Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

skoda felicja dioda shottkiego ,za wysoki prąd ładowania.

alsababnur 12 Apr 2017 10:16 1005 15
  • #1
    alsababnur
    Level 10  
    Witam.
    Kombinowałem z diodą shottkiego 6A i puściłem za wysokie napięcie,poducha od razu się zapaliła.
    Podniosło napięcie do 15v i czasem lekko ponad i wymyśliłem że zastosuję potencjometr tylko nie mam pojęcia jakie musi mieć parametry ( Ω,volty czy amperaż ) i czy to może być zwykły czy jakiś wieloobrotowy żeby dało się regulować w miarę precyzyjnie bo im silnik cieplejszy to ładowanie spada więc przydałoby się podnieść o te dziesiąte volta.

    Moderated By CameR:

    Reg. 3.1.13. Nie wysyłaj wiadomości z których trudno wywnioskować co ich autor chciał przekazać.
    Reg. 3.1.15. Pamiętaj, że porady są udzielane w sposób zdalny przy braku fizycznego dostępu do urządzenia, problem musi być bardzo dobrze opisany i zrozumiany przez użytkowników, a tytuł powinien zawierać markę, model oraz skrótowy opis usterki.

  • #2
    jdubowski
    Tube devices specialist
    alsababnur wrote:
    za wysoki prąd ładowania.


    Za wysoki prąd? Sam alternator jest ograniczeniem.

    alsababnur wrote:
    Kombinowałem z diodą shottkiego 6A


    Co kombinowałeś?

    alsababnur wrote:
    puściłem za wysokie napięcie


    Regulator masz uszkodzony?

    alsababnur wrote:
    wymyśliłem że zastosuję potencjometr


    Jak go chcesz włączyć?

    alsababnur wrote:
    im silnik cieplejszy to ładowanie spada


    To naturalne - tak wygląda charakterystyka regulatora. Zimą napięcie końcowe ładowania ma być większe.

    alsababnur wrote:
    przydałoby się podnieść o te dziesiąte volta


    A jakie jest? Mniejsze niż 14,2V?
  • #3
    alsababnur
    Level 10  
    Dołożyłem między alternator a regulator diodę shottkiego i podskoczyło za dużo napięcie ładowania na około 15 - 15.2 V.
    Chcę dodać potencjometr żeby obniżyć to napięcie i tyle. Wmontuje go przy tej diodzie.
    Problem jest tylko z doborem jaki potencjometr i o jakich parametrach na takie napięcia żeby można precyzyjnie zmniejszać lub zwiększać to napięcie.
    Resztę ogarnę sam ;)
  • #4
    jdubowski
    Tube devices specialist
    alsababnur wrote:
    dołożyłem miedzy alternator a regulator diode shottkiego i podskoczylo za dużo napięcie ładowania na około 15 - 15.2 ..


    Po co ta dioda? Zapewne bez niej napięcie ładowania było prawidłowe.

    alsababnur wrote:
    Chcę dodać potencjometr zeby obniżyć to napięcie i tyle.Wmontuje go przy tej diodzie.
    Problem jest tylko z doborem jaki potencjometr i o jakich parametrach na takie napięcia żeby można precyzyjnie zmniejszać lub zwiększać to napięcie.


    Nie tędy droga, skutek właściwy osiągniesz wymieniając regulator na sprawny, ewentualnie budując własny regulator umozliwiający nastawienie napięcia końcowego ładowania:
    http://www.autofelicia.republika.pl/alternreg.html
  • #5
    alsababnur
    Level 10  
    No właśnie i oto również chodzi, niestety nie mam nikogo kto by go zbudował i muszę sobie poradzić z pomocą tego potencjometru. Tylko niech mi ktoś powie jaki on ma być żeby się nie spalił, a jego nastawy mogłyby regulować precyzyjnie i to wszystko co potrzebuję :)
  • #6
    grala1
    VAG group specialist
    Nic Ci nie da tam potencjometr.
    Na wirnik regulatora idzie napięcie o którym decyduje regulator. Skoro to napięcie jest różne to prąd pobierany przez regulator nie jest stały.
    Ze znajomości prawa Ohma można wiec wywnioskować że spadek napięcia na potencjometrze nie będzie stały więc regulator będzie oszukiwany nie o stałą wartość jak myślisz a o różną co może powodować np ładowanie jakie chcesz na postoju a w czasie jazdy większe niż 15V lub niższe niż 13V.

    Jeżeli dalej upierasz się przy potencjometrze to musisz zmierzyć prąd jaki płynie przez te diodę by dobrać odpowiednią moc potencjometru.
  • #7
    jdubowski
    Tube devices specialist
    grala1 wrote:

    Jeżeli dalej upierasz się przy potencjometrze to musisz zmierzyć prąd jaki płynie przez te diodę by dobrać odpowiednią moc potencjometru.


    Potencjometru nie da sie zastosować w tym miejscu. A autor wątku zapewne szuka dziury w całym, na moje pytania z postu #2 nie raczył odpowiedzieć (zwłaszcza na pytanie odnośnie napięcia ładowania bez "kombinacji".
  • #8
    alsababnur
    Level 10  
    grala1 wrote:
    Nic Ci nie da tam potencjometr.
    Na wirnik regulatora idzie napięcie o którym decyduje regulator. Skoro to napięcie jest różne to prąd pobierany przez regulator nie jest stały.
    Ze znajomości prawa Ohma można wiec wywnioskować że spadek napięcia na potencjometrze nie będzie stały więc regulator będzie oszukiwany nie o stałą wartość jak myślisz a o różną co może powodować np ładowanie jakie chcesz na postoju a w czasie jazdy większe niż 15V lub niższe niż 13V.

    Jeżeli dalej upierasz się przy potencjometrze to musisz zmierzyć prąd jaki płynie przez te diodę by dobrać odpowiednią moc potencjometru.


    Tu jest wątek o tym może to trochę naświetli :

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2126630.html
  • #9
    web69
    Level 31  
    Jakie miałeś napięcie przed tymi kombinacjami?
  • #11
    alsababnur
    Level 10  
    No właśnie, włączone światła i przy nagrzanym silniku 13.9 - 14, a przy włączeniu kolejnych odbiorników było tylko gorzej.
    Dioda pozwoliła oszukać system i przez to prąd ładowania się podniósł, niestety na zimnym silniku jest za wysoki.
    Jest normalne że przy diodzie na wolnych jest niedoładowanie, ale autko więcej jeździ niż stoi, więc bilans powinien być na plus.
    Potencjometr pozwolił by to ogarnąć.
    Wystarczy jak pozwoli mi to jakoś uśrednić te volty .
    No chyba że to ładowanie około 14.7 - 15 jakoś znacząco nie wpływa na elektronikę, ani akumulator to może zostanie.
  • #12
    web69
    Level 31  
    W mojej lancii napięcie na ciepłym silniku wynosi 13.6-13.8V i działa. Akumulator 4 lata, da się pograć muzyką kilka godzin i zapali... Nie cuduj.
  • #13
    abart64
    Level 32  
    Najpierw pokasuj spadki napięcia. Mierząc na obudowie alternatora i B+ powinno być prawie tyle co na akumulatorze , niezależnie od obciążenia światłami czy dmuchawą.
    Dokręć porządnie nakrętkę POD oczkiem przewodu prądowego. Jak widać zieloną korozję między oczkiem a przewodem to wyczyść i zalutuj albo daj nowe oczko i polutuj.
    Zmierz spadek napięcia na masie podłączając woltomierz między minus aku a obudowę alt. na włączonych światłach i dmuchawie. Powinno być ok 0. Jak po tych wszystkich zabiegach będzie sporo poniżej 14V to albo lepszy regulator, albo można kombinować z diodą. Żaden potencjometr nie da rady ot tak, bez ingerencji w elektronikę regulatora.
  • #14
    kierbedz4
    Level 36  
    Czy regulator napięcia jest fabryczny czy też zamiennik? Zamienniki mają to do siebie że charakteryzują się rozrzutem parametrów i w tym tkwi problem. Zamontowany zamiennik regulatora napięcia w Skodzie padł po kilku dniach w trakcie długiej podróży służbowej, co spowodowało wygotowanie elektrolitu w nowym akumulatorze Bosch do połowy stanu, przy czym elektrolit zmienił barwę na kolor brązowy. Reklamacja akumulatora nie została uwzględniona gdyż kolor elektrolitu potwierdził, iż akumulator pracował z uszkodzonym regulatorem napięcia na maksymalnym prądzie ładowania. Jeżeli akumulator posiada korki sprawdź stan elektrolitu, jak również zamień na czas obserwacji od kolegi akumulator i wówczas zaobserwuj jak przebiega proces ładowania.
  • #15
    jdubowski
    Tube devices specialist
    alsababnur wrote:
    No właśnie, włączone światła i przy nagrzanym silniku 13.9 - 14, a przy włączeniu kolejnych odbiorników było tylko gorzej.


    Jeśli napiecie bez obciazenia jest dobre to nie ma co kombinować z jego zmianą. U ciebie jest o jakieś 0,2V za mało, ale jeszcze w normie...

    alsababnur wrote:
    a przy włączeniu kolejnych odbiorników było tylko gorzej.


    To jest skutek albo marnej wydajności prądowej alternatora albo przyjętej filozofii regulatora, który pobiera próbkę napięcia z trzech dodatkowych diod w alternatorze a nie z akumulatora.

    alsababnur wrote:
    Potencjometr pozwolił by to ogarnąć.


    Nie i jeszcze raz nie.

    alsababnur wrote:
    No chyba że to ładowanie około 14.7 - 15 jakoś znacząco nie wpływa na elektronikę, ani akumulator to może zostanie.


    Akumulator ładowany do napiecia końcowego 15V nie będzie sie czuł dobrze (chyba że z płytami ze stopu z zawartością Ca).

    BTW - masz jeszcze jedną opcję - zastąpienie diod wzbudzenia w alternatorze diodami Schottky'ego. To da oczekiwane dodatkowe 0,2V...

    abart64 wrote:
    Najpierw pokasuj spadki napięcia.


    Przyłączam się do sugestii...

    abart64 wrote:
    Żaden potencjometr nie da rady ot tak, bez ingerencji w elektronikę regulatora.


    Dokładnie tak. Jeśli już potencjometr to użyj linku z posta #4, układy tam pokazane można też w prosty sposób zmodyfikować by kontrolowały napięcie na akumulatorze.

    kierbedz4 wrote:
    Czy regulator napięcia jest fabryczny czy też zamiennik? Zamienniki mają to do siebie że charakteryzują się rozrzutem parametrów i w tym tkwi problem. Zamontowany zamiennik regulatora napięcia w Skodzie padł po kilku dniach w trakcie długiej podróży służbowej


    Warto regulator podmienić na próbę na inny.
  • #16
    alsababnur
    Level 10  
    Mam tam wsadzony zamiennik regulatora firmy JEZPOL 90A na altku 70A bo gdzieś pisało że jest szansa akurat na nich że wytworzy większe to napięcie.

    Tak ale ja tego niestety nie zrobię.
    Jeśli ktoś jest chętny zapraszam na PW.