferem jest identyczna jaka mozna kupic na allegro. Polprzewodniki wszystkie byly raz wymieniane

    Jedyna zmiana to zamiana tranzystora Q2 na BD136-16 ktora byla sugerowana we wczesniejszych tegotypu konstrukcjach. Nic sie nie grzeje napiecia to na wyjsciu 29-30 V bez mozliwosci regulacji dioda ograniczenia pradowego pali sie caly czas. Na poszczegulnych wzmacniaczach nozki 4-7 maja ok 31V
    Prosze o pomoc bo juz nie mam sil do tej plytki

  • Fibaro
  • #223 13 Wrz 2007 09:00
    timo66
    Poziom 22  

    a jakichwzmacniaczy uzyles, mozliwe ze wina lezy wlasnie tam .Z poczatku mialem podobnie , bo to wlasnie piouty niepasowaly :D

  • #224 13 Wrz 2007 16:55
    miswierz
    Poziom 14  

    na poczatku zastosowalem podane w oryginale TL081 pozniej zmienilem na LM318 sugerowane przez kogos w poscie jako bardziej odporne i efekt byl ten sam ,piny sie zgadzaja

  • #225 13 Wrz 2007 20:17
    timo66
    Poziom 22  

    sprawdz tranzystor Q3 czy jest dobry , i czy czasem niejest wlutowany odwrotnie

  • #226 13 Wrz 2007 23:55
    miswierz
    Poziom 14  

    no wlasnie mam pewne watpliwosci bo na plytce tranzystor jest tak narysowany ze nozki nie odpowiadaja polaczenia w schemacie,tzn nozki wynikajace z obudowy tranzystorow chodzi miedzyinnymi o q3.i jak tu laczyc:)))

  • #227 14 Wrz 2007 14:44
    timo66
    Poziom 22  

    no wlasnie , niewiem dlaczego ta sie dzieje ze jest odwrotnie , ale jezeli kolektor jest zmieniony z emiterem to napewno niebedzie dzilac poprawnie , [ i byc moze dlatego swieci dioda z ograniczenia ] , napocztku pomylilem sie , ale po wylutowaniu i sprawdzeniu tranzystora na mierniku byl sprawny , wlutowalem poprawnie i zadzilalo :D

  • #228 14 Wrz 2007 14:47
    miswierz
    Poziom 14  

    no ok ale wlutowales wedlug schematu czy wedlug rysunku na plytce??? bo jezeli na plytce to nozki sa odwrotnie,ja juz zglupialem:)

  • #229 14 Wrz 2007 17:54
    timo66
    Poziom 22  

    ja robilem plytke sam [ i jeszce sie pomylilem ] a zeby byc na 100 % pewnym , to sprawdz tranzystor miernikiem , i jak bedziesz wiedzial gdzie jest kolektor a gdzie emiter [ baza napewno na srodku] to potem sprawdzisz z ktorej strony jest dioda led i odpowiednio podlaczysz tranzystor [ jak sie niemyle to patrzac na napis tranzystora wyprowadzenia sa tak C B E ]

  • #230 15 Wrz 2007 10:09
    miswierz
    Poziom 14  

    Czyli odpowiedzi nie uzyskalem,chodzi mi o to ze wiem jak sa poukladane wyprowadzenia tylko ze roznia sie na schmacie a plytka i zarys tranzystora jak ma byc wlozony wskazuje na to ze nozki beda polaczone inaczej i ktorym sie kierowac

  • #231 15 Wrz 2007 14:34
    timo66
    Poziom 22  

    zawsze kieruj sie schematem , bo to wg niego jest tworzona plytka. Prawdopodobnie tranzystor musi byc odwrotnie wlutowany

  • #232 18 Wrz 2007 19:46
    devolt
    Poziom 21  

    Hej wykonałem ten zasilacz i działa super poza jednym. Otóż ciągle pali sie dioda od ogranicznika niezależnie od tego czy cos jest podłączone czy nie oraz od ustawienia ogranicznika ( potencjometru P2). Sam ogranicznik działa dobrze, po przekroczeniu zadanego progu napięcie znacznie spada. Pomóżcie bo juz sam nie wiem co moze być przyczyną. Tranzystor T3 wymieniałem na nowy i dalej to samo. W załączniku napięcia jakie występują na T3 i U3.
    Z góry dzięki za pomoc.

  • #233 18 Wrz 2007 21:17
    grzgol
    Poziom 10  

    Czy R19 i R20 na pewno mają poprawne wartości ? Szczególnie R19 ?

    Jeśli U2 jest w podstawce, to bym go wyjął i wtedy obwód sterowania diody jest "wypreparowany" i T3 można posterować ręcznie przez zwieranie nogi "6" do + i masy.
    Co wtedy się dzieje ? Dalej cały czas sie świeci ?

    Grzegorz

  • #234 18 Wrz 2007 21:32
    devolt
    Poziom 21  

    Sprawdzałem R19 i R20 są ok Niestety nie mam podstawki pod U2 ale nie chodzi przypadkiem o U3 ?? Bo to on steruje diodą za pośrednictwem T3.
    Wylutowałem R20 od strony U3. W tym wypadku dioda pali sie jedynie gdy podłącze minus pod wolną noge R20 czyli chyba ok??

  • #235 18 Wrz 2007 23:29
    grzgol
    Poziom 10  

    Oczywiście, że chodziło o U3.

    I według tego co piszesz, wychodzi, że sam tranzystor jako włącznik diody działa poprawnie.
    W punkcie gdzie jest noga 6 U3 zbiegają się jeszcze C8 i D9.
    Z czego D9 steruje ograniczaniem napięcia i jak mówisz, to działa.
    Może C8 jest uszkodzony ?

    Nie mogę niestety podać Ci jakie powinny być wartości napięć w działającym układzie, bo jestem dopiero na etapie kompletowania elementów.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

    Dodano po 1 [minuty]:

    Wylutuj C8 i popatrz czy się coś zmieni.

    Grzegorz

  • #236 19 Wrz 2007 01:13
    devolt
    Poziom 21  

    Już mi się udało wyeliminować tą usterkę. Zmieniłem R20 na nieco wiekszy zamiast 10k dałem 25k i śmiga teraz elegancko. Nie wiem czy tak można, ale w końcu to tylko układ odpowiadający za zapalanie diody wiec nic poza tym raczej sie nie zmieni. :) Dzięki za pomoc Teraz zostało mi tylko wymienić R7 na mocniejszy, bo na tym trafie co mam to wyciągam 12A :)
    Jakie robisz wskaźniki na icl-ach ?? Czy Atmega + LCD.

    Pzdr Devolt

  • #237 20 Wrz 2007 09:45
    grzgol
    Poziom 10  

    Trochę kusi mnie, aby na procesorze to zrobić, ale nigdy jeszcze nic z procesorem nie robiłem i nie mam o tych sprwach pojęcia (programowanie, programator, jakieś softy do tego, kabelki i jakaś wiedza na dodatek). Więc teraz raczej pozostanę przy osobnych miernikach. W jednym ze skepów internetowych widziałem paneliki woltomierza PMLCDL niewiele ponad 10 zł, to się w takie mierniczki wyposażę. A potem, potem zobaczymy, może rzucę się ma procesorki ?
    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • #238 20 Wrz 2007 13:28
    devolt
    Poziom 21  

    Ja swój zrobiłem właśnie na procku. Nie jest to jakies szczególnie trudne. Wystarczy trochę poczytać. Sam programator to zaledwie jeden układ i kilka kabli. Ale jak za 10 zł to Ci wyjdzie taniej niz na procku :). Jak by co tu jest mój zasilacz:
    www.chomikuj.pl/devolt/zasilacz

  • #239 18 Paź 2007 17:23
    Jaduda
    Poziom 32  

    Witam.
    Ja znowu napotkałem problem uruchamiając ten zasilacz a mianowicie mam transformator 2x17V gdy podłączone jest tylko 17V to zasilacz dobrze działa natomiast po podłączeniu 34V zasilacz w ogóle nie rusza.
    Co może być przyczyna takiego zachowania i jak to naprawić.
    Może odwinąć parę uzwojeń transformatora?
    Za odpowiedzi z góry dziękuje.

  • #240 19 Paź 2007 22:17
    Jaduda
    Poziom 32  

    Witam.
    Sam sobie odpowiem :-). Wystarczyło wymienić rezystor R13 z 10kΩ na 15kΩ.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo