Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Multi- funkcyjny komputer motocyklowy

jaclew 13 Apr 2017 20:15 20883 50
phoenixcontact
  • Multi- funkcyjny komputer motocyklowy
    Przedstawiam kolejny krok ku "cyfryzacji" mojego motocykla, a mianowicie 10-cio funkcyjny licznik-komputer pokładowy.
    Co do słówka "komputer" to może nieco na wyrost go użyłem, niemniej urządzenie oprócz mierzenia prędkości i przebytej drogi, pokazuje też jednak coś więcej - w sumie oblicza pewne dane i informuje o wyniku, więc ma cechy "compute" :)
    No ale o tym napiszę nieco dalej.
    Oryginalny licznik mechaniczny był napędzany linką od przekładni ślimakowej z koła przedniego i pokazywał prędkość oraz dystans całkowity i tzw. dzienny.
    Był więc 3-funkcyjny i wyglądał tak:
    Multi- funkcyjny komputer motocyklowy
    Jego słabą stroną jest ów napęd linką, która czasem rwała się, pancerz pękał, przecierał itp.
    Prezencja cyferblatu też nie była zachwycająca, chociaż to sprawa gustu, mnie się nie podobał.
    Duża obudowa po usunięciu środka okazała się idealnym miejscem na umieszczenie tam elektronicznego
    rozwiązania bez zbędnego głowienia się nad miniaturyzacją i gęstym montażem.
    Nie chciałem bowiem robić nowej obudowy (co skończyło by się estetyczną porażką), a założyłem, że dobrze będzie pozostawić oryginalną formę licznika.
    Główne okno po cyferblacie wypełnione zostało całkowicie przez podświetlany LCD 2,4" (128x64),
    natomiast przez dolne okienko po liczniku przebiegu dziennego teraz pokazywana jest temperatura oleju
    silnikowego na linijce 10xLED (trójkolorowa).
    Wymiarami ta linijka wkomponowała się idealnie w to okienko i wygląda naprawdę "fabrycznie"
    Po jej bokach znalazły miejsce dwa przyciski obsługi menu, pod które wywiercone zostały w obudowie otwory fi 5mm i są to dwa z trzech otworów jakie w ogóle zostały popełnione (ten trzeci na spodzie do przykręcenia najniższej PCB)
    Pozostał otwór na lewym boku obudowy po pokrętle kasowania licznika dziennego, który wykorzystałem pod potencjometr regulujący jasność podświetlenia LCD.
    To tyle tytułem mechaniki. Przejdę teraz do elektryki motocyklowej.
    Największym wyzwaniem było dla mnie znalezienie sposobu na zastąpienie napędu linką na taki, który bez większych przeróbek będzie dostarczał impulsów z przedniego koła. Odpadał wariant z kontaktronem, magnesami czy innego podobnego typu rozwiązaniami "rowerowymi"
    Po dłuższych przemyśleniach i poszukiwaniach wybór został taki - oryginalny czujnik prędkości od Forda Focusa, który posiada taki sam trzpień jak końcówka usuniętej linki i współgra idealnie z wyjściem przekładni ślimakowej przy kole.
    Jedynie nie spasowały średnica i skok gwintów obu tych komponentów. Konieczne było dorobienie adaptera - nagwintowanej tulejki z aluminium. Tak to wygląda:
    Multi- funkcyjny komputer motocyklowy
    Czujnik od Focusa to halotron dający 8 impulsów na jeden obrót ośki.
    Potrzebuje zasilania 12V. Używany kosztuje około 20-30 zł.
    Koło na jeden swój obrót daje 3 obroty na wyjściu z przekładni ślimakowej.
    Zatem całkowite przełożenie koło-impuls to 1:24. Super, jeśli chodzi o rozdzielczość pomiarów.
    Przy kole przed:
    Multi- funkcyjny komputer motocyklowy
    ...i po modyfikacjach:
    Multi- funkcyjny komputer motocyklowy

    Drugim nieco kłopotogennym elementem był czujnik temperatury oleju silnikowego. Zanim zdecydowałem się jakiego typu sensor mam użyć, musiałem przekonać się jak jest realna temperatura oleju w misce w pobliżu śruby spustowej podczas jazdy w różnych warunkach. Jeszcze w ubiegłym sezonie mając podpięty termometr z czujnikiem platynowym PT100 w śrubie spustowej przekonałem się, że temperatura oleju sięga maksymalnie do około +130 stopni C.
    I znowu postanowiłem wykorzystać gotowy element - sensor temperatury wody, tym razem od Mercedesa W124/W210. Nowy kosztuje około 15 zł.
    Jest to termistor NTC 2 kOhm z wyjściem na jenym konektorze, a drugi na stałe jest umasowiony na obudowę. Wymiarami gwintu M14/1,5 pasuje on bez żadnych przeróbek zamiast śruby spustowej oleju. Już zamontowany na motocyklu w misce i okablowany wygląda tak:
    Multi- funkcyjny komputer motocyklowy

    Pozostał przycisk do przełączania ekranów licznika. Zakupiłem w sklepie motoryzacyjnym za 20 zł wodoodporny i spasował fajnie pod miejsce tuż przy lewej manetce. Wygląda to tak:
    Multi- funkcyjny komputer motocyklowy

    Teraz sam licznik; na początku opiszę hasłowo w punktach jego funkcje i cechy.

    Funkcje podstawowe:
    1. prędkość chwilowa (max 199 km/h)
    2. prędkość średnia (obliczana co 100 metrów)
    3. prędkość maksymalna
    4. czas rzeczywisty z podtrzymaniem bateryjnym
    5. dystans całkowity (max 99 999 km)
    6. dystans dzienny (max 999.9 km)
    7. czas jazdy (max 99 h 59 m 59 s)
    8. napięcie akumulatora (max 20.0 V)
    9. temperatura otoczenia (0 ... +70 st. C)
    10. temperatura oleju silnikowego na wielokolorowej linijce 10xLED (+40 ... +140 st. C)

    Funkcje dodatkowe:
    1. alarm wysokiego napięcia akumulatora (>16.0 V)
    2. alarm niskiego napięcia akumulatora (ustawialny próg 10.0 ... 12.0 V)
    3. informacja o dystansie do wymiany oleju
    4. alarm o konieczności wymiany oleju z informacją o ile km przekroczony został ten moment
    5. po minucie gdy prędkość chwilowa będzie równa 0 km/h - wygaszenie linijki LED i pulsująca co 1 sek.
    niebieska LED oraz pokazanie na ekranie LCD tylko dużego zegara czasu rzeczywistego
    6. automatyczne wyjście z trybu wygaszenia gdy prędkość chwilowa będzie większa od 0 km/h lub ręcznie gdy zostanie naciśnięty którykolwiek z przycisków
    7. ostrzeżenie o uszkodzonym bądź odłączonym czujniku temperatury oleju - wygaszenie linijki LED i pulsująca co 1 sek. ostatnia czerwona LED

    Ustawienia:
    1. zmiana godzin i minut zegara czasu rzeczywistego
    2. zmiana średnicy koła (40 ... 80 cm)
    3. zmiana progu alarmu niskiego napięcia akumulatora (10.0 ... 12.0 V)
    4. zmiana dystansu między wymianami oleju (3000 ... 12000 km)
    5. kasowanie licznika dystansu do wymiany oleju po wykonaniu tej czynności
    6. kasowanie statystyk jazdy (prędkość średnia i maksymalna, dystans dzienny, czas jazdy)

    Ustawienia dokonywane są przy pomocy kombinacji dwóch przycisków astabilnych i możliwe są tylko wtedy gdy prędkość chwilowa wynosi 0 km/h
    pkt. 1-5 poprzez menu ekranowe, pkt.6 poprzez przytrzymanie przycisku na czas dłuższy niż 3 sekundy

    Licznik składa się z trzech płytek druku jednostronnego, zespolonych stabilnie pomiędzy sobą śrubami M2,5 na mosiężnych tulejkach dystansowych.
    Kontakt między obwodami zapewniają konektory gold-pin.
    - dolna PCB to układy zasilania, filtrowania i formowania sygnałów.
    - środkowa to domena mikrokontrolerów - obróbka sygnałów
    - górna to "interfejs użytkownika" - prezentacja wyników i obsługa menu.

    Kilka zdjęć jak to wyglądało w motażu i jak prezentuje się gotowy:
    Multi- funkcyjny komputer motocyklowyMulti- funkcyjny komputer motocyklowyMulti- funkcyjny komputer motocyklowy Multi- funkcyjny komputer motocyklowy Multi- funkcyjny komputer motocyklowyMulti- funkcyjny komputer motocyklowy Multi- funkcyjny komputer motocyklowy Multi- funkcyjny komputer motocyklowy Multi- funkcyjny komputer motocyklowy Multi- funkcyjny komputer motocyklowyMulti- funkcyjny komputer motocyklowy Multi- funkcyjny komputer motocyklowy

    Zarys działania tak ogólnie
    Zasilanie to głównie układ przetwornicy DC/DC step-down, która obniża napięcie do około +7,5 V i dalej na dwie gałęzie stabilizatorów szeregowych +5V, gdzie jeden z nich zasila obwody niskoprądowe, w tym mikrokontroler zapisujący dane do wewnętrznej pamięci EEPROM.
    Prędkościomierz - sygnał z Hall'a podawany przez optoizolator na kontroler generuje przerwanie i impulsy liczone są co 1 sekundę.
    Zegar RTC bazuje na układzie DS3231 z baterią litową typu 2032 podtrzymującą czas przy braku zasilania głównego.
    Pomiar temperatury otoczenia na DS18B20 z ograniczeniem programowym pomiaru do 0...+70 st.C
    LCD to wyświetlacz o wysokim kontraście technologii COG, działa na sterowniku ST7565R z interfejsem SPI. Jest on produkcji europejskiej, nie chińskiej i stąd jest najdroższym elementem całości - kosztuje około 75 zł + podświetlenie bursztynowe około 20 zł.

    Przy wyłączaniu zasilania głównego, kontroler dostaje przerwanie i uruchamia zapis danych do pamięci EEPROM kontrolera, w tym czasie specjalny obwód zapewnia jeszcze podtrzymanie zasilania na około 300 ms. Dane te to statystyki jazdy, jak dystans dzienny i całkowity, prędkość maksymalna i średnia, czas jazdy oraz pomocnicze wskaźniki do obliczeń cząstkowych tych statystyk (sekundy jazdy, impulsy obrotów koła)
    Regulacja jasności podświetlenia LCD zrealizowana została sprzętowo na układzie 555 pracującym jako regulator PWM.

    Program został napisany w Arduino (wersja IDE 1.8.1), zajmuje około 24 kB (77% pamięci)

    Opisy są w języku angielskim to celowe, tak miało być z kilku powodów.

    Pobór prądu przy zasilaniu 12.0 V:
    - minimalny (LED wygaszone): 30 mA
    - maksymalny (10 LED świeci): 80 mA

    Schemat jak i filmik z jazdy dodam w przyszłym tygodniu.
    Kodu źródłowego nie udostępniam.

    Cool? Ranking DIY
    Do you have a problem with Arduino? Ask question. Visit our forum Arduino.
    About Author
    jaclew
    Level 17  
    Offline 
    jaclew wrote 200 posts with rating 205, helped 25 times. Live in city Rzeszów. Been with us since 2011 year.
  • phoenixcontact
  • #3
    luke_dra
    Level 10  
    Świetna robota. Zastanawia mnie tylko cena wyświetlacza. Na alledrogo są oferty LCD graficzne 128x64-CF COG LED b/l-K/W 3.3V za ok 27zł który ma ten sam sterownik oraz wymiary. Dodatkowo mają już podświetlenie (białe ale zakładam że można wymienić diody). Pozdrawiam.
  • phoenixcontact
  • #4
    coolrob
    Level 15  
    Fajny gadżet :)
    Proponowałbym polakierować zmontowaną płytkę a następnie przykleić wszystkie stojące elementy THT np. silikonem. No i usunąć tą podstawkę spod transoptora.
  • #5
    lukim00
    Level 11  
    Bardzo ładny projekt. Gratulacje. Co to za mikrokontroler ? I czy możesz coś więcej powiedzieć o tym układzie do wykrycia zaniku zasilania i podtrzymania przez pewien czas kontrolera ?
  • #7
    CMS
    Administrator of HydePark
    coolrob wrote:
    Proponowałbym polakierować zmontowaną płytkę


    Nie płytkę, a płytki. Widać, że kolega chyba tylko pobieżnie czytał opis, a i zdjęciom się nie przyjrzał. Przecież wyraźnie widać, że płytki pokryte są lakierem. Obstawiam "Plastik 70"

    piotr_go wrote:
    czy drgania nie zabiją wyświetlacza.
    Lepszy był by COG z tasiemką.


    Śmiem twierdzić, że tasiemka się szybciej odklei.
  • #8
    piotr_go
    DIY electronics designer
    CMS wrote:
    Śmiem twierdzić, że tasiemka się szybciej odklei.

    No co ty, nie mam na myśli takiej tasiemki jak w tanich kalkulatorach czy innej tandecie tylko taką zalewaną żywicą czy silikonem.
    Coś takiego:
    Multi- funkcyjny komputer motocyklowy
  • #9
    CMS
    Administrator of HydePark
    Co nie zmienia faktu, ze do szkła jest klejona na gorąco.
  • #11
    kamil-c
    Level 13  
    @piotr_go a gdzie ty tam widzisz tasiemkę to są metalowe piny dodatkowo zabezpieczone klejem, nie jest to zwykła taśma przyklejona klejem bo pewnie o takiej myślałeś A swoją drogą kolega przepłacił troszkę za ten LCD... Taki LCD już z białym podświetleniem kosztuje 24.zł
    LCD-AG-C128064CF-BIW W/B-E6
    128x64 COG TYPE kontrast! THT PINS
    Generalnie świetny projekt pogratulować tylko!

    Pozdrawiam
  • #12
    piotr_go
    DIY electronics designer
    kamil-c wrote:
    @piotr_go a gdzie ty tam widzisz tasiemkę to są metalowe piny dodatkowo zabezpieczone klejem

    Przeczytaj wszystkie moje posty w temacie a nie tylko ostatni.
  • #13
    jaclew
    Level 17  
    luke_dra wrote:
    są oferty LCD graficzne 128x64-CF COG LED b/l-K/W 3.3V za ok 27zł który ma ten sam sterownik oraz wymiary


    kamil-c wrote:
    przepłacił troszkę za ten LCD... Taki LCD już z białym podświetleniem kosztuje 24.zł
    LCD-AG-C128064CF-BIW W/B-E6
    128x64 COG TYPE kontrast! THT PINS


    Fakt - te przykładowe LCD są o takiej samej rozdzielczości jak ten zastosowany w moim projekcie lecz mają niestety INNE wymiary.
    Maksymalnie mogłem umieścić w obudowie tylko taki, którego szerokość nie przektroczy 65 mm.
    Dodatkowo te tańsze LCD mają podświetlenie wyprowadzone z boku co jeszcze dodatkowo powiększa rozmiary konieczne do umieszczenia całości.

    coolrob wrote:
    No i usunąć tą podstawkę spod transoptora

    użyłem mikro-strapa, którym "opasałem" transoptor wokół podstawki. Nie ma siły aby od drgań stracił on kontakt z pinami.

    coolrob wrote:
    Proponowałbym polakierować zmontowaną płytkę

    Wszystkie płytki są pokryte lakierem PVB60 , co zresztą jak kolega CMS dodał - widać to na zdjęciach doskonale.

    lukim00 wrote:
    Co to za mikrokontroler ?

    Atemga 328P-AU w obudowaie TQFP

    --------------------------------------------------
    A co do wytrzymałości na drgania to myślę, że wytrzyma bo:
    1. piny z LCD przechodzą (i są zlutowane) przez dodatkową płytkę podświetlenia co moim zdaniem znosi nieco naprężenia przenoszone na samo szkło wyświetlacza
    2. konstrukcja została tak obliczona i wykonana, że wymiary w pionie są na "styk" z górą obudowy w ten sposób, że dociska ona LCD do konektorów na PCB
    3. dodatkowo nałożona została cienka pianka (1mm) między ową górę obudowy a LCD, co dodatkowo wytłumia drgania całości

    A tak naprawdę życie pokaże czy ten LCD i taki montaż się sprawdzi. Przede mną cały sezon, po którym zobaczymy co i jak z licznikiem się stanie :)

    Załączam notę katalogową LCD użytego w tym projekcie.
  • #14
    piotr_go
    DIY electronics designer
    jaclew wrote:
    Fakt - te przykładowe LCD są o takiej samej rozdzielczości jak ten zastosowany w moim projekcie lecz mają niestety INNE wymiary.
    Maksymalnie mogłem umieścić w obudowie tylko taki, którego szerokość nie przektroczy 65 mm.

    LCD-AG-C128064AY-FHW K/W-E6 55mm*37mm, 25zł w kamami.
    Niestety ramka dość wysoka (8mm), no i nie bursztynowy :(
    Ale ma I2C jak by ktoś na pinach chciał przyoszczędzić.
  • #15
    satanistik
    Level 27  
    Bardzo ładnie wykonany projekt, najlepsze że tak dobrze dopasował go Kolega do oryginalnej obudowy.
    Trochę mnie tylko nurtuje "10.0 ... 12.0 V" - ograniczenie zakresu ustawiania napięć. Nie jest to błąd ale często takie sztuczki programistów przynoszą odwrotny efekt, np. ktoś może ma akumulator 6V w swoim jednośladzie ;-). Podobne upierdliwości da się zaobserwować w termometrach elektronicznych do pomiaru temp. skór - powyżej 40 i poniżej 35 jest Hi oraz Lo co czyni taki gadżet nieprzydatnym w innych zastosowaniach.
    Dodatkowo jeżeli program umożliwia zmianę kontrastu LCD to warto zadbać aby wartość zapisana w EEPROM była jakoś sprawdzana bo miałem sterownik pieca na podobnym LCD i któregoś razu po resecie obraz znikną. Pomogło dopiero wyzerowania EEPROMu.
  • #17
    Anonymous
    Anonymous  
  • #19
    jaclew
    Level 17  
    satanistik wrote:
    ktoś może ma akumulator 6V w swoim jednośladzie

    ... to projektuje hardware pod takie zasilanie, a software pisze pod alarm niskiego napięcia np. 4-5 V

    satanistik wrote:
    Podobne upierdliwości da się zaobserwować w termometrach elektronicznych do pomiaru temp. skór - powyżej 40 i poniżej 35 jest Hi oraz Lo co czyni taki gadżet nieprzydatnym w innych zastosowaniach.

    przesada: to nie gadżet lecz specjalizowane urządzenie. Chce kolega mierzyć szerzej - kupuje za niewielkie pieniądze lub robi sam niskim kosztem odpowiedni miernik temperatury.
    Trudno aby każde nabyte urządzenie było uniwersalne według naszych życzeń. No ale to dyskusja bez sensu i nie brnijmy w nią dalej...

    satanistik wrote:
    Dodatkowo jeżeli program umożliwia zmianę kontrastu LCD to

    ... nie - program nie ma zapisywanej wartości kontrastu w EEPROM.
    I nie rozumiem, jak urządzenie -sterownik pieca, powrócił do poprawnej pracy po resecie kiedy to wyzerowana została EEPROM, a więc kontrast dostał wartość ZERO ?

    Euzebiusz23091998 wrote:
    A co się stało z poprzednim projektem?

    był on protoplastą tego tutaj i fakt - wiele mają wspólnego ze sobą.
    Jak można się w tamtym doszukać - był on budowany modułowo, co miało służyć do eksperymentów, nauki.
    Generalnie nie byłem zadowolony z wyświetlacza, był on alfanumeryczny i za dużo ekranów trzeba było implementować aby pokazać niezbędne dane.
    Dodatkowo praktycznie wszystko na jednej płytce gęsto upakowanej nie było dobre do spozycjonowania w oryginalnej obudowie.
    Zbędny okazał się także buzer.
    Wszystko to sprawiło, że powstał nowy pomysł gdzie podstawą miałby być wyświetlacz graficzny dobrej jakości oraz tzw."kanapkowy" montaż osobnych
    funkcjonalnych PCB.
    To wydaje sie być bardziej profesjonalne rozwiązanie.

    Ludka25 wrote:
    Parę lat temu też jeździłem na Yamaha XT 600 w wersji 1VJ ('86).

    A ja ciągle lubię ten prosty motocykl; mam wersję 3TB z rocznika '95
    Lewa w górę Kolego ! :-)

    Arkos22 wrote:
    AVT3127 gotowiec

    ??? i jaki przekaz podprogowy chce Kolega przez to przemycić ???
    Jaśniej poproszę.
  • #20
    danthe
    Level 30  
    jaclew wrote:
    I nie rozumiem, jak urządzenie -sterownik pieca, powrócił do poprawnej pracy po resecie kiedy to wyzerowana została EEPROM, a więc kontrast dostał wartość ZERO ?


    Moim zdaniem po resecie w EEPROM będą same wartości FF.
  • #21
    Michanio91
    Level 14  
    Możesz wyjaśnić własnie jak wygląda zapis eeprom i podtrzymanie ?
  • #22
    satanistik
    Level 27  
    Prawdopodobnie program nie był tak głupi i po całkowitym wyzerowaniu pamięci załadował domyślne parametry. Ogólnie pisząc coś pod EEPROM warto dodać internalizacje - nie koniecznie CRC ale jakiś bajt który jest sprawdzany.

    Problem z walidacją danych da się zauważyć w chińskich zegarkach dcf77 - mój czasem pokazuje np 27:30 ;-).
  • #23
    jaclew
    Level 17  
    Michanio91 wrote:
    Możesz wyjaśnić własnie jak wygląda zapis eeprom i podtrzymanie ?


    Układ zapisu danych do pamięci EEPROM kontrolera zrealizowany został wg schematu:
    Multi- funkcyjny komputer motocyklowy

    pokazałem tu tylko w uproszczeniu istotę idei, jedną z dwóch gałęzi zasilania,
    gdzie blok DC/DC to ogólnie stopień konwersji z +12V na +5V (przetwornica, stabilizator)
    Działa to tak:
    Napięcie zasilania +12V poprzez diodę Zenera ZD utrzymuje tranzystor Q1 w stanie załącznia (C-E przewodzi) przez co wejście INT kontrolera ma stan niski.
    Program nie reaguje, jest to jego stan normalnej pracy.
    Gdy napięcie +12V spadnie poniżej napięcia równego ZD+0,7V to tranzystor Q1 zostanie wyłączony i wejście INT poprzez rezystor podciągający R1 przyjmie stan wysoki.
    Wywołane zostanie przerwanie zewnętrzne MCU, które zaimplementowane w programie, bezzwłocznie uruchomi zapis do pamięci EEPROM.
    Na czas tego zapisu, napięcie zasilania kontrolera podtrzymywanie jest przez kondensatory
    C1 i C2. Dioda D1 zapobiega przepływowi prądu w kierunku instalacji, co zmniejszyłoby sprawność podtrzymania.
    W moim projekcie z opisanego układu tego zasilany jest jeszcze zegar RTC.
    Dioda Zenera jest na 6,8V.
    Wyliczyłem teoretycznie (nie sprawdzałem tego w praktyce), że przy takiej konfiguracji oraz C1=1000uF i C2=470uF, czas podtrzymania wyniesie około 300ms
    To wystarczająco dużo aby bezpiecznie zapisać kilkanaście bajtów do EEPROM

    Dla bardziej dociekliwych rzucam hasło do teoretyzowania: Q=C*U vs. BOD MCU
  • #24
    shoko_gora
    Level 12  
    Projekt bardzo ciekawy. Naprawdę super realizacja.
    Jeśli myślisz o bajerach naprzyszłość, to możesz pokusić się o pomiar prądu ładowania/rozładowania aku. Dwa czujniczki Halla (rząd wielkości pola na prąd rozruchu i prąd ładowania) zapinane na kabel powinny załatwić sprawę. Ilość energi potrzebnej do naładowania aku musi być ok. 120% energi dostarczonej, 20% to straty cieplne. Reset o północy. Użytkownik wiedziałby, czy w dzisiejszym cyklu użytkowania udało mu się naładować w pełni akumulator, czy potrzebne jest doładowanie. Możesz ustawić progi, np. jeśli aku został uzupełniony mniej niż w 60-70% to generuj alert.
    Alternatory w motocyklach (szczególnie tych chińskich) są maszynami prymitywnymi. Aby zaczęły łądować trzeba utrzymywać oboroty powyżej pewnej wartości. Na postoju z włączonymi światłami akumulator jest w zasadzie rozładowywany.
  • #25
    yogi009
    Level 43  
    Aż miło popatrzeć na jakość wykonania. Widać ją zarówno od zewnątrz (jak fabryczne urządzenie), jak i w wykonaniu samych modułów PCB. Właśnie takie projekty powinny być wzorem dla młodych pasjonatów elektroniki.
  • #26
    jaclew
    Level 17  
    Bardzo dziękuję za miłe komentarze Kolegom :)

    Czasem stykam się z opinią, że to gadzeciarstwo ładować do ponad 20-letniego motocykla enduro taki licznik.
    Że to w nim nie jest najważniejsze, itp itd... Jednak ja budując coś takiego chcę mieć po prostu więcej danych
    o stanie motocykla, a nie osiągnę tego tylko napędem linką.
    Konieczna jest tu elektronika i basta.

    shoko_gora wrote:
    pomiar prądu ładowania/rozładowania aku

    Raczej nie pójdę w ten pomysł. Dla mnie wystarczającym parametrem stanu akumulatora jest obserwacja
    jego napięcia w różnych stanach eksploatacyjnych motocykla, że tak to ujmę.
    Bardziej zależeć mi będzie kiedyś na prezentacji na LCD, że telefon schowany w kieszeni właśnie "dzwoni"

    Myślałem, że wiosna będzie przyjemniejsza do jazdy, a tu słaba pogoda nie zachęca do tego i przez to nie mam
    możliwości nagrania wideo gdzie pokazałbym jak sprawuje się tan mój "wynalazek" w trasie.
    W garażu wykonałem krótkie ujęcie kamerką, widać chociaż jak się ekran sprawuje, "klikanie" po menu itp.
    Niestety nie wyszła mi prezentacja resetu statystyk bo kilka dni wcześniej go wykonałem, więc na filmiku
    reset to zerowanie ZER. No po prostu miałem nadzieję, że nabiję licznik jazdą przy ładnej pogodzie...

    Link do filmu - część pierwsza:




    Opisy są w angielskim - to celowe więc proszę o wyrozumiałość i nie narzekanie ;)
  • #27
    Michanio91
    Level 14  
    Dziękuję za wyjaśnienie,
    a ile bajtów/bitów zapisuje program w tym czasie ?

    Sam jestem na etapie tworzenie takiego licznika,na pracę inżynierską.
    Realizacja zapisu nie co inna , ale jeszcze nie do końca sprawdzona w praktyce.
    Prawdopodobnie za zapis będzie odpowiadał kondensator około 1F.

    U mnie podłącza się tylko 2 przewody i jeden owija na przewód cewki WN.

    dzięki za odpowiedź,

    michanio91
  • #28
    jaclew
    Level 17  
    Michanio91 wrote:
    a ile bajtów/bitów zapisuje program w tym czasie ?

    zapisywanych jest 14 bajtów

    Michanio91 wrote:
    Realizacja zapisu nie co inna , ale jeszcze nie do końca sprawdzona w praktyce.

    A możesz tak ogólnie opisać ten sposób?

    Michanio91 wrote:
    U mnie podłącza się tylko 2 przewody i jeden owija na przewód cewki WN.

    rozumiem, że ten jeden owijany wokół kabla WN to do pomiaru obrotów?
    a ten drugi przewód od czego?

    Jak robisz pomiar prędkości jazdy? Jaki stosujesz wyświetlacz? Co jeszcze będzie mierzone?
    Też piszesz w Arduino IDE?
    Ciekawią mnie takie projekty, mało tego jest na forum, a temat wg mnie ma tzw. potencjał :)
  • #29
    siewcu
    Level 34  
    Urządzenie świetne, aczkolwiek mam sugestię odnośnie czujnika temperatury oleju - jeśli interesuje Cię lepiej działający czujnik, to polecam coś z gotowych zegarów do samochodów. Można np kupić, choć za większe pieniądze, czujnik od zegarów Auto Gauge - zegary średniej jakości, ale czujniki dobre i precyzyjne. I sprawdzone w działaniu przy takich temperaturach, temperatura wody rzadko kiedy przekracza 100 stopni, oleju sięgają nawet do 150 stopni...
  • #30
    Michanio91
    Level 14  
    jaclew wrote:
    Michanio91 wrote:
    a ile bajtów/bitów zapisuje program w tym czasie ?

    zapisywanych jest 14 bajtów

    Michanio91 wrote:
    Realizacja zapisu nie co inna , ale jeszcze nie do końca sprawdzona w praktyce.

    A możesz tak ogólnie opisać ten sposób?

    Michanio91 wrote:
    U mnie podłącza się tylko 2 przewody i jeden owija na przewód cewki WN.

    rozumiem, że ten jeden owijany wokół kabla WN to do pomiaru obrotów?
    a ten drugi przewód od czego?

    Jak robisz pomiar prędkości jazdy? Jaki stosujesz wyświetlacz? Co jeszcze będzie mierzone?
    Też piszesz w Arduino IDE?
    Ciekawią mnie takie projekty, mało tego jest na forum, a temat wg mnie ma tzw. potencjał :)


    Pisze w Bascomie.
    Przewody potrzebne do działania to + po stacyjce minus i wspomniana cewka nawinięta na przewód WN. To będzie miejścić się we wtyczce nr1,natomiast wtyczka nr2 to czujnik DS18B20. Czujnik oleju błędów itd mam oryginalnie w Quadzie, dlatego będę mierzył tylko:
    Prędkość,kilometry w sesji,kilometry ogółem,obroty,suma motogodzin wyliczona dla mojego Quada (7500obr znamionowe). Godzina,temperatura silnika,napięcie akumulatora. Chyba tyle ...IP65 .
    Sterowanie miało być bezdotykowe ale niestety nie potrafię poradzić sobie z czujnikami obiciowymi przy świetle dziennym , chyba poprawne działanie jest niemożliwe ?? Może ktoś pomoże przy okazji ....

    Zapis polega na ciągłym pomiarze napięcia akumulatora pinem ADC,gdy napięcie spadnie poniżej 13,5 V, czyli gdy ktoś po prostu wyłączy Quada Rozpoczyna się program zapisu. Zapisuje sumę motogodzin i sumę kilometrów, a także czas letni/zimowy. Wydaje mi się że 9 bajtów ale pewny nie jestem. Program zapisu wyłącza wszystkie urządzenia pobierające prąd w układzie czyli DS-a,podświetlanie LCD,sterownik LCD,NE555 i co tam jeszcze mam. Zostaje tylko zasilanie atmegi328,która by spokojnie zapisać dane ma do dyspozycji kondensator 1F. Wszystko w fazie testów, do końca maja muszę to skończyć.
    LCD to LCD-AG-C128064CF-DIW.
    Prędkość i godziny pobierane z GPS.
    Obroty przy pomocy NE555.
    Puki co leżę przy nieszczęsnym CNY70 lub TCRT5000... Chyba odpuszczę to sobie.