Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX

Vathaz 24 Cze 2017 22:35 26754 158
  • #61
    eurotips
    Poziom 36  
    Ten między bazą a emiterem pozostaw 10k a ten po drodze zmniejsz na 1k i powinno być ok na BC547B. Można jeszcze masę poprawić między tymi tranzystorami a masą modułu BT, dać ją grubszym kabelkiem niż pozostałe.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #62
    Vathaz
    Poziom 10  
    No więc tak zamieniłem, 10k na 1k nic to nie dało co do masy to masa emiterów wygląda tak ;] wszelkie napięcia i masy idą podwójnymi przewodami.
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    Test z rezystorem widać zrobiłem na pinie Play wymiana wszystkich trochę będzie problematyczna dlatego wolałbym to zrobić raz jak już jeden zaskoczy :)
    Po pierwsze sprawdziłem na płytce stykowej układ BC547 przy dwóch rezystorach 10k jak zarówno na jednym 1k i jednym 10k oba przypadki ładnie powodują zwarcie pomiędzy emiterem a kolektorem. Przeanalizowałem płytkę BT więc raz jeszcze bo pewnie nie w rezystorach leży problem, doszedłem do pewnych wniosków dlaczego to nie chce zagadać. Nie wiem czy będzie widać na foto...
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    ....każdy z 6 pinów sterujących na płytce BT ma owszem wspólną masę ale i sterowanie polega na tym, że każdy switch zwierał inny rezystor SMD do tego samego pinu w kontrolerze BT logicznie wygląda to tak (przepraszam za laurkę ale chyba wiadomo o co chodzi):
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    jeśli dobrze widzę rezystory SMD mają oznaczenia kolejno: 302, 102, 913, 563, 153, 0 co by potwierdzało że każdy switch inny rezystor zwierał do masy, przez co kontroler BT wie który klawisz jest wciśnięty tylko za pomocą jednego pinu. Moim zdaniem nie chce to zagadać ponieważ o ile w przypadku switchy w pozycji otwartej jest przerwa i koniec o tyle na BC547 do układu z dwoma rezystorami (na płytce stykowej) jak przyłożę omomierz do emitera i kolektora i zrobię 2 testy: jeden z przyłożonym napięciem 5v przez rezystor do bazy (wtedy mamy zwarcie na emiter-kolektor) drugi test gdy odłączę sygnał na bazę - i tu pojawia się cyrk bo miernik pokazuje różnie ale najczęściej opór z zakresu 3-4MOhm - nie otwiera po prostu tranzystora tak jak w przypadku switcha gdzie gwałtownie się otwiera i zamyka. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt że takich tranzystorów jest 6 i każdy generuje opór między emiterem a kolektorem (czyli między masą a pinami switchy) to nie dziwię się ze kontroler BT głupieje bo nie dostaje sygnału za pośrednictwem dedykowanych rezystorów. Pytanie jak zrobić żeby, BC547 po ustaniu sygnału na bazie rozwierał natychmiastowo emiter i kolektor bo sądzę, że tu leży problem. Tylko błagam nie mów że tylko przekaźniki tu poradzą bo nie wiem gdzie je wcisnę xD chyba, że przekaźniki kontaktronowe zastosować, albo transoptory - tylko że kurcze ich nie posiadam ;\ = znowu zamówienie. Kurczę powinna być opcja podłączenia każdego pinu jako wejście do arduino i możliwość ustawienia pinów arduino jako GND wtedy nie byłoby problemu każdy z 6 przycisków by zmasował symulując kliknięcie switcha.
    Btw - Całość wygląda w tym momencie tak brakuje mi tylko poprawnej emulacji switchy ;]
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
  • #63
    Vathaz
    Poziom 10  
    Tranzystory przemówiły :) klasyczny błąd, w kodzie - były ustawione za małe czasy przełączania arduino ze stanu LOW na HIGH. BC547 nie nadążały się nasycać a przynajmniej tak mi się wydaje ;) w kazdym razie po małej korekcie kodu zaczęły gadać. Jeszcze kilka poprawek w celu maksymalnego zmniejszenia czasu przełączania i bedzie super. Na bazach zostaną rezystory 1k mam wrażenie ze szybciej przelaczaja tranzystor. Zastosowanie jeszcze mniejszych juz nic nie przyspieszy? Mam pytanie odnośnie rezystora 10k między bazą a emiterem, czy jest on wogole potrzebny? Rozumiem że służy do rozładowania bazy po zaniku sygnału na niej ale czy arduino nie robi tego samego z bazą kiedy ustawia na pinie stan LOW? Chodzi mi o maksymalne skrocenie czasu otwarcia-zamkniecia tranzystora. Na razie z gotowego kodu mam wysterowane przyciski Play, Prev, Next, na klawiszach RND, <<, >>. Zostaje jeszcze klawisz Mode, Stop, Rept. O ile stop i rept moglbym odpuscic o tyle Mode by sie przydalo. Do dyspozycji mam jeszcze galke PRESET. Jej kliknięcie mogloby emulowac wlasnie nacisniecie przycisku Mode. Reszte zalatwilby pilot IR.

    Dodano 03/07/2017
    Teraz wygląda to mniej więcej tak :)
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    Na chwilę obecną jestem w stanie wysterować 5 klawiszy (RND, <<, >>, - te były w kodzie) dodatkowo pokrętło preset lewo, prawo, pracuje jeszcze nad kodem żeby odezwała się gałka preset kiedy się ją naciśnie + jakby się dało zmieniać tekst który pokazuje na ori LCD np zamiast CD01 TRK01 po prostu napis "MP3". Przez lampę na foto widać gorzej kolory wyświetlaczy ale na żywo barwa tylko trochę się odróżnia. Gra, trąbi, ma to czego chciałem, reszta zabawy zostaje w kodzie, dziękuje wszystkim za pomoc :D nie zamykajmy jeszcze wątku może się jeszcze przyda :) dzięki wszystkim jeszcze raz :D
  • #64
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 36  
    Moduł BT (taki jak na stronie "visualapproach/Volvo-melbus") przyszedł do mnie i po pierwszych testach stwierdzam, że niestety jakość dźwięku z niego jest adekwatna do ceny. Dźwięk jest kiepskiej jakości, porównywalny do transmitera FM. Może go zastosuje do rozmów telefonicznych, ale na pewno nie do muzyki. Szkoda, bo zapowiadało się idealne rozwiązanie.

    Może ktoś zna dobrej jakości moduł BT audio z możliwością sterowania poprzedni/następny utwór?
  • #65
    Vathaz
    Poziom 10  
    Zależy od scalaka, u mnie moduł BT jest w wersji 3.0 z protokołami wymienionymi wcześniej. Gra to tak samo jak za pośrednictwem samsunga level link. Gra to dobrze, wiadomo że nie idealnie bo to nie kabel ale to może wynika ze subiektywnej świadomości że BT zawsze będzie gorszy. Nie wiem czy w chwili obecnej znajdziemy coś lepszego w BT (oczywiście zdalnie sterowane) BT jest mimo wszystko i zawsze będzie stratne. Tutaj tylko może pomóc coś ze stajni logitecha z podlutowaniem arduino pod switche modułu. Ale czy gra warta rozbierania i przerabiania gotowego sprzętu to nie wiem. Chińczyka tak nie szkoda ;] a niestety firmówki Logitech, Creative nie mają w sprzedaży samych modułów BT audio do że tak powiem "zabudowy" a szkoda bo sam bym się skusił. Chociaż kiedyś Creative miało takie urządzonka jak Creative Sound Blaster E3 czy E5 które były swoistymi wzmacniaczami słuchawkowymi ba - pełnymi kartami dźwiękowymi ogarniającymi szereg portów w tym również BT. Jakby to wysterował przez arduino :D ale cena sprzętu powala :) no ale tu pewnie po BT to inna bajka.
  • #66
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 36  
    Ogólnie można kupić od Chińczyków moduły BT z obsługą apt-X. Czyli dźwięk powinien być jak w dobrej klasie sprzęcie (Logitech BT Audio Adapter, Yamaha YBA-11, Nuforce BTR-100).
    Problem tylko w tym, żeby taki moduł miał przyciski UP/DN/PLAY. I wtedy byłaby bajka.
    Jest jeszcze opcja kupna słuchawek i wydłubania z nich modułu. Przykładowo AWEI A885BL cVc v6 spełniają wymagania. Ciekawe czy można kupić gotowca, którego montują w takich słuchawkach.
    Albo gotowiec, do którego trzeba byłoby się tylko przylutować w miejsce przycisków: Clipper Pro (BTHS-AS7L-BGY). No ale $35 to chyba jak dla mnie za dużo na taki bajer. :-D

    --edit--
    Znalazłem gotowy moduł za $16 "DIY CSR8645". :-)
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #67
    Vathaz
    Poziom 10  
    Ja natomiast mam teraz problem z samym LCD modułu, na ostatnim zdjęciu jeszcze wszystko działało na drugi dzień poginęły linie pikseli ;\ gdzieś się rozwarstwił (chińszczyzna standard) i niestety nie na taśmie lcd bo już ją przegrzewałem, wyświetlacz ma 128x64 piksele i muszę go wymienić, problem w tym że na Ali jest ich mnóstwo tylko wszystkie różnią się wymiarami albo pin-ami (ilością bądź szerokością) boję się w ciemno zamawiać z chin bo nie wiem czy będzie pasował identyczny jak mój spotykam tylko na pełnych modułach. Pogrzebałem trochę w internecie znalazłem trochę info o LCD od nokii 3310 myślę czy nie dałoby się go wymienić nawet kolorystyka by pasowała pod oryginalne radio HU-555. Wiem na pewno że ma inną rozdzielczość ale może na partyzanta podłączyć :> Co prawda mój LCD ma 12 pinów na taśmie oznaczonych kolejno jako: CS, RST, A0, CLK, DAT, VCC33, a pozostałe 6 pinów podłączone są przez kondensatory smd albo względem siebie albo do masy.
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    W wyświetlaczu od nokii piny opisane w necie występują jako VDD, SCK, SDIN, D/C, SCE, GND, VOUT, RES
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    co ciekawe na moim lcd również występują kolejne piny dokładnie 4 między którymi pary również zawierają między sobą kondensatory smd
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    czyli i w tym wypadku jest 12 pinów jakby się dało rozszyfrować który pin płytki modułu połączyć z lcd od nokii może by to zagadało :>? Jak nie próbować nawet to muszę drugi identyczny moduł BT ściągnąć z chin jako dawcę bo wątpię że trafię w identyczny LCD.

    Pozostaje temat wysterowania gałki Preset - Push Store, nie znacie adresu pod którym jest ona przypisana w protokole Melbus? Ewentualnie klawisz "AUTO" ? Tylko tego brakuje mi do pełnej kontroli modułu BT :)
  • #68
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 36  
    Vathaz napisał:
    Pozostaje temat wysterowania gałki Preset - Push Store, nie znacie adresu pod którym jest ona przypisana w protokole Melbus? Ewentualnie klawisz "AUTO" ? Tylko tego brakuje mi do pełnej kontroli modułu BT
    https://github.com/visualapproach/Volvo-melbus/blob/master/melbus_v7g.ino :-)
  • #69
    Vathaz
    Poziom 10  
    @BK_klp Ten kod nie rozwiązuje problemu btw od samego początku właśnie na tym kodzie oparłem i zmodyfikowałem całość pod swoją zmieniarkę - działa:
    1. Przełączanie Prev, Next (<<, >>),
    2. Przewijanie - jak dłużej naciskam te same klawisze (<<,>>),
    3. Play/Pause jak użyję klawisza RND (tutaj właśnie chciałem wysterować naciśnięcie gałki preset) ,
    4. Zmianę trybu repeat - kiedy kręcę gałką preset w lewo,
    5. oraz zmianę trybu zmieniarki czyli odpowiednik klawisza Menu modułu przełącza pomiędzy USB,FM,AUX,BT - kiedy kręcę gałką preset w prawo.
    Brakuje klawisza STOP który i tak w sumie jest mi zbędny ponieważ ponowne naciśnięcie Play powoduje Pause. W powyższym kodzie nie działa naciśnięcie gałki preset więc jako play działa klawisz RND. Ale chyba nawet wiem dlaczego tak jest. Mianowicie posłużę się fragmentem kodu:
    "
    //10 scan mode. ack, not verified
    case 10:
    byteToSend = 0x00;
    SendByteToMelbus();
    play();
    //trackInfo[0]++; //debug
    break;
    //11 random mode. ack, not verified
    //Used as a PLAY button here
    case 11:
    byteToSend = 0x00;
    SendByteToMelbus();
    play();
    break;
    "
    ... case 11 odpowiada naciśnięciu klawisza RND i tutaj funkcja play(), działa jak najbardziej. Analogicznie zakodowałem pozostałe klawisze na odpowiednich case-ach. Jak można zauważyć tak samo powinno działać naciśnięcie odpowiednika case 10 jako play problem w tym, że to odpowiednik klawisza SCAN - często w radiach HU jest to właśnie naciśnięcie gałki (na różnych wersjach HU-XXX opisana gałka jest jako PUSH SCAN). Tyle że na moim radiu HU-555 nie ma klawisza SCAN a naciśnięcie gałki preset nie jest odpowiednikiem klawisza SCAN a klawisza STORE. I na tym zapewne polega cały problem. Nie ma w tym kodzie po prostu rozpracowania pod jakimi bitami kryje się klawisz STORE z racji pewnie tego że chyba tylko w HU-555 on występuje. Sprawdzałem na arduino na "monitorze portu szeregowego" po naciśnięciu klawisza gałki PUSH STORE w terminalu nie pojawiają się żadne bity co za tym idzie nie ma odpowiedniego case-a sterującego. Przejrzałem tabelę Known Commands żeby dodać odpowiedniego case-a w kodzie ale na stronie http://volvo.wot.lv/wiki/doku.php?id=melbus niestety nie ma znanych oficjalnie bitów odpowiedzialnych za naciśnięcie STORE. Pozostawiłem więc Play jako przycisk RND na radio i to mi w sumie wystarcza :) Pewnie jakbym miał inne radio z gałką PUSH SCAN to naciśnięcie jej pewnie jak najbardziej by zadziałało.

    Ps. Jeszcze jedna kwestia na głośnikach podczas "ciszy" między utworami lub jak fragment piosenki jest cichszy słyszę takie jakby pykanie. Słychać to tylko na zmieniarce pewnie jakieś zakłócenia na linii audio w sumie nie dziwne jak w pobliżu jest wszystko, Pytanie tylko czy da to się jakoś zniwelować ?
  • #70
    Vathaz
    Poziom 10  
    Mam sprawę odnośnie LCD, przeszukałem już chyba całe Ali znalazłem najbardziej współgrające wydaje mi się coś takiego:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUXVolvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    Wymiary niemalże te same ilość pinów się zgadza tylko niepewność mam co do ich nazewnictwa u mnie wygląda to tak:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
    będzie ten LCD działać? U mnie piny opisane są jako LCD_CS, LCD_RST, LCD_A0, LCD_CLK, LCD_DAT, VCC33 kolejny to GND i pozostałe jak widać na foto są podłączone do kondensatorów SMD, osobno jeszcze dołem idzie zasilanie led-ów. Na Ali natomiast lcd ma niemal zbieżne tylko niepewny jestem tych opisanych jako "ROM_x" Idąc dalej tym tropem potrzebne jest mi tylko 7 pinów bo reszta elementów jest na płytce zgadza sie? Ten wyświetlacz byłby o tyle fajny że z tego co widzę po zdjęciach miałby takie samo podświetlenie co oryginalne radio. Z drugiej strony skoro potrzebuję tylko 7 pinów nie dało by się zaszczepić pod to modułu OLED dedykowanego do arduino? Też widziałem różne modele raz 4 pinowe raz 8. Jest to do zrezania czy koniecznie musi być identyczny LCD? Jeśli tak to muszę ściągać cały nowy pełnosprawny moduł i zrobić przeszczep ;|
  • #71
    lukasilestam
    Poziom 9  
    Vathaz napisał:

    Ps. Jeszcze jedna kwestia na głośnikach podczas "ciszy" między utworami lub jak fragment piosenki jest cichszy słyszę takie jakby pykanie. Słychać to tylko na zmieniarce pewnie jakieś zakłócenia na linii audio w sumie nie dziwne jak w pobliżu jest wszystko, Pytanie tylko czy da to się jakoś zniwelować ?


    fajny projekt. zrobiłem coś podobnego tylko bez lcd.

    mam ten sam problem z pikaniem... próbowałem namierzyć co wydaje te dźwięki.. odłączyłem wszystko od arduino i zostawiłem tylko piny BUSY, CLOCK, DATA i to one powodują to pikanie. dodatkowo co zauważyłem pikanie jest w rytm wysyłanych danych przez te piny (delay w kodzie)

    koleś z projektu https://github.com/visualapproach/Volvo-melbus
    rozwiązał to w ten sposób że na płytce bluetooth wpiął rezystory w AUX IN, jak na schemacie:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUXschematics...ack_v2.png Download (31.96 kB)
    co to daje? pikanie jest 2x bardziej ciche ale problem dalej zostaje... wystarczy dać głośność radia na maxa i wszystko słychać
  • #72
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 36  
    lukasilestam napisał:
    mam ten sam problem z pikaniem... próbowałem namierzyć co wydaje te dźwięki.. odłączyłem wszystko od arduino i zostawiłem tylko piny BUSY, CLOCK, DATA i to one powodują to pikanie. dodatkowo co zauważyłem pikanie jest w rytm wysyłanych danych przez te piny (delay w kodzie)
    Też mam dokładnie ten sam problem. Zastanawiam się czy ekranowanie może pomóc w tej sytuacji? Może nawet poszukać oryginalnego przewodu od zmieniarki...?
  • #73
    lukasilestam
    Poziom 9  
    BK_klp napisał:
    lukasilestam napisał:
    mam ten sam problem z pikaniem... próbowałem namierzyć co wydaje te dźwięki.. odłączyłem wszystko od arduino i zostawiłem tylko piny BUSY, CLOCK, DATA i to one powodują to pikanie. dodatkowo co zauważyłem pikanie jest w rytm wysyłanych danych przez te piny (delay w kodzie)
    Też mam dokładnie ten sam problem. Zastanawiam się czy ekranowanie może pomóc w tej sytuacji? Może nawet poszukać oryginalnego przewodu od zmieniarki...?


    ja u siebie puściłem wszystko w kablu ekranowym, myślę że to nie to..
    też masz rezystory 100 na CLOCK, DATA, BUSY?
  • #74
    eurotips
    Poziom 36  
    Te zakłócenia powoduje wspólna masa dla układów analogowych i cyfrowych.
    Jedyne rozsądne rozwiązanie to masę dla Arduino ciągnąć bezpośrednio z obudowy radia a masa z gniazda to wyłącznie analogowa tylko i wyłącznie dla Audio In.
    Masę cyfrową trzeba dodatkowo dać grubszym przewodem albo podwójnym.
    Ekranowanie audio tylko masą analogową. Proszę spróbować mojej rady, powinno znacząco poprawić jakość.
  • #75
    lukasilestam
    Poziom 9  
    przetestowałem to. podpiąłem pod zapalniczkę gruby kabel 12v i GND, dałem to do zasilania arduino i płytki bluetooth. wyjście AUX OUT dałem przez filtr przeciw zakłóceniowy (ground loop izolator) do kabla zmieniarki - czyli GND na kablu ma tylko audio.. jak dam głośniej słuchać pikanie

    edit. zastanawiam się czy te 3 piny na arduino nie robią problemu, nawet jak nie ma zasilania to arduino lekko sie swieci (gdy są wpięte te 3 piny) może tutaj jakoś masa analogowa łączy sie z cyfrowa?
  • #76
    eurotips
    Poziom 36  
    lukasilestam napisał:
    zastanawiam się czy te 3 piny na arduino nie robią problemu, nawet jak nie ma zasilania to arduino lekko sie swieci (gdy są wpięte te 3 piny) może tutaj jakoś masa analogowa łączy sie z cyfrowa?

    I o to własnie chodzi. Integrowanie emulatora i odtwarzacza MP3 daje takie własnie skutki.
    Pisałem o rozdzielnej masie Arduino w sensie emulatora, a sam odtwarzacz MP3 musi chodzić na masie analogowej bo tam te masy są wspólne i nic z tym nie da się zrobić.
    Można to sprawdzić, przełączenie na AUX i potem odpięcie Arduino (kolejność bardzo istotna) spowoduje pojawienie się błędu na wyświetlaczu radia ale dźwięk będzie odtwarzany. Warto wtedy dać głośniej i będzie wiadomo czy pikanie idzie z Arduino czy samego odtwarzacza MP3.
  • #78
    lukasilestam
    Poziom 9  
    eurotips napisał:
    Można to sprawdzić, przełączenie na AUX i potem odpięcie Arduino (kolejność bardzo istotna) spowoduje pojawienie się błędu na wyświetlaczu radia ale dźwięk będzie odtwarzany. Warto wtedy dać głośniej i będzie wiadomo czy pikanie idzie z Arduino czy samego odtwarzacza MP3.


    no to tak, sprawdziłem dwie opcje:

    1. podpiąłem moduł bluetooth pod zapalniczkę, arduino przez kabel zmieniarki. następnie odpiąłem wszystkie kable od arduino (zasilanie, piny do sterownia z guzikami radia, clock, data, busy), na wyświetlaczu CD ERROR, leci muzyka po zastopowaniu i daniu głośniej - pika.

    2. podpiąłem tylko arduino z zasilaniem + clock, data, busy do kabla zmieniarki. audio L, R, GND do wtyczki jack AUX. wpiąłem się analogowym jackiem do telefonu, puszczam muzykę, odpinam arduino ze wszystkimi kablami, stopuje muzykę i... pika

    co do punktu 1 rozumiem że płytka bluetooth może mieć wspólną masę z zasilaniem ale w drugim jak?

    dodatkowo zauważyłem, że gdy odłączę GND od audio to pikanie jest o wiele głośniejsze.
  • #79
    eurotips
    Poziom 36  
    Odepnij jeszcze raz tak jak w pkt.1 z tym że sygnał daj nie z BT ale z telefonu jak w pkt.2
    Jak będzie pikać to znaczy że samo radio na wejściu ze zmieniarki wnosi te zakłócenia.
  • #80
    lukasilestam
    Poziom 9  
    eurotips napisał:
    Odepnij jeszcze raz tak jak w pkt.1 z tym że sygnał daj nie z BT ale z telefonu jak w pkt.2
    Jak będzie pikać to znaczy że samo radio na wejściu ze zmieniarki wnosi te zakłócenia.


    robiłem też tak. 3 kable tylko lecą - audi L, R, GND. i nawet wtedy jest pikanie.

    może trzeba kupić zmieniarkę zewnętrzną CD i zobaczyć jak w oryginale to wykonali :) w sumie są inne rozwiązania typu GROM AUDIO (urządzenie pod kabel zmieniarki) i nie występuje tam ten problem. tyle że kosztuje około 600zl :)
  • #81
    Vathaz
    Poziom 10  
    Analizowałem i ja to przez ten czas i moje spostrzeżenia są takie:
    - Sygnał nadawany jest z przewodów CLOCK, BUSY, DATA, na dowód możemy nawet spojrzeć na podgląd portu szeregowego jak mamy wpięty programator w pracujące z radiem arduino. Jak po porcie taktuje to tak samo pika w głośnikach.
    - Rozdzielenie mas nic nie da czy puścimy to po masie analogowej czy cyfrowej czy po zapalniczce czy po obudowie radia - koniec końców masy się spotkają w jedną i tak nadaje jak najęte.
    @eurotips
    "Jak będzie pikać to znaczy że samo radio na wejściu ze zmieniarki wnosi te zakłócenia." - hehe do takich samych wniosków doszedłem ostatnio - to nie arduino tak nadaje tylko sama komunikacja radio <-> arduino

    Wracając jeszcze do tematu podglądu portu szeregowego - podczas pracy tej zmieniarki arduino ciągle podaje ten sam ciąg bitów (zaczynający się od E8 ...... )emulując zmieniarkę rzecz jasna i bity zmieniają się zależnie od wciśniętego klawisza na radiu. Myślałem że tak musi być bo to pętla działa ale zastanowiła mnie jedna rzecz mianowicie taktowanie przebiega w równych odstępach czasu, załóżmy że co pół sekundy powiedzmy że za ten pełny ciąg bitów odpowiada znak "|" (nie pamiętam całego ciągu bitów tak będzie łatwiej) załóżmy umownie że trzy spacje to te pół sekundy to sygnał wygląda tak: | | | | | | | | | | | i właśnie zdziwiło mnie kiedy np klikam klawisz next(>>) to ciąg bitów nie zastępuje jednego z taktów "|" tylko jakby wbija się niezależnie od taktowania pomiędzy sygnał zmieniarki (załóżmy że jakiś klawisz to ciąg bitów "x") i wygląda wtedy tak: |x | | | | x| |xx | i naszła mnie myśl po kiego grzyba ta zmieniarka nadaje ciągle tym samym ciągiem bitów skoro klawiszy nasłuchuje niezależnie od tego ciągłego pikania? Prościej pytanie brzmi czy nie wystarczyłoby żeby arduino tylko jeden raz "Piknęło" na starcie uruchomienia radia z wiadomością że mam podłączoną zmieniarkę i dostać rozkaz pt: "a teraz słuchaj jakich klawiszy użyję"? Czy protokół wymaga takiego ciągłego nadawania?

    A jeśli wymaga takiego pętlenia i kod musi być tak napisany to dlaczego wyżej wymieniony GROM AUDIO tej wady nie posiada :>

    Ekranowania nic nie dadzą nic też nie polepszą, nie ma galwanicznej separacji wszystko leci po masie. Ciekawe czy nie udałoby się wlutować czegoś w rodzaju transoptorów na każdej z linii CLOCK, BUSY, DATA :D? Żeby rozdzielić galwanicznie rozmówców?

    Zastanawia mnie jeszcze temat dlaczego wrzucenie rezystorów do AUX-in wycisza nieco dźwięk taktowania.

    Ps.(dodano) Jeśli cały pic polega na wstawieniu "po drodze" urządzenia o nazwie "Ground Loop Noise Isolator" to pod taką nazwą na popularnym chińskim sklepie możemy takie ustrojstwo od 2,5$ dostać :D aż z ciekawości poszukałem - nie wiem czy nie zamówię :D
  • #83
    eurotips
    Poziom 36  
    Vathaz napisał:
    pytanie brzmi czy nie wystarczyłoby żeby arduino tylko jeden raz "Piknęło" na starcie uruchomienia radia z wiadomością że mam podłączoną zmieniarkę i dostać rozkaz pt: "a teraz słuchaj jakich klawiszy użyję"? Czy protokół wymaga takiego ciągłego nadawania?

    A to dobre pytanie.
    Zauważ że jak odłączysz Arduino to na wyświetlaczu radia pojawia się CD ERROR więc jednak radio tego "słucha". Ale dlaczego są zmieniarki które tego sygnału nie wysyłają a błędu nie ma ? odpowiedź nasuwa się jedna, musi być możliwość wysłania komendy aby radio nie "słuchało" cały czas tylko do momentu aż zmieniarka zostanie wykryta.
    Może tym tropem ?
  • #84
    lukasilestam
    Poziom 9  
    Vathaz napisał:
    Ps.(dodano) Jeśli cały pic polega na wstawieniu "po drodze" urządzenia o nazwie "Ground Loop Noise Isolator" to pod taką nazwą na popularnym chińskim sklepie możemy takie ustrojstwo od 2,5$ dostać aż z ciekawości poszukałem - nie wiem czy nie zamówię

    ja mam u siebie podłączony ground loop noise isolator, próbowałem z każdą możliwością którą wymieniałem wyżej. to nie to... jedyne w czym może pomóc ground loop isolator to jak słyszysz dźwięk alternatora na podwyższonych obrotach

    może ktoś z was ma zmieniarkę CD oryginalną? jakby nasłuchiwać jakoś co ona wysyła do radia to by było jasne :)
  • #85
    eurotips
    Poziom 36  
    Sygnały cyfrowe mają amplitudę kilka volt więc może to sprawa przesłuchów ?
    to by tłumaczyło dlaczego rezystory ograniczają ten efekt ale tu chyba była pomyłka w ich zastosowaniu, one w szereg dużo nie pomogą, jeśli to przesłuch to trzeba każdy kanał zbocznikować równoległym rezystorem do masy analogowej, im mniejsza wartość tym lepiej z tym że trzeba pamiętać że osłabi to sygnał wejściowy. Poprawne wartości tych rezystorów wg mnie powinny zawierać się w granicach 1-10kΩ.
  • #86
    lukasilestam
    Poziom 9  
    możesz podrzucić jakiś schemat? z chęcią sprawdzę :)
  • #87
    eurotips
    Poziom 36  
    Idea z tymi opornikami była dobra, tyle tylko że tu chodzi o impedancję wejściową radia,
    a te oporniki kolega dał na wejściu modułu BT stąd tylko nieznaczna poprawa.
    Proponuję przenieść je na wyjście BT tak aby zmniejszały impedancję wejścia w samym radiu,
    taki prościutki schemacik poglądowy:
    Volvo HU-555 - Zmieniarka na Arduino + Moduł MP3, BT, USB, SD, AUX
  • #89
    eurotips
    Poziom 36  
    To zależy czy moduł BT ma wyjście LIN czy SPK.
    Jeśli SPK na słuchawki o impedancji 32Ω to 560Ω nie wpłynie na poziom sygnału wyjściowego z modułu,
    ale jeśli wyjście jest LIN to wartość rezystorów należy zwiększyć do 10kΩ.