Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX

Vathaz 02 Jun 2017 09:11 34218 166
Relpol
  • #31
    Vathaz
    Level 11  
    eurotips wrote:
    ->@vathaz
    zobacz do czego jest podłączony punkt wspólny tych przycisków.
    jeśli do masy o w tym adapterze do którego link wrzucił ->@BK_klp potrzebny jest prosty inwerter sygnału np na jednym tranzystorze i dwóch opornikach.Jeśli do plusa do zobacz jakim napięciem jest zasilany kontroler BT, czy też 5V jak arduino ?


    Mam pytanie o ten inwerter - jak miałby wyglądać takowy bo nie do końca rozumiem idee ? Myślałem żeby każdy z 6 switchy sterowany byłby w taki sposób: Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    Schemat znalazłem w internecie dotyczy przełącznika do uruchamiania wentylatora PC. U mnie byłaby taka różnica że napięcie na switchu ma 3.3V a nie 12V i zamiast silnika są styki switcha. Przez switch przechodzi na pewno mniejszy prąd niż przez silnik druga sprawa w powyższym schemacie sterujemy 5V żeby przełączyć 12V u mnie 5V ma załączyć linię 3.3V. Na schemacie do wentylatora użyto BC547. No i pytanie jest takie czy taki sam tranzystor jest potrzebny na moim przykładzie no i czy rezystory są właściwe nie chciałbym niczego sfajczyć. Arduino ponoć stan wysoki generuje napięciem 5V o maksymalnym prądzie 40mA. Czy taki układ wysteruje logicznie pracę switcha?
  • Relpol
  • #32
    eurotips
    Level 38  
    Ten Q1 na obrazku pracuje właśnie w układzie inwertera,
    podając stan wysoki na bazę jego kolektor zwiera do masy.
    Wszystko będzie pracować jak zastosujesz taki układ u siebie,
    po jednym do każdego switcha, jedyna zmiana to rezystor 100R zmień na 10k.
    Tranzystor też się nadaje, można dać inne npn, np 2SC945, BC238.
    Można też użyć tranzystora "cyfrowego" np DTC112 wtedy oporniki masz już "wbudowane"
    i będziesz miał mniej elementów dodatkowych na płytce.
  • #33
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 37  
    @Vathaz przemyśl jeszcze czy nie lepiej skorzystać ze sprawdzonego rozwiązania?
    Arduino Nano + moduł BT + gotowy kod. Do tego wtyczka i trochę przewodu. I masz przełączanie utworów z telefonu przyciskami na radiu. :-)
    Moim zdaniem najlepsze rozwiązanie, bo telefon zawsze masz ze sobą.
  • #34
    puzon92
    Level 11  
    @Vathaz to złacze o które pytałeś w swoim 4 poście jest właśnie od kaseciaka, ja mam w domu radio hu-655, jest ono identyczne jak model 555 ale posiada jeszcze kaseciak(Mam również radio hu-555 w którym prawdopodobnie uszkodził się procesor dźwięku bo radio normalnie działa ale czasem ginie dźwięk, poza tym wszystko ok, radio mogę odsprzedać ;) )
    czy wie ktoś jak w tym radiu hu-655 wlutować ten kabel aux w ten kaseciak? w internecie widze tylko instrukcje do radia SC-xxx ale one sie trochę różnią.
  • #35
    Vathaz
    Level 11  
    @puzon92 tak jak podejrzewałem ;] do tej pory doszedłem tylko że istnieje możliwość że napęd cd dostał strzała z gniazda kaseciaka bo występuje tam 12V które jak patrzyłem po taśmie poszło prosto na układ w napędzie CD. Wyślij mi PW z ceną tego radyjka chociaż jak zrobię poprawnie moduł to pewnie za często płyt słuchać nie będę =D ale dobrze by było mieć radio full sprawne.
    Co to kabla aux. Jeśli zależy ci stricte tylko na tym żeby muza grała przez kabel aux podłączony do kaseciaka i o ile masz ten sam procesor dźwięku co w HU-555 czyli SAA7709H/103 to spróbuj wlutować się tak:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    W tej chwili jeszcze mam tak wlutowane analogicznie pod CD (foto #5 post) i działa po przełączeniu na CD, dopóki CD mi działało, musiała kręcić płyta żeby logika przełączyła procesor dźwięku na tryb CD, niewykluczone że po wlutowaniu w sygnał TAPE będziesz musiał mieć jakąś kasetę zapiętą żeby radio uruchomiło proca w tryb TAPE. Akurat spreparować adapter kasety (pozbawić kasetę taśmy) chyba nie problem byle tylko wykryło kasetę :D Z tego co czytałem nie warto podłączać się pod głowicę taśmy bo ponoć gorsza jakość dźwięku jest. Ale ile w tym prawdy to nie wiem tego nie sprawdziłem osobiście więc może ktoś dopowie parę słów w tej sprawie. Jeśli nie ma różnicy to równie dobrze adapter auxa na kaseciaka gotowego możesz kupić za grosze.

    @BK_klp Oczywiście gdybym chciał skorzystać z gotowego rozwiązania to podłączyłbym mój moduł pod 12V, podał sygnał aux na procesor, w tej chwili bez pomocy arduino to wszystko mogę złożyć, sterowanie z radia mógłbym w zupełności pominąć potrzebna by była tylko głośność, sterowanie załatwiłbym pilotem BT na kierownicy połączony z telefonem i mam to samo co daje taki gotowiec arduino. O gotowcu mówisz oczywiście o rozwiązaniu arduino + moduł BT(tzn jeden z gotowych modułów dedykowanych do arduino) + gotowy kod. A to rozwiązanie tylko i wyłącznie jest lepsze że masz sterowanie z radia (po co - skoro zakładam że mam pilota BT na kierownicy) Tylko, że muza z bluetooth jest gorszej jakości - a jest i to odczujesz na pewno - mam moduł do słuchawek Samsunga Level Link BT z certyfikatami APT-x deklarujące "bestratną" jakość dźwięku:
    http://www.samsung.com/za/mobile-accessories/level-on-pro-wireless-headset-rg920/
    no i sory ale jest różnica i to duża. Podłączałem to również do obecnego przewodu aux i jest różnica pomiędzy połączeniem BT a bezpośrednim pod telefon. Gorzej po BT i na pewno ciszej. Do słuchawek telefonicznych jako "uwalniacz kabli" i zestaw słuchawkowy genialny ale jako źródło dźwięku do auta może i daje radę ale jest wyraźnie gorzej. Chyba że nie zależy na jakości ale to kwestia gustu już. W każdym razie mocno wątpię że moduł BT arduino będzie lepszy pod tym względem.

    Co do samego rozwiązania zauważ że jeśli wysteruję na moim module tylko 6 przycisków za pomocą arduino to mam moduł uwaga z USB, SD, BT, AUX, IR, FM(drugim ale zawsze) można oddzielny mikrofon podłączyć - również służy do rozmów BT sprawdzałem nie wspomnę o tym że będę miał wyświetlany tytuł każdej piosenki do tego telefon połączony pod BT również będzie sterowany z radia ponieważ moduł również pod podłączeniu steruje telefonem. Ba będzie można tym wszystkim sterować pilotem IR modułu jak i pilotem BT podłączonym pod telefon. Mapowanie tylko 6 przycisków a tyle wygrać :D Dodam oczywiście ostatni fakt że lubię robić że tak powiem po swojemu a nie iść na łatwiznę o ile ktoś chce po prostu odblokować muzę w aucie i zapomnieć o temacie to fajnie może tak robić ale ja się chce rozwijać elektronicznie i programistycznie a to dla mnie dobre doświadczenie :)

    @eurotips super i to jest świetna informacja! :D możesz mi wytłumaczyć dlaczego ta zmiana rezystora? Rozumiem że jeśli stosujemy to do switcha a nie do silnika to nie montuje diody zabezpieczającej na pinach switcha tak jak w przypadku silnika ? Rozumiem że nie ma cewki(silnika) to nie ma po co chronić przełączenia - diodą?
    DTC112 sprawdziłem notę katalogową R1 ma 100K a nie 10K. 10K to tranzystor DTC111 może taki być czy to bez znaczenia ?
  • #36
    eurotips
    Level 38  
    O tych DTC pisałem z pamięci, najlepiej jak R1=R2=10K czyli DTC111,
    ale równie dobrze będzie działać jak tam będzie R1=R2=4k7 czy 100k,
    w sumie to ylko klucz zwierający znikomy prąd.

    Próbowałem podpiąć się pod wejście TAPE ale nie udało się.
    Procesor wycisza jeśli nie kręci się taśma, podobnie ktoś pisał że również podpięcie pod CD
    wymaga aby w napędzie kręciła się płyta. Próbowałem ten podłączyć samą płytkę kaseciaka bez mechaniki ale efekt ten sam, coś wycisza, albo ten procesor na płytce kaseciaka albo ten główny na płycie radia.
  • #37
    Vathaz
    Level 11  
    @eurotips
    Ja wcześniej pisałem, że musi kręcić się płyta, sprawdzałem to i na HU-555 i w 1 DIN-owskim Pioneerze. U mnie na chwilę obecną przy odłączonym napędzie działa na CD (wyświetlacz pokazuje CD Error) jak działało wcześniej CD to grało przy włożonej płycie co ciekawe uznawało "ważniejszy" sygnał ten z kabla AUX, płyta nie grała w głośnikach pomimo tego że kręciła a po wyciągnięciu jacka z telefonu wracał dźwięk z płyty, jak znowu podłączyłem telefon to dźwięk z telefonu był jakby to rzec "dominujący" żadnego nałożenia dźwięku płyty nie było. Co do TAPE to nie widzę problemu dlaczego pusta obudowa kasety bez taśmy nie mogłaby kręcić w radiu odblokowując w ten sposób kanał TAPE.

    Elementy pod zmieniarkę zamówione przede wszystkim arduino nano i arduino mini pro na razie klony. Stwierdziłem że jedno z nich trafi do radia a na drugim będę poszerzał wiedzę :) + mnóstwo innych elementów do testowania m. in. diody led i rezystory, płytki prototypowe. Znalazłem wszystko u jednego człowieka na alledrogo więc przesyłka wyszła spoko nawet tranzystory miał - zastosuję BC547B takowe posiadał znalazłem gdzieś info że również nadaje się na zamiennik BC547 chyba się niczym nie różni. Podsumowując - rozumiem że bramkę BC547B łączę z sygnałem z arduino przez rezystor 10K do tego łączę ją z emiterem również rezystorem 10K. Dalej emiter podłączam do masy modułu BT a kolektor bezpośrednio pod pin 3.3V switcha i tak robię z każdym switchem dobrze rozumiem? Reszta pozostaje w kodzie?
  • #38
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 37  
    @Vathaz dlaczego chcesz sterować głośnością źródła dźwięku a nie gałką na radiu?
    Co do jakości muzyki przez BT to uważam za wystarczającą. Pod warunkiem, że mamy dobry moduł BT z protokołem A2DP. Jest to nieporównywalnie lepsza jakość od słuchawek BT do rozmów (Headset Profile).
  • #39
    Vathaz
    Level 11  
    BK_klp wrote:
    @Vathaz dlaczego chcesz sterować głośnością źródła dźwięku a nie gałką na radiu?

    Gdzie napisałem że chcę sterować głośnością źródła dźwięku? Właśnie od głośności ma być gałka i w niczym ma ona nie ingerować a przyciskami radia chcę sterować modułem który da mi znacznie więcej od samego BT. Spójrz na foto (post #21) żaden z przycisków nie steruje głośnością, od głośności źródła (modułu) jest pilot IR zresztą tutaj i tak głośność będzie ustawiona na max. Priorytetem jest dla mnie USB i SD sterowane z radia, dodatkowo info o utworze i aktywnym trybie. Tak wiem że i takie moduły można kupić dedykowane pod arduino do tego można dołożyć wyświetlacz ale tu mam gotowy moduł który trzeba tylko wysterować a i to nie wiem czy na początek uda mi się po MELBUS-ie zaprogramować. Na zrobienie gotowego odtwarzacza usb, sd, bt opartego w pełni na platformie arduino przyjdzie jeszcze czas. Na początek obrałem sobie taki projekt, taki jest mój zamysł na rozwiązanie - ty masz własny - ja to szanuje ;]
    BK_klp wrote:
    Co do jakości muzyki przez BT to uważam za wystarczającą. Pod warunkiem, że mamy dobry moduł BT z protokołem A2DP. Jest to nieporównywalnie lepsza jakość od słuchawek BT do rozmów (Headset Profile).

    Zgadzam się z tobą że moduł musi być dobry tylko co do dobrego modułu - podałem w poście #35 specyfikację zestawu który testowałem BT w samochodzie - Samsung Level Link nie jest to byle popie*dułek typu słuchawka bluetooth jak myślisz, tylko z wyglądu niepozorny - moduł BT zgodny z HFP, HSP, A2DP, AVRCP do tego zdolny do transmisji w obie strony, może zarówno nadawać jak i odbierać sygnał. I o ile faktycznie tak jak mówisz lepsza jest jakość dźwięku od byle słuchawki bluetooth to i tak mp3 puszczone bezpośrednio z jacka gra lepiej i głośniej i to jest fakt. To czy jakość po bluetooth jest wystarczająca bądź nie pozostawiam gustom tu się nie dyskutuje zależy od osoby co kto woli. Złóż swój projekt na BT dołóż do tego możliwość podłączenia jacka nawet tylko względem porównania. Przetestuj obie technologie najlepiej jedna po drugiej na tym samym utworze. Ja przetestowałem. Mnie to nie pasuje, priorytetem jest dla mnie MP3 po USB, SD i do tego będę dążył a BT będzie tylko alternatywą - jeśli tobie wystarczy jakość muzyki po BT - ok ja to też szanuję ;]
  • Relpol
  • #40
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 37  
    No właśnie dziwne mi się to wydało i wolałem dopytać o tę głośność. W tym zdaniu o sterowaniu tak jakoś zrozumiałem.
    Ogólnie nie zrozum moich pytań jako negacje Twoich zamysłów. Dopytuję bo też mi zależy na jakości dźwięku. A jak uzyskasz lepszą niż przez A2DP via BT to pewnie będzie mnie korciło, aby podążać śladem Twojego projektu.
    A sprawdzałeś kiedyś jakość Logitech Bluetooth Audio Adapter (https://www.logitech.com/pl-pl/product/bluetooth-audio-adapter ) ?
    Mam taki i ciężko mi odróżnić muzykę puszczaną przez przewód od puszczanej przez BT. :-)

    Ja z niecierpliwością czekam na zamówiony moduł BT zgodny z A2DP i AVRCP. Dam znać jak przyjdzie jaką daje jakość dźwięku.
    Jeśli będzie na poziomie Logitecha to dla mnie bajka jak na warunki słuchania w samochodzie.
  • #41
    Vathaz
    Level 11  
    Logitech-a nie testowałem chociaż też go brałem pod uwagę tylko ja stricte szukałem małego modułu z dobrą jakością pod słuchawki, chciałem uwolnić telefon od przewodów + właśnie ewentualne podpięcie pod aux-a auta i tutaj samsung pod względem kompaktowych rozmiarów był dla mnie najlepszym wyborem do tego z transmisją w obie strony może działać jako nadajnik, łatwo się domyśleć co można zrobić mając 2 takie moduły możemy parować jeden z drugim - jeden np podłączamy pod głośniki jako odbiornik drugi do np kompa jako nadajnik i mamy bezprzewodowy "łącznik" do dowolnego zestawu stereo do kompa :D ale schodzę z tematu. Wadą dla mnie akurat samsunga jest mniejsza głośność od głośności z jacka telefonu i dźwięk pomimo zgodności z HFP, HSP, A2DP, AVRCP jest po prostu płytszy. Może to też dlatego że mój telefon to Note 4 który posiada przetwornik cyfrowo-analogowy marki Wolfson (dokładniej WM5110) stąd może lepsza jakość na kablu względem BT. Na szczęście wadę sygnału BT kompensują mi dobrej jakości słuchawki Snab Overtone EP-101M jak na swój koszt po BT grają dobrze ale po kablu grają genialnie. Logitech może jest głośniejszy i powiedzmy sobie szczerze jest większy więc może mieć więcej elektroniki upakowane względem samsunga ale przeglądając fora na ten temat wiem że pogorszenie po BT jest zawsze ale subiektywnie każdy do tego podchodzi. Nie przeciągając dalej trzeba to wszystko złożyć do kupy i zobaczyć jak to gra nie ma co filozofować :) daj znać jak to gra u ciebie ja jak tylko arduino dojdzie postaram się złożyć wszystko do kupy i zrobić relacje. Swoją drogą spróbuje jeszcze rozszyfrować układ BT jaki chińczyk zamontował do mojego modułu. Wtedy porównam sobie jakość dźwięku BT modułu z dźwiękiem BT samsunga level link i bezpośrednim odpaleniem MP3 z pendriva. :)

    ..już sprawdziłem ;] na moim module układ BT to CW6638M zerkając na opis:
    http://www.appotech.com/dp/product/cw6638m
    mam do czynienia z modułem BT3.0+EDR zgodnym z A2DP/AVRCP także tutaj pewnie lepiej od samsunga nie będzie :D
  • #43
    Vathaz
    Level 11  
    Jedno pytanie - w linku:
    https://github.com/visualapproach/Volvo-melbus
    gość puścił sygnały CLK, DATA, BUSY przez rezystory 100R których nie ma na schemacie połączeń podanym w poście #13. Druga sprawa do zasilania arduino dodał tranzystor który nie do końca ogarniam czemu służy. Na schemacie z postu #13 również go nie ma mógłby mi ktoś wyjaśnić dlaczego tak jest ?
  • #44
    eurotips
    Level 38  
    Po pierwsze schemat z postu #13 współpracuje z innym wsadem niż ten z linku w poście #43,
    sygnały Melbus podawane są na inne piny Arduino. Po drugie ten schemat z linku jest dziwnie narysowany, Arduino ma dwie masy połączone ze sobą na module i trochę dziwnie wygląda ta GND wisząca w powietrzu. Dodane oporniki to "sztuka elektroniki" teoria głosi że redukują zakłócenia praktyka twierdzi że je wnoszą, moim zdaniem nie są potrzebne. A ten dodatkowy tranzystor to taki elektroniczny włącznik, działa na zasadzie że zwiera GND1 do masy dopiero w momencie jak baza tranzystora zostanie spolaryzowana. To taki patent na pozbycie się tego resztkowego napięcia po wyłaczeniu radia o którym pisze kolega @BK-klp w poście #28

    Schemat z postu #13 osobiście sprawdziłem i działa dobrze, czasami pojawia się CD ERROR, czasami nie wykrywa emulatora ale to dzieje się sporadycznie a w razie problemu wystarczy emulator odpiąć i podłączyć ponownie.
    Jeszcze raz zwracam uwagę że pin8 złącza DIN zmieniarki "wisi w powietrzu" i można go "zagospodarować na dwa sposoby: podać tam masę "cyfrową" lub wyprowadzić napięcie "sprzed stacyjki" tak jak ja to zrobiłem i pokazałem na tym schemacie.
  • #45
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 37  
    Świetnie to Kolega wyjaśnił. Ja podłączyłem PINy Arduino zgodnie z "visualapproach/Volvo-melbus". Wgrałem też kod z "visualapproach/Volvo-melbus".

    Aktualnie mam podłączone bez rezystorów i tranzystora. Natomiast gdy będę dokładał moduł BT to wtedy dołożę tranzystor i rezystory.

    Kod od "visualapproach/Volvo-melbus" nie wywala CD Error. Pokazuje normalnie CD01 TRK01 i można sobie swobodnie przełączać utwory w górę i w dół.

    Dla potomnych zamieszczam kod:
    Code: c
    Log in, to see the code
  • #46
    Vathaz
    Level 11  
    Kilka fotek co mam aktualnie:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    Na pierwszej fotce test sterowania przyciskami poprzez BC547 ładnie steruje diodami modułem również zapewne będzie :) Co do reszty:
    Szpilki miały inny raster na module względem płytki stykowej ale poradziłem sobie goldpinami. Odpowiednio skrócona do 26 pinów taśma FDD po drugiej stronie będzie druga płytka stykowa z wyświetlaczem portem usb, sd, aux, i diodą IR. Na płytce głównej będzie jeszcze moduł arduino na golpinach i połączenia z DIN-em. Jack to wejście mikrofonu BT. Wszelkie zasilania i masy puszczone podwójnym kynarem.

    @eurotips
    Zmiana pinów na schemacie między jednym i drugim projektem to widziałem ale chyba nie jest trudne zrobić parę zmian w kodzie żeby przeportować interfejs pod konkretną konfigurację.
    Dobry patent z tym tranzystorem mój projekt jak widać właśnie się składa może zastosuje tylko że na githubie gość podał tylko "Transistor that can handle more than 0,5A" - jakiego konkretnie tranzystora można tam użyć? Obstawiam, że BC547 który zastosowałem do przycisków to będzie za cienki bolo żeby to utrzymać on jest chyba do 0.1A :) Druga sprawa która mnie naszła po waszych postach - zakładam że po podłączeniu zmieniarki arduino radio ciągle podaje te 12V czego efektem jest ciągle włączony moduł BT nie przeszkadza to jeśli jak u gościa na githubie - nie ma dodatkowego LCD ale w moim przypadku LCD będzie ciągle świeciło z aktualnie odtwarzaną muzyką obojętnie czy wybiorę w radio zmieniarkę czy radio FM. O ile wiem żeby zmieniarka działała musi być ciągle zasilana z 12 z DIN-a o tyle już sam moduł już nie koniecznie. Pytanie takie - tak samo jak mogę sterować przyciskami modułu pewnie mogę za pomocą arduino również sterować zasilaniem modułu BT. Chciałbym zastosować tranzystor sterowany przez arduino do "łączenia" pinu 12V z pinem modułu BT. Z tą różnicą że arduino uruchamiałoby moduł BT jak tylko dostałby sygnał że radio korzysta ze zmieniarki. Potrzebowałbym tranzystora który przepuści 12V myślę do max 1A chyba moduł więcej nie pociągnie najwięcej chyba pendrive i LCD ciągnie. Co mogę zastosować?
  • #47
    eurotips
    Level 38  
    Ten układ załączania na tranzystorze należałby poprawić aby to miało ręce i nogi.
    W tej chwili to nie będzie działać bo masa analogowa z pin2 DIN bocznikuje (cały czas zwiera) ten klucz. Dopiero przecięcie linii masy analogowej pozwoli na załączanie tym tranzystorem ale kosztem jakości muzyki bo mało że masa audio połączona będzie z masą cyfrową to jeszcze po drodze będzie ten klucz. Nie wróży to nic dobrego.
    Proponuję odejść od pomysłu odłączania masy na rzecz odłączania zasilania w plusie. Ten tranzystor pozostaje zmienia się tylko sposób jego włączenia i dochodzi drugi tranzystor.
    Do załączania w plusie najlepsze są tranzystory pnp, zastosowałem popularny BD136 Załączam schemat po proponowanej przeróbce. Bazę T1 podłaczyłem do RUN ale równie dobrze można ją sterować z portu Arduino. Można dać dwa takie klucze i rozdzielić zasilanie BT od Arduino co pozwoli na odłączanie BT w czasie jak nie korzystamy z MP3 (wymaga przeróbki w programie)
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
  • #48
    Vathaz
    Level 11  
    Rozumiem że do sterowania modułem mam odłączyć BC547 i przez rezystor 4k7 podłączyć do arduino a BD136 zostawić nadal pod RUN ?
  • #50
    eurotips
    Level 38  
    BK_klp wrote:

    W jakim celu na PIN8 wtyku DIN wprowadzać masę?

    Np moje gniazdo nie podaje masy na ekran wtyczki i wtedy masę cyfrową trzeba brać albo z obudowy radia albo wykorzystać do tego pin8

    BK_klp wrote:

    Czy jeśli moduł BT ma separowane GND zasilania od GND audio to mogę zostać przy rozłączaniu tranzystorem masy zasilania zgodnie ze schematem:

    Nie ma takiej opcji że masa będzie odseparowana, może być wyprowadzona na dwa różne złącza ale i tak ma gdzieś na module punkt wspólny. Na tym polega słabość tego załączania masy i proponuję rozbudować klucz i załączać plusy.

    Vathaz wrote:
    Rozumiem że do sterowania modułem mam odłączyć BC547 i przez rezystor 4k7 podłączyć do arduino a BD136 zostawić nadal pod RUN ?

    Nie to nie tak, zasilanie Arduino musi być podane razem z plusem na zmieniarkę i połącz wszystko tak jak narysowałem klucz na T1 i T2 załączy plusa Arduino (dodałem rezystor 2k2 aby to resztkowe napięcie ok. 1.5V nie załączyło T1). Plusa BT będziesz włączał drugim takim kluczem na tranzystorach T3 i T4, tak jak na rysunku niżej, T3 wysterujesz z dowolnego wolnego portu (przykładowo podłączyłem do D13), H=ON, L=OFF:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
  • #51
    Vathaz
    Level 11  
    Dzieki musze w takim razie zamowic BD136. @eurotips powiedz jakim programem rysujesz te schematy narysowalbym wlasny pod moj modul
  • #52
    eurotips
    Level 38  
    Schematy rysowane FreeCAD-em i wstawiam zrzuty ekranu,
    najtrudniej narysować pierwszy schemat, może
    poszukaj sobie czegoś co ma gotową bazę elementów.
    T2 i T4 nie musi być akurat BD136, może być dowolny bipolarny tranzystor pnp
    w obudowie TO-126 np 2SB772 czy BD438 a jeszcze lepiej zastosować w obudowie TO-220 np BD912 czy BD282.
    Na podstawie tego co piszesz to u Ciebie wygląda to tak:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX

    Dodatkowe sterowanie załączaniem BT podpiąłem pod pin D6 Arduino
    bo ładnie to na schemacie wygląda, można wykorzystać dowolny wolny port.
  • #53
    Vathaz
    Level 11  
    Jest prawie tak jak narysowałeś z tą różnicą że przy przyciskach na module BT w moim przypadku kolejno: MODE, PLAY, STOP, REPT, PREV, NEXT są podłączone kolejno przez BC547 według schematu z postu #31 czyli jest 6 sztuk BC547 po jednym zamiast switchy (widać je na zdjęciu w poście #46) są podłączone bazami przez rezystory 10k kolejno do pinów arduino 7,8,9,10,11,12, (zamiast LED-ów i i rezystorów 560R). Już zamówiłem BD136 i je zastosuje do tego zasilania.
  • #54
    eurotips
    Level 38  
    To jeszcze doprecyzujmy na które piny podajesz sygnały Melbus i na którym pinie dajesz wyjcie sterujące zasilania BT. Tak w ogóle to użyłeś Arduino Mini,
    zmieniłem na schemacie bo było Nano, żeby numeracja się zgadzała.
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
  • #55
    Vathaz
    Level 11  
    Użyłem klona arduino pro mini. Schemat poprawiłem (co prawda w paincie ale zawsze ;]) dzięki tobie pokażę jak to u mnie wygląda, zakładając że pinu D5 użyję jako włącznika modułu to schemat wygląda tak: Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    Tak jak pisałem switche są na pinach 7,8,9,10,11,12 a sygnały Clk, Data, Busy zostają na 2,3,4 jak według rodzimego układu zawsze to mniej kombinowania w kodzie. Tylko czy właściwie odłączyłem "włącznik BT" z twojego układu ustawiając go na pinie D5? Dobrze rozumuję że tak samo podajemy sygnał na bazę BC547 tak samo jak w przypadku switcha?
    Na płytce wygląda to tak:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    i na goldpinach wyląduje arduino w tej pozycji:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    zanim oczywiście wyląduje to dojdzie jeden goldpin sterujący uruchomieniem 12V na płytce BT jeśli schemat jest ok to będzie to najpewniej na pinie 5. Mam tylko nadzieję że pinów na płytce prototypowej wystarczy mi na dołożenie 2x BC547+BD136 :D

    Małe pytanie odnośnie schematu przy złączu DIN. Na pinie 2 jest oznaczenie KL31. Jest to masa audio? Wcześniej masa była brana z obudowy DIN-a teraz jest z pinu 8 czy w radio występuje tam masa czy mam ten pin przylutować do masy (tzn obudowy DIN-a) no i może nie do końca mądrze pytam ale czy ta masa (z pinu 8) różni się czymś od masy audio (z pinu 2) czy nie są one połączone?
  • #56
    eurotips
    Level 38  
    Vathaz wrote:
    Tak jak pisałem switche są na pinach 7,8,9,10,11,12 a sygnały Clk, Data, Busy zostają na 2,3,4 jak według rodzimego układu zawsze to mniej kombinowania w kodzie.

    Dopiero teraz odkryłem "klucz" który kolega używa przy numerowaniu wyjść Arduino.
    Żeby zdefiniować jednoznacznie to należy napisać tak: switche są na pinach D7, D8, D9, D10, D11, D12 a sygnały Clk, Data, Busy zostają na D2, D3, D4
    z braku miejsca w opisie pinów płytki zabrakło literki D wskazującej na port.

    Vathaz wrote:
    Tylko czy właściwie odłączyłem "włącznik BT" z twojego układu ustawiając go na pinie D5? Dobrze rozumuję że tak samo podajemy sygnał na bazę BC547 tak samo jak w przypadku switcha?

    Dobrze, napięcie na BT będzie załączone w czasie kiedy na wyjściu D5 będzie stan wysoki
    i zostanie odcięte kiedy pojawi się stan niski.

    Vathaz wrote:
    Mam tylko nadzieję że pinów na płytce prototypowej wystarczy mi na dołożenie 2x BC547+BD136

    Zaraz, moment, potrzebujesz tylko jednego pinu, bo z Arduino sterujesz tylko parą T3, T4. Para T1, T2 ma zupełnie inne zadanie i nie podpina się jej pod Arduino tylko pod RUN aby pozbyć się tego napięcia resztkowego po wyłączeniu radia. Niby to tylko 1.5V ale czerwona dioda LED na module MiniPro jednak się świeci, nawet po wyjęciu kluczyka i zamknięciu samochodu.

    Vathaz wrote:
    Małe pytanie odnośnie schematu przy złączu DIN. Na pinie 2 jest oznaczenie KL31. Jest to masa audio? Wcześniej masa była brana z obudowy DIN-a teraz jest z pinu 8 czy w radio występuje tam masa czy mam ten pin przylutować do masy (tzn obudowy DIN-a) no i może nie do końca mądrze pytam ale czy ta masa (z pinu 8) różni się czymś od masy audio (z pinu 2) czy nie są one połączone?

    Gniazdo DIN w radiu jest w wersji z obudową plastikową do montażu na pcb i jako takie nie posiada metalowej obudowy (nie spotkałem wersji B, w kilku radiach widziałem wersję C).
    Wszyscy polecają brać drugą masę z obudowy tego gniazda zapominając że ekran wtyczki dostanie masę z obudowy gniazda tylko wtedy kiedy w radiu jest wersja metalowa przykręcona do obudowy (wersja A z obrazka).
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    Wrzucam obrazki obudowy DIN aby wszystko było jasne, wersja C teoretycznie również ma języczek masy (zaznaczyłem w czerwonym kółku) ale w moim radiu fizycznie go nie ma, ktoś postanowił zaoszczędzić na tej blaszce. Do masy dołączony jest tylko pin2 (środkowy) który stanowi masę audio (na moim schemacie oznaczyłem KL31) Aby zapewnić jak najlepszą jakość muzyki z MP3 pozostaje wykorzystać pin8 i kabelkiem dolutować go do masy na płytce, najlepiej do pinu masy w zielonym gnieździe zasilania radia. W sumie wiele nie ugramy na jakości bo pin2 tak na prawdę nie jest typową masą audio bo miejsce jego podłączenia wynika z geometrii samego gniazda a nie sztuki prowadzenia ścieżek masy w radiu.

    Schemat z naniesionymi poprawkami, zamiast BC547 można użyć 2SC945 a BD136 można zamienić na BD280, dodałem opis wyprowadzeń tych tranzystorów:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
  • #57
    Vathaz
    Level 11  
    Co do zasilania wiem, że jedna para jest podłączona do RUN a druga pod pin D5 arduino, o ilość pinów w płytce czy mi wystarczy chodziło mi o to żebym miał je miejsce gdzie wcisnąć fizycznie pomiędzy plątaniną z kynaru ;) w końcu muszę 4 tranzystory jeszcze dołożyć do całości ale damy rade ;) Przepraszam za niedbałość w podawaniu nazw pinów arduino oczywiście wszystkie są z "D" mój błąd. Ulepszony schemat zostanie już dla potomnych u mnie zostaną BC547 i BD136 które są w transporcie ale że dziś święto to pewnie po niedzieli dotrą. Z dobrych informacji - zlożyłem stronę wyświetlacza z portami USB, SD, IR, AUX i wszystko jak najbardziej gada poprawnie :) dorzucę później zdjęcia jak to wygląda w całosci. Zostało teraz zmienić podświetlenie lcd na zielone żeby pasowało do volvo, dołożyć powyższe tranzystory + sam moduł arduino + strona DIN do radia no i zostanie najtrudniejsza sztuka czyli zaprogramowanie tego ;) i ostatecznie montaż ;)

    Dodano 18.06.2017
    W oczekiwaniu na części zrobiłem tymczasem drugą zmieniarkę na zwykłego aux-a, kod z tej strony:
    https://github.com/visualapproach/Volvo-melbus/blob/master/melbus_v7g.ino
    tym razem na Arduino Nano tylko po to, żeby sprawdzić czy kod działa no i faktycznie działa jest możliwość zmiany CD i TRK tylko mam trochę obiekcji co do poprawnego działania. W moim radiu HU-555 klawisze "<<" ">>" zmieniają pozycję "TRK" a pokrętło "Preset" odpowiada za zmianę "CD". I tak pierwsze co ładnie przełącza dopóki nie zechcę szybciej zmienić pozycję TRK powiedzmy np z 10 na 30, przy działaniu na module będzie ważne jak szybko przelecę przez kilkaset piosenek. Przy tym kodzie idzie to koszmarnie wolno obojętnie jak szybko klikam w klawisz. Mało tego potrafi zawiesić całą zmieniarkę. Druga bardzo rażąca rzecz jak mamy np CD01 i przekręcimy gałką w lewo (powinno skoczyć "do tyłu" na max wartość czyli CD10) znika numer zostaje samo "CD TRK01" i w tym momencie również wszystko wisi. Będę musiał trochę popracować nad kodem bo nie wyobrażam sobie żeby to tak ogarniało moduł że zawieszkę będzie to łapać co chwila jak tylko szybciej utworu będę chciał poszukać ;]. Sprawdzałem układ zarówno z rezystorami jak i bez nich - bez różnicy. Drugi temat czy dałoby się zrobić tak żeby zamiast zmieniających się napisów CD01 TRK01.... pisało najzwyczajniej tylko np "AUX" albo "MP3 MODULE" cokolwiek jakiś napis sugerujący, że korzystam z modułu z zachowaniem oczywiście sterowania ;] ? @BK_klp czy tobie również się to ustrojstwo zacina jak przyspieszysz nawigację tzn szybciej pokręcisz rolką czy szybciej naciskasz klawiszami?
  • #58
    Vathaz
    Level 11  
    Złożyłem całość i póki co działają włączniki tzn jak załączam zmieniarkę to zapala się moduł BT jak włączę radio FM to moduł gaśnie, problemem jest natomiast fakt, że przełączniki 6x BC547 nie przełączają mode next prev itd... diody zapalały, switchy natomiast wysterować nie chcą ;\ nie mam pojęcia dlaczego :( wszystko zlutowane zgodnie ze schematem.
    Przepraszam za post pod postem, poprzedni już raz edytowałem. Dorzucę później zdjęcia.
  • #59
    eurotips
    Level 38  
    Spróbuj może zmniejszyć wartość oporników bazy z 10k na 1k.
    Jak masz LEDy na portach to drugi oporniki ten do masy można pominąć.
    BC547 muszą być z grupą wzmocnienia C, oznaczenie BC547C lub BC547-40.
  • #60
    Vathaz
    Level 11  
    Na moich napisane jest BC547 i niżej B. Nic teraz nie zrobię? Muszę drugie załatwiać czy warto podmienić rezystory na inne ? Czyli jak dobrze rozumiem tranzystor nie zwiera punktu switcha do masy ?

    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX

    Przełączniki zasilające upchnięte co ciekawe one normalnie na BC547 B działają. Z drugiej strony dolutowany już mam port COM który łączy się z DIN-em w radiu. LED-ów nie mam tylko na nich testowałem czy tranzystory "sterują". Mam dokładnie tak jak na schemacie bezpośrednio kolektor połączony z plusem switcha a minus z emiterem + 2 rezystory po 10k jeden po drodze bazy drugi pomiędzy bazą a emiterem.