Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Iveco EuroCargo Tector 120E24 - Awaria sterownika EDC7

09 Kwi 2017 22:46 1497 8
  • Poziom 14  
    Witam
    Pojazd jak w temacie, rocznik 2003. Pisałem o nim tu . CAN jest OK, tak wyszło z pomiarów. Poczytałem trochę o sieciach CAN, dozbroiłem się w oscyloskop i wychodzi, że uszkodzony jest sterownik silnika. Objawy są takie:
    1. Brak łączności ze sterownikiem o KL,
    2. Gdy do CAN podłączony jest sterownik EDC na oscyloskopie pojawia się straszny bajzel. Jakby były dwa sygnały. Jeden podobny do ramki CAN i drugi, który bardziej przypomina analogowy.
    3. Gdy na CANie pozostawię tacho i sterownik EDC ( w ich wnętrzu są terminatory) pozostaje na oscyloskopie tylko ten jakby analogowy, który wg mnie pochodzi z edc.
    4. Po odłączeniu od CAN EDC na linii jest cisza, czyli ok. 2,5V. Tacho nic na CAN nie wysyła, bo pojazd stoi.
    5. Jak podłączę inne urządzenia do CAN bez EDC, na linii pojawiają się w miarę normalne ramki komunikatów. Pisząc w miarę normalne mam na myśli to, że są zakłócone jakby drugim sygnałem, coś jak odbicie. Być może jest to spowodowane brakiem terminatora, który został odłączony od CAN wraz ze sterownikiem EDC.
    6. Przy odłączonym EDC pomiędzy liniami CAN, a masą rezystancja jest ponad 25 mega ohm, a jak podłączę EDC do CAN to rezystancja ma ok 5 kilo ohm i wzrasta tak jak by się ładował kondensator.

    Czy dobry może ktoś się wypowiedzieć w powyższej sprawie?


    Mam jeszcze w planie zamiast EDC podłączyć do CAN rezystor 120 ohm, aby sprawdzić jak wtedy będzie wyglądał obraz sygnału na CANie.

    Robił ktoś może takie manewry?
  • Poziom 9  
    Sugeruję sprawdzić ciągłość przewodów K i L EDC-OBD.
    Sterownik generuje błędy świetlne? (blink code)
    Złącze B/6 (0157)

    Czy wszystkie zasilania (kl.30 kl.15) i masy dochodzą do sterownika?
    Na oscyloskopie przy poprawnym działaniu, przebiegi CAN-L i CAN-H powinny być lustrzanymi odbiciami.

    Rezystancję mierz przy wyłączonym napięciu, pomiędzy CAN-L i CAN-H powinno być 60 Ohm.

    Załączam ciekawą lekture o wyglądzie przebiegów w rożnych sytuacjach.
    (inny koncern ale zasada działania ta sama)
  • Poziom 14  
    Linie K i L pomierzone i są OK, zasilanie 15, 30, i masa 31 także pomierzone i są OK. Blink code nie działa. Po włączeniu zapłonu zapala się dioda pełnym światłem, a później się lekko żarzy i na tym koniec. Rezystancja pomiędzy H i L 60 ohm, po odłączeniu jednego ze skrajnych sterowników (tacho i EDC) wzrasta do 120ohm. Jak się zachowuje rezystancja pomiędzy H i L a masą przy podłączonym i odłączonym EDC pisałem na wstępie. Wiem, że sygnały na H i L są lustrzanym odbiciem. Pisząc o odbiciu miałem na myśli to, że mierząc np. H widzę jak na ramkę nakłada się inna ramka o niby prawidłowym przebiegu. Tak się dzieje przy odłączonym EDC. Obwiniam za to brak rezystora na końcu magistrali CAN, który został odłączony wraz ze sterownikiem EDC. Niektórzy nazywają to echem, a jeszcze inny inaczej. Jak podłączam EDC to nie można ramek dostrzec bo na CAN panuje straszny chaos, jakby ktoś poza ramkami wpuścił tam sygnał akustyczny . Nie ma szans na arbitraż, że nie wspomnę o przesyle danych i całej reszty. Tak właśnie powstał pomysł aby za EDC wpiąć do CAN rezystor i zobaczyć co się pokaże na oscyloskopie. Jadę po jakieś dokładne rezystory 120 ohm , wepnę i zobaczymy co będzie. Nie robiłem takich manewrów jeszcze i miałem nadzieję na jakieś uwagi, aby nie było gorzej niż jest.
  • Poziom 33  
    Kontroler can w edc był już podmieniony :?:
  • Poziom 14  
    Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale pewnie masz na myśli naprawę sterownika EDC i wymianę elementów wewnątrz sterownika. Jeśli tak to nie. Sterowniki nie był otwierany. Nie był nawet oddany do naprawy. Jest zamontowany w pojeździe, a klient/instytucja będącą jego właścicielem chce mieć pewność co do miejsca uszkodzenia zanim pójdzie w koszta. Na czasie nikomu nie zależy, tylko na 100%-owo pewnej diagnozie. Byłem w serwisie IVECO i póki co oni to tylko wymieniają jak potwierdza uszkodzenie. Cena sterownika ok. 10000 + VAT. Tylko oni maja czym. Iveco Easy, zestawy kabli i przejściówek, lepsza dokumentacja i do tego przekonanie o swojej nieomylności, Ja na razie improwizuję.

    Tolo , co sadzisz o wstawieniu rezystora 120 ohm zamiast sterownika a linia CAN ruszyła?
  • Poziom 33  
    EDC zawsze można spróbować naprawić, za dużo mniejsze pieniądze. Co do rezystora to próbuj, nic nie powinno się uszkodzić.
  • Poziom 9  
    Udało się ustalić co było przyczyną? Mam identyczne objawy, dodatkowo non-stop robi test zegarów, kończą mi się już pomysły. Z góry dzięki.

  • Poziom 16  
    Zajmuję się zawodowo naprawą ECU mogę obejrzeć.
  • Poziom 9  
    Na to jeszcze w przyjdzie czas. Chcę najpierw sprawdzić CAN a może już autor tematu to przerobil i da jakieś wskazówki.