Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pomiar ciśnienia sprężania - Fiesta 1.8D 98rok

09 Apr 2017 11:22 1242 7
  • Level 6  
    Witam

    Chcę zmierzyć ciśnienie sprężania w Fiescie 1.8D rocznik 98 ( silnik ENDURA-DE, 44KW, wtrysk pośredni, pompa Bosch), w związku z tym mam parę pytań:
    Powód pomiaru - bardzo słabo odpala na zimno, nawet przy +10 st. C.

    1. Chcę mierzyć wkręcając złączkę w otwór świecy żarowej - uprzednio wykręcę wszystkie świece żarowe oraz odłączę wszystkie wtryskiwacze od pompy( żeby paliwo nie dostawało się do cylindrów i nie wpływało na pomiar) jednak pompa będzie "pluła" paliwem z przewodów- czy zatem mogę zrobić prowizoryczny- osłonowy tunel z folii PE i tak zbierać paliwo, żebym nie miał całej komory w ropie ?
    Czy może odciąć paliwo od pompy uprzednio, ale wtedy cały czas będę kręcił pompą "na sucho" ?

    2. Jak już będę miał odłączone przewody od wtryskiwaczy to czy mogę podłączyć oddzielnym przewodem po jednym wtryskiwaczu( mam oddzielny, pasujący przewód) i przy kręceniu od razu oszacować rozpylanie wtryskiwacza ? Czy jestem w stanie powiedzieć po takim teście wtryskiwacza że rozpyla on dobrze czy źle ?

    3. Podobno lepiej ( tzn. bezpieczniej w przypadku diesla) zrobić próbę olejową nie za pomocą oleju, a oleju napędowego - czy faktycznie tak mogę zrobić ? Czy ropa może dobrze uszczelnić układ tłok-cylinder ? Pytam o to, bo spodziewam się słabego sprężania tak na sucho, czytaj znacznego zużycia silnika. Jaką ilość ropy mogę dodać do cylindra ?

    pozdrowienia!
  • Level 31  
    1 - włóż dużą szmatę na głowicę pompy i wystarczy
    2 - najlepiej jak podłączysz wszystkie na raz wtedy zobaczysz różnicę miedzy nimi , najlepiej dać do sprawdzenia do zakładu
    3 - próbę olejową robisz za pomocą oleju , podajesz około 2cm ze strzykawki
    Sprawdź luz zaworowy ,może znajdzie się sprężanie .
  • Level 6  
    Ad.2 Czy mogę nieco porozginać tylko do pomiaru fabryczne przewody wysokiego ciśnienia do wtryskiwaczy, tak aby widzieć wtryskiwacze ?

    Druga sprawa - podkładki izolacji cieplnej pod wtryskiwacze... po odkręceniu muszę koniecznie dać nowe?

    A jeśli zajdzie potrzeb ściągania głowicy to... ciekawe info o tym silniku znalazłem tu:
    http://www.mm.pl/~gros/escort_ksiazka/FORD%20ESCORT%20i%20ORION2.htm
    To książka obsługi i naprawy Escort i Orion
    cytuję
    "Uwaga. Nie dopuszcza się planowania głowicy"

    Jak to rozumieć? W przypadku zdejmowania tej głowicy nie ma potrzeby jej planować, czy też nie wolno jej planować. Można ją zamontować bez planowania, czy nie ?

    pozdrowienia!
  • Level 31  
    Ad.2 - przewodów wtryskowych nie powinno się giąć , powstają potem naprężenia i w dłuższej eksploatacji przewód pęka , ale różnie to czasem bywało .
    Literatura nie dopuszcza planowania głowicy , ale wystarczy popatrzeć u szlifierza jaka jest praktyka . Przez wiele lat pracy gdy zdejmowałem głowicę z powodu konieczności zajrzenia do silnika nie planowałem nigdy głowicy , jedynie w przypadku zdejmowania głowicy z powodu wymiany uszczelki głowicy (przedmuchy , mieszanie płynów ) jest to konieczne , inaczej naprawa nie ma sensu .
  • Level 43  
    tida1 wrote:
    Powód pomiaru - bardzo słabo odpala na zimno, nawet przy +10 st. C.


    Zamin cokolwiek zaczniesz dłubać sprawdź świece żarowe czy pobierają właściwy prąd i właściwy czas .

    Jeśli tak to podgrzej dłużej świece i zobacz czy zapali.


    Bo na ubytek kompresji jest tylko 1 rada, wymiana silnika.
  • Level 6  
    To już sprawdziłem. Świece wszystkie grzeją dobrze, miałem wyjęte świece i każdą sprawdzałem osobno. Pobór prądu łącznie ok. 70A i nieco maleje w miarę rozgrzewania.
    Rozrusznik i aku też jest sprawny.

    Wkręcałem też dłuższe świece ( tj. od Opla, długość zabudowy 24mm) ale to też nic nie poprawiło w kwestii zapalania. Próbowałem też dłużej grzać świece, także to nic nie daje. Wczoraj próbowałem odpalać przy temp. zewnętrznej rzędu 18-19 st. C - nie zapalił.

    Jeszcze jest jedna sprawa: W tej pompie jest elektromagnetyczny czy też elektrohydrauliczny korektor kąta wyprzedzenia wtrysku dla zimnego silnika- napięcie do niego dochodzi, po włączeniu zapłonu na zimno słuchać lekkie pyknięcie, ale czy on faktycznie działa (czyli odpowiednio wysuwa tłoczek roboczy itd) to tego nie wiem...

    pozdrowienia!
  • Level 43  
    tida1 wrote:
    1. Chcę mierzyć wkręcając złączkę w otwór świecy żarowej - uprzednio wykręcę wszystkie świece żarowe oraz odłączę wszystkie wtryskiwacze od pompy


    Po raz 2 piszę odepnij zasilanie zaworka gaszenia i ci nie poda paliwa.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zresztą jak podasz 5 ml oleju na każdy gar to powinien odpaić od strzała bo olej uszczelni pierścienie.

    Jest też opcja rozrządu przestawionego lub niewłaściwych wtrysków bo chyba są 2 rodzaje różniące się ciśnieniem otwarcia i firmą.
  • Level 6  
    Strumien swiadomosci swia wrote:


    Po raz 2 piszę odepnij zasilanie zaworka gaszenia i ci nie poda paliwa.

    Zresztą jak podasz 5 ml oleju na każdy gar to powinien odpalić od strzała bo olej uszczelni pierścienie.

    Jest też opcja rozrządu przestawionego lub niewłaściwych wtrysków bo chyba są 2 rodzaje różniące się ciśnieniem otwarcia i firmą.


    Dzięki za cenną wskazówkę - bardzo dobry pomysł na odłączenie zaworu STOP, aby pompa nie podawała paliwa podczas pomiaru. Ale piszesz Kolego o tym nie po raz 2-gi a po raz pierwszy co Ci dziękuję :-)

    Co do rozrządu przestawionego : Otóż ten silnik pali na dotyk jak jest ciepły( i pracuje subiektywnie patrząc całkiem prawidłowo), więc nie może być przestawiony rozrząd. Poza tym jest regulacja na kole pompy, na "fasolkach: - podłużnych otworach . Regulowałem ten statyczny kąt wtrysku już kilkanaście razy i widać jak silnik zmienia pracę ( pracuje bardziej twardo lub miękko) oraz przy zbyt późnym kącie jak nie chce się wkręcać na obroty. Natomiast co do samego zapalania na zimnym niewiele to przestawianie daje, i tak i tak na zimno nie chce palić.

    Wtryski są Boscha, właściwe dla pompy Bosch, o ciśnieniu otwarcia 13,5 do 14,0 MPa; Występuje też drugi rodzaj wtrysków,( inne ciśnienie) ale to do pompy LUCAS. Oczywiście jeszcze nie wiem w jakim stanie są wtryskiwacze, ale najpierw zmierzę jednak ciśnienie sprężania.

    EDIT :
    Zmierzyłem ciśnienie sprężania na 3 cylindrach ( bo do czwartego jest kiepski dostęp do świecy żarowej)
    Kolejne cylindry licząc od strony pasażera
    1. 17 bar , z olejem 22 bar
    2. nie mierzony
    3. 20 bar, z olejem 26 bar
    4. 22 bar, z olejem 24bar


    Rozumiem że to gorzej niż słabo, olej niewiele podnosi ciśnienie, czy to może być to wina niezbyt szczelnych zaworów ?
    ( nadpalone, czy też raczej zły luz zaworowy ?)

    Luz zaworowy pomierzyłem i wynosi:
    SSĄCY WYDECHOWY
    1. 0,15 0,30
    2. 0,20 0.45
    3. 0,20 0,45
    4. 0,20 0,55

    Prawidłowo luzy mają wynosić ssący 0,30-40mm, wydechowy 0,45-0,55mm, zatem jeśli silnik jest do uratowania to wymienię odpowiednie płytki regulacyjne.
    Czy jest szansa że będzie w miarę ok z tym silnikiem ?


    pozdrowienia!