Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kompletny remont instalacji elektrycznej w domu

Cragmite 08 Kwi 2017 21:47 4617 56
  • #1 08 Kwi 2017 21:47
    Cragmite
    Poziom 10  

    Witajcie,

    Przymierzam się powoli do kompletnego remontu instalacji elektrycznej w moim domu, a w zasadzie do jej całkowitej wymiany. Posiadam przyłącze trójfazowe, ale dom jest zasilany obecnie tylko z jednej fazy. Obecna instalacja jest dwużyłowa, brak jakiegokolwiek uziemienia, a jedyne zabezpieczenie poza przedlicznikowym, to nadprądowe B16. Przewody fazowe i neutralny są doprowadzone do domu napowietrznie.

    Mam w planie zmianę mocy przydziałowej na większą, obecnie mam na oku 32 kW, a więc nowe zabezpieczenia przedlicznikowe będą na 50 A. W dalszych rozważaniach w tym temacie załóżmy, że migracja na większą moc się udała. Jeśli się nie uda, to na pewno o tym napiszę i wprowadzimy niezbędne korekty w planie.

    Instalację mam zamiar wykonać samodzielnie. Wiedzę o prądzie jakąś posiadam, studiuję na Wydziale Elektrycznym PP, posiadam świadectwo kwalifikacji E w zakresie obsługi do 1 kV. Jest to jednak "najuboższa" kwalifikacja, więc do wykonania pomiarów i zatwierdzenia instalacji i tak będę musiał kogoś wynająć.

    Mój dom to następujące pomieszczenia: 3 sypialnie, 2 korytarze, kuchnia, łazienka i warsztat. W każdym z tych pomieszczeń znajduje się tylko jedna lampa sufitowa, więc raczej daruję sobie osobny obwód na oświetlenie z powodów praktycznych - konieczność pracy przy jednej z lamp wiązałaby się z koniecznością wyłączenia oświetlenia w całym domu, a robienie 8 obwodów dla pojedynczych żarówek w rozdzielni, to chyba przerost formy nad treścią.


    Mój obecny plan jest taki:

    1. Zaraz za licznikiem umieścić wyłącznik główny 3xC40 (C zamiast B ze względu na warsztat).

    2. Za wyłącznikiem głównym umieścić kolejne 2 wyłączniki - 3xC40 na warsztat i 3xB32 na pozostałe pomieszczenia. Wyłącznik priorytetowy wydaje mi się zbędny, najwyżej zostanę skarcony za wyłączenie zasilania w całym domu podczas pracy w warsztacie. ;)

    3. Za wyłącznikiem 3xB32 umieścić przełącznik fazy i 3xB20. Przełącznik fazy przyda mi się, gdyż w mojej okolicy z niewiadomych mi przyczyn stosunkowo często ma miejsce awaria tylko jednej z faz. Z kolei 3xB20 zabezpieczy dodatkowy obwód w kuchni, który kiedyś może wykorzystam do podłączenia kuchenki elektrycznej (na obecną chwilę nie będzie używany).

    4. Za przełącznikiem fazy umieścić 3 wyłączniki różnicowo-pradowe - jeden dla korytarza i kuchni, drugi dla drugiego korytarza i łazienki, trzeci dla sypialń. Miałem z początku plan zastosować tylko jeden wyłącznik różnicowy, ale w razie jego zadziałania, byłbym pozbawiony prądu w całym domu.

    5. Za różnicówkami umieścić wyłączniki B16, po jednym z osobna na każde pomieszczenie. Da to możliwość odcięcia zasilania tylko w jednym pomieszczeniu, co na pewno przyda się podczas różnych prac konserwacyjnych czy remontowych.

    Narysowałem na szybko poglądowy plan opisanych powyżej elementów, zawsze lepiej czyta się z obrazka:

    Kompletny remont instalacji elektrycznej w domu


    Wstępną myśl Wam już przedstawiłem, więc teraz czas na pierwsze pytania:

    1. Czy proponowany przeze mnie schemat jest ok czy popełniłem jakieś rażące błędy?

    2. Czy dobrze dobrałem na schemacie wyłączniki nadprądowe?

    3. Za różnicówkami chcę dać przewody 3x2,5mm2, a do potencjalnej kuchenki elektrycznej 5x4mm2. Nie wiem jednak jaki przekrój dać w pozostałych miejscach, tj.:
    a) pomiędzy zabezpieczeniem przedlicznikowym i wyłącznikiem głównym oraz pomiędzy wyłącznikiem głównym i warsztatem,
    b) pomiędzy wyłącznikiem głównym a wyłącznikami różnicowo-prądowymi.

    4. Jak wykonać uziemienie? Czy wbicie grubego i długiego miedzianego pręta w ziemię jako uziom i podpięcie do niego głównego przewodu PE załatwi sprawę? Czy są może jakieś rygory co do umiejscowienia uziomu na działce?

    Na razie to chyba tyle. Jestem otwarty na wszystkie porady i sugestie (poza tymi w stylu "wynajmij elektryka"), gdyż wiedzy nigdy mało, a instalację chcę wymienić na nową głównie ze względu na bezpieczeństwo użytkowania, bo obecnie nie jest ono w najmniejszym procencie zapewnione. Spieszyć się nigdzie nie spieszę, więc czasu na rozważania mamy sporo.

    Pozdrawiam serdecznie!

    0 29
  • Pomocny post
    #2 08 Kwi 2017 21:58
    xury
    Poziom 39  

    Jako wyłączniki (a raczej rozłączniki) nie stosuje się modułów nadprądowych tylko rozłączniki izolacyjne tzw. FR.

    0
  • #3 08 Kwi 2017 22:13
    retrofood
    Moderator

    Cragmite napisał:
    Przymierzam się powoli do kompletnego remontu instalacji elektrycznej w moim domu, a w zasadzie do jej całkowitej wymiany.


    Studiowanie ekonomii nie robi z nikogo księgowego, a studia na Wydziale Elektrycznym nie zrobią z Ciebie instalatora. Wiem co piszę, bo taką drogę też kiedyś przechodziłem. Dlatego moja dobra rada: poszukaj wokół siebie jakiegoś prawdziwego elektryka i zacznij robić instalację pod jego stałym nadzorem. Forum może Ci coś podpowiedzieć, ale praktyki i wiedzy praktycznej nigdy nie zastąpi.

    A projektowanie instalacji zaczyna się od technicznych warunków zasilania, podkładów budowlanych, poznania potrzeb użytkowników, oraz norm i przepisów.
    Z tego co napisałeś, z tym ostatnim warunkiem jesteś wyraźnie na bakier, o pozostałych nie wspominasz, więc niczego o nich nie wiem. W sumie wygląda to nieciekawie. Nawet nie znasz zasady działania RCD, jak wynika ze schematu.

    1
  • #4 08 Kwi 2017 22:57
    Cragmite
    Poziom 10  

    Dziękuję za szybkie odpowiedzi!

    Co do rozłączników izolacyjnych - rozumiem, że należy je dać przed wyłącznikami nadprądowymi, które opisałem na schemacie jako "wyłączniki". Czyli po prostu do schematu należy dodać 3 rozłączniki, a wtedy wyłącznik nadprądowy opisany przeze mnie jako "wyłącznik warsztat 3xC40" staje się zbędny. Dzięki xury.


    retrofood, oczywiście że studia nie zrobią ze mnie instalatora, nigdzie tego nie sugerowałem. Wykonywanie instalacji zrobię pod okiem elektryka, jednak zanim się do niego zgłoszę chciałbym mieć jak najwięcej kwestii ustalonych, aby nie nadużywać jego oka. Powód jest prosty - im mniej elektryk będzie myślał, tym mniej zapłacę. ;) Na normach i przepisach się nie znam i dlatego założyłem ten temat, abyście mogli sprawnie korygować mój błędny tok myślenia, jeśli będzie on kolidował z obowiązującymi przepisami (zapewne chodzi o rozdzielenie obwodów gniazdkowych i oświetleniowych?).

    Co do reszty kwestii o których wspomniałeś - techniczne warunki zasilania to zapewne informacje, które otrzymam od ENEA, gdy będę wnioskował o zwiększenie mocy przydziałowej, zgadza się?

    Potrzeby użytkowników znam. ;) W zasadzie jedynym newralgicznym punktem jest warsztat - w przyszłości zagoszczą tam dość prądożerne maszyny z silnikami indukcyjnymi, z tego też właśnie powodu planuję zmianę mocy przydziałowej.

    Pisząc o podkładach budowlanych miałeś może na myśli układ, grubość i rodzaj ścian w domu? Jeśli tak, to wydaje mi się, że na obecnym poziomie forumowych rozważań nowej instalacji jest to zbędne, ale w razie konieczności mogę pokazać.

    A sposób działania RCD znam, zarówno od strony teoretycznej, jak i (niestety) praktycznej. Rzeczywiście niepoprawnie narysowałem przewód PE.

    0
  • #5 08 Kwi 2017 23:13
    Radiowiec 2
    Poziom 31  

    Wiem gdzie leży Lusowo ale za daleko ode mnie. A chętnie sam bym Ci to wykonał. Pogadaj z kimś z operatora energetycznego np ENEA lun TAURON tam chłopacy mają zwyczaj klepania fuch po godzinach i Ci chętnie pomogą i będziesz wiedział co masz. Tylko pamiętaj że piec CO powinien być także uziemiony. Swego czasu robiłem pomiary w domkach i facet który wykonywał te instalacje się nieźle zdziwił jak mu o tym powiedziałem. Ten przepis wszedł stosunkowo niedawno i sporo ludzi się na tym łapie że nie wykonali tego połączenia. Na początek proponuje zacząć od wykonania porządnego uziomu i przemierzenia go by być pewnym co masz. Wbrew pozorom nie jest to proste, potem podłączyć wszystkie "media " do tego uziomu. Centralne ogrzewanie , wodociąg, no i uziemienie RCD. Fachowcem jesteś - dasz sobie radę. Powodzenia! Jak nie wiesz pytaj, po to jesteśmy. :D

    0
  • #7 08 Kwi 2017 23:26
    Cragmite
    Poziom 10  

    Również słyszałem o konieczności uziemienia instalacji CO, ale z tym akurat nie będzie większego problemu. Oczywiście, jak już będę miał uziom. ;)

    Czym w zasadzie jest "porządny uziom"? Obecnie planuję go wykonać poprzez wbicie w ziemię miedzianego pręta, długość powiedzmy 2 m, a średnica 2 cm. Najlepiej byłoby to chyba zrobić tuż przy ścianie zewnętrznej budynku, po drugiej stronie od korytarza z nową rozdzielnią, gdyż wtedy długość głównego przewodu PE byłaby najkrótsza. Jednak nie wiem, czy może nie jest koniecznym, aby uziom wykonywać w miejscu bardziej ustronnym? W obecnym założeniu znajdowałby się około 2 m od drzwi wejściowych.

    EDIT:
    Tak sobie myślę, że miedź chyba nie jest dobrym rozwiązaniem, bo jednak się utlenia. Co w takim razie, pręt zbrojeniowy?

    0
  • #8 08 Kwi 2017 23:27
    Radiowiec 2
    Poziom 31  

    Skoro jest połączony żółto zielonym przewodem do GSU to raczej uziemiony a nie objęty połączeniem wyrównawczym. Uziemiony Kolego, połączenie wyrównawcze to jest co innego i do czego innego służy. Owszem jak popatrzeć na schemat instalacji to można to by na upartego tak nazwać ,ale to nie jest to.

    0
  • #9 09 Kwi 2017 07:26
    elvis13
    Poziom 18  

    Cragmite napisał:
    W zasadzie jedynym newralgicznym punktem jest warsztat - w przyszłości zagoszczą tam dość prądożerne maszyny z silnikami indukcyjnymi, z tego też właśnie powodu planuję zmianę mocy przydziałowej.

    Jeżeli będzie to działalność gospodarcza to potrzeba osobnego licznika w taryfie C. Należałoby wystąpić o warunki przyłączenia.

    0
  • #10 09 Kwi 2017 07:59
    kkas12
    Poziom 42  

    Radiowiec 2 napisał:
    Skoro jest połączony żółto zielonym przewodem do GSU to raczej uziemiony a nie objęty połączeniem wyrównawczym. Uziemiony Kolego, połączenie wyrównawcze to jest co innego i do czego innego służy. Owszem jak popatrzeć na schemat instalacji to można to by na upartego tak nazwać ,ale to nie jest to.

    Kolega dalej swoje. Więc proszę o wskazanie tego "przepisu co niedawno wszedł" nakazującego uziemienie pieca CO.
    O jaki piec chodzi i gdzie się ten piec ma się znajdować?

    Cragmite napisał:
    Najlepiej byłoby to chyba zrobić tuż przy ścianie zewnętrznej budynku, po drugiej stronie od korytarza z nową rozdzielnią, gdyż wtedy długość głównego przewodu PE byłaby najkrótsza. Jednak nie wiem, czy może nie jest koniecznym, aby uziom wykonywać w miejscu bardziej ustronnym? W obecnym założeniu znajdowałby się około 2 m od drzwi wejściowych.

    Najlepiej to byłoby wykonać otok. Będzie on namiastką uziomu fundamentowego.
    I nie szukaj ustronnego miejsca, bo połączenie instalacji z uziomem (złącze kontrolne) można wykonać na poziomie gruntu wykorzystując przeznaczone do tego obudowy Link

    A uziemić to należy GSW i może okazać się, że takie złącza kontrolne powinny być dwa. Jedno w okolicy kotłowni (GSW), zaś drugie w okolicy rozdzielni głównej (szyna PE) jeśli odległość pomiędzy nimi jest znaczna.

    0
  • #11 09 Kwi 2017 11:01
    jann111
    Poziom 31  

    Radiowiec 2 napisał:
    Pogadaj z kimś z operatora energetycznego np ENEA lun TAURON tam chłopacy mają zwyczaj klepania fuch po godzinach i Ci chętnie pomogą i będziesz wiedział co masz.

    Nie polecam.
    Mam również bardzo wielu kolegów energetyków ale niestety w mieszkaniówce się nie sprawdzą. To będzie fucha i fuszerka w jednym.
    Radiowiec 2 napisał:
    Centralne ogrzewanie , wodociąg, no i uziemienie RCD.

    Co to jest uziemienie RCD? Jakaś wolnostojąca w obudowie przewodzącej?
    Również proszę o ten niedawny wymóg uziemienia pieca bo się dałem złapać.....
    Wiem natomiast, że wymóg stosowania połączeń wyrównawczych za rok skończy 50 lat.

    Cragmite napisał:
    Instalację mam zamiar wykonać samodzielnie
    Cragmite napisał:
    Wykonywanie instalacji zrobię pod okiem elektryka

    Sądząc po rysunku i wypowiedziach autora gorąco namawiam na chwilę obecną o wybór drugiej opcji.

    1
  • Pomocny post
    #12 09 Kwi 2017 11:25
    mawerix123
    Poziom 38  

    Układ sieci zasilającej jest TT :?: przynajmniej tak wynika z rękopisu.... przez RCD nie przepuszcza się przewodów PE.

    Cragmite napisał:
    W każdym z tych pomieszczeń znajduje się tylko jedna lampa sufitowa, więc raczej daruję sobie osobny obwód na oświetlenie z powodów praktycznych


    Niestety nie możesz sobie darować prowadzenia obwodu oświetlenia osobno z powodów technicznych, nie możesz łączyć oświetlenia z obwodami gniazd. A do łazienki oświetlenie dodatkowo zabezpieczone RCD

    Cragmite napisał:
    (C zamiast B ze względu na warsztat)


    A,B,C,D..... a co na to IPZ :?: te oznaczenia na wyłącznikach coś oznaczają.

    Cragmite napisał:
    Z kolei 3xB20 zabezpieczy dodatkowy obwód w kuchni, który kiedyś może wykorzystam do podłączenia kuchenki elektrycznej


    Zazwyczaj B16 dla kuchenki w domu jest wystarczający.

    Cragmite napisał:
    Narysowałem na szybko poglądowy plan opisanych powyżej elementów, zawsze lepiej czyta się z obrazka:


    A gdzie obwody dla urządzeń takich jak zmywarka, pralka itp. :?:

    Cragmite napisał:
    1. Czy proponowany przeze mnie schemat jest ok czy popełniłem jakieś rażące błędy?


    C40 zastąpić FRem jak już pisano, B32 jest totalnie zbędny.... zabezpieczenie kuchenki B16.
    Przełącznik faz jest moim zdaniem totalnie bez sensu ponieważ cały dom będzie wisiał na jednej fazie a pozostałe dewie będą bez obciążenia.

    Cragmite napisał:
    rozumiem, że należy je dać przed wyłącznikami nadprądowymi, które opisałem na schemacie jako "wyłączniki"


    Nie przed a zamiast jeden wyłącznik główny.

    Radiowiec 2 napisał:
    Pogadaj z kimś z operatora energetycznego np ENEA lun TAURON tam chłopacy mają zwyczaj klepania fuch po godzinach i Ci chętnie pomogą i będziesz wiedział co masz.


    Zazwyczaj to wybitni "fachowcy" w dziedzinie instalacji wewnętrznych ..... kolego autor nie szuka wykonawcy :!:

    Radiowiec 2 napisał:
    potem podłączyć wszystkie "media " do tego uziomu. Centralne ogrzewanie , wodociąg, no i uziemienie RCD.


    Zazwyczaj te media robi się w obecnych czasach plastikiem więc połączenia wyrównawcze są zbędne.... a RCD niema uziemienia no chyba ze znajdziesz takie jakie narysował autor w rękopisie :D

    Cragmite napisał:
    Obecnie planuję go wykonać poprzez wbicie w ziemię miedzianego pręta, długość powiedzmy 2 m, a średnica 2 cm.


    Mogę się założyć że nie otrzymasz odpowiednio niskiej rezystancji.

    Cragmite napisał:
    Wykonywanie instalacji zrobię pod okiem elektryka, jednak zanim się do niego zgłoszę chciałbym mieć jak najwięcej kwestii ustalonych


    Forum to nie nadzór elektryczny a z elektrykiem powinieneś porozmawiać jak najszybciej a tu możesz zamieścić swoje wątpliwości po rozmowie...

    0
  • #13 09 Kwi 2017 13:18
    Cragmite
    Poziom 10  

    elvis13 napisał:
    Jeżeli będzie to działalność gospodarcza to potrzeba osobnego licznika w taryfie C. Należałoby wystąpić o warunki przyłączenia.


    Nie, nie będzie to związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, bardziej praca hobbystyczna.

    kkas12 napisał:
    Najlepiej to byłoby wykonać otok. Będzie on namiastką uziomu fundamentowego.
    I nie szukaj ustronnego miejsca, bo połączenie instalacji z uziomem (złącze kontrolne) można wykonać na poziomie gruntu wykorzystując przeznaczone do tego obudowy Link

    A uziemić to należy GSW i może okazać się, że takie złącza kontrolne powinny być dwa. Jedno w okolicy kotłowni (GSW), zaś drugie w okolicy rozdzielni głównej (szyna PE) jeśli odległość pomiędzy nimi jest znaczna.


    Złącza będą musiały być dwa, kotłownia znajduje się po przeciwnej stronie domu od korytarza, w którym planuję nową rozdzielnię.
    Otok odpada - mój dom stoi stoi jedną ścianą na granicy działki. Czy wkopanie uziomu w kształcie litery L o łącznej długości około 25 metrów sprawdziłoby się? Na pewno lepsze to niż pojedyncza szpilka.

    jann111 napisał:
    Cragmite napisał:
    Instalację mam zamiar wykonać samodzielnie
    Cragmite napisał:
    Wykonywanie instalacji zrobię pod okiem elektryka

    Sądząc po rysunku i wypowiedziach autora gorąco namawiam na chwilę obecną o wybór drugiej opcji.


    A to nie można wykonać instalacji samodzielnie pod okiem elektryka, muszę wybrać jedno?

    mawerix123 napisał:
    Układ sieci zasilającej jest TT :?: przynajmniej tak wynika z rękopisu.... przez RCD nie przepuszcza się przewodów PE.


    Tak, jest to TT. Na schemacie źle narysowałem PE przy RCD, już o tym była mowa.

    mawerix123 napisał:
    Niestety nie możesz sobie darować prowadzenia obwodu oświetlenia osobno z powodów technicznych, nie możesz łączyć oświetlenia z obwodami gniazd. A do łazienki oświetlenie dodatkowo zabezpieczone RCD


    No cóż, jak mus to mus, jak to mówią. W takim razie obwód oświetlenia i gniazd będzie rozdzielony.

    mawerix123 napisał:
    A,B,C,D..... a co na to IPZ :?: te oznaczenia na wyłącznikach coś oznaczają.


    O tych oznaczeniach wiem tyle ile wynika z odpowiadających im charakterystyk. C moim zdaniem będzie stosownym rozwiązaniem biorąc pod uwagę choćby silniki indukcyjne, które kiedyś zagoszczą w warsztacie. Mógłby Pan jednak rozwinąć jak się do tego ma IPZ?

    mawerix123 napisał:
    A gdzie obwody dla urządzeń takich jak zmywarka, pralka itp. :?:


    Zmywarki nie posiadam i nie planuję posiadać. A pralka? Rozumiem, że musi być ona objęta osobnym obwodem, skoro Pan o niej wspomniał?

    mawerix123 napisał:
    Przełącznik faz jest moim zdaniem totalnie bez sensu ponieważ cały dom będzie wisiał na jednej fazie a pozostałe dewie będą bez obciążenia.


    Czy jest to sytuacja niedopuszczalna i jeśli tak, to dlaczego? Nie rozumiem po prostu w jaki sposób asymetria prądów fazowych może mi przeszkadzać.

    mawerix123 napisał:
    Nie przed a zamiast jeden wyłącznik główny.


    No ale chyba główny bezpiecznik nadprądowy jednak się przyda? W innym wypadku przecież podczas przeciążenia wywali mi przedlicznikowe.

    mawerix123 napisał:
    Forum to nie nadzór elektryczny a z elektrykiem powinieneś porozmawiać jak najszybciej a tu możesz zamieścić swoje wątpliwości po rozmowie...


    Forum to miejsce rozmów i wymiany myśli i to właśnie robimy. ;) Spokojnie, jak pisałem w pierwszym poście - nigdzie mi się nie spieszy.

    0
  • Pomocny post
    #14 09 Kwi 2017 13:37
    mawerix123
    Poziom 38  

    Cragmite napisał:
    Czy wkopanie uziemienia w kształcie litery L o łącznej długości około 25 metrów sprawdziłoby się?


    To potwierdzi jedyni pomiar.

    Cragmite napisał:
    Mógłby Pan jednak rozwinąć jak się do tego ma IPZ


    Dla C jest wymagana niższa wartość IPZ niż dla B.

    Cragmite napisał:
    Rozumiem, że musi być ona objęta osobnym obwodem, skoro Pan o niej wspomniał?


    Tak wszystkie urządzenia powyżej 2kW muszą nieć swój obwód oprócz pralki czy zmywarki również piekarni czy mikrofala.... do kuchni proponował bym więcej niż jeden obwód gniazd.

    Cragmite napisał:
    Czy jest to sytuacja niedopuszczalna


    Dopuszczalna wszak wiele mieszkań jest zasilanych jedna fazą.

    Cragmite napisał:
    No ale chyba główny bezpiecznik nadprądowy jednak się przyda?


    Do czego może się przydać :?: jedynie do ograniczenia sobie mocy przyłączeniowej, zabezpieczenie przedlicznikowe wystarczy.

    Cragmite napisał:
    W innym wypadku przecież podczas przeciążenia wywali mi przedlicznikowe.

    Puki co nic nie wspominasz o zabezpieczeniu przedlicznikowym więc przypuszczam że i tak nie będzie selektywności zabezpieczeń.

    0
  • #15 09 Kwi 2017 13:47
    Radiowiec 2
    Poziom 31  

    @ Mawerix 123 Co do ludzi z ENEI i Taurona mam jak najlepsze zdanie. jak coś zrobią to sie po Nich nie poprawi. Fachowcy wysokiej klasy, a każdy od lat klepie fuchy po godzinach naprawdę wiedzą co robią. Przynajmniej tak jest u mnie, nie wiem jak jest tam gdzie mieszkasz.

    0
  • #16 09 Kwi 2017 13:56
    elpapiotr
    Specjalista elektryk

    Właśnie. Klepią fuchy.
    Akurat - wystawiają protokoły, schematy, opisy itd.
    Wiem coś o tym - mam fotki ich prac, tak więc również nie polecam.

    1
  • #17 09 Kwi 2017 14:00
    mawerix123
    Poziom 38  

    Radiowiec 2 napisał:
    @ Mawerix 123 Co do ludzi z ENEI i Taurona mam jak najlepsze zdanie.


    Szanuje Twoje zdanie ale zachowaj je dla siebie, podobnie jak kupowanie flaszki i oferowanie za wykonaną pracę. Ja niestety nie znam ani jednego solidnego fuchmiszcza z ZE a wręcz przeciwnie., po ich robocie zawsze ciśnie się na usta "Kto Panu tak spier#$%^&"

    1
  • #18 09 Kwi 2017 15:41
    kkas12
    Poziom 42  

    Część pozamerytoryczną usunąłem. [retrofood]

    Cragmite napisał:
    mój dom stoi stoi jedną ścianą na granicy działki. Czy wkopanie uziomu w kształcie litery L o łącznej długości około 25 metrów sprawdziłoby się? Na pewno lepsze to niż pojedyncza szpilka.
    Pewnie, że lepiej. A jeszcze lepiej by było gdyby ten uziom był pod patronatem literki C lub U :)

    0
  • #19 09 Kwi 2017 16:56
    Cragmite
    Poziom 10  

    mawerix123 napisał:
    Dla C jest wymagana niższa wartość IPZ niż dla B.


    Czyli po prostu muszę zrobić solidne uziemienie o jak najniższej rezystancji oraz zastosować odpowiednio grube przewody doprowadzające prąd do warsztatu, zgadza się? Bo rozumiem, że impedancja pętli zwarcia to impedancja obwodu ze zwartym przewodem L i PE, liczona pomiędzy wyłącznikiem nadprądowym, a uziomem.

    mawerix123 napisał:
    Tak wszystkie urządzenia powyżej 2kW muszą nieć swój obwód oprócz pralki czy zmywarki również piekarni czy mikrofala.... do kuchni proponował bym więcej niż jeden obwód gniazd.


    O, to jest cenna informacja, dziękuję bardzo. A może zamiast dwóch obwodów gniazd, zrobić jedno, ale przewodem 4mm^2 i zabezpieczyć kuchnię wyłącznikiem B20 zamiast B16? Wydaje mi się, że byłoby to wystarczające rozwiązanie.

    mawerix123 napisał:
    Do czego może się przydać :?: jedynie do ograniczenia sobie mocy przyłączeniowej, zabezpieczenie przedlicznikowe wystarczy.

    mawerix123 napisał:
    Puki co nic nie wspominasz o zabezpieczeniu przedlicznikowym więc przypuszczam że i tak nie będzie selektywności zabezpieczeń.


    Dokładniejsze informacje o zabezpieczeniu przedlicznikowym uzyskam dopiero jutro, gdy skontaktuję się z ENEA. Na razie wiem tyle, ile wyczytałem z ich strony, czyli że będą to zabezpieczenia 50 A. Zapewne najlepszym rozwiązaniem byłby główny bezpiecznik C50 za licznikiem, a jako zabezpieczenie przedlicznikowe Cs50, ale czy jestem w stanie wymusić na majstrach z ZE rodzaj zabezpieczenia przedlicznikowego?

    kkas12 napisał:
    A jeszcze lepiej by było gdyby ten uziom był pod patronatem literki C lub U :)


    To by się niestety wiązało z robieniem podkopu pod chodnikiem. Do zrobienia, ale wolałbym tego uniknąć. Zacznę chyba od literki L, a jeśli po pomiarach okazałoby się to niewystarczające, to dorobię więcej uziomu.


    Jeszcze jedno pytanie - co gdyby okazało się, że przewody linii napowietrznej łączącej mój dom z linią napowietrzną biegnącą wzdłuż ulicy są zbyt cienkie na te 50 A? Szczerze wątpię w to (wszak z wysokości 10 metrów wyglądają na grubaski :) ), ale gdyby tak się jednak stało, to kto musiałby ponieść koszta ich wymiany - ja czy ZE? W końcu linia napowietrzna jak i "piękny" betonowy słup na mojej działce nie są moją własnością.

    0
  • #20 09 Kwi 2017 17:49
    jann111
    Poziom 31  

    Cragmite napisał:
    A może zamiast dwóch obwodów gniazd, zrobić jedno, ale przewodem 4mm^2 i zabezpieczyć kuchnię wyłącznikiem B20 zamiast B16? Wydaje mi się, że byłoby to wystarczające rozwiązanie.

    Zgadza sie, wydaje się koledze. Konieczne byłoby tylko zainstalowanie gniazd o obciążalności 20A, wtyczek do urządzeń również o podobnej obciążalności a producent przyłaczanych urządzeń powinien je dostosować do Twojej instalacji. :|
    Niestety, tak to nie działa.

    Upakowanie całej instalacji tylko pod jedna fazę to głupota, przełącznik faz można zastosować do bardzo priorytetowych odbiorników.
    Ograniczanie dostępnej mocy wyłącznikami nadmiarowymi na poszczególne gałęzie instalacji to również bezsens.
    Odnośnie uziemienia, jeśli rezystancja będzie na poziomie np. 10 czy 20 omów to będzie to bardzo przyzwoity wynik. Urządzeniem ochronnym w Twojej instalacji i tak będzie wyłącznik różnicowo-prądowy, który powinien być poprzedzony selektywnym.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Cragmite napisał:
    co gdyby okazało się, że przewody linii napowietrznej łączącej mój dom z linią napowietrzną biegnącą wzdłuż ulicy są zbyt cienkie na te 50 A?

    W WTP dostaniesz wytyczne jakie prace wykona ZE a jakie inwestor. Bardzo prawdopodobne jest, że od granicy eksploatacji w stronę instalacji odbiorczej odpowiedzialność za wykonanie i koszty z tym związane poniesie inwestor, czyli o linie zasilająca będzie martwił się ZE.

    0
  • #21 09 Kwi 2017 18:03
    kkas12
    Poziom 42  

    Cragmite napisał:
    To by się niestety wiązało z robieniem podkopu pod chodnikiem. Do zrobienia, ale wolałbym tego uniknąć. Zacznę chyba od literki L, a jeśli po pomiarach okazałoby się to niewystarczające, to dorobię więcej uziomu.
    Więc jeśli można to warto zakasać rękawy by problem mieć z głowy. Dla ochrony przeciwporażeniowej wartość rezystancji tego uziomu nie ma znaczenia. Żadna norma nie podaje wymaganej wartości.

    A przekrojem przewodów w napowietrznej linii n.n. się nie martw bo to nie Twoja działka.

    0
  • #23 10 Kwi 2017 00:57
    Cragmite
    Poziom 10  

    jann111 napisał:
    Zgadza sie, wydaje się koledze. Konieczne byłoby tylko zainstalowanie gniazd o obciążalności 20A, wtyczek do urządzeń również o podobnej obciążalności a producent przyłaczanych urządzeń powinien je dostosować do Twojej instalacji. :|
    Niestety, tak to nie działa.


    Zgadza się, w takim razie na kuchnię dwa osobne obwody gniazdowe, osobne obwody na urządzenia o dużej mocy i obwód trójfazowy na ewentualną przyszłą kuchenkę.

    jann111 napisał:
    Ograniczanie dostępnej mocy wyłącznikami nadmiarowymi na poszczególne gałęzie instalacji to również bezsens.


    Rozumiem, że nie masz na myśli tych zamontowanych na pojedyncze pokoje, tylko te wcześniejsze (na moim rysunku oznaczone jako "wyłącznik dom" i "wyłącznik warsztat")? Jeśli tak, to zgadza się, wydają się zbędne. Obecnie widziałbym to mniej więcej tak:
    przedlicznikowe -> licznik -> C50 -> rozłącznik główny -> różnicówki ->B16/B20 na poszczególne obwody
    Z C50 mimo wszystko wolałbym nie rezygnować, oczywiście jeśli zabezpieczenie przedlicznikowe będzie selektywne, inaczej to w sumie bez sensu. No i oczywiście przy założeniu, że przedlicznikowe będzie na 50 A.
    Za rozłącznikiem głównym znajdowałby się jeszcze jeden rozłącznik na sam warsztat, umieszczony właśnie w warsztacie. Z resztą w warsztacie i tak raczej zrobię jakąś dodatkową, małą rozdzielnię, ale to temat na później.

    kkas12 napisał:
    Dla ochrony przeciwporażeniowej wartość rezystancji tego uziomu nie ma znaczenia. Żadna norma nie podaje wymaganej wartości.


    Dla ochrony przeciwporażeniowej może i nie ma, ale z tego co pisali wcześniej koledzy, ma znaczenie dla IPZ, co z kolei ma znaczenie dla typu i maksymalnego prądu bezpiecznika. Więc jednak wypadałoby zrobić ten uziom porządnie.

    GBW napisał:
    Wartość zabezpieczenia przedlicznikowego zależy od pętli zwarcia i nie dostaniesz 50A jeżeli IPZ na to nie pozwoli.


    Czyli tak jak pisał wcześniej kolega Radiowiec 2, zacząć od porządnego uziomu i zadbać o odpowiednie przewody. Jeśli się jednak nie uda zejść dostatecznie z IPZ, to trudno, główny wyłącznik nadprądowy będzie musiał być słabszy i ewentualnie z charakterystyką B.

    GBW napisał:
    Na warsztat hobbistyczny 32kW za mało ? Co tam chcesz robić?


    Nigdzie nie pisałem, że za mało, tylko że chcę przejść na 32 kW, co wydaje mi się stosownym rozwiązaniem z uwzględnieniem pewnego zapasu.
    Obecnie w warsztacie nie będę robił zbyt wiele, ale chcę już teraz go solidnie przygotować od strony sieci elektrycznej, aby nie musieć robić ponownego remontu instalacji za np. 2 lata. Głównym zawodnikiem będą maszyny do obróbki metalu, zarówno stare (po dziadku), jak i nowe.
    Do tego pół roku temu bardzo zaciekawiła mnie tematyka WN, więc jeśli obecny zapał nie zniknie, to za kilka lat bardzo możliwe, że w warsztacie zagoszczą dwie spore DRSSTC. Obecnie przymierzam się do budowy dość małej, klasycznej cewki Tesli, ale to temat na inną rozmowę. ;)

    0
  • #24 10 Kwi 2017 08:13
    kkas12
    Poziom 42  

    Cragmite napisał:
    Dla ochrony przeciwporażeniowej może i nie ma, ale z tego co pisali wcześniej koledzy, ma znaczenie dla IPZ, co z kolei ma znaczenie dla typu i maksymalnego prądu bezpiecznika. Więc jednak wypadałoby zrobić ten uziom porządnie.
    Z tym, że należy uziom wykonać porządnie się zgadzam.
    Reszta to bajeczka, bo jakoś nie wierzę w ten układ TT gdyż osoba która (na rysunku) przewód ochronny przeprowadza przez wyłącznik RCD nie jest do końca w tej kwestii wiarygodna.
    A ponadto to mamy XXI wiek i dlatego ...
    Ale oczywiście mogę się mylić.

    0
  • #25 10 Kwi 2017 09:09
    Radiowiec 2
    Poziom 31  

    Dla informacji. Tak zwany "porządny" uziom dla takiego budynku na pomiarze powinien mieć poniżej 10 Omów. I powinieneś do tego dążyć. Osiem w tej kategorii gruntu powinno być ok. Dlatego napisałem że to trudne. W tej kategorii gruntu żeby zejść poniżej 16 Omów to się trzeba narobić jak licho. zarezerwuj sobie tydzień czasu tylko na to i naostrz łopatę :D Jak to zrobisz i pomiar będzie dobry to reszta powinna pójść już lżej. Powodzenia! Napisz co wyszło, sam jestem ciekaw. :D
    chyba wiesz jak to sie robi? Kładzie się bandówkę ( bednarkę) w ziemi potem bije obok pilony czyli potocznie szpilki które spawa sie z bednarką a połączenie izoluje specjalnym asfaltowym "paskudztwem" tak aby nie korodowało w miejscu połączenia bo podczas spawania ocynk który fabrycznie chroni bednarkę ulega zniszczeniu. I takie połączenia trzeba chronić. Poza tym nie tylko spawane ale każde połączenie w ziemi i na powierzchni( budynku) powinno być osłonięte takim właśnie sposobem z tym ze w ziemi robimy to smoła ( Niemcy w latach 30 tych) lub specjalnym rodzajem abizolu. Abizole to takie nazwijmy to "farby" ale bardzo geste odporne na warunki panujące w ziemi. Ostatecznie dobry jest asfaltowy silikon do dachów, ale uważaj bo to wszystko strasznie brudzi! A jako odporne na wodę... W latach 30 tych Niemcy stosowali do zabezpieczania kabli ołowianych na mufach i do uziomów smołę. Aby schować takie połączenie wykonywali specjalna osłonę skrzynkę drewniana do której wkładano takie połączenie i zalewano smołą. Podczas remontów sieci trochę tego znalazłem w ziemi. Tylko że wtedy dawano na uziomy linki miedziane. Ale np. łączenie miedzi z metalem robiono w ten sposób ze pomiędzy metal a miedź dawano blaszkę ołowianą. Bo ani ołów nie reaguje z miedzią ( chemicznie ) ani nie reaguje ze stalą. Takie połączenie wytrzymywało kupę lat. Ale i to potrafili zatopić w smole. Trochę się rozpisałem ale jak trzydzieści lat sie przy tym robiło to zawsze człowiek czuje sentyment nawet do najgorszej ciężkiej roboty. :D

    0
  • #27 10 Kwi 2017 09:29
    Radiowiec 2
    Poziom 31  

    Po prostu im niższa wartość tym lepiej. Poza tym sa pewne wskazania które przy takich robotach określa PROJEKTANT. Tu nie ma projektu jest tylko rysunek Kolegi więc wartości dla pewnych ważnych spraw a uziemienie jest sprawa najważniejszą bo od tego zależy poprawne działanie systemów bezpieczeństwa czyli np. RCD. Im mniej tym lepiej.

    0
  • #28 10 Kwi 2017 09:50
    Cragmite
    Poziom 10  

    kkas12 napisał:
    Reszta to bajeczka, bo jakoś nie wierzę w ten układ TT gdyż osoba która (na rysunku) przewód ochronny przeprowadza przez wyłącznik RCD nie jest do końca w tej kwestii wiarygodna.
    A ponadto to mamy XXI wiek i dlatego ...


    Coście się tak tej różnicówki przyczepili? Schemat rysowałem na szybko jako poglądowy i już dwa razy przyznałem się do tego błędu.

    Układ sieciowy wywnioskowałem z tego co widzę - do domu doprowadzone są starą linią napowietrzną 4 przewody, instalacja jest dwużyłowa (nie licząc warsztatu, tam jest trójfazówka bez N i PE), brak uziemienia, neutralny nigdzie nie jest mostkowany z bolcem w gniazdku. Informację potwierdzi lub nie dopiero ZE, w końcu znają układ sieciowy najlepiej.

    XXI wiek swoje, polska wieś swoje ;) Instalacja w moim domu była remontowana ze 30 lat temu, a później jedyne modyfikacje wprowadzali majstry-murarze przy okazji wszelkich remontów wykończeniowych. O jakości tych modyfikacji chyba nie muszę wspominać.

    0
  • #29 10 Kwi 2017 10:12
    kkas12
    Poziom 42  

    Radiowiec 2 napisał:
    Po prostu im niższa wartość tym lepiej. Poza tym sa pewne wskazania które przy takich robotach określa PROJEKTANT. Tu nie ma projektu jest tylko rysunek Kolegi więc wartości dla pewnych ważnych spraw a uziemienie jest sprawa najważniejszą bo od tego zależy poprawne działanie systemów bezpieczeństwa czyli np. RCD. Im mniej tym lepiej.

    Kolega ostatnio szafuje nakazami i wymogami których jakoś nie kwapi się uzasadnić.
    Więc proszę o powstrzymanie się od zamieszczania mitów takich jak wymóg uziemienia pieca c.o. czy wymóg rurki na poddaszu i tego co tu kolega pisze.
    To jest jednak forum techniczne a nie Hyde Park.

    Cragmite napisał:
    Informację potwierdzi lub nie dopiero ZE, w końcu znają układ sieciowy najlepiej.
    I tego się trzymajmy. To co jest w domu to instalacja, zaś to co energię do domu dostarcza to sieć. I to jej obecna konfiguracja jest istotna a nie stan teraźniejszej instalacji w domu. Więc czekajmy na TWP a nie dywagujmy o "lepszym" uziomie, bo najlepszy uziom jest sztucznym uziomem fundamentowym o nieistotnej rezystancji uziemienia dla ochrony przeciwporażeniowej. Nieistotnej dlatego iż jest uziomem wyrównawczym.
    A najbardziej zbliżonym do tego rozwiązania jest otokowy. Nawet jeśli nie będzie zamknięty.

    0
  • #30 11 Kwi 2017 01:06
    Radiowiec 2
    Poziom 31  

    @ kkas 12 Musze Cie przeprosić. Przeryłem wszystkie normy i nigdzie nie znalazłem że to wymóg (ten peszel). Poza tym miałeś racje , te połączenia faktycznie nazywają się wyrównawcze. Popełniłem błąd logiczny, zaufałem temu co mówią wszyscy w koło a nie zajrzałem do notatek. jednego czego będę się trzymał to jak najniższej wartości uziomu. bo przy wilgotności np. 98 procent czyli pogodzie deszczowej mglistej wartość jego przy pomiarze wyjdzie osiem Omów dla przykładu a jak podeschnie wtedy "zrobi sie"... trzydzieści (?) no... niech będzie szesnaście. I już jest różnica, dlatego jak podeschnie ( najlepiej latem) pomiar będzie najbardziej realny. Mam nadzieje że się nie gniewasz ale po prostu rutyna mnie zżarła w pewnym momencie. :D

    0