Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zamiana w silniku elektrycznym U1-U2, V1-V2, W1-W2

daro31ie 13 Kwi 2017 17:34 2109 14
  • #1 13 Kwi 2017 17:34
    daro31ie
    Specjalista Automatyk

    Witam
    Panowie nurtuje mnie jedna kwestia.
    Dostałem silnik po przewinięciu o mocy kilkudziesięciu kilo watów w którym brak jest teraz oznaczeń na przewodach U1,V1,W1 i U2,V2,W2.
    Proszę mnie poprawić jeżeli się mylę.
    U1 to początek uzwojenia, a U2 to jego koniec.
    Podobnie jest z V1-V2 i W1-W2.
    Czy jeżeli przy zasilaniu w gwiazdę przewody z stycznika KM1 podepnę do U2-V2-W2, a przewody z stycznika KM3 do U1-V1-W1, a przy trójkącie
    przewody z stycznika KM1 podepnę do U2-V2-W2 i przewody z stycznika KM3 do U2-V2-W3 czy będzie stanowiło jakikolwiek problem dla silnika?
    Zamiana polega na zamianie początków uzwojenia z końcami.
    Tak naprawdę nigdy nie wiemy czy mamy do czynienia z V1 czy może V2 ( jeżeli nie ma oznaczeń)

    Z góry dziękuje za odpowiedzi.

    0 14
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 13 Kwi 2017 18:47
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Zamiana początków i końców uzwojenia nie ma wpływu na pracę silnika. Ważne , by zmienić absolutnie wszystkie początki z końcami.

    2
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #3 13 Kwi 2017 19:10
    Radiowiec 2
    Poziom 31  

    Ja kiedyś także dostałem taki silnik. Jak majstrowi wyszło tak nawinął. Ja na twoim miejscu zrobił bym tak: naszkicował puszkę na silniku i zaznaczył końcówki. Potem wziął omomierz i pomierzył - poznajdywał poszczególne uzwojenia no i wtedy każde opisał U1 początek pierwszego, U-2 koniec pierwszego. V-1 początek drugiego, V-2 koniec drugiego , oraz W-1 początek trzeciego i W-2 koniec drugiego. Teraz jak weźmiesz wyłącznik "gwiazda - trójkąt" to okaże sie że wejście kabla trójfazowego jest opisane R,S,T a wyjścia na silnik U1 U2, V1 i V2 oraz W1 i W 2. Jak tak podłączysz powinno zagrać od razu. Jest tylko jedno "ale"... ten silnik ma taką moc że powinien mieć i pewnie ma "sofstart". Wtedy podłączasz zgodnie z opisem na tym module. Powodzenia! Najlepszego na święta! :D

    0
  • Pomocny post
    #4 13 Kwi 2017 19:35
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    daro31ie napisał:
    w którym brak jest teraz oznaczeń na przewodach U1,V1,W1 i U2,V2,W2.
    Myślę, że początki i końce są wyprowadzone innymi kolorami przewodów, lub ewentualnie zgrupowane w dwie potrójne wiązki. Jeśli nie to wtedy trzeba jednak ustalić albo wszystkie początki, albo wszystkie końce uzwojeń.

    0
  • #5 13 Kwi 2017 19:42
    daro31ie
    Specjalista Automatyk

    Silnik mam połączony w gwiazdę i trójkąt .
    Wydaje się że pracuje prawidłowo, ale mam cały czas jakiś drobny nieniepokój . Ten ma 20A wiekszy pobór jak bliźniaczy silnik nie przewijany .

    0
  • Pomocny post
    #6 13 Kwi 2017 19:52
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    daro31ie napisał:
    Wydaje się że pracuje prawidłowo, ale mam cały czas jakiś drobny nieniepokój
    Jeśli już pracował - pracuje, to wszystko jest w porządku. Gdyby było coś niewłaściwie połączone, to by "buczał", grzał się itd.
    daro31ie napisał:
    Ten ma 20A wiekszy pobór jak bliźniaczy silnik nie przewijany .
    A jaki jest prąd pobierany przez ten i ten drugi silnik?

    0
  • Pomocny post
    #7 13 Kwi 2017 19:54
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam .
    To coś nie tak ,czy na wszystkich fazach ,grzeje się?.Jakie porównywalne prądy gwiazda/trójkąt w obu silnikach.Sprawdź jaką rezystancję mają uzwojenia,czy cicho pracuje.

    0
  • #8 13 Kwi 2017 20:34
    daro31ie
    Specjalista Automatyk

    stanislaw1954 napisał:
    daro31ie napisał:
    Wydaje się że pracuje prawidłowo, ale mam cały czas jakiś drobny nieniepokój
    Jeśli już pracował - pracuje, to wszystko jest w porządku. Gdyby było coś niewłaściwie połączone, to by "buczał", grzał się itd.
    daro31ie napisał:
    Ten ma 20A wiekszy pobór jak bliźniaczy silnik nie przewijany .
    A jaki jest prąd pobierany przez ten i ten drugi silnik?

    Jak się rozpędzi na gwieździe to stary 45A , a ten przewiniety 65A.

    Dodano po 3 [minuty]:

    nikusert napisał:
    Witam .
    To coś nie tak ,czy na wszystkich fazach ,grzeje się?.Jakie porównywalne prądy gwiazda/trójkąt w obu silnikach.Sprawdź jaką rezystancję mają uzwojenia,czy cicho pracuje.

    Przy starcie gwiazdy czy trójkąta pobór jest podobny, ale jak się rozpędzi to ten przewijany ma na gwieździe i trójkącie wiekszy pobór o ok 20-30A

    0
  • #9 13 Kwi 2017 20:40
    nikusert
    Poziom 38  

    Czy jest tabliczka znamionowa na starym ?.,czy oba silniki mają tę samą ilość obrotów.Wiadomo ile brał stary przed przewinięciem,nie grzeje się teraz?.

    0
  • #11 13 Kwi 2017 21:06
    sq9fmc
    Poziom 22  

    Takie prowizoryczne rozwiązanie to przepuścić przez drugi silnik włączony szeregowo swoimi uzwojeniami z tym testowanym silnikiem bez obciążenia. Taki sposób ogranicza ryzyko spalenia silnika przy wątpliwej kolejności wyprowadzeń uzwojeń. Sprawdzone w praktyce.

    0
  • #12 13 Kwi 2017 21:54
    Radiowiec 2
    Poziom 31  

    Jezeli jest prawidłowo podłączony i taka różnica to coś jest "nie halo". Pytanie tylko KTO to przewijał i jakim drutem. Bo z całym szacunkiem dla fachowców ale "uczni" sie nie puszcza do takiej poważnej roboty, a jak puszcza to patrzy na ręce i leje po łapach. Wyłącz silnik spod prądu i zrób mu pomiary. Cos musi byc nie tak np. oporność poszczególnych cewek, upływność względem obudowy,i inne nieprzewidziane sprawy. Pomierz to bo sfajczysz silnik i pół firmy jeszcze. Oby nie!

    0
  • #13 14 Kwi 2017 13:50
    daro31ie
    Specjalista Automatyk

    Wszystko ok problem rozwiazany.

    0
  • #14 14 Kwi 2017 14:50
    vcc
    Poziom 33  

    daro31ie napisał:
    Wszystko ok problem rozwiazany.


    Nie ma to jak fachowe podanie rozwiązania, chyba że to jakaś tajemnica państwowa co było przyczyną

    0